نقد و بررسی دوربین سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس

0 13,194

گلکسی اس ۱۰ پلاس آخرین پرچمدار شرکت سامسونگ است که از یک نمایشگر ۶.۴ اینچی Quad HD+ AMOLED، دوربین پشتی سه‌گانه و دوربین سلفی دوگانه برخوردار است. دوربین گلکسی اس 10 پلاس از یک دوربین اصلی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم متغییر،  یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی واید و یک دوربین تله ۱۲ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲ برابری تشکیل شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید نقد، بررسی و مقایسه دوربین این پرچمدار کره‌ای است که توسط گروه پیکسل و به‌همت نمایندگی سامسونگ در ایران گرد‌آوری و تنظیم شده است.

مشخصات دوربین‌ها:

دوربین اصلی: حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با قطر پیکسل ۱.۴ میکرومتر، فاصله کانونی معادل ۲۶ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم f/1.5-2.4 که بصورت فیزیکی تغییر می‌کند، سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel و لرزشگیر اپتیکال

دوربین اولترا واید: حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با قطر پیکسل  ۱.۰ میکرومتر، فاصله کانونی معادل ۱۳ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.4

دوربین تله: حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با قطر پیکسل ۱.۰ میکرومتر، فاصله کانونی معادل ۵۲ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/2.4 ، لرزشگیر اپتیکال تصویر و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فازی

دوربین سلفی

در این بخش از یک دوربین دوگانه استفاده شده که دوربین اصلی را دارای رزولوشن ۱۰ مگاپیکسلی است و در کنار آن از دوربین دومی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل استفاده شده است. وظیفه دوربین دوم افزودن عمق به تصاویر برای دست‌یابی به نهایت کیفیت در حالت عکاسی سلفی پرتره است.

خلاصه نتایج تست

دوربین سامسونگ گلکسی اس ۱۰ پلاس با مجموع امتیاز ۱۰۹ در وب‌سایت DxOMark که معتبرترین و معروف‌ترین مرجع تست و بررسی دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای و دوربین‌های موبایل است، هم‌رده اسمارت‌فون‌های Huawei P20 Pro و Huawei Mate 20 Pro قرار می‌گیرد. این در حالی است که نسخه 5G این موبایل که از دوربین چهارگانه بهره می‌برد توانسته با امتیاز ۱۱۲ هم‌رده جدیدترین پرچمدار هواوی یعنی Huawei P30 Pro قرار گیرد. اگر به بخش امتیازات دوربین‌های سلفی مراجعه کنید خواهید دید که در این بخش رده‌های اول و دوم در اختیار پرچمداران سامسونگ قرار دارد. در این قسمت Galaxy S10 5G با ۹۷ امتیاز در جایگاه اول و Galaxy S10 Plus با ۹۶ امتیاز در رده دوم قرار دارد.  مقام‌های بعدی این بخش به‌ترتیب در اختیار Google Pixel 3، Galaxy Note 9 و Huawei P30 Pro است. پرچمدار شرکت اپل نیز با ۸۲ امتیاز جایگاه هفتم را در اختیار دارد.

دوربین اصلی در اکثر موارد فوکوس خوب و دقیقی را ارائه می‌کند، اما برتری این دوربین نسبت به سایر پرچمداران بازار، داینامیک رنج بالای آن است که تنالیته(Tonal Range) وسیع‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین پروسه رندر کردن رنگ‌ها نیز در اکثر شرایط مطلوب بود که به معنی ثبت با کیفیت‌تر رنگ‌ها توسط دوربین S10+ می‌باشد. تنها در شرایط نوری ضعیف رنگ‌ها به میزان کمی دچار افت کیفیت می‌شوند که این امر با توجه به اینکه در حال صحبت در مورد یک دوربین موبایل هستیم امری طبیعی است.

ثبت خوب رنگ‌ها و داینامیک‌رنج مناسب در محیط‌های بیرونی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که دوربین S10+ با سایر پرچمداران رقیب دارد، نحوه کاهش نویز در تصاویر است. فرآیند کاهش نویز در دوربین S10+ نسبت به سایر دوربین‌ها شدت بیشتری داشته و گویا سامسونگ تاکید زیادی برای بدون نویز ثبت‌کردن عکس‌ها توسط S10+ دارد. این امر عکس نهایی را بدون نویز و با وضوح بالایی ثبت می‌کند اما از سوی دیگر موجب از دست رفتن برخی جزییات ریز در تصویر می‌گردد که این مورد خصوصا در عکاسی در محیط‌های داخلی و یا شرایط نوری ضعیف بیشتر خودنمایی می‌کند. این در حالی است که اسمارت‌فونی همچون Mate 20 Pro هواوی، در این بخش عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد و نسبت وضوح به نویز تصویر در آن مطلوب‌تر است.

