5 نکته برای بدستآوردن تصویری سینمایی با دوربینهای DSLR
در سالهای اخیر استفاده از دوربینهای DSLR برای مقاصد فیلمبرداری (فیلم کوتاه و بلند، گزارش و برنامههای تلویزیونی، ویدئو بلاگ و غیره) بسیار باب شدهاست و اکنون خیلیها این دوربینها را تنها به قصد فیلمبرداری با آنها خریداری میکنند! علّت اصلی استفاده از این دوربینها در ساخت فیلمهای کوتاه و بلند داستانی امکان دستیابی به تصویری سینمایی با صرف هزینهی بسیار کمتر از خرید دوربینهای سینمایی گرانقیمت است. با این حال، برای آنکه تصویر این دوربینها تا جای ممکن به تصویر یک دوربین سینمایی نزدیک شود باید نکاتی را رعایت کرد که در این مطلب به آنها شرح آنها میپردازم. نکات مطرحشده در اینجا جنبهی معرفی دارند و توضیح و آموزش کامل هر یک نیاز به مطالبی جداگانه دارد.
بدستآوردن تصویری سینمایی با دوربینهای DSLR
1) یکی از مهمترین عوامل مؤثر در طبیعیتر جلوهکردن حرکت (افراد، اشیا و غیره) در فیلم تعیین نرخ فریم بر ثانیه (frame rate یا FPS) و سرعت مناسب شاتر (shutter speed) است. در اکثر فیلمهای سینمایی نرخ 24 فریم بر ثانیه به عنوان استاندارد فرمت سینمایی مورد استفاده قرارمیگیرد. آنچه ممکن است کمی گیجکننده باشد مفهوم سرعت شاتر در فیلمبرداری است. ممکن است بپرسید اگر نرخ فریم بر ثانیه 24 است آیا این بدین معنی نیست که در هر ثانیه 24 عکس با سرعت 1/24 ثانیه گرفته میشود تا از کنار هم قرارگرفتن آنها فیلم نهایی حاصل شود؟ پاسخ منفی است! سرعت شاتر محدود به نرخ فریم بر ثانیه نیست و میتواند بیشتر باشد (هرچند که حداقل سرعت شاتر برابر با نرخ فریم بر ثانیه خواهد بود). در واقع برای بدست آوردن محوشدگی طبیعی حاصل از حرکت (motion blur) همیشه باید سرعت شاتر دو برابر نرخ فریم بر ثانیه قرار داده شود. بنابراین، در فرمت سینمایی، سرعت شاتر برابر با 1/48 ثانیه خواهد بود. نرخ فریم بر ثانیهی 24 در بسیاری از DSLRهای امروزی قابل انتخاب است اما انتخاب سرعت شاتر 1/48 ثانیه ممکن نیست و نزدیکترین سرعت 1/50 ثانیه است. در تصویر بالا مشاهده میکنید که قراردادن سرعت شاتر در 50/1 ثانیه محوشدگی طبیعی حرکت آب جاری را نشان میدهد در حالی که سرعت 1/320 ثانیه حرکت جریان آب را غیر طبیعی و به شکل قطره قطره به تصویر میکشد. پس، قدم اول برای دستیابی به تصویری سینمایی انتخاب سرعت 24 فریم بر ثانیه و سرعت شاتر 1/50 ثانیه است.
