آنچه باید درباره‌ی دوربین Canon EOS M5 بدانید

4 2,156

دوربین بدون‌آینه‌‌ی جدید کانن، EOS M5، با بهره‌گیری از سنسور 24 مگاپیکسلی و سیستم فوکوس Dual Pixel، در ماه نوامبر امسال ارائه ‌خواهد‌شد. سایت بررسی دوربین‌های دیجیتال، Dpreview.com، نمونه‌ی پیش تولید این دوربین را مورد بررسی اجمالی قرارداده‌است و در مطلب حاضر، شما را با مهمترین امکانات و ویژگی‌های این دوربین از دید این سایت آشنا خواهیم‌کرد.

دوربین بدون‌آینه‌ی EOS M5 پیشرفته‌ترین دوربین در رده‌ی دوربین‌های سری M کانن است و خیلی از امکاناتش نظیر پردازنده‌ی Digic 7 و عملکرد مشابهِ (به ادعای این شرکت) سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel را از DSLR گران‌قیمت‌تر کانن، EOS 80D به ارث برده‌است. به همین دلیل، انتظار می‌رود که این دوربین نسبت به دوربین‌های قبلی این سری از لحاظ کیفیت‌ عکس‌ها و داینامیک رنج پیشرفت قابل‌توجه‌ای کرده‌باشد.

canonm5handson-02

علی‌رغم جثه‌ی کوچکش، این دوربین گریپ بزرگی دارد و این موضوع سبب شده تا در دست‌گرفتن آن بسیار راحت‌ باشد. بدیهی‌ است که این دوربین سبک‌تر از DSLRهای کانن است و با وزن 427 گرم کیفیت ساخت بسیار خوبی هم دارد.

canonm5handson-04

در عکس بالا بخوبی می‌توانید متوجه اندازه‌ی کوچک این دوربین بشوید. با اینکه EOS M5 دارای سنسوری با سایز APS-C و منظره‌یابی با دقت 2.36 میلیون نقطه در اینچ است، تقریباً در کف یک دست جای می‌گیرد.

canonm5handson-05

در این عکس حسگر تصویر EOS M5 را می‌توانید ببینید. این همان سنسور 24 مگاپیکسلی است که در دوربین سطح میانی EOS 80D کانن بکار رفته‌شده و همان دامنه‌ی ISO استاندارد از 100 تا 16000 و قابل افزایش تا 25600 را ارائه می‌دهد. نکته‌ی برجسته‌تر این سنسور استفاده از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel کانن برای اولین بار در یک دوربین بدون‌آینه از این شرکت است. در این سیستم فوکوس خودکار که تا به امروز یکی از نقاط قوت DSLRهای جدیدتر کانن به حساب می‌آید، از سنسورهای تشخیص فاز بر روی سنسور تصویر استفاده شده که تقریباً 80 درصد سطح سنسور را پوشش می‌دهند. نظیر این سیستم فوکوس خودکار پیش از این در دوربین‌های دیگری چون Canon 5D Mark IV و Canon 80D به کار رفته‌است و نسبت به سیستم‌های فوکوس خودکار متکی به تشخیص کنتراست، در عکاسی در مد live view و فیلمبرداری عملکرد فوق‌العاده بهتری دارد. از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF کانن برای دنبال‌کردن سوژه‌ها هم می‌توان بهره‌برد و انتظار می‌رود M5 در حالت فوکوس خودکار دنبال‌کننده (Subject Tracking) عملکرد بسیار خوبی داشته‌باشد. سرعت عکاسی پیاپی این دوربین در حالت فوکوس خودکار پیوسته (AF-C) عدد قابل‌توجه‌ 7 فریم در ثانیه است که در حالت قفل‌کردن فوکوس تا 9 فریم در ثانیه هم افزایش پیدا می‌کند.‌

canonm5handson-07

از نمای بالا، به نظر می‌رسد این دوربین ترکیبی است از یکی از دوربین‌های کامپکت سری G و یکی از DSLRهای رده میانی کانن. Dial آشنای مد عکاسی دوربین‌های EOS در سمت چپ دوربین قراردارد و پیچ تنظیم جبران نوری به سبک دوربین‌های Powershot در انتهای لبه‌ی راست دوربین جای‌گرفته‌است. در میان این دو، دو دیال کنترل وجود دارد که اولی دورِ دکمه‌ی شاتر دوربین قرارگرفته و دومی کمی عقب‌تر در سمت چپ پیچ تنظیم جبران نوری است. با استفاده از Dial دومی در ترکیب با دکمه‌ی dial func (دکمه‌ی وسط دیال) می‌توانید به سرعت به تنظیماتی نظیر تراز سفیدی، ISO، مد عکاسی پیاپی و غیره دسترسی پیداکنید.

