اپیزود 14: خواندن هیستوگرام

0 1,566

اگر تا امروز عادت نداشتید هیستوگرام را نگاه کنید یا اصلاً با دیدن آن از نورها سر در نمی‌آوردید، منحنی‌ها بهترین روش یادگیری هیستوگرام هستند. هیستوگرام یکی از مهم‌ترین مفاهیم در عکاسی دیجیتال است که بدون دانستن آن‌ها، درک تغییرات و تصحیح نور در عکس‌های دیجیتال برایتان بسیار مشکل می‌شود. هیستوگرام در عکاسی در واقع یک دیاگرام نمایش دهنده نورهای تصویر است که می‌تواند پراکندگی نورها و رنگ‌های تصویر را دقیقاً مانند یک نقشه نشان دهد. کافیست همیشه به یاد داشته باشید که فاصله بین سمت چپ تا سمت راست نمودار منحنی‌هایتان، به 256 قسمت مساوی تقسیم شده و هر کدام از آن‌ها هم نماینده یک ردیف از نورها هستند. یعنی هر گروهی از نورهای نزدیک به هم در عکس، در یکی از این ستون‌ها قرار دارند. هر گروه بیشتر باشند، منحنی آن گروه هم بالاتر قرار می‌گیرد.

به عکس‌های زیر نگاه کنید: هیستوگرام در هر کدام از این عکس‌ها به یک شکل است، زیرا در هر کدام از آن‌ها، پراکندگی نور پیکسل‌های عکس با دیگری متفاوت است. مثلاً اگر بخش عمده‌ای از عکس، شامل پیکسل‌های روشن باشد، احتمالاً دیاگرام هیستوگرام بیشتر به سمت راست و رنگ‌های روشن میل می‌کند و وقتی بیشتر پیکسل‌های عکس تیره باشد، دیاگرام هیستوگرام بیشتر در سمت چپ قرار می‌گیرد.

اپیزود 14: خواندن هیستوگرام

اما دانستن این نکته چه کمکی به استفاده از Curves می‌کند؟ نکته دقیقاً همین‌جاست. وقتی نقطه‌ای را روی منحنی کلیک می‌کنیم و رو به بالا می‌کشیم، پیکسل‌های همان نقطه در تصویر روشن‌تر می‌شود. بنابراین می‌توانیم بفهمیم که پیکسل‌های کدام قسمت از منحنی یا عکس در حال روشن‌تر شدن هستند. وقتی به طور پیوسته با Curves کار می‌کنید، آرام آرام یاد می‌گیرید که همیشه نیم نگاهی هم به هیستوگرام پشت آن بیندازید و درک بهتری از آن پیدا می‌کنید. یادگیری هیستوگرام فقط برای ویرایش عکس به شما کمک نمی‌کند. بلکه بسیاری از دوربین‌های عکاسی هم می‌توانند به صورت زنده یا Live هیستوگرام کادر عکس را به شما نشان دهند و به این ترتیب می‌توانید کنترل بهتری روی نوردهی عکس هم داشته باشید و اشکالات آن را زودتر پیدا می‌کنید.

این توضیح ساده هیستوگرام بود. به همین راحتی.

منبع: وبلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.