2) یکی دیگر از ویژگیهای تصویر سینمایی امکان جدا کردن سوژه از پشت زمینه برای تأکید بیشتر بر آن است. حتماً در بسیاری از فیلمهای سینمایی (تصویر بالا) استفاده از این تکنیک (عمق میدان کم) را دیدهاید. بنابراین، یک راه دیگر برای نزدیکتر شدن به تصویری سینمایی این است که در دوربینهای DSLR هم در هرجا که نیاز باشد بتوانیم سوژه را از پشت زمینه جدا کنیم. این کار نیازمند دو چیز است: اول سنسور تصویر بزرگ (که دوربینهای DSLR از آن بهرهمند هستند) و دوم لنز (معمولاً تله) با دیافراگم باز. یکی از ارزانترین و باکیفیتترین لنزهایی که میتوانند عمق میدان کم را برای این دوربینها بوجود بیاورند لنزهای 50 میلیمتری با دیافراگم f/1.8 یا f/1.4 هستند که در خط تولید هر دو شرکت نیکون و کانن وجود دارند. نکتهی مهم دیگر این است که بسته به سوژه و مقتضیات فیلم ممکن است نیاز باشد از لنزهای واید و دیافراگم بسته هم برای افزایش عمق میدان استفاده کنید و در بسیاری از فیلمها صحنههایی وجود دارند که از هر دو نوع لنز و عمق میدان متفاوت استفاده شده است. بنابراین، تصور نکنید که به صِرف داشتن لنز تلهی سریع باید تمام صحنهها را با عمق میدان کم و بسیار نزدیک به سوژه فیلمبرداری کنید. این دقیقاً یکی از ضعفهایی است که در فیلمهای بعضی کارگردانهای تازهکار دیدهمیشود!
3) اگر با دوربینهای DSLR در هوای آفتابی فیلمبرداری کردهباشید احتمالاً متوجه شدهاید که این دوربینها در فیلمبرداری دامنهی دینامیک (فاصلهی بین تاریکترین و روشنترین نقاط تصویر) خیلی بالایی ندارند. در بسیاری از موارد فیلمبرداری در نور طبیعی باعث میشود تا آسمان به طور کامل over exposed شده و به رنگ سفید یکدست تبدیل شود. ازدسترفتن جزئیات در highlightها در اکثر مواقع باعث میشود که دیجیتالی بودن و ویدئویی بودن تصویر کاملاً خودنمایی کند. یک راه حل این مشکل، استفاده از پروفایل تصویر تخت (flat) است که تا حدی دامنهی دینامیک تصویر را افزایش میدهد. در هنگام فیلمبرداری (همانند عکاسی) امکان انتخاب بین چند پروفایل تصویر (picture style در دوربینهای کانن) وجود دارد. در حالت پیشفرض، پروفایل standard در عکاسی و فیلمبرداری انتخاب شده که کنتراست و اشباع رنگ زیادی دارد. برای دستیابی به تصویری تخت (با کنتراست، شارپنس و اشباع رنگ کم) میتوانید از پروفایل تصویر Technicoclor cinestyle (که البته تنها برای DSLRهای کانن موجود است) استفاده کنید و یا به طور دستی تنظیمات یکی از پروفایلهای تصویر را برای فیلمبرداری تغییر دهید. در تنظیم دستی، کنتراست و شارپنس را در پایینترین حد و اشباع رنگ را در 2- قراردهید. تصویر تخت بدست آمده دارای جزئیات بیشتری در سایه روشنها است و در پس تولید (post production) امکان تنظیم کنتراست و تصحیح رنگ بیشتری به فیلمساز میدهد.
