مقایسه‌‌ی a7S، a7R، a7؛ سه پرچم‌دار سونی (1)

0 2,079

سونی با معرفی سری a7 خود، در میان دوربین‌های Full frame بدون‌آینه‌ی کامپکت به جدی‌ترین گزینه خرید افراد بدل شده است. اما از میان این سه دوربین‌، انتخاب مناسب‌ترین دوربین کمی نیاز به بررسی و تامل دارد. به همین منظور قصد داریم مقایسه‌ای کامل را میان سه دوربین پر سروصدای این روزهای سونی یعنی a7S، a7R و a7 داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

ابتدا از a7S شروع می‌کنیم. دوربین فول فریم جدید سونی با ابعاد و اندازه‌ کامپکت که در راس محصولات سری Alpha این شرکت قرار می‌گیرد. این دوربین رده بالا قابلیت فیلم‌برداری 4K دارد و از محدوده ISO فوق‌العاده 4096000 بهره می‌برد. این دوربین که مخصوص عکاسی و فیلمبرداری در شب طراحی و ساخته شده است عملکرد بی‌نظیری در محیط‌های تاریک از خود بجا می‌گذارد. همانطور که پیش‌بینی می‌شود a7S بسیاری از ویژگی خانواده Alpha را به ارث برده است. مانند پردازشگر تصویری BIONZ X، حسگر فول‌فریم Exmor CMOS و بدنه کامپکت خوش‌ساخت.

اما چیزی که ممکن است در دوربین a7S کمی ناامید کننده باشد، پایین بودن رزولوشن حسگر آن نسبت به a7R و عدم وجود سیستم فوکوس خودکار هیبریدی بکار رفته در دوربین a7 است. ناگفته نماند ویژگی‌ای که کاربران a7S را دلگرم می‌کند، حسگر با حساسیت بسیار بالا و مشابه دوربین D4s نیکون است.

Sony_A7s_vs_A7R_vsA7

با این تفاسیر آیا a7S بهترین انتخاب ممکن برای شماست یا نیاز دارید تحقیق بیشتری روی دوربین‌های a7R و a7 بکنید؟ آیا 4K رزولوشن مورد نیاز شماست یا با رزولوشن 1080p هم کارتان راه می‌افتد؟ البته تنها ویژگی‌ای که در a7S وجود دارد که ممکن است شما را برای خرید آن مصمم کند، حساسیت بالای حسگر آن و عملکرد فوق‌العاده a7S در هنگام عکاسی و فیلمبرداری در محیط‌های تاریک و کم‌نور است. اگر عکاسی و فیلم‌برداری در شب یکی از کاربری‌های جدی شما از دوربین است پس شک نکنید که a7S جدی‌ترین گزینه خریدتان خواهد بود. برعکس این قضیه هم وجود دارد. یعنی افرادی که خیلی در محیط‌های کم‌نور عکاسی و فیلمبرداری نمی‌کنند ولی بجای آن به دنبال رزولوشن بیشتر هستند نیز کار ساده‌ای دارند و با خیال آسوده a7S را از گزینه‌های خود حذف کرده و از میان a7R و a7 دوربین مناسب خود را پیدا کنند.

خوشبختانه سه دوربین مورد بحث در برخی ویژگی‌های کلیدی با هم تفاوت دارند که این موضوع انتخاب را برای کاربران ساده‌تر می‌کند.

11111

مقاسیه شماره 1: رزولوشن و ISO

جدیدترین دوربین خانواده Alpha یعنی a7S با رزولوشن 12.1MP پایین‌ترین رزولوشن را در میان سه دوربین دارد. دوربین a7 نیز با 24.3MP رزولوشنی در حدود 2 برابری a7S و در این رده‌بندی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. اما برای عاشقان مگاپیکسل قطعا a7R محبوب‌ترین دوربین در این میان خواهد بود که رزولوشنی معادل 36.4MP دارد و برابر با دوربین D800 نیکون دارد که به این ترتیب در رتبه اول قرار می‌گیرد.
از آنجایی که روندی که شرکت‌های سازنده برای حسگرهای فول‌فریم در پیش گرفته‌اند، افزایش بیشتر مگاپیکسل حسگرهاست، بنظر می‌رسد که Sony a7S عقب‌گردی در این زمینه داشته است. اما سونی دلیل خود را برای انجام این کار دارد. رزولوشن کمتر به معنای پیکسل‌های بزرگ‌تر است که باعث می‌شود حساسیت بسیار بیشتری در مقابل نور از خود نشان می‌دهند. به این ترتیب a7S پتانسیل بیشتری برای کنترل بهتر نویز‌ها پیدا خواهد کرد. این دو خصوصیت از دلایل اصلی عملکرد بی‌نظیر a7S در محیط‌های کم‌نور بشمار می‌رود.

