دسترسی محدود 7؛ جشنواره‌ی بین‌‌المللی تصویر متحرک، صدا و اجرا

0 1,223

ده سال پیش‌ازاین، پارکینگالری، یک فضای تجربی در تهران، جشنواره‌ی مستقلی برای ارائه ویدیو، صدا و اجرا پایه نهاد، دسترسی محدود از سال هشتادوشش، میزبان بسیاری از هنرمندان معاصر ایران و جهان بوده است. این پروژه با دعوت از کیوریتورهای مهمان و با همکاری با مؤسسات و آرشیوهای معتبر در برلین، استکهلم، هلسینکی، قاهره لوبلیانا، پاریس، تورنتو، سانفرانسیکو، وین، ورشو، مونترال، لاهه و دوبلین در شش دوره‌ی گذشته برای کاهش فاصله بین عرصه‌های  مختلف و ترویج نگاه بینارشته‌ای تلاش  کرده است.
مجمع دسترسی محدود مانند دوره‌های قبلی، ترکیبی از آثار تازه‌رسیده و آثار آرشیوی خواهد بود، این برنامه از دوره‌ی دوم همواره قسمت اصلی جشنواره را تشکیل می‌داده است و با عناوینی چون جزایر سرگردانی و مجمع‌الجزایر، مجمع در تلاش است سکویی باشد برای کار دیدن و تبادل ایده در جایی که شرایط اجتماعی و آموزشی بیش‌ازپیش به رفتار فردی ارج می‌نهاده و صحنه‌ی هنری و فاصله‌های جغرافیایی همواره ما را به جزیره شدن و فردگرایی سوق می‌دهد.

با دعوت از شش کیوریتور مهمان از شهرهای تهران، کراکف، شیکاگو، پاریس، برلین و لاهه برنامه‌های نمایش ویدیو، فیلم مستند، فیلم مقاله، صدا، انیمیشن و اجرا برنامه‌های بخش بین‌المللی دسترسی محدود هفت را تشکیل می‌دهند و در برنامه‌های جداگانه به مفاهیمی چون شهر و حق به شهر، زندگی روزمره، بازنمایی از طریق صفحه نمایش و مبحث فضا در آثار صوتی به گستردن مرزهای تعریف شده می‌پردازند. در این بین گالری آران خردمند و عمارت روبرو میزبان برنامه نمایش ویدیو خواهند بود و پروژه‌های آران به نمایشگاه موازی اختصاص خواهد داشت که به عکاسی به‌عنوان نقطه‌ی عزیمت نگاه می‌کند و امتداد آن را از «عکس-شی» تا «رسانه‌ای زمانمند» دنبال می‌کند. برای هفتمین دوره دسترسی محدود پروژه‌های نیو‌مدیا میزبان دو برنامه پژوهشی درباره هنر ویدیو در ایران خواهد بود با عنوان «باز-دید» و «بازگشت به خانه، از راه دور؛ فصل دوم». بنیاد پژمان در ساختمان کندوان، میزبان «قاب‌های درهم‌شکسته» خواهد بود که پیش‌ازاین در موزه‌ی کارنگی شهر پیتسزبورگ به نمایش درآمده و برای اولین بار به ایران آمده است. علاوه بر اجرا‌ها و برنامه‌های دیداری شنیداری، هرساله دسترسی محدود با مجموعه‌ای از نشست‌ها و کارگاه‌هایی همراه خواهد بود. دسترسی محدود هفت در روز جمعه بیست و پنجم فروردین با اجراهای متنوع صدا و تصویر، در عمارت روبرو به کار خود پایان می‌دهد.

Atoms – Magdalena Lazar- 2010 – from Procedures of Everyday Practice Curated by Magdalena Ziółkowska

مکان‌های برگزاری:

پروژه‌های نیومدیا، گالری آران (خردمند)، پروژه‌های آران (نوفل لوشاتو) و عمارت روبرو

برنامه‌ی موازی:

جمعه هجدهم فروردین – ساعت پنج و شش بنیاد پژمان – ساختمان کندوان

کیوریتورها:

رامبد والا (شیکاگو)، پویا عباسیان (پاریس)، ماگدالنا زولکوفسکا (کراکف)، پوریا جهانشاد (تهران)، امیرعلی قاسمی (تهران)، لئونی روسلر (لاهه)، دافنه ناروائز (برلین)، سهراب کاشانی (تهران)، هلیا همدانی (ایتالیا)

تاریخ: هجدهم تا بیست و سوم فروردین نود و شش
ساعت‌های کاری:
گالری آران: افتتاحیه: ساعت چهار تا هشت و روزهای عادی: ساعت سه تا هفت عصر
پروژه‌های آران: یک تا هفت عصر
پروژه‌های نیومدیا: چهار تا هفت عصر
عمارت روبرو: افتتاحیه چهار تا نه شب و روزهای عادی ساعت دو تا نه شب

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.