بررسی لنز Tokina 17-35mm f/4 لنزی با کیفیت و ارزان

+ نمونه عکس‌ها

0 2,017

Tokina نامی معتبر در عرصه ساخت لنزهای دوربین عکاسی به شمار می‌آید که برخلاف تصور رایج، توسط مهندسین جداشده از نیکون تأسیس نشده!

شرکت توکینا مستقل در سال 1950 تأسیس شد و در ابتدا فقط درزمینهٔ تولید لنز برای دوبین‌هایی که با نام تجاری توکینا تولید می‌شدند فعالیت می‌کرد. توکینا همچون تامرون و سیگما امروزه فقط به‌عنوان سازنده لنز شناخته می‌شود.

این شرکت از عدسی‌های ساخت شرکت هویا در لنز‌های خود بهره می‌گیرد که نامی معتبر در عرصه تولید عدسی و فیلترهای عکاسی بشمار می‌آید.

در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به یکی از ساخته‌های جالب‌توجه توکینا یعنی لنز Tokina 17-35mm f/4 Pro FX که برای هر دو مانت رایج کانن و نیکون تولید شده و در سایت پیکسل موجود می‌باشد. این لنز رقیب مستقیم لنزهای واید دارای فاصله کانونی متغیر مثل Nikon AF-S NIKKOR 16-35mm F/4G است که البته با قیمت تقریباً دو برابر در دسترس هستند.

لنز توکینا
لنز Tokina AT-X 17-35mm F/4

آنچه در نگاه اول جلب‌توجه می‌کند علامت‌های اختصاری درج‌شده روی لنز است. نشان اختصاری AT-X Pro به معنای تولید لنز در خط تولید “حرفه‌ای” توکینا می‌باشد که مختص لنزهای با فاصله کانونی ثابت (پرایم) و یا دیافراگم ثابت توکینا است.

نشان اختصاری SD نیز پیش از اعداد فاصله کانونی لنز درج شده که مخفف  Super Low Dispersion به معنای به‌کارگیری عدسی‌هایی با حداقل پاشندگی و شکست نور ناخواسته در این لنز است.

دو نشان اختصاری دیگر هم FX و IF هستند که اولی به معنای قابل‌استفاده بودن آن برای دوربین‌های “فول فریم” و دومی به معنای وجود سیستم فوکوس خودکار داخلی است.

حداقل فاصله کانونی این لنز 17 میلی‌متر است که آن را در بین لنزهای فوق واید (اولتراواید) قرار می‌دهد. این لنز زاویه دیدی معادل 103.9 درجه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

آنچه این لنز Tokina را به رقیبی مستقیم برای لنزهای گران‌تر تبدیل می‌کند، حداقل بازشدگی دریچه دیافراگم معادل f/4 ثابت در تمامی فواصل کانونی است. درواقع دیافراگم ثابت متضمن عدم نیاز به تغییر تنظیمات در صورت تغییر فاصله کانونی و استفاده از زوم است و f/4 موجب می‌شود برای عکاسی در نور کم مشکل کمتری داشته باشید و فوکوس نیز سریع‌تر صورت بگیرد.

وجود دو بخش Super-Low Dispersion که با درج عنوان اختصاری SD به آن اشاره‌شده و همچنین یک بخش غیر کروی (Aspherical) در این لنز موجب خواهد شد انحراف رنگی در کمترین حد باشد و کنتراست و وضوح تصویر در حد بسیار خوبی افزایش یابد.

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این لنز، قابلیت تغییر بین حالت اتوماتیک و دستی با لمس لنز است. با وجود این قابلیت دیگر نیازی به وجود دکمه‌ای جداگانه برای تغییر بین این دو حالت نیست و فقط با لمس رینگ فوکوس و حرکت دادن آن به جلو و عقب در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون چشم برداشتن از منظره یاب بین حالت دستی و اتوماتیک جابجا می‌شوید.

دیگر مزیت این لنز مقاومت آن در برابر رطوبت است، گرچه در مقابل باران شدید و آب مقاوم نیست. وجود مهروموم ضد رطوبت بین قطعات متحرک این لنز توکینا، آن را برای عکاسی در هر شرایطی مناسب ساخته است.

در ادامه می‌توانید چند عکس ثبت‌شده با این لنز را مشاهده کنید:

نمونه عکس گرفته شده با لنز Tokina
Nikon D600, Tokina AF 17-35mm f/4 AT-X Pro FX at 17mm, 1.6 sec f/16.0, ISO 160
نمونه عکس گرفته شده با لنز Tokina
Nikon D610 Tokina AF 17-35mm f/4 AT-X Pro FX at 17mm, Posa B f/11.0, ISO 100
نمونه عکس گرفته شده با لنز Tokina
Canon 5D Mark III, Tokina AF 17-35mm f/4 AT-X Pro FX at 17mm, 0.4 sec f/9.0, ISO 50
نمونه عکس گرفته شده با لنز Tokina
Nikon D750, Tokina AF 17-35mm f/4 AT-X Pro FX at 17mm, 1/200 f/7.1, ISO 100, hand held

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.