4) در مرحلهی پس تولید دو کار عمده بر روی تصویر صورت میگیرد. اول، فیلم تصحیح رنگ (color correction) میشود (کنتراست، اشباع رنگ و روشنایی آن تنظیم میشود) تا نمایانگر جلوهای واقعی و طبیعی از صحنهی فیلمبرداری شده شود. سپس، فیلم درجهبندی (color grading) میشود. در این مرحله است که میتوان تصویر را بیشتر شبیه فیلمهای سینمایی کرد. درجهبندی رنگی برای هر فیلمی بسته به محتوا و فضایی که دارد و همچنین خواست کارگردان متفاوت است؛ اما یکی از معروفترین انواع درجهبندی در فیلمهای سینمایی متمایل کردن سایهها به یکی از دو رنگ آبی یا سبز تیره و روشنها به رنگ نارنجی روشن است. این نوع درجهبندی در بسیاری از فیلمهای اکشن مانند سهگانهی ماتریکس و هویت بورن مورد استفاده قرار گرفته است. این مرحله در نرمافزارهایی نظیر Adobe Premier و Adobe After Effects قابلاجرا است. البته، تصحیح و درجهبندی رنگ خود یک تخصّص جداگانه محسوب میشود که پیچیدگیهایی را به همراه دارد. بنابراین، اگر خودتان در این زمینه اطلاعات و مهارت کافی را ندارید، بهتر است این کار را به یک فرد حرفهایتر بسپارید. کار دیگری که در این مرحله میتوانید انجام دهید تغییر نسبت تصویر است. حتماً در پخش اکثر فیلمهای سینمایی در تلویزیون دیدهاید که دو طرف بالا و پایین تصویر دو نوار سیاه وجود دارد. این به علّت عریضتر بودن تصویر فیلم از صفحهی نمایش است. اگر میخواهید این بخش از جلوهی تصویر سینمایی را هم همانندسازی کنید، میتوانید در Premier یا After Effects دو مستطیل سیاهرنگ را در دو طرف بالا و پایین کادر قرار دهید. نکتهی مهم در اینجا این است که با این کار ممکن است بخشهای مهمی از سوژه یا تصویر از بین برود؛ بنابراین، اگر قصد این کار را دارید، بهتر است در هنگام فیلمبرداری عمداً کادرتان را کمی بازتر ببندید تا حذف قسمتهایی از بالا و پایین تصویر به کادربندی شما لطمهای وارد نکند.
5) در آخر، باید بر کیفیت صدابرداری به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت کلّی فیلم تأکید کنم. اگر فیلمتان از لحاظ تصویری بسیار غنی و سینمایی باشد اما صدای خوبی نداشته باشد (با میکروفون داخلی یا میکروفونهای معمولی صدابرداری صورت گرفته باشد) بیننده فیلم شما را آماتور به حساب میآورد! بنابراین، برای کمکردن هزینهی تولید فیلمتان از بودجهی هر بخشی (بازیگر، فیلمبردار و عوامل دیگر) که بکاهید از بودجهی صدابرداری نباید کم کنید! اگر فیلم داستانی کوتاه یا بلند میسازید، اهمیت صدابرداری دو چندان میشود. به طور یقین، بهترین صدا را از طریق صدابرداری با ضبطکنندهی جداگانه (مانند Zoom H6) و میکروفونهای شاتگان بدست میآورید. ضبطکنندهی خارجی نیاز به اتصال کابل میکروفون به دوربین را مرتفع میکند و به فیلمبردار آزادی بیشتری برای حرکت در صحنه میدهد. اگر در هنگام ضبط فیلم، میکروفون داخلی دوربین هم روشن باشد کار سینک (همزمانسازی) صدا و تصویر در پس تولید را بسیار آسانتر میکند. اگر فیلم مستند میسازید، بسته به محتوا و مقتضیات کار میتوانید از یک میکروفون رو دوربینی (مانند Rode Video Mic Pro) استفاده کنید که از میکروفون داخلی دوربین کیفیت بسیار بهتری دارد.
[…] منبع : وب سایت پیکسل آی آر […]
مرسی از مطلب خوب و مفیدتون
واقعن استفاده بردیم
بسیار ممنونم از این مطلب مختصر و مفیدى که گذاشتین!
دقیقا این موارد سئوال هاى بى پاسخى در ذهن من بود که شما جواب دادین.
سلام برادر خیلی خیلی ممنون از زحمات شما بسیار استفاده کردیم امیدوارم موضوعات بیشتر راجب فیلمبرداری با همچین برای ما توضیح دهید بسیار سپاسگذارم استودیو فرهنگ
عالی بود
تشکر از شما
چطوری میشه رولین شاتر از بین برد تو نماهای که مخصوصا پن میزنیم ؟؟؟
Rolling Shutter به خاطر ماهیت سنسورهای CMOS است که خواندن اطلاعات از آنها به صورت خطی است. سونی در سالهای اخیر سعی کرده با فناوریهای انحصاری خودش تا حدی سرعت خواندن اطلاعات را بالا ببرد تا این مشکل کمتر شود اما در نهایت مشکل Rolling shutter تقریباً در تمام دوربینها (حتی دوربینهای حرفهای گرانقیمت) وجود دارد و تنها میزان آن متفاوت است! اگر می خواهید که این مشکل در فیلم های دوربینتان کمتر جلب توجه کند باید در هنگام Pan کردن یا هر حرکت دیگری سرعت حرکت را طوری تنظیم کنید که این مشکل پیش نیاید. همچنین، استفاده از لنزهای واید بسیار کمتر مشکل Jello Effect را نشان میدهد و برعکس، در لنزهای تله، حرکات کوچک هم می تواند تصویر را دچار اعوجاج کند.