ZURSENSORAREACOMP

اما برسیم به ISO، جایی که a7S به تنهایی پیروز آن است. محدوده فوق‌العاده ISO 100-102400 که تا 409600-50 قابل افزایش است دیگر جایی برای صحبت باقی نمی‌گذارد. همچنین هنگام فیلم‌برداری نیر محدوده ISO 200-102400 را در اختیار می‌گذارد که تا 409600-200 نیز افزایش می‌یابد. برای مقایسه بد نیست بدانید که a7R هنگام عکاسی محدوده ISO 100-6400 دارد که تا 25600-50 می‌توان آن را افزایش داد. البته اصولا مقایسه ISO بین این دو دوربین آنچنان منطقی نیست چراکه حرف S در نام a7S اول کلمه Sensitivity به معنای حساسیت است که اشاره مستقیم به حساسیت بالای حسگر این دوربین در برابر نور دارد. تا جایی که عملکرد ISO آن تا چهار استاپ از a7R بهتر است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

مقایسه شماره 2: فیلمبرداری

فارغ از عملکرد ISO، دیگر تفاوت‌های کلیدی میان a7S و دیگر هم‌خانواده‌های آن در قابلیت‌های فیلمبرداری این دوربین خلاصه می‌شود. دو دوربین دیگر یعنی a7R و a7 با حداکثر کیفیت 1080p/60fps فیلمبرداری می‌کنند اما همانطور که می‌دانید می‌توان با a7S فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کرد. این ویژگی a7S در میان دوربین‌های DSLR کامپکت قابلیت قابل توجه‌ای است که تجربه آن را قبلا در دوربین‌های پاناسونیک داشتیم. پاناسونیک از معدود سازنده‌هایی بشمار می‌رود که مانند سونی پیشینه فوق‌العاده‌ای در ساخت و معرفی دوربین‌های فیلمبرداری دارد و از تجربه آن در دوربین‌های DSLR کامپکت خود نیز بهره می‌گیرد.

اما نکته‌ای که حائز اهمیت می‌باشد این است که ویدئوهای 4K ضبط‌شده با a7S بر روی حافظه خارجی ذخیره می‌شود و فقط هنگام فیلمبرداری Full HD می‌توان مستقیما روی حافظه داخلی دوربین فیلم را ذخیره کرد. همچنین از طریق یک خروجی HDMI می‌توان فیلم ضبط‌شده را بر روی تلویزیون یا مانیتور مشاهده کرد. لازم به اشاره است که a7S سرعت‌های مختلفی را برای فیلمبرداری ارائه می‌دهد که برای مثال می‌توان به 4K/30p/20p و Full HD/50p/25p اشاره کرد. همچنین امکان ثبت فیلم‌های Slow-Motion با کیفیت HD نیز وجود دارد. در حالت اسلوموشن a7S با سرعت 120 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کرده و با سرعت 24 فریم بر ثانیه آن را بازپخش می‌کند؛ یعنی 5 برابر آهسته‌تر از سرعت عادی.

image1

سونی ادعا می‌کند که a7S اولین دوربین فول‌فریم جهان می‌باشد که هنگام فیلمبرداری قادر است اطلاعات تک‌تک پیکسل‌ها را به‌طور کامل خوانده و پردازش کند، بدون آنکه پیکسلی در این میان نادیده گرفته شود. در واقع a7S اجازه نمی‌دهد تا هیچ جزئیات و اطلاعاتی که در پیکسل‌ها وجود دارد هدر رود. این ویژگی به واسطه کاهش رزولوشن حسگر این دوربین محقق‌شده است که به کاهش نویز کمک شایانی می‌کند.

همانطور که قطعا متوجه شده‌اید قابلیت‌های فیلمبرداری a7S یک سروگردن بالاتر از دوربین‌های a7R و a7 قرار می‌گیرد و اگر یکی از دلایل اصلی شما برای خرید این دوربین‌ها قابلیت‌های تصویربرداری آن‌هاست، بی‌شک a7S بهترین انتخاب است.

ZURSTORAGE

مقایسه شماره 3: طراحی و کیفیت ساخت

در زمینه طراحی و ساخت نیز هرچند که تفاوت‌ها چشمگیر نیستند ولی باز این a7S است که بالاتر از بقیه قرار می‌گیرد. از نکات مشترکی که در طراحی این سه دوربین وجود دارد می‌توان به ترتیب و چینش یکسان دکمه‌ها، استفاده از آلیاژ منیزیم در ساخت شاسی و بدنه دوربین‌ها و ابعاد متناسب و نسبتا کوچک آن‌ها اشاره کرد.
در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که a7S کوچکترین دوربین فول‌فریم جهان است که می‌توان لنز آن را تعویض کرد. از نظر وزن این دوربین با بدنه 446 گرمی خود از a7R و a7 سنگین‌تر است. پس از آن a7 با 416 گرم سنگین‌ترین دوربین است و درنهایت a7R با وزن 407 گرم سبک‌ترین در میان سه دوربین بشمار می‌رود. هر سه دوربین نیز دارای جک هدفون می‌باشند که برای ضبط‌کردن صدا به هنگام فیلمبرداری کاربرد دارد. منظره‌یاب الکترونیکی با دقت 2.4 میلیون نقطه‌ای و همچنین نمایشگر LCD سه اینچی با امکان چرخش از دیگر ویژگی‌های مشترک هر سه دوربین هستند. هرچند که لمسی نبودن این صفحه‌نمایش کمی ناامید کننده به‌نظر می‌رسد.

 

در این مطلب این سه دوربین محبوب و پر سروصدا را از سه منظر مقایسه کردیم. در بخش‌ بعدی از جنبه‌های دیگر به مقایسه خواهیم پرداخت. امیدواریم در انتهای این مطالب دوربینی که بیش از بقیه برای شما مناسب است را بیابید. پس بخش‌ بعدی را حتما دنبال کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.