Nikon D7200 در برابر Canon 80D

مقایسه پیکسل به پیکسل دوربین‌های کانن در 5 دقیقه

47 6,086

وقتی نیکون دوربین D7500 را معرفی کرد، همه منتظر بودند تا جایگزین دوربین نیکون D7200 را ببینند. اما ناگهان با دوربینی جدید روبرو شدند که بیش از اینکه مدل پیشرفته نیکون D7200 به شمار آید، نسخه ضیف‌تری از Nikon D500 بود. نزدیکی امکانات مدل جدید سری 7000 نیکون به مدل رده بالاتر از خودش باعث شده تا همچنان Nikon D7200 با قیمت مناسبی که دارد، یکی از گزینه‌های باارزش موجود در بازار و رقیبی برای یکی از دوربین‌های مشهور کانن به نام 80D باشد. دوربین کانن 80D هم اکنون پرفروشترین گزینه در بین دوربین‌های دو رقمی یا رده متوسط کانن و یکی از باارزش‌ترین دوربین‌های غیر فول‌فریم این شرکت است. در این مقاله سعی داریم این دو دوربین با ارزش را روبروی هم قرار دهیم و امکانات آنها را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه کنیم.

Nikon D7200 vs Canon 80D

چرا هیچیک از این دوربین‌ها را نخریم؟

هر دو دوربین Nikon D7200 و Canon 80D جزو دوربین‌های DSLR حرفه‌ای با اندازه بزرگ هستند و طبیعتا استفاده از آنها برای کاربران خانگی چندان ساده نیست. اگرچه اصولا تمامی این دوربین‌ها دارای امکانات خودکار مخصوص کاربران تازه‌کار هم هستند، اما بهتر است برای کاربرد خانگی از دوربین‌های خانگی پیشرفته مانند Canon PowerShot G9 X یا Sony Cyber Shot DSC RX100 II استفاده کنید که هم کیفیت مناسبی دارند و هم می‌توانید آنها را به راحتی در جیب یا کیفتان بگذارید.

همچنین خرید یک دوربین DSLR معمولا با خرید چند وسیله دیگر نیز همراه است. وقتی یکی از این دوربین‌ها را می‌خرید، معمولا برای حمل آنها باید حداقل یک کیف دوربین ارزان قیمت مانند Vanguard UP-Rise II 14Z، یک فیلتر UV معمولی مانند Phottix UV Filter 58mm برای دهانه ی لنز (بسته به لنزی که استفاده می‌کنید) و یک DVD آموزشی آشنایی با دوربین های دیجیتال برای استفاده از این دستگاه‌های پیچیده تهیه کنید! اما دوربین‌های کامپکت، عملکردی بسیار ساده‌تر دارند، می‌توانید یک کارت حافظه ارزان قیمت مانندSanDisk 16GB Ultra (80MB/S) UHS-I  در آنها بگذارید و با خیال راحت و بدون آموزش قبلی در یک مهمانی عکاسی کنید.

Nikon D7200 vs Canon 80D

این  دوربین‌ها هر دو نسبت به دوربین‌های فول‌فریم دارای حسگر کوچکتری هستند و طبیعتا نه تنها کیفیت پایین‌تری نسبت به این دوربین‌ها دارند، بلکه در نور کم نیز عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. فرموش نکنید برای عکاسی در نور کم، استفاده از حساسیت‌های ISO بالا بسیار ضروری است و در مقایسه با فول‌فریم‌ها در تصاویر این دوربین‌ها نویز زیادتری دیده می‌شود. بنابراین اگر برای مقاصد حرفه‌ای عکاسی در نور کم مانند عکاسی فضای داخلی، ورزشگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، یا نجوم عکاسی می‌کنید بهتر است از دوربین‌های فول‌فریم ارزان‌قیمت مانند Canon 6D یا Nikon D610 استفاده کنید. ضمنا برخلاف دوربین‌های سونی که این روز‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، روی بدنه هیچکدام از این دو دوربین لرزشگیر موجود نیست. بنابراین اگر بخواهید با دوربین روی دست در نور کم عکاسی کنید، قطعا به لنز‌های دارای لرزشگیر نیاز دارید که گرانتر از لنز های معمولی هستند. این لنز‌ها در کانن‌ها با عبارت IS و در نیکون‌ها با عبارت VR در نام لنز‌ها مشخص می‌شوند.

Nikon D7200 vs Canon 80D

همچنین اگرچه هر دوی این دوربین‌ها دارای رزولوشن نسبتا بالایی هستند، اما معمولا کیفیت خروجی عکس‌های این دوربین‌ها به پای دوربین‌های فول‌فریم نمی‌رسد و به همین دلیل عکاسان عروسی و آتلیه برای چاپ بزرگ عکس‌ها ترجیح می‌دهند از دوربین‌های فول‌فریم استفاده کنند.