سلام دوست عزیز من میخوام یه فلم 90دقیقه بسازم به نضر شما کدام دوربین بهتره کانن ویاDSLRازکدام دوربین استفاده کنم وبرای ضبط صدا ازچه میکرافون استفاده کنم خیلی ممنون اگه جوابمو بدین
سلام،
من توصیه می کنم اگر بودجهی کافی را دارید برای ساخت فیلمتان از فیلمبردار حرفهای و صدابردار حرفهای (حداقل کسی که تجربه و دانش کافی را داشته باشد) استفاده کنید. این افراد با علم به امکانات و نوع فیلم شما میتوانند دوربین مناسب و امکانات ضبط صدای مناسب برای فبلم شما را انتخاب کنند چرا که پاسخ به سوال شما نیازمند دسترسی به اطلاعات پیشزمینهای مفصلی در مورد فیلم شما دارد. اما در کل میتوانم بگویم که اگر فیلم داستانی میخواهید بسازید یکی ار DSLRهای کانن (5D Mark III یا 80D یا دوربین جدیدتر و گرانقیمتتر 5D Mark IV) گزینهی مناسبی است.
ممنون
نمیدونم دوربین سونی a7S بخرم یا کانن 5d مارک 4. برای انجام پروژه های فیلم سازیم.
بی زحمت این سوال رو جواب بدیت !
قطعا سونی.اما هزینه های مربوط به لنز رو هم در نظر بگیرید
ممنون مختصرو بسیار مفید
سلام بزرگوار، وقت شما بخیر. ممنون از مطالب مفیدتون. به تازگی یک دوربین canon eos kiss x7i برای آتلیم گرفتم. ازش راضی هستم. به نظر شما میتونم برای تصویربرداری یک مستند ازش استفاده کنم؟ کیفیت ضبط صدای این میکروفن روی دوربین مناسب هست جوری که بتونم در یک فضای باز ازش استفاده کنم؟ قبلاً از جوابتون سپاسگذارم.
با سلام.
از دوربین 700D در فیلمبرداری مورد نظرتون میتوانید استفاده کنید فقط با توجه به اینکه در قسمت “وایت بالانس” دورربینتون گزینه “کلوین” رو ندارین؛ گاهی اوقات ممکنه مجبور بشین از حالا وایت بالانس دستی اسفاده کنین.
در مورد کیگروفون خود دوربین هم میشه گفت که برای کار مستند بهتره بسته به کارتون از میکروفون های Rode VideoMic Directional On-camera و یا Rode RodeLink Wireless Filmmaker استفاده کنید.
سلام
من یه NIKON-D7100 ازتون خریدم.
این کلوین رو هم دریافت میکنه.
لطفا درمورد تنظیم وایت بالانس برای فیلمبرداری و تنظیم پروفایل مناسب راهنمایی مختصری بکنید.
ممنون
با سلام.
به طور مختصر دوراه وجود داره.اول اینکه یک کاغذ خاکستری در لوکیشین قرار بدین و یک عکس فول کادر بگیرین از کارت خاکستری و بعد مود وایت بالانس رو روی custom قرار داده و اون عکس رو بعنوان معیار وایت بالانس تعریف کنین.
راه دوم این هستش که Live View رو روشن کنین و وایت بالانس رو روی کلوین گذاشته و با تغییر درجه کلوین به رنگ نرمال نزدیک شین.
