سه پایه‌ها و عکاسی

7 1,536

tripods

سه پایه‌ها همراهی خوب برای عکاس به شمار می‌روند و خیلی از عکس‌های ماندگار نیز از ابتدای اختراع دوربین تا کنون با استفاده از سه پایه تهیه شده و شاید بدون استفاده از آن شاهد آن عکس‌ها نمی‌بودیم.

همیشه یکی از مشکلات من در سفرهایم بردن سه پایۀ دوربین است. با وجودی که نیاز به آن را حتمی می‌دانم و میدانم که در نبود آن به خصوص در عکاسی شبانگاهی خود، دچار مشکل می‌شوم، اما به دلیل وزن زیاد و بد بار بودن آن خود را به فراموشی زده و معمولاً آن را همراه خود نمی‌برم. به همین علت هم در سفر در حسرت عکاسی‌های شبانه تا صبح خواب به چشمانم راه نمی‌یابد! ولی باز هم در سفر بعدی همین قصه تکرار می‌شود.

نه تنها در عکاسی برای شب و در محیط‌های کم نور، نیاز به این وسیله حس می‌شود بلکه در خیلی از پروژه‌های عکاسی برای ثبت دقیق‌تر و با کیفیت‌تر و همین طور در عکاسی با تکنیک اچ دی آر و یا پانوراما نیز استفاده از سه پایه دوربین در ثبت عکس‌های ما کمک شایانی خواهد کرد.

با همه این تفاصیل و نیاز حتمی هر عکاس به سه پایه، تعداد سه پایه‌ها با برندهای مختلف نیز زیاد شده و همه هم صرفاً نام سه پایه را به یدک می‌کشند و شاید یک عکاس تازه کار به جز در نظر گرفتن بودجۀ خود در هنگام خرید، تفاوتی مابین مدل‌های متنوع آن با برند های گوناگون قائل نباشد.

در این جا قصد دارم تا حدودی علاوه بر آن که نیاز حتمی یک عکاس را به دوربین و سه پایه عنوان کنم بلکه نیاز به خریدی مناسب را هم بررسی نمایم.

بحث سه پایه و لزوم داشتن آن حتی برای کسانی که از دوربین‌های کوچک و کامپکت استفاده می‌کنند نیز مفید است چه برسد به عکاسان حرفه‌ای که سه پایه یکی از ابزار های جدا نشدنی از دوربین و پروژه‌های آن‌هاست. شما برای ثبت یک عکس دست جمعی که باید خودتان هم در آن حضور داشته باشید نیاز به استفاده از سه پایه را حس می‌کنید، یا در عکاسی‌های نجومی باید دوربین خود را روی سه پایه‌ای گردن کلفت و با اطمینان سوار کنید، یا شاید در جایی هستید که باید از ساختمانی عکس بگیرید و یا حتی دوست دارید مثل اپیدمی که این روزها در دوستان عکاس می‌بینید، عکس‌های پانوراما و یا اچ دی آر بگیرید. شاید هم در شب و برای ثبت رد ماشین‌ها در یک اتوبان در نظر دارید تا عکسی شبانه را ثبت کنید و یا این که می‌خواهید از قابلیت عکس برداری عکس‌های پی در پی دوربین خود استفاده کنید. به هر حال تحت هر شرایطی که باشید باید از تکیه گاهی مناسب استفاده کنید و آن وقت است که به بحث شیرین سه پایه می‌رسید.

به یاد داشته باشید که در سفر های عکاسی هر چند حمل وسایل اضافه به همراه دوربین و ملزومات مورد نیاز شما بسیار سخت است اما یک سه پایه برای شما در قسمت ملزومات مورد نیاز قرار می‌گیرد نه وسایل اضافه! پس از به همراه بردن یک سه پایه غافل نشوید چرا که کمبود آن همیشه محسوس است.

