Sony X70 در برابر Sony NX3

مقایسه پیکسل به پیکسل دوربین‌های فیلمبرداری سونی در 5 دقیقه

0 4,691

از چند سال پیش که دوربین Canon 5D Mark II برای اولین بار، امکان ضبط ویدئو روی دوربین‌های DSLR با فرمت Full HD را ارائه داد، دنیای فیلم‌برداری غیر حرفه‌ای با چالش مهمی به نام دوربین‌های DSLR مواجه شد*. دوربین‌های بسیار پیشرفته و کوچک که این روز‌ها عملاً به عنوان یک محصول دو کاره شناخته می‌شوند و می‌توانند ویدئو‌هایی با کیفیت بسیار بالا ضبط کنند. علیرغم وجود نقاط ضعف متعددی که این دوربین‌ها به عنوان یک دوربین فیلم‌برداری دارند، شاید بتوان گفت داشتن حسگر بزرگ و امکان استفاده از لنز‌های متعدد بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها برای فیلم‌برداری به شمار می‌رود. اما تصویربرداری حرفه‌ای همچنان با نام دوربین‌های پرقدرت سونی در ایران گره خورده است و هنوز بسیاری از تصویربرداران حرفه‌ای، مستند‌ساز‌ها و تصویربرداران مجالس ترجیح می‌دهند برای پروژه‌های خود، از دوربین‌های تصویربرداری واقعی استفاده کنند! در اینجا تصمیم دارم دو دوربین مهم تصویربرداری از شرکت سونی، یعنی مدل‌های Sony PXW-X70 XDCAM و Sony HXR-NX3 NXCAM را در برابر هم قرار دهم تا ببینیم چرا این دوربین‌ها نه تنها بازار خود را از دست نداده‌اند، بلکه روز به روز به محبوبیت و امکانات آن‌ها نیز اضافه می‌شود؟

Sony PXW-X70

چرا هیچ‌یک از این دوربین‌ها را نخریم؟

اصولاً هر دوی این دوربین‌ها، دوربین‌های مخصوص تصویربرداری حرفه‌ای هستند. بنابراین صرفاً برای کسانی مناسب‌اند که می‌خواهند ویدئو‌هایی بسیار باکیفیت و حرفه‌ای با قابلیت ویرایش و مونتاژ ضبط کنند. تفاوت کیفیت این دوربین‌ها با دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی بسیار بیش از چیزیست که یک کاربر خانگی به آن نیاز داشته باشد، به همین دلیل اگر تنها به یک دوربین با کیفیت برای ضبط فیلم‌های خانگی، مهمانی‌ها یا روند رشد و بزرگ شدن کودکتان نیاز دارید، می‌توانید به سراغ دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی ارزان‌قیمت‌تر با کارآیی ساده‌تر بروید که در بازار ایران اغلب به هندی‌کم معروف شده‌اند (هندی‌کم نام تجاری دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی سونی است که مانند واکمن در سال‌ها پیش، به یک نام عمومی تبدیل شده است).

SONY DSC

از سوی دیگر این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌هایAction Camera  یا DSLR خیلی بزرگ‌تر هستند و طبیعتاً نمی‌توانید آن‌ها را به پهپاد‌های معمولی وصل کنید تا از ارتفاع خیلی زیاد برایتان فیلم‌برداری کنند یا نمی‌توانید آن‌ها را به سفرهای آفرود ببرید و از لحظه به لحظه مسیر سفرتان فیلم‌برداری کنید. فیلم‌برداری از روی داشبورد ماشین یا از جلوی یک قایق موتوری، به دوربین‌های کوچک‌تر و سبک‌تری مانند دوربین ورزشی گوپرو هیرو 5 بلک ادیشن نیاز دارد که هم نصب و حمل آن‌ها راحت‌تر است و هم دارای قاب‌های ضد‌آب و ضد ضربه هستند و می‌توان آن‌ها را در محیط‌هایی با شرایط نامساعد مرطوب یا خاک‌آلود نیز استفاده کرد.