نهایتا مهم‌ترین اشکال این دوربین‌ها برای عکاسی واید منظره و معماری است. ضریب برش یا Crop Factor در حسگر کوچک این دوربین‌ها موجب افزایش نمای فاصله کانونی لنز‌ها می‌شود. دوربین‌های Canon 80D و Nikon D7200 به ترتیب با ضریب برش 1.6 و 1.5 برابر، در هنگام استفاده از یک لنز با فاصله کانونی 100 میلی‌متر، به ترتیب نمایی معادل 160mm و 150mm را نمایش می‌دهند. به همین دلیل برای کسانی که نیاز به استفاده از لنز‌های خیلی واید دارند، دوربین‌های غیر فول‌فریم باعث بسته شدن زاویه دید و افزایش فاصله کانونی شده و امکان استفاده از بازترین زاویه دید لنز از بین می‌رود. اگر می‌خواهید از حداکثر زاویه دید لنز‌هایی مانند Canon EF 16-35mm f/2.8L III یا Nikon AF-S NIKKOR 16-35mm F/4G ED VR استفاده کنید بهتر است آنها را روی یک دوربین فول‌فریم ببندید.

Nikon D7200 vs Canon 80D

از نقاط ضعف دیگر این دوربین‌ها می‌توان به عدم وجود GPS و عکاسی پانوراما، عدم وجود بلوتوث برای ارتباط دائمی و کم مصرف و عدم وجود Focus Peaking برای نمایش فوکوس دستی هنگام عکاسی ماکرو اشاره کرد.

چرا باید یکی از این دوربین‌ها را بخریم؟

هر دوی این دوربین‌ها DSLR هستند. یعنی می‌توانید بسته به نیازی که دارید از بین صدها لنز موجود برای آنها، یکی را انتخاب کنید. در واقع کیفیت بالای حسگر این دوربین‌ها همراه با قابلیت ثبت فایل‌های خام یا RAW، می‌تواند در کنار یک لنز حرفه‌ای ماکرو مانند Canon EF 85mm F/1.2L II USM برای عکاسی جواهرات، یا در کنار یک لنز پنکیک کوچک مانند Canon EF 40mm F/2.8 STMبرای عکاسی خیابانی و خبری استفاده شوند. وجود نمایشگر تک‌رنگ کوچک در بالای این دوربین به شما امکان می‌دهد تا برخلاف دوربین‌های میان‌رده مانند Canon EOS 750D ، در نور کم نیز بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر، تنظیمات مورد نیاز را مشاهده کنید یا تغییر دهید.

Nikon D7200 vs Canon 80D

هر دوی این دوربین‌ها دارای قابلیت Bulb نیز هستند و می‌توانید برای عکاسی طولانی مدت از این قابلیت بهره‌مند شوید. علاوه بر این امکان ثبت تصاویر با زمان‌بندی طولانی یا تایم‌لپس نیز در هر دوی آنها موجود است و از آنجا که بدنه هر دو دوربین دارای عایق‌بندی بسیار خوبی است، می‌توانند در شرایط بد آب و هوایی هم بدون آسیب‌ دیدن کار کنند. نگران باطری هم نباشید. باطری این دوربین‌ها برای استفاده طولانی مدت طراحی شده‌اند و برخلاف باطری کوچک دوربین‌های بدون آینه مانند Canon EOS M3 که با هر بار شارژ حدود 255 شات می‌زند (براساس اطلاعات CIPA)، می‌توانند نزدیک به 1000 شات بزنند. بنابراین برای عکاسی در طبیعت و محیط‌های دور از برق، بیشتر می‌توانید به آنها اطمینان کنید.

Nikon D7200 vs Canon 80D

وجود قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم NFC و WiFi در هر دوی این دوربین‌ها شما را از خرید کارت‌های SD دارای WiFi بی‌نیاز می‌کند و می‌توانید برای برای عکاسی‌های دقیق مانند عکاسی صنعتی و ماکرو یا عکاسی از راه دور، از تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند یا نرم‌افزار‌های کامپیوتری مانند لایتروم روی کامپیوتر استفاده کنید.

اگرچه هر دوی این دوربین‌ها امکان استفاده از فلاش‌های اکسترنال مانند Nissin Di866 Mark II یا Yongnuo YN560-IV Speedlite را دارند، اما خوشبختانه می‌توانید در صورتی که فلاش جداگانه‌ای ندارید، برخلاف دوربین‌های DSLR حرفه‌ای تک رقمی کانن، حداقل از فلاش کوچک و کارآمد روی خود دوربین‌ها استفاده کنید.

