12 نکته که باید درباره نیکون D500 بدانید

2 2,378

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین اتفاق نمایشگاه CES2016 در حوزه تصویرگری دیجیتال مربوط به معرفی دوربین‌های نیکون بود. سه دوربین جدید که توسط این شرکت معرفی شد هر سه دارای قابلیت فیلم‌برداری 4K بودند. دو دوربین DSLR و یک دوربین اکشن. دوربین‌های DSLR نیکون شامل یک مدل فول‌فریم پرچم‌دار و همچنین قوی‌ترین دوربین غیر فول‌فریم این شرکت می‌شوند (D500 و D5) و دوربین اکشن جدید نیکون نیز KeyMission 360 است که به طور کلی یک رده جدید در بین محصولات این شرکت به حساب می‌آید.

اما D500 دوربینی است که مدل خیلی زیادی برای عرضه آن طول کشید تا بالاخره از سوی نیکون جایگزین دوربین پرطرفدار D300S شود. پرچم‌دار نیکون در این رده، علاوه بر فیلم‌برداری 4K که برای نخستین بار است در یک دوربین DSLR دیده می‌شود، دارای حسگر 20.9 MP APS-C، یک سیستم فوکوس فوق‌العاده سریع و امکان عکس‌برداری 10 فریم بر ثانیه نیز می‌باشد.

اگرچه نیکون D500 به تازگی معرفی شده است، اما می‌توانید در اینجا بررسی کوتاهی از آنچه متخصصان وب‌سایت DPreview درباره این دوربین منتشر کرده‌اند را مطالعه کنید و با این دستگاه پیشرفته بیشتر آشنا شوید.

  1. P9840208_convertedNikon D500 یا D400؟

یکی از سؤالاتی که برای خود من هم پیش آمده این است که “پس D400 چی شد؟” تا همین چند روز پیش که نیکون این دوربین را معرفی کند، همه فکر می‌کردند که نام دوربین بعد از D300S طبق روال نام‌گذاری‌های معمول نیکون، D400 خواهد بود. نماینده نیکون در CES درباره این نام‌گذاری نامعمول می‌گوید: “از آنجا که این دوربین بسیاری از امکانات و تکنولوژی‌هایش را از D5 گرفته است، برای تأکید بر این شباهت‌ها سعی کردیم نام‌گذاری هر دو مدل را شبیه به هم انجام دهیم”. بنابراین می‌فهمیم که D5 و D500 از نظر امکانات شباهت‌های زیادی به هم دارند.

 

  1. P9840209_convertedبدنه‌ای شبیه به پرچمدار‌های رده بالا

همان‌طور که حدس می‌زنید، بدنه D500 بسیار خوش‌دست ساخته شده و با در دست گرفتن آن احساس می‌کنید که این دوربین می‌تواند سال‌های سال در کنار شما باقی بماند. بخش بالایی و پایینی این دوربین از آلیاژ منیزیم ساخته شده است و برای سبک‌تر شدن بدنه، بخش جلویی آن از جنس فیبر کربن است. نیکون می‌گوید سیستم عایق‌بندی این دوربین دقیقه همان چیزیست که برای D810 نیز در نظر گرفته شده بود.

سیستم‌های کنترلی در این دوربین شباهت زیادی به بدنه‌های قبلی دارد و نیکون سعی کرده ظاهر دکمه‌ها و امکانات آن‌ها را چندان تغییر ندهد. مهم‌ترین تغییر در بدنه D500 را می‌توان افزوده شدن دکمه جوستیک برای انتخاب نقطه فوکوس خودکار به حساب آورد. این دکمه جوستیک شبیه به چیزی است که پیش‌تر هم در بدنه‌های حرفه‌ای مانند D4 دیده بودیم و از دکمه بزرگ D-Pad (دکمه چهار جهته پشت نیکون‌ها) سریع‌تر کار می‌کند. ضمن اینکه مانند D750 ممکن است بخواهید D-Pad را قفل کنید که در این صورت استفاده از این دکمه جوستیک جدید کاربرد بسیار بیشتری پیدا می‌کند.