نکته مهم دیگر درباره این دوربین‌ها استفاده از آن‌ها روی دست است. اگر به کارهای مستند و تصویربرداری خیابانی علاقه‌مند هستید باید بدانید که در دست گرفتن چنین دوربین‌هایی می‌تواند به شدت جلب توجه کند و موجب ایجاد حساسیت برای بخش‌های حراستی شود. بنابراین اگر لزوماً کار حرفه‌ای نمی‌کنید یا تصمیم دارید در جایی فیلم‌برداری کنید که امکان مواجهه با بخش‌های حراستی وجود دارد، بهتر است از کیفیت بالای این دوربین‌ها صرف‌نظر کنید و از تجهیزات ساده و کوچکی مانند دوربین‌های Polaroid CUBE+ استفاده کنید.

فراموش نکنید که هیچ‌کدام از این دوربین‌ها امکان تعویض لنز را ندارند. اگرچه هر دوی این دوربین‌ها در حالت تله‌زوم قابلیت‌های خوبی دارند، اما اگر می‌خواهید از فواصل کانونی خاص، خصوصاً زوایای خیلی واید استفاده کنید، طبیعتاً هیچ‌یک از این دوربین‌ها برایتان کاربرد ندارند. ضمن اینکه استفاده از دوربین‌های بزرگ روی دست می‌تواند موجب ایجاد لرزش شود که برای خنثی کردن این لرزش‌ یا باید از لرزشگیرهای حرفه‌ای و گران‌قیمت مانند DJI Ronin-MX استفاده کنید یا به سراغ گیمبال‌های دستی مانند DJI OSMO+ بروید.

نهایتاً اینکه هیچ‌یک از این دوربین‌ها (حداقل به صورت پیش‌فرض) با فرمت 4K فیلم‌برداری نمی‌کنند. بنابراین برای فیلم‌برداری 4K بهتر است از دوربین‌های فیلم‌برداری ارزان‌تری مانند Sony FDR-AXP55 4K Handycam یا دوربین‌های DSLR حرفه‌ای مانند Nikon D500 استفاده کنید.

چرا باید یکی از این دوربین‌ها را بخریم؟

ارگونومی یا ساختار فیزیکی این دوربین‌ها به گونه‌ای طراحی شده که برای فیلم‌برداری در زمان طولانی برای کاربر راحت‌ترین حالت ممکن را دارند. برخلاف دوربین‌های DSLR که اصولاً برای فیلم‌برداری ساخته نشده‌اند، کنترل و حمل این دوربین‌ها برای فیلم‌برداری بسیار ساده است. وجود نمایشگر لمسی و بازشو به کاربر امکان می‌دهد تا به راحتی دوربین را در زوایای مختلف نگاه داشته و ویدئو‌های مختلف را با کادرهای متفاوت ضبط کند. قرارگیری دکمه ضبط، دکمه‌های کنترلی و امکانات دستی و خودکار متنوع و باطری‌های قدرتمند با میزان شارژ بالا در هر دوی این دوربین‌ها، بهترین تجربه کنترل را در هنگام فیلم‌برداری به شما می‌دهد.

از سوی دیگر روی هر دوی این دوربین‌ها لنز‌های ثابت طراحی شده است که دارای محدوده زوم فوق‌العاده‌ای هستند و علاوه بر امکان کنترل زوم با دکمه Tele/Wide روی خود دوربین، می‌توانید زوم دقیق با سرعت دلخواه را نیز توسط رینگ دور لنز کنترل کنید. همچنین از آنجا که این دوربین‌ها  اصولاً برای تصویربرداری ساخته شده‌اند، حسگر فوکوس آن‌ها بسیار پرسرعت‌تر و بی‌صداتر از دوربین‌های DSLR عمل می‌کند و با تمام پیشرفتی که در این سال‌ها، در دوربین‌های DSLR اتفاق افتاده است، فوکوس در حالت فیلم‌برداری در هیچ‌یک از آن‌ها، حتی در دوربین‌های جدید کانن مانند Canon 80D نیز به پای آن‌ها نمی‌رسد.

امکان پشتیبانی از میکروفون‌های حرفه‌ای با ورودی XLR در این دوربین‌ها، می‌تواند نیاز به رکوردر‌های حرفه‌ای مانند Zoom H6 را برای صدابرداری جداگانه برطرف کند و می‌توانید انواع تجهیزات صدابرداری پیشرفته مانند میکروفون شات‌گان Azden SGM-250P Shotgun Microphone یا Marantz MPM-1000 را مستقیماً به خود دوربین متصل کنید.