در بررسی‌های به عمل آمده فوکوس خودکار  دوربین بسیار قابل اعتماد و کارآمد ظاهر شد؛ این وضعیت هنگام عکاسی با فلاش نیز کماکان صادق و پابرجا بود. در عکاسی با فلاش تصاویر خروجی کیفیت مطلوبی دارند و تنها در برخی موارد ممکن است با پدیده قرمزی چشم مواجه شوید.

حالت عکاسی بوکه(حالتی که پس‌زمینه تصاویر را همچون دوربین‌های حرفه‌ای محو می‌کند) در S10+ یکی از بهترین نمونه‌های موجود در اسمارت‌فون‌های بازار است. افکت بوکه بخوبی سوژه را از فضای پشتی آن جدا کرده و دقت خوبی در بخش‌های کناری سوژه دارد. تمامی این موارد در کنار هم موجب هرچه بیشتر شبیه شدن این حالت عکاسی به عکاسی را لنز و دوربین حرفه‌ای می‌گردد. البته این ویژگی در دوربین آیفون Xs Max عملکرد بهتری داشته و تصاویر طبیعی‌تری را ثبت می‌کند.

لنز تله‌فوتو قرار گرفته بر روی S10+ همانند نمونه قرارگرفته بر روی آیفون Xs Max  دارای بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲ برابری می‌باشد. در هنگام عکاسی با این لنز جزییات تصویر در فواصل مدیوم و نزدیک کیفیت مطلوبی دارند.

در ادامه بطور دقیق‌تر به بررسی دوربین سامسونگ گکلسی S10+ خواهیم پرداخت.

بررسی دوربین گلکسی اس 10 پلاس

نوردهی و کنتراست

نوردهی و کنتراست در iPhone Xs Max

سامسونگ S10+ در بخش نوردهی و کنتراست تصویر امتیاز بسیار خوبی را کسب می‌کند که به مدد نوردهی نقطه‌ای دقیق آن است. البته در شرایط نوری بسیار ضعیف این امر با کمی افت نسبی مواجه است. داینامیک رنج آن هم همانطور که در بالا گفته شد از اکثر رقیبان خود بالاتر بوده و یکی از نقاط قوت این اسمارت‌فون می‌باشد. در «محیط‌های بیرونی روشن» تصاویر بخوبی نوردهی شده و در اغلب «شرایط نوری ضعیف» هم عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. تنها در محیط‌هایی با شدت روشنایی کمتر از ۲۰ لوکس کمی با underexposure مواجه خواهید شد.

سامسونگ S10+ در مواجهه با صحنه‌هایی با کنتراست بالا بخوبی عمل می‌کند و در مقایسه با رقبای خود قادر به ثبت تنالیته وسیع‌تری می‌باشد. در چنین مواقعی دوربین بخوبی قادربه ثبت تصویر با نوردهی مناسب است و می‌تواند جزییات تصویر را بخوبی ثبت نماید. اغراق در هایلایت‌های تصویر تنها در شرایط نوری بسیارشدید با کنتراست بالا رخ می‌دهد.

رنگ

در بررسی‌های انجام شده، گلکسی اس ۱۰ در رندر کرن رنگ‌ها بخوبی عمل نمود که این مورد در اکثر شرایط نوری صادق و پابرجا ماند. در عکاسی از محیط‌های پرنور بیرونی رنگ‌ها بطور معمول روشن و قوی هستند بدون اینکه در نمایش آن‌ها اغراق شده باشد؛ در کنار این موارد به مدد سیستم خودکار تنظیم وایت‌بالانس، S10+‌ قادر است تا نتایج بسیار خوبی را بدست آورد.

رندر رنگ‌ها اما زمانی که در محیط‌های داخلی به عکاسی می‌پردازید کمی تغییر می‌کند. در این هنگام رنگ‌ها کمی کم‌جان‌تر از رقبای S10+ ثبت خواهند شد.

همانگونه که در بالا اشاره شد، عملکرد وایت‌بالانس دوربین S10+ در اکثر شرایط مطلوب و مناسب است و با نواحی‌ای که رنگ‌های نا هماهنگ دارند مواجه نخواهیم شد. این امر بخصوص هنگام عکاسی در محیط‌های پرنور و محیط‌های داخلی با نور مناسب بسیار مشهود است. تنها زمانی که نور محیط بسیار کم باشد با کمی خطای رنگی مواجه خواهیم شد که این امر حتی برای دورستان عکاس هم بدون دقیق شدن روی عکس میسر نیست.

