Yongnuo YN-622 Wireless TTL Flash Trigger

TTL چیست؟ بررسی سیستم اتصال فلاش در دوربین‌های دیجیتال

یکی از تِرم‌های رایجی که در مشخصات فلاش‌ها، اسپیت‌لایت‌ها و دوربین‌های مختلف به چشم می‌خورد، TTL است. عبارت‌هایی از قبیل E-TTL/E-TTl II برای دوربین‌های کانن و iTTL برای دوربین‌های نیکون به کار گرفته می‌شود؛ اما TTL به چیزی اطلاق می‌شود و اساساً تفاوت‌ آن در دوربین‌ها و فلاش‌های مختلف در چیست؟ در ادامه با بررسی و توضیح مختصر در این رابطه سعی شده است تا مفهوم فنی این عبارت تا حدودی روشن شود؛ در ادامه با پیکسل همراه باشید.

عبارت TTL در نورسنجی مخفف Through The Lens یا “از میان لنز” می‌باشد و اشاره به نورسنجی دوربین‌های SLR دارد که میزان روشنایی عبوری از لنز توسط یک سنسور داخلی انجام می‌شود. در مورد فلاش و رادیوتریگر‌ها TTL به این معناست که دوربین قادر است از این طریق به صورت خودکار قدرت خروجی فلاش را تنظیم کند. اگر فلاشی با TTL دوربینی سازگار باشد، بدین معنی است که دیگر نیازی به تنظیم دستی قدرت فلاش نیست. البته که این تمام ماجرا نیست و با استفاده از TTL می‌توان از قابلیت سینک شدن فلاش در سرعت‌های بالا با دوربین، همگام‌سازی فلاش با پرده اول و دوم شاتر نیز بهره برد.

اگر به مانت فلاش‌های رو دوربینی یا رادیوتریگر‌ها نگاهی بیندازیم، در تمامی‌شان یک pin مرکزی قابل مشاهده است. این پین تنها وظیفه سینک شدن فلاش با شاتر دوربین را دارد و در اغلب دوربین‌های عکاسی به یک شکل است؛ بنابراین فلاش‌های رودوربینی و رادیوتریگر‌های تک پین، قابلیت اتصال به تمامی دوربین‌ها را دارند ولی در این حالت تنها فلاش هم‌زمان با شاتر دوربین تخلیه می‌شود و از نورسنجی و تنظیم خودکار فلاش، کنترل مِنو فلاش و سینک شدن در سرعت‌های بالا خبری نیست. به همین علت است که این فلاش‌ها و رادیو تریگر‌ها قیمتی نسبتاً اقتصادی و پایین‌تری نسبت به فلاش‌های TTL دارند. فلاش‌های رو دوربینی و رادیوتریگر‌های TTL علاوه بر pin مرکزی در محل اتصال به هات‌شوی دوربین، چند pin دیگر نیز دارند. چینش این پین‌ها در دوربین‌هایی با برند‌ مختلف متفاوت است و به همین علت است که رادیوتریگر‌ها و فلاش‌های رودوربینی (Speedlight) با قابلیت TTL در چند نسخه و برای دوربین‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود. پین‌های دیگر در این اتصال نقش نورسنجی، تنظیم خودکار قدرت خروجی فلاش، کنترل منو و عملکرد‌های دیگر را برعهده دارند.

دوربین‌های کانن از سیستم E-TTL و E-TTL II برای دوربین و سیستم فلاش‌های خود استفاده می‌کند. تمامی دوربین‌های DSLR امروزی کانن از این سیستم برای نورسنجی و سینک شدن با فلاش‌های TTL استفاده می‌کنند.

Phottix Odin
رادیوترگیر اودین Phottix مخصوص دوربین‌های E-TTL و E-TTL II کانن

نیکون نام iTTL را برای دوربین‌های خود انتخاب کرده است و تنها فلاش‌ها و رادیو‌تریگر‌هایی که از قابلیت iTTL پشتیبانی می‌کنند را می‌توان به هات‌شوی دوربین‌های نیکون متصل کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که نباید فلاش‌ها و رادیوتریگر‌هایی که از قابلیت TTL دوربین دیگری پشتیبانی می‌کنند به دوربین خود متصل کرد چرا که ممکن است دوربین یا فلاش، آسیب ببیند.

فلاش رودوربینی نیکون

3 نظرات
  1. رضا می‌گوید

    ممنون مفید بود

  2. ممد می‌گوید

    ممنون از اطلاعات.خیلی کمکم کرد.همیشه سلامت باشین

  3. نوید می‌گوید

    سلام
    در بعضی مدل های دوربین های کنون 2018 به بعد کفشک فلاش انها چهار پین هست مثله 2000D , 4000D که هیچی بهشون وصل نمیشه من کلاس عکاسی میرم و بعد از سینگ نشدن رادیو تریگر اموزشگاه متوجه این موضوع شدم دوستان کسی راه حلی برای این موضوع داره لطفا راهنمایی کنه باید چیکار کرد ؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.