سلام من یکسری مشکل در ضبط فیلم با دوربین dslr دارم برای یکسری فیلم آموزشی
با دو تا سافت باکس محیط رو روشن کردم
جلوی وایت برد می ایستم و فیلم برداری می کنم
مشکل اول تصویر نور سافت باکس ها است که در وایت برد می افته که بایستی جاشون رو خیلی تغییر بدم و در نهایت نور کم میشه روی صورت من
مورد دوم اینه که زمانی که جلوی دوربین حرکت می کنم پس از مشاهده فیلم می بینم که روشنایی فیلم کم و زیاد میشه در حین حرکت من
حجم فیلم ها هم که برای 10 یا 20 دقیقه خیلی بالاست در حد 2 گیگ
باید فیلمها رو کاهش حجم بدم با نرم افزار
ممنون میش م یک تنظیماتی از ایزو و غیره به من بدهید
در ضمن از یک مانیتور led هم فیلم برداری میشه که در برخی موارد تصویر مانیتور در فیلم پر پر میشه یعنی یکسری خطهای افقی روی تصویر مانیتور در فیلم می افته
مدل دوربین هم d5300
خیلی ممنون
سلام
برای حذف رفلکت از سطح تخته بهتره که سافن باکسها را بالاتر قرار بدید و زاویه اونها رو به بیشتر به سمت پایین بیارید. از بک فیلتر پولاریزه هم میتونید استفاده کنید تا رفلکت تقریبا به طور کلی حذف بشه. برای اینکه اکسپوز ویدئو در طول فیلمبرداری تغییر نکنه بهتره که تنظمیات دوربین را در حالت Manual یا دستی قرار بدید و ایزو و عدد دیافراگم را با گرفتن چند فیلم آزمایش مشخص کنید. برای کاهش بیتریت یا ججم بالای تصویر باید به بخش تنظیمات دوربین برید و مثلا با رزولوشن 720P فیلمبرداری کنید.
در فیلمبرداری از مانیتورها معمولا این مشکل پیش میآد. اگر مانیورتون ۶۰ هرتزه(اکثر مانیتورها فرکانس ۶۰ هرتز دارند) بهتره که سرعت شاتر را بر روی ۱/۳۰ بذارید و فریم ریت را بر روی ۳۰ فریم برثانیه تنظیم کنید.
خیلی ممنون .تست میکنم و جوابشو اینجا قرار میدهم
لطفاً در مورد تصحیح نور جزیی، در نرم افزار ادیوس، برای فیلم های کوتاه یا یکسری فیلم های آموزشی، مطلبی قرار بدید
ممنون از اطلاعاته خوبی که در اختیار گذاشتی…
خیلی کاربردی و مفیدن
نمیدونم دوربین سونی a7S بخرم یا کانن ۵d مارک ۴٫ برای انجام پروژه های فیلم سازیم.
سلام
البته بستگی به این داره که تو چه زمینهای قصد دارید عکاسی کنید. a7s که دوربین قدیمیتری نسبت به a7s II هستش به خاطر نویز بسیار کم در شاریط نوری ضعیف و لرزشگیر داخلی ۵ محوره یه دوربین بسیار ایدهال برای فیلمبرداریه. ولی در طرف دیگه 5D mark iv با رزولوشنی تقریبا ۱.۵ برابر میتونه فیلم بردای کنه، عمر باتریش بیشتره و با داینامیک رنگ بالاتری میتونید باهاش تصویربرداری کنید. به علاوه که نمایشگر بزرگتری داره و با لمس نمایشگر میتونید فوکوس کنید. در کل 5D مارک 4 دوربین مناسبتری برای ژانرهای مختلف فیلمبرداری هست و دستتونم تو انتخاب لنزهای سینمایی و استیل خیلی بیشتر بازه. ولی اگر قصد دارید کمتر هزینه کنید، a7s یا نسخه جدیدتر اون، a7s II به دلیل وزن کمتر، نقاط فوکوس زیاد و مجهز بودن به لرزشگیر داخلی، گزینه جایگزین ایدهآلی برای 5d به حساب میآد.
a7بهتره،logمیگیره،نسبت به5dخیلی بهتره چون4kمیگیره با حجم خیلی پایین تر در صورتی که5dحجم زیادی رو هدر میده.الان خیلی از سریال ها رو باa7میگیرن
باسلام
من قصد خرید یک کامپکت یا بریدج مثل RX یا لومیکس FZ 300 رودارم، وفقط برای کار فیلم میخام.