بافت و نویز

سامسونگ برای کاهش نویز و ثبت دقیق بافت‌ها در S10+ از همان فرمولی استفاده کرده که در پرچمداران پیشین خود بکار گرفته بود. اولویت سامسونگ در پردازش تصاویر دوربین این موبایل، ثبت نویز کم است و در همین راستا گاها حفظ بافت تصویر را فدای کاهش نویز تصویر می‌کند.

در سوی دیگر اما این کاهش نویز مزایای خودش را هم دارد و در مقایسه با آیفون Xs Max عملکرد بهتری از خود نشان می‌هد.

از دست رفتن جزییات تصویر هنگام عکاسی از محیط‌های داخلی بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد. این مورد در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است.

در نور کم نیز شرایط به همین منوال است. در این شرایط S10+ قادر به کنترل نویز در این نور کم نیز می‌باشد، اما با کم کردن نویز، برخی جزییات ریز که در بافت سوژه‌های درون عکس قرار دارد نیز نرم(Soft) می‌شوند. دوربین موبایل اپل نویز بیشتری داشته و دوربین هواوی در عین کاهش نویز، جزییات تصویر را هم حفظ می‌نماید.

شبیه‌سازی

شبیه‌سازی تصویر در دوربین این دستگاه بخوبی کنترل شده است. هرچند که در برخی اوقات شارپنس تصویر در حد مطلوب نمی‌باشد. همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، در این بخش هم به دلیل سعی سامسونگ در کم کردن نویز تصویر، برخی جزییات تصویر محو می‌گردد و در نواحی‌ای که کنتراست بالایی دارند هاله‌هایی مشاهده می‌گردد. البته لازم به ذکر است که برای مشاهده این جزییات باید تا حد امکان بر روی تصویر زوم کنید که در اکثر موارد نیازی به این مورد یافت نمی‌شود.

عکاسی با فلاش

در عکاسی با فلاش دوربین گلکسی اس 10 پلاس عملکرد دقیقی در تراز سفیدی و همچنین رسیدن به نوردهی مطلوب دارد. در این حالت مقدار کمی نویز در تصویر مشاهده خواهد شد اما جزییات بخوبی قابل مشاهده هستند. تنها مورد آزاردهنده این است که گاهی اوقات با مشکل قرمزی چشم مواجه خواهید شد.

بزرگ‌نمایی

میزان بزرگ‌نمایی اپتیکال در دوربین گلکسی اس 10 پلاس برابر 2x است. در زوم کم و متوسط دوربین S10+ قادر به ثبت با کیفیت جزییات تصویر است و تنها میزان کمی نویز در تصویر وجود خواهد داشت. اما داینامیک رنج در این حالت نیز بازه گسترده‌ای داشته که موجب هرچه بهتر شدن تصاویر نهایی می‌گردد.

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، کیفیت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین گلکسی اس 10 پلاس از پرچمدار شرکت اپل بیشتر بوده و رنگ و جزییات بیشتری را در زوم 2x به شما ارائه می‌کند.

بوکه

حالت عکاسی پرتره با پس زمینه محو یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های اسمارت‌فون‌های دارای دوربین چندگانه در سال‌های اخیر بوده و شرکت‌های سازنده تمرکز بسیار زیادی بر روی این مقوله دارند. سامسونگ هم از این قضیه مستثنی نبوده و کیفیت بالایی را در این بخش به کاربران ارائه می‌کند.

در این بخش اما ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که محو‌کردن پس‌زمینه در دوربین موبایل‌های پرچمداران هواوی به دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای نزدیک‌تر می‌باشد که این امر به لطف همکاری هواوی و لایکا صورت پذیرفته است. در این موبایل‌ها پس‌زمینه متناسب با فاصله‌ای که از سوژه اصلی دارد میزان محو شدگی متفاوتی دارند و هرچه از سوژه دورتر شویم محو شدگی شدت بیشتری خواهد داشت. اگر تصاویر ثبت شده با آن‌ها را با دوربین‌های حرفه‌ای مقایسه کنید متوجه این موضوع خواهید شد. اما در آیفون و سامسونگ الگوی محو کردن پس‌زمینه کمی غیرطبیعی می‌باشد.

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، تصاویر هر دو موبایل در این حالت کیفیت بسیار خوبی دارند؛ اما اگر بر روی آن‌ها بسیار دقیق شویم خواهیم دید به علت اینکه افکت ایجاد شده کامپیوتری است، در برخی نواحی کناری سوژه اصلی خطاهایی به چشم می‌خورد. اما چون این حالت عکاسی در دوربین‌های دیجیتال به علت ویژگی‌های اپتیکی لنز است شاهد چنین خطاهایی در آن‌ها نخواهیم بود.

