اپیزود 13: فرمان Level هم در اختیار شماست

0 1,516

در ویرایشگر فایل‌های خام فتوشاپ خبری از Levels نیست. جالب اینجاست که نسخه ساده‌تر فتوشاپ که Photoshop Elements نام دارد، شامل ابزار Curves نمی‌شود. دلیل این تفاوت، به امکانات Curves یا منحنی‌ها برمی‌گردد. این ابزار، ابزار بسیار پیچیده‌ای است و طبیعتاً کسانی که با نسخه‌های ساده فتوشاپ کار می‌کنند نیاز چندانی ندارند تا با آن کار کنند. از سوی دیگر خود ابزار Curves شامل ابزار Levels نیز می‌شود و به نوعی یک ابزار دو منظوره است.

اگرچه خیلی از افرادی که با این ابزار کار می‌کنند نمی‌دانند که Curves می‌تواند به Levels تبدیل شوند، ولی در صورتی که نمی‌خواهید منحنی‌ها را به صورت جداگانه کنترل کنید یا اصولاً کار کردن با Curve برایتان خوشایند نیست و همچنان می‌خواهید همان تجربه Levels را داشته باشید، می‌توانید از نقطه‌های ابتدایی و انتهایی Curves به جای نقاط سیاه و سفید دو سمت Levels استفاده کنید.

اشکالی که اینجاست این است که نقطه میانی را در Curveها نمی‌بینیم. در واقع نقطه میانی یا همان نقطه خاکستری وسط که در Leves وجود دارد، در Curves پنهان شده است، اما می‌توانید خودتان آن را ایجاد کنید. یعنی کافیست قبل از جابجا کردن نقاط سیاه و سفید، یک بار در وسط کادر کلیک کنید تا نقطه خاکستری میانی را هم بسازید. حالا می‌توانید به راحتی بعد از جابجا کردن نقاط سیاه و سفید در Curves، نقطه خاکستری میانی را هم جابجا کنید تا به این ترتیب کنتراست تصویر را هم کنترل کنید.

اپیزود 13: فرمان Level هم در اختیار شماست

البته قبلاً در درس شماره 8 درباره تنظیم کنتراست در Curves و تفاوت‌های آن با خود فرمان Contrast به طور مفصل توضیح دادم. فراموش نکنید که اصولاً در ویرایشگر فایل خام ادوبی هم همانند لایتروم فرمان Levels در دسترس نیست و چاره‌ای به جز استفاده از Curves به جای Levels ندارید. در واقع نمودار هیستوگرام Levels، در نمودار Curve ها ادغام شده و همچنان می‌توانید در اینجا هم نقاط سیاه و سفید را در کنار تنظیمات اختصاصی برای هر کانال رنگی، تعریف کنید.

منبع: وبلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.