دکمه ISO این دوربین نیز بالاخره از روی دکمه چرخان سمت چپ بدنه در مدل قبلی جابجا شد و به صورت یک دکمه مستقل در کنار دکمه شاتر قرار گرفت که کنترل حساسیت را در حین کار راحت‌تر می‌کند. بنابراین حالا دیگر نیازی به تغییر عملکرد دکمه ضبط ویدئو نخواهید داشت. البته یک دکمه Fn2 نیز در پشت دوربین طراحی شده که می‌توانید از آن نیز برای برنامه‌ریزی دسترسی به یکی از عملکرد‌های پرکاربرد داخل منو‌ها استفاده کنید.

اما نکته جالب درباره طراحی بدنه D500 (و برای اولین بار در یک دوربین سری DX نیکون)، این است که دکمه‌های دوربین در نور کم روشن می‌شوند تا عکاسی در نور کم را ساده‌تر کنند. این قابلیت در دوربین رده‌بالای D5 نیز وجود دارد.

  1. P9840210_convertedD500، یک دوربین حرفه‌ای برای فیلمبرداری

همان‌طور که گفته شد، برای نخستین بار در یک دوربین DSLR شاهد فیلم‌برداری با فرمت 4K/UHD (رزولوشن 3840×2160  مگاپیکسل) با سرعت 30 فریم بر ثانیه هستیم. ضبط ویدئو‌ها نیز دقیقا روی کارت حافظه دوربین و بدون نیاز به تجهیزات جانبی انجام می‌شود. علاوه بر این، D500 می‌تواند ویدئوی غیر فشرده را از طریق درگاه HDMI برای ضبط روی رکوردر‌های جانبی نیز ارسال کند و در صورت نیاز این دو نوع ضبط می‌توانند به صورت هم‌زمان نیز انجام شوند (نرخ تبادل اطلاعات در حالت خروجی HDMI هنوز اعلام نشده است).

 

  1. P9840211_convertedیک لرزشگیر جدید برای تصویربرداری

نکته مهم برای تصویر‌برداران اینکه در D500 نوعی سیستم لرزش گیر نرم‌افزاری 3 محوره (عمودی و افقی و دورانی) در هنگام فیلم‌برداری با این دوربین وجود دارد که در حین کار با هر کدام از لنز‌های نیکون فعال می‌شود. اما همان‌طور که می‌دانید، نیکون سیستم‌های لرزش گیر تصویر قدرتمندی روی برخی از لنز‌های خود دارد که به VR مشهورند. در صورت استفاده از لنز‌های دارای VR، می‌توانید لرزش گیر در 5 جهت را تجربه کنید که در محورهای X وY، و نیز هنگام پیچش، پنینگ و تیلت می‌تواند به طرز فوق‌العاده‌ای موجب کاهش لرزش در حین فیلم‌برداری شود.

چنین لرزشگیری پیش‌تر در دوربین‌های DSLR بی‌سابقه بوده و مشابه آن را تنها در برخی از دوربین‌های بدون آیینه مانند E-M5 II یا دوربین‌های کامپکت جدید کانن و سونی که دارای حسگر 1 اینچی هستند، دیده بودیم. ما هنوز این قابلیت را در عمل آزمایش نکرده‌ایم، اما به محض تهیه اولین نمونه از این دوربین، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که در نظر داریم درباره آن بررسی کنیم.

در کنار خروجی HDMI برای ویدئو‌ی غیر فشرده، خروجی‌های میکروفون و هدفون و همچنین درگاه ارتباطی USB 3.0 نیز در D500 طراحی شده است.

 

  1. Nikon-D500-Viewfinder-Coverageمنظره‌یاب با پوشش 100% و پراکندگی نقاط فوکوس فوق‌العاده

منظره‌یاب D500 تمام کادر را به صورت 100% پوشش می‌دهد و بزرگنمایی آن نیز 1.0X است که برای استفاده از تمامی 153 نقطه فوکوس خودکار آن فوق‌العاده است. از آنجائی که ماژول این سیستم فوکوس خودکار به طور پایه برای دوربین فول‌فریم D5 طراحی شده است، وقتی روی D500 قرار گرفته، به دلیل ابعاد کوچک‌تر حسگر این دوربین نسبت به D5، تقریباً تا لبه‌های تصویر را پوشش می‌دهد. از 153 نقطه فوکوس در این دوربین، 99 نقطه از نوع کراس هستند که حساسیت و عملکرد آن‌ها نسبت به نقاط فوکوس معمولی بسیار قوی‌تر است (در مقایسه خوب است بدانید نیکون D810، 51 نقطه فوکوس دارد که از بین آن‌ها تنها 15 نقطه از نوع کراس است).

