اپیزود 10: سیاه و سفید‌های واقعی

0 1,464

راه سر راست و مستقیم برای سیاه و سفید‌ کردن عکس در ویرایشگر فایل‌های خام فتوشاپ، این است که گزینه Convert to Grayscale را بزنید. این گزینه در برگه HSL / Grayscale یا برگه چهارم قرار دارد. با کلیک کردن این گزینه تمام اسلایدر‌ها تبدیل به اسلایدرهای فیلتر‌های سیاه و سفید‌ می‌شود و می‌توانید با آن‌ها تاثیر سیاه و سفید شدن و نور بر رنگ‌های مختلف را به طور جداگانه کنترل کنید.

اگرچه این روش “بهترین روش” برای سیاه و سفید کردن عکس‌ها در ویرایشگر فایل خام و به طور کلی در خود فتوشاپ است، اما دو اشکال عمده هم دارد. اول اینکه کار کردن با آن کمی پیچیده است و احتمالاً باید کمی در فتوشاپ حرفه‌ای باشید تا بتوانید به خوبی از آن بهره ببرید. دوم اینکه این روش، عکس را به طور کامل سیاه و سفید می‌کند و دیگر نمی‌توانید بعدا به آن رنگ اضافه کنید. خصوصاً اینکه وقتی این کار را انجام می‌دهید، Mode عکس‌ها به Grayscale تغییر می‌کند و وقتی آن را به فتوشاپ می‌برید، اگر فراموش کنید که Mode آن را به RGB تغییر دهید، یک سری از امکانات فتوشاپ که به رنگ‌ها مربوط می‌شود برایتان غیر فعال می‌شود.

اپیزود 10: سیاه و سفید‌های واقعی

به همین دلیل من به خیلی از دانشجویان پیشنهاد می‌کنم که به جای این کار، از روش ساده و آشنای “کاهش غلظت” استفاده کنند. یعنی کافیست که غلظت یا Saturation عکس را تا -100 کم کنید.

البته خیلی وقت‌ها، سیاه و سفید کردن عکس‌ها باعث تخت شدن آن‌ها می‌شود. اگرچه راه‌های مختلفی برای دستیابی به یک عکس سیاه و سفید قوی و پر کنتراست وجود دارد، اما یکی از بهترین روش‌ها برای این کار در فتوشاپ، استفاده از Curve ها است. یک منحنی S شکل روی عکس سیاه و سفیدتان درست کنید و بعد، یکی دو نقطه را فیکس کنید و قسمت‌های تیره یا روشن را کمی تغییر دهید تا به غلظت و جلوه مورد نظرتان برسید. به همین سادگی.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.