پس به نظرم شما هم با این چند خط نوشتۀ من به این نتیجه رسیدید که باید به سه پایه هم جور دیگری نگاه کنید و اگر آن را تاکنون جزو وسایل عکاسی خود قرار نداده‌اید، هرچه زودتر به این مهم رسیدگی کنید. برای تهیه یک سه پایه نکات کلی را باید رعایت کنید و بعد از آن نیز به جزییات مشخصات آن بپردازید تا بتوانید نیاز واقعی خودتان را یافته و بعد از آن خرید را انجام دهید. چیزی که حتمی است این است که نیازی نیست تا برای دوربین‌های ساده و کوچک از سه پایه‌های مدرن استفاده کنید و شاید یک سطح صاف هم در بیشتر مواقع شما را برای گرفتن عکس‌های خانوادگی یاری دهد، اما وقتی به سطحی بالاتر از نظر نگاه و دید عکاسانه و همین طور تهیه دوربین‌های رده بالاتر رسیدید و وارد مقوله دوربین‌های اس ال آر شدید بنا به نیازتان و نوع دوربینتان باید نگاهی دقیق‌تر به خرید خود داشته باشید.

به یاد دارم اولین سه پایه‌ای را که برای یک دوربین کنون مدل 400D خریدم، آن هم بدون هیچ آگاهی، یک سه پایه ساده از شرکت Manfrotto بود با سر سه پایه‌ای بسیار ساده و کیف اصلی آن که یکی از دوستان آن را از نمایندگی تهران برایم خریداری کرده بود.

هیچ گاه حسی را که بار اول در موقع باز کردن و استفاده از آن داشتم را فراموش نمی‌کنم، برایم بسیار مدرن و شیک به نظر می‌رسید که به راحتی با در دست گرفتن آن استحکام و اطمینان را برایم تداعی می‌کرد، آن سه پایه مدت‌ها در سفرها و پروژه‌های عکاسی من کمک حالم بود و تا این اواخر هم با وجود داشتن دوربین‌های پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر نیز علاوه بر خرید سه پایه‌ای از شرکت Gitzo که دست ساز بوده و جزو یکی از بهترین برنده‌ای موجود در این صنعت است از آن استفاده می‌کردم و با وجود بی دقتی‌های من در حمل و نقل و استفاده از آن درست مانند روز اول برایم کارا بود.

photo_tripods

متأسفانه اهمیت داشتن یک سه پایه خوب و تهیه آن را تا وقتی که عملاً در موقعیت استفاده از آن قرار نگیرید متوجه نمی‌شوید و بعضی از فروشندگان نیز متأسفانه از همین طرز فکر استفاده کرده و به شما سه پایه‌های کم قدرت و سبک و یا سنگین را معرفی می‌کنند تا در توجیه اقتصادی آن شما خریدی ارزان‌تر را داشته باشید و خرید خود را انجام دهید ولی شما نیز پس از استفاده و بعد از مدتی در می‌یابید که این سه پایه جوابگوی کارهای شما نیست و به دلایل زیاد مجبور به تعویض خواهید شد.

photo_monopods

مورد دیگر که دربارۀ تکیه گاه‌های دوربین به تازگی شایع شده، استفاده از تک پایه‌ها است. از نظر من فقط چنانچه یک عکاس حرفه‌ای شده‌اید به جای استفاده از سه پایه از تک پایه استفاده کنید و به فکر خرید آن باشید، چرا که کنترل تک پایه‌ها ارتباط مستقیمی با کنترل دقیق دوربین شما دارد. اطمینان داشته باشید تا به دوربین خود مسلط نشدید با تک پایه عکس خوبی را نمی‌توانید بگیرید.

photo_heads_3way

مورد بعد هم خرید و استفاده از سر سه پایه‌های متنوعی است که برای سه پایه‌ها ساخته شده. باید بدانید که از سه پایه و سر سه پایۀ خود چه استفاده‌ای در پروژه‌های عکاسی خود دارید و بعد اقدام به خرید سر سه پایه بکنید. سر سه پایه‌ها هم تنوع بسیار زیادی را داشته و تا مشخص نکنید که برای چه منظوری از آن می‌خواهید استفاده کنید در خرید خود به بی‌راهه خواهید رفت.