Nikon D7200 vs Canon 80D

امکانات این دوربین‌ها برای فیلمبرداری نیز فوق العاده است. علاوه بر قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن Full HD 1080p با سرعت‌های اسلوموشن 60 و 50 فریم بر ثانیه، هر دوی این دوربین‌ها به جک هدفون و میکروفون اکسترنال نیز مجهز شده‌اند تا کنترل دقیقی روی صدای ویدئو‌های در حال ضبط به شما بدهند و همچنین بتوانید علاوه بر میکروفون روی خود دوربین، از میکروفون‌های باکیفیت‌تری مانندRode VideoMic GO  نیز استفاده کنید.

مزیت‌های Canon 80D به Nikon D7200

دوربین Canon 80D از نظر کیفیت عکاسی بسیار نزدیک به Nikon D7200 است و بیشترین مزیت‌های آن مربوط به قابلیت‌هایی است که برای فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید به همین دلیل است که این روز‌ها، این دوربین یکی از پرفروش‌ترین دوربین‌های پیکسل برای فیلمبرداران مستقل و عروسی‌ها است. شاید مهم‌ترین مزیت دوربین Canon 80D حسگر پیشرفته آن باشد. کانن در ساخت این حسگر از نوعی تکنولوژی پیشرفته به نام Dual Pixel AF استفاده کرده است که نیمی از سلول‌های حسگر به عنوان سلول تشخیص فوکوس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب هنگامی که آینه دوربین جمع می‌شود (و حسگر‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز از کار می‌افتند) تمامی سطح حسگر می‌تواند عمل فوکوس خودکار را انجام دهد.

Nikon D7200 vs Canon 80D

به همین دلیل است که فوکوس خودکار این دوربین در هنگام فیلمبرداری یا عکاسی با LiveView، در تمام سطح حسگر عمل می‌کند. حال این قابلیت را در کنار صفحه نمایش تمام لمسی آن قرار دهید. کافیست این صفحه نمایش را به سمت بیرون باز کنید (قابلیتی که نیکون D7200 فاقد آن است) و در هنگام فیلمبرداری، هر نقطه از صفحه را لمس کنید تا دوربین بلافاصله و بدون کوچکترین مکثی روی همان نقطه فوکوس کند. وقتی این قابلیت فوق‌العاده با  لنز‌های سری STM کانن مانند Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 IS STM ترکیب می‌شود، فوکوسی کاملا بی‌صدا و پرسرعت مانند دوربین‌های فیلمبرداری را در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید به همین علت باشد که دوربین کانن 80D به یک انتخاب مناسب برای فیلمبرداری تبدیل شده است.

مزیت‌های 80D به همین جا ختم نمی‌شود. این دوربین از قدرت پرداز سریعتری برخوردار است و می‌تواند عکس‌های پی‌درپی را با سرعت بیشتری ثبت کند. امکان عکاسی با سرعت 7 فریم (در برابر 6 فریم) همراه با حفظ فوکوس و نورسنجی هم از مزیای Canon 80D است. و نهایتا اینکه اگرچه نقاط فوکوس کمتری نسبت به نیکون D7200 دارد، اما تمامی 45 نقطه فوکوس آن از نوع کراس و دارای حساسیت فوق‌العاده هستند.

مزیت‌های Nikon D7200 به Canon 80D

از نظر ظاهری Nikon D7200 دارای نمایشگر بزرگتری (اندازه 3.2 در برابر 3 اینچ) نسبت به Canon 80D است و به همین دلیل با رزولوشن 1228 هزار در برابر 1040 هزار پیکسل، حدود 20 درصد هم رزولوشن بیشتری دارد. ضمن اینکه با دو اسلات کارت حافظه در برابر یک اسلات در دوربین کانن، بدون نیاز به تعویض کارت حافظه امکان ثبت عکس و ویدئوی بیشتری را به شما می‌دهد. باتری این دوربین نیز کمی قوی‌تر از همتای کاننی خودش است و در شرایط یکسان، با هر بار شارژ حدود 1110 شات (در برابر 960 شات براساس CIPA) عکس می‌گیرد.

Nikon D7200 vs Canon 80D

نکته مهم درباره Nikon D7200 اینکه این دوربین دارای موتور فوکوس خودکار در داخل بدنه خودش می‌باشد و برخلاف مدل‌های سری 3000 و 5000 می‌تواند با لنز‌های بدون موتور فوکوس سری D مانند NIKKOR 80-200mm F/2.8D ED نیز به خوبی فوکوس کند.