canonm5handson-06

نمایشگر لمسی 3.2 اینچی با دقت 1.62 میلیون نقطه در اینچ این دوربین کار ترکیب‌بندی و فوکوس‌کردن با این دوربین را براحتی هرچه تمام‌تر امکان‌پذیر کرده‌است. در هنگام مرور عکس‌ها (Playback) هم، رفتن به عکس بعدی و زوم‌کردن با انگشت تجربه‌ی دلپذیر کار با تلفن‌های هوشمند را تداعی می‌کند. یک کاربرد مفید دیگر این نمایشگر این است که به هنگام عکاسی با منظره‌یاب که نمایشگر خاموش می‌شود می‌توانید با حرکت انگشت بر روی آن، نقطه‌ی فوکوس مورد‌نظرتان را در منظره‌یاب انتخاب کنید.

canonm5handson-08

نمایشگر دوربین EOS M5 قابلیت چرخش 180 درجه را دارد اما بر خلاف خیلی از دوربین‌های دیگر در حد نهایی خود (برای عکس‌های سلفی یا فیلمبرداری برای ویدیو لاگ) کامل رو به پایین خم می‌شود. حالت مفید‌تر استفاده از این نمایشگر خم کردن آن رو به پایین برای عکاسی و فیلمبرداری از زاویه‌ی بالا است.

canonm5handson-09

علی‌رغم وجود نمایشگر لمسی و قابل‌چرخش، کانن در M5 برای دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی کم نگذاشته و از نمای پشت، این دوربین برای کسانی که با دوربین‌های کامپکت پیشرفته‌ی PowerShot کار کرده‌اند کاملاً آشناست. در نگاه اول ممکن است محل قرارگرفتن دکمه‌ی قرمز ضبط فیلم کمی برایتان عجیب باشد؛ اما فشردن آن با انگشت شست دست راست براحتی صورت می‌گیرد.

canonm5handson-11

دقیقاً زیر دستگیره، اسلات قرارگرفتن باتری این دوربین است که طبق استاندارد CIPA انرژی کافی برای 295 عکس را فراهم می‌کند.

canonm5handson-12

قابلیت فیلمبرداری 1080p با سرعت 60 فریم بر ثانیه (دقیقاً مثل EOS 80D) در دوربین‌های این سطح کاملاً متداول است؛ اما امکان اتصال میکروفون خارجی از طریق جک 3.5‌ میلیمتری به این معنا است که برای اکثر کاربردهای فیلمبرداری (البته اگر 4K نیاز ندارید!) هم می‌توان روی این دوربین حساب‌کرد.

canonm5handson-13

در سمت راست M5 دکمه‌ی فرو رفته‌ای وجود دارد که برای فعال‌کردن WiFi و NFC این دوربین است. وجود WiFi به همراه NFC و Bluetooth داخلی به این معنی است که هم می‌توانید عکس‌ها را به تلفن هوشمند و یا تبلت‌ خود انتقال دهید و هم از طریق اپلیکیشن اختصاصی کانن از طریق تلفن ‌همراهتان عکاسی کنید.

دوربین بدون‌‌آینه‌ی Canon EOS M5 در ماه نوامبر و با لنز کیت 45-15 یا لنز جدید 150-18 میلی‌متر f/3.5-6.3 IS STM ارائه خواهد‌شد. نظر شما درباره‌ی این دوربین چیست؟ آیا انتظارات شما را برآروده کرده‌است؟

 

4 نظرات
  1. رحمان يوسف علی زاده می‌گوید

    سلام یه دوربین کار ۲۰ معرفی کنید با یه لنز خوب ممنون نیکون قبلا کار کردم

  2. داریوش می‌گوید

    دوربین فوق العاده است.من 80D داشتم و با این دوربین عوض کردم چون در مسافرت ها و طبیعت گردی حمل یک دوربین سنگین و جاگیر دشوار بود.و از خرید خوددم کاملا راضی هستم و دوربین الان همیشه همراهم هست

  3. سیاوش می‌گوید

    من این دوربین حدود ۱۰ ماه دارم طراحی بدنه خوب و مقاوم دارد و عکسهای بسیار خوبی ثبت میکند . تنها ایرادی که میشه گرفت عمر کم باتری آن است که این مشکل همه بدونه آینه ها است .
    متاسفانه کتابچه راهنمای فارسی آن در بازار موجود نیست . آیا دوربینی که دفترچه راهنمای فارسی آن نزدیک (منو و تنظیمات )به این دوربین و قابل استفاده باشد موجود است . لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام دوست عزیز.همونطور که اشاره کردین اکثر دوربین های بدون آینه بدلیل طراحی بدنه کوچک ار باطری کوچک و در نتیجه طول عمر کمتری نسبت به DSLR ها برخوردارند.
      در مورد منوی دوربین هم میتونین فیلم آموزش دوربین های کانن رو تهیه کنین و میتونه مفید باشه/

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.