 

  1. P9840213_convertedکالیبره کردن فوکوس خودکار لنز‌ها در سریعترین حالت ممکن

یک قابلیت دیگر که خیلی دوست داریم هرچه زودتر عملکرد آن را بررسی کنیم، “Auto AF Fine-Tune” نام دارد. نیکون می‌گوید با استفاده از این قابلیت جدید در D500 می‌توانید برای “کالیبره کردن خودکار” سیستم فوکوس تشخیص فاز در D500، از Live View دوربین استفاده کنید. این کار به مراتب راحت‌تر و سریع‌تر از استفاده از چشمی دوربین است و دقت کالیبره کردن لنز را فوق‌العاده بالا می‌برد.

 

  1. بافر 200 عددی برای عکس‌برداری با فرمت خام

همان‌طور که گفتم، نیکون D500 از نظر امکانات شباهت زیادی به D5 دارد. این دوربین نیز مانند D5 در نوع خود بسیار پرسرعت است و می‌تواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه با بافر 200 فریم پی‌درپی عکاسی کند. (قبلاً دیدیم که سرعت عکس‌برداری نیکون D5 با 12 فریم بر ثانیه چگونه است.) D500 نیز برای رسیدن به چنین سرعتی از پردازشگر EXPEED 5 که در D5 استفاده شده بهره گرفته است (مقایسه کنید با رقیب مستقیم این دوربین در برند کانن 7D Mark II که تنها 31 عدد شات پی‌درپی می‌زند!).

 

  1. P9840212_convertedاستفاده از XQD و SnapBridge برای بالاترین کارآیی

در D500 جای دو کارت حافظه طراحی شده است. یکی از آن‌ها از نوع SD کارت و دیگری از نوع XQD است. برای دستیابی به بالاترین کارآیی این دوربین احتمالاً نیاز به کارت XQD خواهید داشت که سرعت خواندن و نوشتن بسیار بیشتری نسبت به مدل‌های معمول SD کارت دارد و البته گران‌تر هم هست. شرکت‌های مختلفی کارت‌های XQD را عرضه می‌کنند. در نمایشگاه CES2016 هم دیدیم که سونی حافظه‌های XQD  جدیدی را معرفی کرد که با ظرفیت‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت، می‌توانند اطلاعات را با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه ذخیره کرده و با حداکثر سرعت ۴۴۰ مگابایت بر ثانیه بازخوانی کنند.

کارت‌های حافظه XQD نوع جدیدی از کارت‌های حافظه هستند که احتمالاً تابه‌حال از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. برای انتقال اطلاعات از این کارت‌های حافظه می‌توانید از روش‌های معمول مانند کارت‌خوان‌ها یا کابل USB 3.0 خود دوربین استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تکنولوژی ارتباطی جدید SnapBridge استفاده کنید که نیکون برای ایجاد ارتباط بلوتوث بین این دوربین و تلفن‌های همراه طراحی کرده است.

هنگام استفاده از روش ارتباطی بلوتوث SnapBridge که مصرف انرژی بسیار کمتری از ارتباط بی‌سیم WiFi دارد، می‌توانید به طور پیوسته آن را روشن بگذارید تا علاوه بر امکان انتقال خودکار تصاویر، دوربین بتواند اطلاعات GPS (موقعیت مکانی) را از تلفن همراه متصل به آن دریافت کرده و در اطلاعات EXIF عکس ثبت کند. همچنین به لطف استفاده از امکان ارتباطی NFC در D500، می‌توانید تنها با یک دکمه، دوربین و تلفن همراه را به هم متصل کنید. این قابلیت پیش‌تر در دوربین‌های سری NX سامسونگ هم قرار گرفته بود.