یکی از مزایای مهم هر دوی این دوربین‌ها، امکان اتصال بی‌سیم با WiFi است. با استفاده از WiFi می‌توانید از راه دور (مثلاً وقتی دوربین روی کرین نصب شده است) مواردی مانند شروع و توقف ضبط فیلم، کنترل زوم و دیافراگم و فوکوس خودکار دوربین را کنترل کرده و برای کادربندی صحیح تصویر از نمایشگر تلفن همراه یا تبلت خودتان استفاده کنید.

نهایتاً کیفیت صدا و تصویر فوق‌العاده این دوربین‌ها به شما امکان می‌دهد تا در هنگام ویرایش با فقدان اطلاعات تصویر روبرو نشده و بالاترین کیفیت خروجی صدا و تصویر ممکن را در اختیار داشته باشید.

مزیت‌های دوربین Sony PXW-X70 به Sony HXR-NX3

از مزایای مهم دوربین Sony PXW-X70 نسبت به Sony HXR-NX3 می‌توان به بدنه بسیار کوچک و جمع و جور X70 اشاره کرد. این دوربین که همراه با باطری و دستگیره XLR خودش، تنها 1.4 کیلوگرم وزن دارد (سبک‌تر از یک دوربین Canon 5D Mark IV همراه با لنز EF 24-105mm) به قدری کوچک و جمع و جور است که در نگاه اول ممکن است آن را با یک دوربین هندی‌کم معمولی اشتباه بگیرید! وجود امکاناتی چنین پیشرفته، روی دوربینی به این اندازه، استفاده از این دوربین را برای عکاسان مستند و خبری راحت‌تر می‌کند. ضمناً اگر به ورودی‌های XLR 3-pin نیازی نداشته باشید، می‌توانید دستگیره بالای دوربین که این خروجی‌ها روی آن قرار گرفته باز کنید تا دوربین، دقیقاً مانند یک Camcorder در دستتان جای بگیرد.

اما مهم‌ترین مزیت X70 به اندازه حسگر آن برمی‌گردد. سونی برای نخستین بار در یک دوربین XDCAM، در دوربین X70 از یک حسگر 1 اینچی استفاده کرده است. اندازه دقیق این حسگر 13.2×8.8 میلی‌متر است که سطح آن تقریباً هشت برابر حسگر 1/2.8 اینچی در NX3 می‌باشد. در حالی که اغلب دوربین‌های تصویربرداری حرفه‌ای موجود در بازار حسگری با اندازه حدود 1/3 اینچ دارند، وجود یک حسگر CMOS BSI Exmor R که از حسگر یک دوربین Super-16 هم بزرگ‌تر است، تصویری فوق‌العاده عالی با عمق میدان بسیار کم و سینمایی و با حداقل نویز در نور کم را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، در دوربین Sony X70 سه فیلتر ND جداگانه 1/4، 1/16 و 1/64 قرار دارد که می‌توانید هر یک از آن‌ها را با زدن یک دکمه روی دوربین فعال کنید. وجود این فیلتر‌های ND به شما امکان می‌دهد تا به منظور کاهش عمق میدان، در زمانی که نور محیط زیاد است (مثلاً زیر نور آفتاب شدید) با کاهش نور محیط، امکان استفاده از دیافراگم‌های باز را پیدا کنید.

این حسگر دارای رزولوشن 20 مگاپیکسل است و دوربین برای ضبط ویدئو‌های Full HD عملاً از 14 مگاپیکسل آن استفاده می‌کند. سونی روی این دوربین از یک لنز باکیفیت ساخت شرکت زایس با بزرگنمایی اپتیکال 12 برابر استفاده کرده است. دوربین در حالت عادی از 6 مگاپیکسل اضافی برای نوعی زوم دیجیتال بدون افت کیفیت به نام Clear Image Zoom با بزرگنمایی 2 برابر استفاده می‌کند که در این حالت تصویر به صورت دیجیتالی بزرگ‌تر می‌شود و از آنجا که به صورت یکپارچه با زوم اپتیکال 12 برابر خود ترکیب می‌شود، زوم دوربین بدون افت کیفیت به 24 برابر می‌رسد.

سونی یک به روز رسانی غیر رایگان نیز برای این دوربین منتشر کرده است که با استفاده از آن می‌توانید قابلیت ضبط ویدئو‌های 4K را به دوربین X70 اضافه کنید. به این ترتیب می‌توانید در آینده از این مقدار پیکسل اضافی برای ضبط ویدئو‌های 4K نیز استفاده کنید که از این لحاظ یک مزیت فوق‌العاده نسبت به NX3 محسوب می‌شود.