برای من این قابلیت‌ها در خرید سه پایه مهم است :

  • قابلیت مانور را به شما بدهد و در هیچ زاویه‌ای شما را به زحمت نیندازد.
  • سبک و جمع و جور باشد تا در سفرها راحت و آسان قابل حمل و نقل باشد.
  • برپا کردن و جمع کردن آن راحت و سریع باشد.
  • تمامی سر سه پایه‌های مورد نیاز شما روی آن سوار شود.
  • دارای تراز باشد، حداقل یک تراز برای صاف بودن عکس‌های شما.
  • در عین حال سبکی از استقامت خوبی برخوردار باشد تا دوربین شما در هیچ شرایطی به زمین نخورد.
  • دارای کیفی مخصوص برای حمل و نقل باشد.
  • قابلیت آن را داشته باشد تا به سطح زمین تا آن جا که میسر است نزدیک شود.
  • کفشک آن زیر دوربین شما به خوبی پیچ شده و بعد از مدتی لق نشود.
  • وزن دوربین شما را تحمل کند.

می‌بینید که در این بایدها هیچ گزینه‌ای برای قیمت در نظر نگرفتم و این مثال در این مورد نیز صادق است که «هیچ گرانی بی حکمت نیست»!

خوشبختانه این روزها در فروشگاه‌های عکاسی می‌توانید به اکثر برند های قابل اطمینان سه پایه دسترسی داشته باشید و کارایی هر مدل را هم علاوه بر توضیحات فروشنده، از روی اینترنت بدست بیاورید. پس برای تهیه سه پایه به فاکتور قیمت زیاد حساسیت نشان ندهید و آن چه را که مورد نیازتان است را خریداری نمایید. سه پایه چیزی است که نه می‌توانید آن را تعویض کنید و نه بفروشید، مگر آن که از برند های معروف و مشهور باشد. پس دقت در آن چه که مورد نیاز شما است می‌تواند در خرید به شما کمک کند. امیدوارم با خواندن این متن ساده دید خوبی را برای خرید سه پایه و سر سه پایه پیدا کرده باشید.

7 نظرات
  1. آرمان می‌گوید

    ممنون از شما که به چنین مقوله مهمی پرداختید .

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      خواهش میکنم . امید دارم به سادگی توانسته باشید استفاده لازم را ببرید .

  2. صابر می‌گوید

    سلام جناب نفیسی
    دقیقا درست میفرمایید ، خیلی ها سه پایه رو مهم نمیدونن یا کیفیتش براشون مهم نیست ، من یه دوست داشتم به من میگفت که اگه جای تو بودم پول سه پایه رو میدادم یه دوربین بهتر و من بهش گفتم که کاملا در اشتباهی … چون سه پایه یه بخش اصلیه عکاسی هست .
    با تشکر از نوشته مفیدتون 🙂

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      از این که شما نیز تجربه خود را در اختیار ما قرار داده اید تشکر میکنم. بله متاسفانه در بحث خرید و استفاده از سه پایه دوستان ه عکاس به حداقل ها روی می آورند ! و پس از مدتی و با دیدن سه پایه های بهتر به نتیجه من و شما میرسند ….

  3. امیر می‌گوید

    اگه امکانش هست در آینده در مورد سه پایه های عکاسی نجومی هم توضیح بدید … سه پایه هایی که خنثی کننده حرکت و لرزش زمین هستند .
    با سپاس از شما

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از شما . تا آن جایی که بنده اطلاع دارم شما میتوانید از یک موتور نجومی که زیر سه پایه شما قرار داده میشود بهره ببرید و این موتور با حرکت گردش زمین خود را هماهنگ میکند پس عکس شما بدون کشش رد ه ستارگان در نوردهی بالا حاصل میشود . البته سه پایه های پیشرفته و نجومی که خود دارای این موتور میباشند و قابلیت برنامه ریزی هم دارند نیز وجود دارد . خوب است تا یکی از دوستانی که در کار نجوم هستند توضیحات بیشتری را برای اطلاع ما در این جا قرار دهند.

  4. […] سه پایه‌ها و عکاسی مجله پیکسل – فروشگاه پیکسل […]

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.