شیائومی یک کپی چینی از گوپرو، یا یک رقیب جدی برای آن؟

0 2,729

Xiaomi برند چینی موفقی است که بیشتر به‌عنوان سازنده گوشی تلفن همراه شناخته‌شده و دوربین اکشن Xiaomi YI یکی از محصولات جالب این شرکت است. دوربینی که به خاطر رنگ و شکلش در نگاه اول یک مدل اسباب‌بازی از دوربین‌های GoPro به نظر می‌آید، اما مشخصات و قیمت آن چیزی دیگری می‌گویند. امکانات Xiaomi YI بسیار شبیه (و حتی بالاتر) از مدل پایه GoPro HERO است، درحالی‌که به شکل قابل‌توجهی ارزان‌تر هم هست.

XiaomiYiGoPro960

دوربین Xiaomi YI هم مانند HERO، در صورت قرارگیری در محفظه ضدآب تا عمق چهل متری زیرآب کارایی دارد، با این تفاوت که محفظه ضدآب آن باید جداگانه خریداری شود، درحالی‌که HERO درون این محفظه عرضه می‌شود (پس یکی از دلایل گران‌تر بودن HERO همین است).[styled_table]

 

XIAOMI YI GOPRO HERO
Video 1080p/60 فریم بر ثانیه 1080p/30 فریم بر ثانیه
Photo 16 مگاپیکسل 5 مگاپیکسل
Time lapse (تعداد ثانیه بین تصاویر) 0.5, 1, 2, 5, 10, 30, 60 0.5
Burst 3/5/7 عکس در هر ثانیه – 7 عکس در 2 ثانیه 10 عکس در 2ثانیه
WiFi Yes No
App Android / iOS No
Waterproof No (نیاز به کیس ضد آب دارد) 40 متر
Battery 1,010mAh با امکان تعویض 1,180mAh بدون امکان تعویض

 

[/styled_table]

xiaomi-yi-11

طبق جدول بالا، تنها برتری GoPro HERO زاویه بازتر لنز آن است؛ اما در عمل نکته‌ای که در نگاه اول جلب‌توجه می‌کند، عدم وجود LCD روی بدنه Xiaomi YI است. وقتی قرار باشد تمام اطلاعات مربوط به تنظیمات و یا وضعیت باتری را از طریق خاموش و روشن شدن و تغییر رنگ چند چراغ LED دریافت کنید، ارزش LCD تک‌رنگ و کوچک GoPro بیشتر مشخص می‌شود. البته Xiaomi YI دارای Wi-Fi داخلی است و می‌توان بااتصال آن به یک دستگاه دیگر کنترلش را به‌صورت بی‌سیم به دست گرفت.

goProYicomp2

باوجود شباهت ظاهری بسیار زیاد، لوازم جانبی GoPro برای Xiaomi مناسب نیستند و باید لوازم جانبی اصلی برای آن تهیه شوند. برای مثال لنز GoPro در نیمه‌ی بالایی بدنه قرار دارد، اما لنز Xiaomi دقیقاً در میانه است.

باید توجه داشت که هرچند کاربر نخواهد از YI Xiaomi در عمق چهل متری زیرآب استفاده کند، مجبور به خرید یک محفظه اصلی برای آن است، چون لنز هر دوربینی بدون محافظ در معرض آسیب است، خصوصاً یک دوربین اکشن که امکان تهیه محافظ دیگری برای لنز آن وجود ندارد. نکته جالب در مورد YI Xiaomi این است که در پکیج Travel Edition هم علاوه بر دوربین فقط یک تک‌پایه مناسب برای گرفتن تصویر سلفی که فرق خاصی با انواع موجود در بازار ندارد یافت می‌شود و خبری از محفظه ضدآب نیست!

گویا Xiaomi برخلاف GoPro حتی طرفداران اهل سفر خود را هم آن‌چنان ماجراجو فرض نکرده.

