مقایسه‌‌ی a7S، a7R، a7؛ سه پرچم‌دار سونی (2)

1 3,245

a7S، a7R و a7 دوربین‌های رده بالای سونی از سری آلفا هستند که قطعا طرفداران خاص خود را دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این سه دوربین محبوب را از شش منظر متفاوت مقایسه کرده و انتخاب را تا حدودی برای علاقه‌مندان آسان کنیم. در بخش اول مطلب در زمینه‌های رزولوشن و ISO، قابلیت‌های فیلمبرداری، طراحی و کیفیت ساخت a7S، a7R و a7 صحبت کردیم. حال قصد داریم در بخش دوم، مقایسه را کامل کرده و نتیجه‌گیری مختصری داشته باشیم. پس ما را همراهی کنید.

4
مقایسه شماره 4: عکاسی پی‌در‌پی و عمر باتری

فایل‌های RAW کم‌حجم‌تر و حسگری با سرعت خواندن بالاتر اطلاعات این شانس را به a7S می‌دهد تا در عکاسی مداوم با a7 به رقابت بپردازد. هر دو دوربین a7S و a7 می‌توانند با سرعت 2.5 فریم بر ثانیه عکاسی مداوم کرده که در حالت Speed Priority تا 5 فریم بر ثانیه نیز قابل افزایش است. به دلیل حجم بیشتر عکس‌های a7R این دوربین قادر خواهد بود تنها با سرعت 1.5 فریم بر ثانیه عکاسی پی‌در‌پی کند که تا 4 فریم بر ثانیه افزایش می‌یابد.

در مورد باتری باید به این نکته اشاره کرد که هر سه دوربین از باتری NP-FW50 استفاده می‌کنند ولی شاهد عملکرد بهتر دوربین a7S در زمینه عمر باتری هستیم. سونی در این باره ادعا می‌کند که اگر از منظره‌یاب دوربین استفاده شود، باتری a7S در حدود 320 عکس کاربر را همراهی می‌کند و با استفاده از LCD می‌توان تا 380 عکس با آن گرفت. این شرکت درمورد عمر باتری دو دوربین a7/a7R نیز می‌گوید که با استفاده از منظره‌یاب در حدود 270 عکس و بدون منظره‌یاب (استفاده از LCD) در حدود 340 عکس را پاسخگو خواهد بود.

متاسفانه چنین باتری‌ای برای دوربین سونی a7S که قابلیت‌های فیلمبرداری ارزشمندی دارد و بر روی تصویربرداری تمرکز کرده است چندان مناسب نیست. چراکه هنگام فیلمبرداری مداوم با آن دوست داشتیم تا باتری آن بیشتر ما را همراهی می‌کرد. شرکت سونی می‌گوید که با a7S و a7R می‌توان تا حدود 90 دقیقه فیلمبرداری کرد و a7 در زمینه فیلمبرداری تا 10 دقیقه بیشتر شما را همراهی می‌کند. بنابراین اگر فیلمبرداری یکی از کاربری‌های اصلی شما با این دوربین‌هاست توصیه می‌شود که حتما باتری اضافی برای آن‌ها تهیه کنید.

7
مقایسه شماره 5: فوکوس خودکار

یکی از مشکلاتی که در مورد a7R وجود دارد، سرعت نسبتا پایین تشخیص کنتراست این دوربین هنگام فوکوس خودکار است که باعث شده تا a7R برای عکاسی سریع چندان مناسب نباشد. اما برعکس در a7 تمرکز زیادی بر روی بهبود عملکرد فوکوس خودکار شده است. این دوربین به سیستم فوکوس‌خودکار هیبریدی مجهز است که سرعت و دقت بسیار بالایی را هنگام فوکوس در اختیار کاربر قرار می‌دهد و به راستی یکی از نقاط قوت این دوربین بشمار می‌رود. این درحالی است که دوربین a7S از فوکوس خودکار ساده‌تر با تشخیص 25 نقطه‌ای بهره می‌برد. اما ناگفته نماند که عملکرد فوکوس خودکار a7S در محیط‌های کم‌نور بهبود قابل توجهی داشته است. طبق ادعای سونی این دوربین می‌تواند از EV-4 تا EV20 – در IS0 100 و با یک لنز متصل f/2.0 – فوکوس خودکار انجام دهد.

