عکاسی از موج‌سواران با استفاده از فلاش استودیویی Indra 500

0 1,311

Jason Vinson یک عکاس عروسی و پرتره است که در آرکانزاس ایالات‌متحده اقامت دارد. ولی به عکاسی ورزشی و اکشن نیز علاقه‌ی زیادی دارد. به همین دلیل وقتی فرصتی پیدا شد تا بتواند از موج‌سواران عکاسی کند، تصمیم گرفت که کاری متفاوت را ارائه کند. از آنجایی که موج‌سواران از سبک Wake surfing (سواری بر روی موج پشت قایق) استفاده می‌کردند تصمیم گرفت با استفاده از یک فلاش استودیویی و از داخل قایق عکس‌ها را ثبت کند.

اولین چالش او برای عکاسی کادربندی و محل قرارگیری دوربین بود. او می‌خواست به موج‌ها و موج‌سوار ظاهری دراماتیک و پر ابهت بدهد. بنابراین تصمیم گرفت دوربین را در سطحی بسیار پایین و نزدیک به آب نگه دارد و رو به بالا عکاسی کند. برای این‌که دوربین خیس نشود از یک هاوزینگ زیرآب انعطاف‌پذیر به نام Outex استفاده کرد. این کار به او اجازه داد نیکون D750 را با لنز ۲۰ میلی‌متری تا جای ممکن به آب نزدیک کند.

پس از این‌که کادربندی عکس مشخص شد، نیاز داشت که یک نورپردازی متفاوت داشته باشد، چیزی که معمولاً در چنین شرایطی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از آنجایی که موج‌سواران به قایق نسبتاً نزدیک بودند تصمیم گرفت از یک فلاش استودیویی استفاده کند. ولی عکس‌ها قرار بود در طول روز ثبت شوند و بیشتر اوقات دوربین رو به خورشید و سوژه پشت به خورشید قرار می‌گرفتند. بنابراین برای این‌که بتواند بر نور خورشید غلبه کند و سوژه به‌خوبی نورپردازی شود از فلاش Phottix Indra500 TTL استفاده کرد.

زیرا این فلاش نه‌تنها نور کافی برای غلبه بر نور خورشید را تولید می‌کند، بلکه قابلیت همگام‌سازی در سرعت بالا را نیز دارد و می‌توان از سرعت‌های شاتر بالا نیز استفاده کرد. به‌این‌ترتیب موج‌ها به‌خوبی در تصویر فریز می‌شوند. تنها مشکل در این بود که رادیوتریگر Phottix Odin بیش‌ازحد بزرگ بود و در داخل هاوزینگ ضدآب جای نمی‌گرفت.

برای حل این مشکل، Jason از رادیوتریگرهای Yongnuo YN622N استفاده کرد. این تریگرها ابعاد کوچک‌تری دارند و در زیر هاوزینگ جای می‌گرفتند. همچنین این تریگرها دارای یک Hot-Shoe نیز هستند و می‌توان از هر کدام به عنوان فرستنده و گیرنده استفاده کرد. بنابراین او یک تریگر Yongnuo را به دوربین متصل کرد و Odin را بر روی تریگر دیگر نصب کرد. به‌این‌ترتیب توانست با ترکیبی از تریگر‌های Yungnuo و Phottix فلاش را به‌صورت بی‌سیم به کار بیندازد و حتی از TTL نیز استفاده کند.

او هنگام عکاسی از قدرت قابل توجهِ Indra500 در کنار قابلیت HSS استفاده کرد تا عکس‌هایی با سرعت شاتر ۱۲۵۰/۱ را نیز ثبت کند. به‌این‌ترتیب موج‌ها فریز شده و بسیار پر ابهت دیده می‌شدند. برای این‌که فلاش موج‌ها را روشن نکند و فقط برای نورپردازی موج‌سوار استفاده شوند یک شکل‌دهنده‌ را نیز بر روی فلاش نصب کرد تا نور با تمرکز بیشتری تابانده شود.

البته با تاریک شدن هوا مجبور به کم کردن سرعت شاتر شد و موج‌ها دیگر فریز نمی‌شدند. ولی از قدرت فلاش برای تار نشدن موج‌سواران استفاده کرد. نتیجه‌ی کار عکس‌هایی بسیار دراماتیک و چشم‌نواز است که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.