دوربین واید

بهره‌گیری از دوربین اولترا واید یکی از نقاط قوت دوربین گلکسی اس ۱۰ پلاس است. این دوربین با فاصله کانونی معادل ۱۳ میلی‌متری، مزیت بسیار بزرگی برای کاربران و بخصوص علاقه‌مندان به عکاسی معماری است. زیرا به کاربر اجازه می‌دهد بدون فاصله گرفتن از سوژه، بخوبی هرآنچه نیاز دارند را درون کادر جا دهند.

عکس با دوربین معمولی

دوربین سلفی

در گلکسی اس ۱۰ پلاس از دو دوربین برای عکاسی سلفی استفاده شده که عملکرد و کیفیت بسیار خوبی را ارائه کرده و در میان تمامی اسمارت‌فون‌های موجود در بازار توانسته بالاترین امتیاز را کسب نماید. دوربین سلفی این دستگاه همچنین دارای حالت عکاسی واید هم می‌باشد که با توجه به ماهیت عکس‌های سلفی کاربرد بسیار زیادی دارد و یکی از نقاط قوت این موبایل است.

نمونه‌عکس‌های سلفی در حالت بوکه/پرتره

عکاسی در شب

دوربین موبایل گلکسی اس ۱۰ پلاس به لطف برخورداری دیافراگم متغیر f/1.5 قابلیت بسیار بالایی در عکاسی از در نور کم دارد. بطوریکه تصاویر ثبت شده با آن تا حد بسیار زیادی شبیه به عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های دیجیتال به همراه لنزهای مخصوص است.

گشودگی دیافراگم f/1.5

فیلم‌برداری

گلکسی S10+ اگرچه بهترین فیلم‌برداری را در میان موبایل‌های موجود در بازار ندارد، اما عملکرد فوق‌العاده خوب و بسیار با کیفیتی را از خود نشان می‌دهد. نوردهی در شرایط نوری مختلف مطلوب است و در این بخش S10 Plus از رقبایی همچون آیفون Xs Max عملکرد بهتری دارد. سیستم فوکوس خودکار عملکرد مناسبی در ثابت نگاه داشتن فوکوس در زمان فیلم‌برداری از خود نشان می‌دهد اما بعضا در تعقیب سوژه‌های متحرک با مشکلاتی مواجه می‌شود. یکی از نقطه قوت S10+ نسبت به رقبای خود لرزشگیر فیلم‌برداری قدرتمند آن است. این لرزگشیر نمونه ارتقا یافته لرزشگیر قرار گرفته بر روی گلکسی نوت ۹ کمپانی سامسونگ است که حالا بر روی S10+ قرارگرفته. این لرزشگیر هم در حالت فیلم‌بردای روی دست و هم در زمانی که در حال راه رفتن می‌باشید عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

فیلمبرداری دوربین اصلی S10 Plus
فیلمبرداری دوربین تله S10 Plus
بزرگ‌نمایی دوربین گلکسی S10 Plus هنگام فیلم‌برداری

ویدئوهای ثبت شده با آیفون Xs Max :

فیلمبرداری دوربین اصلی iPhone Xs Max
فیلمبرداری دوربین تله iPhone Xs Max
بزرگ‌نمایی دوربین گلکسی iPhone Xs Max هنگام فیلم‌برداری

جمع‌بندی

در مجموع می‌توان Galaxy S10+ را اسمارت‌فونی قدرتمند با دوربین بسیار با کیفیت دانست. این دوربین در نور روز کار عملکرد بسیار خوبی دارد و تنها در محیط‌های با نور کم، اندکی بافت عکس را تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما نه به میزانی که یک مورد منفی برای دوربین این موبایل به حساب بیاید.

با توجه به قابلیت‌های جذابی که این موبایل دارد مثل لنز اولترا واید و تله و همچنین دوربین سلفی بسیار خوب و با کیفیت، Galaxy S10+ انتخاب بسیار خوبی نه تنها به عنوان یک موبایل، بلکه به عنوان دوربینی که همیشه همراهتان است خواهد بود. اگر عکاسید و به دنبال دوربینی با کیفیت خوب هستید که بتوانید آن را همیشه با خود همراه داشته باشید، اس ۱۰ پلاس انتخابی عالی برای شما است.

عکس‌ها از: سعید فرامرزی
بررسی و مقایسه: سعید فرامرزی
نوشته: میلاد طاهری

لطفا نظرات خود در مورد دوربین این موبایل را دربخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.