البته دوربینی که مخصوص عکاسی و فیلمبرداری در شب و محیط‌های تاریک طراحی و ساخته‌شده است و از IS0 409600 بهره می‌برد، باید بتواند تا در چنین محیط‌هایی و با حداقل نور موجود فوکوس کند. انتظار می‌رود که سونی a7S دوربینی بتواند در زیر نور ماه نیز عمل فوکوس را انجام دهد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
مقایسه شماره 6: قیمت

همانطور که حدس زده می‌شود، a7S با حدود 2500 دلار بیشترین قیمت را در میان این سه دوربین دارد. سونی دوربینی که چنین قابلیت‌های فیلمبرداری فوق‌العاده‌ای دارد را طبیعتا ارزان نخواهد فروخت. اما در رتبه بعدی دوربین a7R قرار دارد که با حدود 1700 دلار می‌توان آن را تهیه کرد. ارزان‌ترین دوربین نیز a7 خواهد بود که قیمتی معادل 1300 دلار دارد. زیاد دوست نداریم در این قسمت سخن‌وری کنیم چراکه با توضیحاتی که در مورد این دوربین‌ها دادیم، فارغ از بحث مقایسه می‌توان تصمیم‌گیری کرد که آیا فلان دوربین با چنین قیمتی انتخاب مناسبی است یا نه. در اینکه دوربین گران‌تر امکانات بیشتری به کاربر می‌دهد شکی نیست، ولی سوال اصلی اینجاست: “اصلا به این امکانات نیاز دارم؟!”. اگر جواب مثبت بود پس بی‌درنگ دوربین گران‌تر را خریداری کنید.

0101010
نتیجه‌گیری:

سونی با معرفی سری آلفای خود، دوربین‌های رده‌بالایی را با مانت E عرضه کرده است. نکته جالب اینجاست که سونی با معرفی هرکدام از دوربین‌های سری Alpha، دسته‌ مشخصی از کاربران را هدف گرفته است.

دوربین a7S برای آن‌دسته از افراد مناسب است که دلیل اصلی آن‌ها برای خرید چنین دوربینی، قابلیت‌های فیلمبرداری و امکانات متنوع آن در زمینه تصویربرداری و ضبط ویدئو است. این دوربین قادر می باشد با کیفیت 4K فیلمبرداری کند و مخصوص فیلمبرداری در محیط‌های کم‌نور طراحی شده است. در حالی که a7R آن دسته از کاربرانی را نشانه گرفته است که بدنبال رزولوشن بالا و ثبت جزئیات بیشتر هستند. بطور مثال افرادی که تمایل دارند پرتره‌هایی با اندازه بزرگ چاپ کنند. دوربین a7 نیز با اینکه سریع‌ترین دوربین در زمینه فوکوس نیست ولی به دلیل سیستم فوکوس خودکار هیبریدی خود یکی از گزینه‌های مناسب برای افرادی می‌باشد که به عکاسی سریع علاقه دارند و دقت و سرعت فوکوس برایشان اهیمت زیادی دارد.

اگر بخواهیم یکی از جدی‌ترین رقبایی که برای a7S وجود دارد را نام ببریم باید به دوربین GH4 پاناسونیک اشاره کنیم. این دوربین نیز مانند سونی a7S اندازه کوچک و کیفیت ساخت بالایی دارد و می‌تواند با کیفیت 4K فیلمبرداری کند. با اینکه GH4 پاناسونیک از صفحه‌نمایش لمسی و حسگری با رزولوشن بیشتر بهره می‌برد ولی اندازه حسگر آن کوچکتر است و محدود ISO آن پایین‌تر از a7S قرار می‌گیرد. به همین دلیل اگر در محیط‌های کم‌نور زیاد فیلمبرداری و عکاسی می‌کنید احتمالا Sony a7S انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

یکی از مهمترین اشکالاتی که برای این سری از دوربین‌های سونی وجود دارد، نبود لنزهای متنوع مانت E برای آن‌هاست. سونی به تازگی یک لنز جدید 135-28 میلی‌متر f/4.0 با مانت E را مخصوص فیلمبرداری معرفی کرده است اما برای تهیه آن باید رقمی حدود 2400 دلار بپردازید.

1 نظر
  1. بنده ی خدا می‌گوید

    ممنون از اطلاعات خوبی که در مورد این سه مدل آلفا در اختیارمون گذاشتید. در مورد تنوع لنزهای مناسب برای این مدل ها هم برامون بنویسید. با توجه به این که تنوع کم و قیمت بالایی دارن.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.