In-Stock-Original-Xiaomi-yi-Action-Camera-Travel-Edition-Xiaomi-Sports-camera-16MP-4608X3456-WIFI-Bluetooth (1)

دو تصویر زیر همزمان با این دو دوربین گرفته‌شده است:

Yisciencescrop

GoProsciencescrop

همان‌طور که مشهود است عکس اول که با Xiaomi YI گرفته‌شده، دارای جزئیات بیشتری است، در مقابل عکس گرفته‌شده با GoPro روشن‌تر است. در مورد وجود جزئیات بیشتر باید گفت از یک دوربین 16 مگاپیکسل در مقابل دوربین 5 مگاپیکسل غیر از این‌هم انتظار نمی‌رفت.

Xiaomi YI دارای یک برنامه‌ی رفع اعوجاج عکس (مشکل مشترک دوربین‌های اکشن) می‌باشد که در صورت استفاده از آن بخش‌های کناری کمی محو می‌شوند.

دو تصویر دیگر با برش ابعاد 100% از این دو دوربین را ببینید:

yiblurcrop

تصویر بالا با Xiaomi YI و در هنگامی‌که تنظیم اصلاح لنز روشن بوده گرفته‌شده.

gopronoblurcrop

به نوشته‌ی بالای ساختمان در عکس دوم که با GoPro گرفته‌شده دقت کنید. چیزی که در عکس گرفته‌شده با Xiaomi YI حتی قابل‌تشخیص نیست، اما در این عکس می‌توان آن را خواند!

 

از مسئله‌ی تایم‌لپس که تلفیقی از قابلیت‌های عکس‌برداری و تصویربرداری است بگذریم، می‌رسیم به مسئله تصویربرداری که کمی پیچیده‌تر است. در این مورد هم مشخصات ظاهری تصاویر همچنان متفاوت است، اما لرزش‌ها در تصویر Xiaomi YI بیشتر به چشم می‌آیند. این در حالی است که تصاویر در یک‌زمان و با استفاده از یک‌پایه نگه‌دارنده مشترک گرفته‌شده‌اند. می‌توانید در ادامه نمونه تصاویر گرفته‌شده با هریک از این دوربین‌ها را مشاهده کنید:

نمونه تصویر Xiaomi YI:

https://www.youtube.com/watch?v=8fmGJZdemo0&feature=youtu.be

نمونه تصویر GoPro:

https://www.youtube.com/watch?v=xJx7ZtCOMMw&feature=youtu.be

درنهایت باید گفت Xiaomi YI ترکیبی از تعجب و تأسف است. وقتی از دور به آن نگاه می‌کنید، مشخصاتش را از روی کاغذ می‌خوانید و قیمتش را می‌بینید، متعجب می‌شوید؛ اما وقتی با آن کار می‌کنید و جزییاتش را موردبررسی قرار می‌دهید متأسف می‌شوید. این دوربین در اینجا با ارزان‌ترین مدل HERO GoPro مورد مقایسه قرار گرفت. درحالی‌که GoPro دارای محصولات بسیار متنوع، باکیفیتی بالاتر و با امکاناتی فراتر از مدل پایه HERO هم هست، گرچه کمی گران‌تر!

mico-wars-us65-xiaomi-yi-is-gopro-competition-on-xiaomis-5th-anniversary-27-03-2015-lhdeer-2

سازگاری مدل‌های متنوع GoPro با لوازم جانبی گسترده‌ موجب می‌شود با خرید مدل جدیدتر (که تجربه نشان داده همواره یک پله بالاتر از مدل پیشین قرار دارند) نیازی به تغییر لوازم جانبی و صرف وقت برای آشنایی با تنظیمات نداشته باشید و این یعنی صرفه‌جویی. البته شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که از دوربین اکشن فقط با یک تک‌پایه و مثل دوربین گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنید؛ که در این صورت احتمالاً ترجیح می‌دهید در هنگام خرید دوربین در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و دوربین ارزان‌تری بخرید.

درنهایت باید گفت YI Xiaomi برخلاف آنچه در نگاه اول به نظر می‌آید، یک کپی از GoPro نیست، ضمن اینکه بعید است یک رقیب جدی برای آن باشد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.