اما نگرانی من درباره iso هست همانطور که میدونید بعضی دوربینهای کامپکت درحالت فیلم ایزو اتوماتیک هست و با کم وزیاد شدن نور صحنه ثابت نمیمونه، این اشکال برای ساختن فیلم مستند مشکل سازهست، میخواستم بدونم آیا FZ300 در فیلم این مشکل رو دارد ؟ اگر نداشته باشد عالیست، لطفا راهنمایی بفرمایید خیلی برام مهمه.
باتشکر
سلام
سسیتم کاهش نویز این دوربین در ایزوهای بالا در حالت عکاسی JPEG یا فیلم بداری خیلی خوب عمل نمیکنه متاسفانه. ولی تا ایزوی ۳۲۰۰ میتوانید کیفیت خوب و نویز کمی زا از این دوربین انتظار داشته باشید.
مرسی از نکات و مطالب خوب و آموزندتون ، کلی استفاده کردم
سلام
من یک دوربین تقریبا ارزان قیمت گرفتم برای فیلم برداری از هیئت در محرم. با توجه به اینکه محیط کمی تاریک هست بر روی تصویر نویز زیادی احتمالا دیده می شود. دوربینم sony hdr-cx405 هست. تابحال هر کاری توانستم کردم اما هیچ کدام راضی کننده نبوده. نگران هستم برایم مشکل ایجاد کند. البته فعلا در خانه و نور کم تست کردم که خوب نویز می اندازد. گارانتی شرکت هم فرستادم اما گفتند مشکلی ندارد. متاسفانه از شاتر و شدت نور و iris تنها یکی را میتوان به صورت دستی تنظیم کرد و با دستکاری هر کدام، باقی در حالت auto قرار می گیرد.
باتشکر
سلام
به نظر شما دوربین سونی خوبه یا کانن برای کارهای حرفه ای و آتلیه عکاسی؟
با سلام.
هر دو شرکت محصولات خیلی خوبی برای عکاسی آتلیه معرفی کردند ولی دوربین های بدون آینه سونی هم در عکاسی قوی عمل میکنند و هم بصورت کلی فیلمبرداری بهتری دارند.
سلام و عرض ادب
سوالی داشتم از خدمت استاد محترم
آیا با دوربین DSLR با لنز کیت 18-55 هم میشه فیلمهای خوبی گرفت
یا لنز ۵۰ کانن بهتر عمل میکنه !؟؟
دوربین 800d کانن
ممنونم
سلام:ببخشید میخوام کارتیزر سازی وکلیپ کوتاه انجام بدم بین 80دی کنون و90دی موندم.به نظرشما باهم خیلی تفاوت داره؟ وکدوم لنز مناسب این دوربین هاست برای فیلمبرداری؟
من دوربین ۸۰ دی کنون دارم ولی احساس میکنم تنظیماتش بهم خورده و کیفیت خوبی ارائه نمیده ممکنه بگید که میتونید سایتی رو معرفی کنید تا درست کنم
سلام
آیا فیلمبرداری کردن با دوربین DSLR Canon باعث خراب شدن وایت بالانس میشه؟ دوستی میگفت که بهتره با دوربین عکاسی، فیلم نگیریم چون وایت بالانس خراب میشه.
مشخصا سوالم در مورد دوربین 90D هست
با تشکر از مطلب مفیدتون 🙏🙏
درباره تنظیمات دستی پیکچر استایل
گزینه saturation رو در چه مقداری قرار بدیم ؟
Color tone منفی ۲ باشه
شارپنس و کنتراست در پایینترین مقدار
سلام وقت شما بخیر
تنظیم Saturation میشه گفت به سلیقه شما بستگی داره، هرچقدر کمترش کنید تصویر به سمت سیاهوسفید شدن میره و هرچقد بیشت به سمت رنگیتر شدن.