اپیزود 08: Contrast یا Curveها

0 1,407

در آموزش‌های قبلی گفتم که می‌توانید از Curve ها برای ایجاد کنتراست روی تصویر استفاده کنید. یکی از روش های ایجاد کنتراست استفاده از منوی خود Curveها و انتخاب یکی از گزینه‌های افزایش کنتراست بود. همچنین می‌توانید، خودتان هم با ایجاد یک S Curve، کنتراست مورد نظرتان را روی تصویر ایجاد کنید.

اما برای ایجاد کنتراست روش‌های دیگری مانند استفاده از فرمان‌های Levels یا Contrast در فتوشاپ یا حتی استفاده از خود گزینه Contrast که در Tab تنظیمات اولیه قرار گرفته هم وجود دارد.اکنون سوال اینجاست که وقتی اینهمه گزینه برای ایجاد کنتراست در عکس وجود دارد، چرا باید از Curve ها استفاده کنیم. در واقع اینجا، بحث بر سر امکانات و قابلیت‌های بیشتر است. گزینه‌ Contrast در فتوشاپ، به صورت کاملا خطی کار می‌کند، یعنی تاثیر آن روی تغییرات تیرگی‌ها و روشنایی‌ها یکسان است و هر دوی آن‌ها را به یک میزان تغییر می‌دهد.

Contrast

اما Curve ها نه تنها می‌توانند کنتراست را افزایش دهند، بلکه می‌توانید با تغییر مکان نقطه Balance روی خط قطری، میزان تاثیر کنتراست روی رنگ‌های تیره و روشن را کمتر یا بیشتر کنید.

مثلاً وقتی نقطه Balance را به سمت راست می‌برید و یک S Curve ایجاد می‌کنید، نقاط تیره بیشتری از تصویر را تیره‌تر می‌کنید و نقاط روشن تصویر که روشنایی آن‌ها را بیشتر می‌کنید محدود‌تر می‌شود. نتیجه چنین کنتراستی، این است که تصویر شما علاوه بر اینکه کنتراست بیشتری پیدا می‌کند، تیره‌تر هم می‌شود و در واقع رنگ‌های تیره بیشتر کنتراست می‌گیرند.

Contrast

برعکس همین حالت در مورد جابجایی نقطه بالانس، به سمت چپ هم صورت می‌گیرد و اینبار، رنگ‌های روشن بیشتر کنتراست می‌گیرند.

وقتی از اسلایدر Contrast استفاده می‌کنید، دقیقا مثل این است که نقطه Balance در وسط تصویر قرار دارد و به هیچ طرفی متمایل نمی‌شود. حالا فکرش را بکنید که با همین روش می‌توانید حتی قوس رنگ‌های روشن روی Curve ها را کمتر و قوس رنگ‌های تیره را بیشتر کنید. یعنی شدت کنتراست رنگ‌های تیره بیشتر از شدت کنتراست رنگ‌های روشن، تغییر می‌کنند. این گزینه‌ای است که نه فرمان Levels و نه اسلایدر Contrast، هیچکدام از آن برخوردار نیستند.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.