 

  1. P9840216_convertedنمایشگر لمسی بازشو با رزولوشن 4 مگاپیکسل

نمایشگر 3.2 اینچی دوربین نیز با رزولوشن 2.4 میلیون پیکسل، بسیار روشن و شفاف است و کاملاً روان کار می‌کند. این نمایشگر به صورت بازشو طراحی شده و برای عکاسی در زوایای بالا و پایین و همچنین برای تصویربرداری کاربرد فراوانی دارد. جالب است بدانید نیکون اگرچه در D5 هم همین نمایشگر لمسی را استفاده کرده، اما نمایشگر D5 برخلاف D500 ثابت است.

 

  1. TimeLapse داخلی برای ویدئو‌های خلاقانه

از قابلیت‌های D500 می‌توان به تایم‌لپس اشاره کرد که امکان برنامه‌ریزی و ضبط ویدئو‌های تایم‌لپس داخلی با رزولوشن 4K را فراهم می‌کند.

 

  1. P9840215_convertedهمان باطری قدیمی

باطری Nikon D500 از نوع EN-EL15 و همان مدلی است که در دوربین‌های دیگر نیکون مانند D750، D810 و D7200 دیده بودیم. این خبر خوبی است که نیکون مدل جدیدی را برای این دوربین طراحی نکرده است و همچنان می‌توانیم از باطری‌ها و شارژر‌های یدکی قبلی برای این دوربین نیز استفاده کنیم.

طبق استاندارد CIPA، در Nikon D500 با این باطری می‌توان 1240 عکس گرفت. ضمن اینکه در صورت استفاده از باطری/گریپ MB-D17 هم می‌توان از باطری یدکی استفاده کرد (و تعداد شات را دو برابر کرد) و هم کنترل‌ دوربین‌ ساده‌تر می‌شود.

 

  1. P9840214_convertedبالاخره یک نکته منفی: حذف فلاش

حذف فلاش از بدنه D500 (در حالی که در D300S فلاش وجود داشت) یک نکته منفی درباره این دوربین است. نماینده نیکون این نکته را به عایق‌ کردن بدنه D500 نسبت به مدل‌های قبلی عنوان کرده است، اما از آنجا که حتی در D810 هم، یک فلاش کوچک چندان به عایق بودن دوربین آسیبی نمی‌زند، وجود این فلاش می‌توانست به عنوان تریگر یا نور پرکننده استفاده زیادی داشته باشد. البته نیکون همراه با D500، یک فلاش جدید را نیز معرفی کرده که به صورت بی‌سیم از طریق WiFi ارتباط برقرار می‌کند و گفته می‌شود به طور کامل با D500 همخوانی دارد.

 

اگرچه نیکون زمان طولانی برای جایگزین کردن D300S با D500 صرف کرده است، اما به نظر می‌رسد این انتظار طولانی ارزش زیادی داشته و نتیجه آن کاملاً رضایت‌بخش است. D500 از لحاظ امکانات واقعاً از D4s یا حتی D5 چیزی کم ندارد و به نظر می‌رسد در جایی که بدنه کوچک‌تر و سبک‌تر یا افزایش فاصله کانونی مد نظر باشد، می‌تواند به راحتی جایگزین مدل‌های فول‌فریم شود.

این دوربین قرار است از ماه مارس آینده (تقریباً فروردین ماه 94) با قیمت 2000 دلار برای بدنه یا 3070 دلار همراه با لنز16-80mm F2.8E ED VR عرضه شود. برای اطلاع از زمان عرضه D500 به وب‌سایت پیکسل سر بزنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره این دوربین می‌توانید این فایل PDF از خود نیکون را مطالعه کنید.

 

2 نظرات
  1. karion می‌گوید

    عالیه! ولی حیف که خیلی گیرونه

  2. آرش حمیدی می‌گوید

    “پس D400 چی شد؟”
    دلیل اصلیش اینه که کلمه ” فور =چهار ” در فرهنگ ژاپنی به معنی ( مردن / مرگ / بمیر ) هست . به همین دلیل کلا خیلی تمایلی به ارایه محصولات با عدد 4 ندارن.
    این اتفاق برای کانن هم افتاد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.