از نظر کیفیت ویدئو‌های خروجی نیز باید بدانید که Sony PXW-X70 می‌تواند ویدئو‌هایFull HD  را با استفاده از کدک XAVC Long-GOP  با نمونه‌گیری رنگ 4:2:2 با عمق رنگ 10بیتی و با بیت ریت 50 مگابایت در ثانیه ضبط کند، در حالی که حداکثر کیفیت قابل ضبط با Sony HXR-NX3 NXCAM با کدک AVCHD برابر 28 مگابایت بر ثانیه است.

 

مزیت‌های دوربین  Sony HXR-NX3به Sony PXW-X70

اگرچه اندازه بزرگ‌تر دوربین  Sony HXR-NX3را نمی‌توان یک مزیت به شمار آورد، اما برای تصویربردارانی که با این دوربین‌ها کار کرده‌اند، هیچ چیز به اندازه نگهداری دوربین روی شانه، کار را ساده نمی‌کند. دوربین‌هایی مانند X70 به دلیل اندازه کوچکی که دارند، به طور پیوسته روی دست قرار می‌گیرند و معمولاً پس از مدتی، سنگینی آن‌ها باعث لرزش زیاد دست و تصویر می‌گردد.

سونی در این دوربین از سه حسگر جداگانه 1/2.8 اینچی برای ثبت مستقل رنگ‌های قرمز و سبز و آبی (RGB) استفاده کرده است. وجود سه حسگر جداگانه باعث می‌شود تا Dynamic Range حسگر دوربین افزایش یافته و در شرایطی که نورهای محیط دارای کنتراست یا بازه زیادی هستند، رنگ‌ها و تصاویری طبیعی‌تر را ثبت کند. اما علاوه بر افزایش دامنه پویا در تصاویر، استفاده از حسگر کوچک در این دوربین‌ها موجب افزایش ضریب بزرگنمایی لنز می‌شود و هزینه ساخت لنز‌های زوم بلند را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که در این دوربین‌ها، لنز‌های زوم تله بلند را زیاد می‌بینیم. لنز دوربین Sony HXR-NX3 با بزرگنمایی اپتیکال 20 برابر، فاصله کانونی معادل 28.8-576 میلی‌متر در یک دوربین فول‌فریم را دارد که با استفاده از تکنولوژی Clear Image Zoom (با استفاده از پیکسل‌های مجاور هم روی همین حسگر) مقدار بزرگنمایی آن به 40 برابر می‌رسد. این لنز از لنز‌های سری G شرکت سونی است که کیفیت و اپتیک پیشرفته آن شهرت زیادی دارد.

از مزایای مهم این دوربین برای کارهای خبری، می‌توان به فرمت ضبط MP4 با رزولوشن 1280×720 و نرخ انتقال اطلاعات 3.5 مگابایت بر ثانیه اشاره کرد که برای ارسال ویدئو‌های خبری سریع از طریق اینترنت کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.

در جلوی این دوربین نیز چندین LED با روشنایی بسیار زیاد طراحی شده که خیال شما را از خرید نور پیوسته راحت می‌کند. همچنین بدنه بزرگ‌تر این دوربین، امکان استفاده از باتری قوی‌تری را نیز فراهم می‌کند. NX3 می‌تواند با یک باطری NP-F970 که به طور کامل شارژ شده است، حدود 7 ساعت کار کند. در حالی که میزان شارژ دهی باطری NP-FV70 در دوربین X70 در هنگام استفاده از LCD، حدود دو ساعت می‌باشد.

نتیجه‌گیری

اگرچه دوربین Sony HXR-NX3 ظاهری به مراتب حرفه‌ای‌تر از Sony PXW-X70 دارد، اما امکانات پیشرفته و اندازه جمع و جور X70 احتمالاً انتخاب آن را بیشتر می‌کند. خصوصاً اینکه با تغییر ذائقه خریداران به سمت دوربین‌های 4K به نظر می‌رسد که امکان به روز کردن و افزایش رزولوشن فیلم‌برداری با این دوربین، می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده برای افزایش فروش X70 در آینده باشد. لطفاً اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

 

*(پانویس): فیلم‌برداری با دوربین‌های DSLR با دوربین Nikon D90 آغاز شد که به دلیل امکانات محدود و رزولوشن HD تأثیرگذاری چندانی روی بازار دوربین‌های فیلم‌برداری نداشت.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.