محصول جدید کمبو: گذر از محدودیت‌های نمونه‌ی پیشین

1 2,381

اکنون چند سال از معرفی دو محصول Actus mini و Actus DB توسط شرکت Cambo می‌گذرد. چندی پیش این شرکت محصول جدید خود را با نام Actus-XL به بازار معرفی کرد. متن پیش رو به بررسی دقیق‌تر این محصول می‌پردازد.
شرکت کمبو بیش از هر چیز به واسطه‌ی ساخت ویوکمرا و دوربین‌های تکنیکی شناخته شده است. بدنه‌های بسیار دقیق کمبو همواره از پرطرفدارترین محصولات در این حوزه بوده‌اند. برای آشنایی با محصولات سری Actus بهتر است ابتدا با سری Ultima آشنا شویم.
سری Ultima در واقع برای استفاده از ویوکمرا برای ثبت تصویر دیجیتال طراحی شدند. این تصویر می‌توانست با بک‌های دیجیتال ابتدایی، بک‌های اسکن کننده یا اسکن بسیار با کیفیت نگاتیو/اسلاید به دست آید. اولین دوربین این سری Ultima 45 بود که همان‌طور که از نامش پیداست با قطع 4در5 اینچ یا کوچک‌تر سازگار بود و از تمامی حرکات جلو و عقب دوربین – شامل تیلت/سوئینگ و شیفت– پشتیبانی می‌کرد.

ul45_movements
با افزایش تمایل به استفاده از بک‌های دیجیتال و هم‌چنین ساخته‌شدن لنزهای با کیفیت‌تر، ‌نیاز به استفاده از قطع بزرگ روزبه‌روز کمتر شد. از این رو کمبو بدنه‌ای مشابه ولی در ابعاد کوچک‌تر با نام Ultima 23 به بازار عرضه کرد. عدد 23 در واقع به قطع 2در3 در دوربین‌های قطع متوسط یا همان قطع 6در9 سانتی‌متری اشاره داشت.

ultima23d

اما کوچک‌شدن Ultima باز هم ادامه یافت و کمبو دوربین Ultima 35 خود را معرفی کرد. این دوربین که به منظور استفاده از دوربین‌های دیجیتال 35 میلی‌متری عرضه شده بود،‌ همانند مدل‌های پیشین تمامی حرکات دوربین را در اختیار کاربر قرار می‌داد و طوری طراحی شده بود که در صورت استفاده از مبدل مناسب هر دوربین، مرکز حسگر دقیقا در مرکز اپتیکی لنز قرار می‌گرفت و از این رو ”حالت صفر دوربین کمبو” با هر دوربینی کاملا ”حالت صفر” باقی می‌ماند. از طرفی دیگر با توجه به وجود شاتر در دورن بدنه‌ی دوربین‌های 35 میلی‌متری، کاربر می‌توانست از لنزهای بدون شاتر ارزان‌تر ولی هم چنان با کیفیت بهره ببرد. با توجه به تفکیک (Resolution) کم دوربین‌های دیجیتال ابتدایی، این دوربین بیش از هرچیز به منظور چسباندن دقیق عکس‌ها و رسیدن به عکسی بزرگ‌تر (Image Stitching) مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ul35-c1ds

با پیشرفت بک‌های دیجیتال و دوربین‌های 35 میلی‌متری و به خصوص ورود دوربین‌های بدون‌آینه‌ی حرفه‌ای به بازار، حتی دقت دوربین‌های Ultima هم دیگر کافی نبود. از این رو کمبو سری جدید دوربین‌های خود را با نام تجاری Actus معرفی نمود. کمبو دو محصول با نام Actus Mini و Actus DB را به ترتیب برای استفاده از دوربین‌های 35 میلی‌متری – یا دوربین‌های کوچکتر مانند دوربین‌های APS- و بک‌های دیجیتال به بازار عرضه کرد. این دو محصول بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از سری پیشین خود بودند و به ترتیب 1100 و 1200 گرم وزن داشتند. این درحالی است که دوریبن Ultima 35 حدود 5 کیلوگرم وزن داشت و عملا عکاس را به استودیو محدود می‌نمود. در واقع Actus به دلیل حذف حرکات شیفت از قسمت جلو و حذف حرکات تیلت/سوئینگ از قسمت عقب کوچک‌تر از نسل پیشین خود است.

در هنگام استفاده از این محصولات جدید، عکاسان در صورت استفاده از بک دیجیتال می‌بایست از لنزهای شاتردار بهره می‌بردند. اما در صورت استفاده از دوربین‌های 35 میلی‌متری یا کوچکتر، امکان استفاده از لنزهای لایکا سریR، نیکون، کانن، مامیا، هاسلبلاد و پنتاکس وجود داشت. بدیهی است لنزهای دوربین‌های 35 میلی‌متری مانند نیکون و کانن،‌ در صورت استفاده با دوربین‌های 35 میلی‌متری اس‌ال‌آر، تنها امکان عکاسی ماکرو را فراهم می‌کنند. اما در صورت استفاده از آن‌ها با دوربین‌های بدون آینه، امکان فوکوس تا فواصل دورتری نیز وجود دارد.
هر چند حفظ حرکات شیفت در قسمت عقب دوربین، امکان محبوب چسباندن تصویر را هم‌چنان حفظ کرده بود. اما بسیاری از عکاسان استودیویی نه می‌توانستند با محدودیت‌های حرکتی این دوربین کنار بیایند و نه نیازی به کاهش وزنی این‌چنینی داشتند. از این رو کمبو محصولی با نام Actus XL را در دو نوع XL 35 و XL DB به بازار معرفی کرد. این دوربین در واقع همانند دوربین Ultima است اما قطعات آن متناسب با بک‌های دیجیتال امروزی و دوربین‌های با کیفیت مانند نیکون D810 ، کانن 5DS R، سونی A7RII و … ساخته شده است.

HyperFocal: 0

HyperFocal: 0

شما می‌توانید مشخصات تکنیکی دقیق این کالا را بر روی وب‌سایت شرکت نوین‌ تجارت پارسیان (نماینده‌ی کمبو در ایران) مشاهده نمایید.

 

1 نظر
  1. siavash می‌گوید

    عالی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.