اگرچه رزولوشن این دو دوربین یکسان است، اما براساس بررسی‌های DxO، پردازش نویز دوربین Nikon بهتر و محدوده پویا یا Dynamic Range این دوربین در فایل‌های خام کمی بیشتر از همتای کاننی خودش است، بنابراین احتمالا در هنگام ویرایش فایل‌های خام، دامنه رنگ و نور بیشتری را برای ویرایش در اختیار خواهید داشت. اما نکته مهم درباره حسگر این دوربین، حذف فیلتر LowPass از روی آن است که اگرچه دوربین را در برابر الگو‌های تکراری (مانند بافت منظم پارچه) ضعیف می‌کند و احتمالا پدیده مور بیشتر می‌شود، اما شارپنس عکس‌ها افزایش می‌یابد.

Nikon D7200 vs Canon 80D

موتور پرسرعت فوکوس و مود 3D برای دنبال کردن سوژه‌ها یکی از مزیت‌های همیشگی دوربین‌های نیکون بوده است. در Nikon D7200 نیز وجود 51 نقطه فوکوس که البته 15 نقطه آن از نوع کراس است به شما کمک می‌کند تا سوژه‌های متحرک را کاملا در فوکوس نگاه دارید.

نتیجه‌گیری

از آنجا که در اغلب موارد، خریداران برای شروع به عکاسی یکی از این دو دوربین را تهیه می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد که وابستگی به تجهیزات روی انتخاب آنها موثر باشد. شاید مزایا و معایب این دو دوربین تقریبا با یکدیگر مساوی باشند و هر کدام از آنها طیف مشتریان خاص خود را به خود جذب کنند. اما احتمالا می‌توان بزرگترین مزیت Nikon D7200 به Canon 80D را قیمت پایین‌تر آن دانست که در اغلب موارد عامل تعیین کننده برای خرید یک دوربین است. ما در پیکسل هر دوی این دوربین‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لطفا اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

47 نظرات
  1. ana می‌گوید

    معلومه که D7200 بهتره

    من یه مقاله خوندم از این سایت راجع به اینکه گذاشتن لنز فول فریم روی کراپ(همین دوربین) باعث کاهش شارپنس میشه. این موضوع برای 50mm f1.8 هم صادقه؟ یعنی نخرم این لنز رو؟ قصد کوچ ب فول فریم هم ندارم

    1. امیر یاری می‌گوید

      به طور کلی استفاده از لنز‌های مختلف، روی حسگر‌های بزرگ‌تر باعث افزایش کیفیت می‌شه. این رو می‌تونید از نتایج لنز‌ها و دوربین‌های مختلف در تست‌هایی که توسط وب‌سایت‌هایی مانند DxO انجام شده ببینید. اما به این معنی نیست که استفاده از یک لنز خاص مانند 50mm چنین مشکلی رو داشته باشه و این یک قائده کلی است.
      ضمنا چون خودم هم مدت زیادی درگیر خرید یک لنز پرایم نرمال بودم،یک پیشنهاد شخصی هم برای خرید 50mm f/1.8 هم دارم. اگر خواستید این لنز رو تهیه کنید، حتما نسخه سری G آن را بخرید که قیمتی بین 700 تا 800 هزار تومان دارد. این لنز فوق‌العاده است و برعکس نسخه سری D، در دیافراگم های پایین بسیار شارپ و بدون CA عمل می‌کند 😉 🙂

      1. Anna می‌گوید

        خیلی ممنون از پاسخگویی در مورد D7200 واقعا فیلمبرداریش انقدر بد نیست فقط به سریعی کانن نیس

        1. امیر یاری می‌گوید

          آنقدرها بد نیست؟!
          در واقع می‌شه گفت عالی هستش. قط همونطور که گفتید فوکوسش خیلی سریع نیست که البته خیلی از فیلمبرداران هم کلا از فوکوس خودکار دوربین‌ها استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند خودشان به صورت دستی فوکوس کشی کنند که در آن صورت می‌شه گفت واقعا چیزی کم از کانن ندارد. 🙂

  2. رضازاده می‌گوید

    من دی 7200 نیکون دارم.نکته قابل توجه اینه که فوکوس این دوربین در حالت فیلمبرداری فاجعه است.به دو دلیل 80 دی قطعا بهتره.یک صفحه گردان در حالت لایو خیلی کاربردیه.بخصوص عکاسی ماکرو.ودو فیلمبرداری وفوکوس عالی اون.عکسای من در اینستا drreza135

    1. امیر یاری می‌گوید

      دقیقا همینطوره. ممنون از نظر شما 🙂

  3. عادل می‌گوید

    با سلام خدمت اقای یاری .
    قبل از هر چیز معذرت میخوام چون سوالم به پست مربوط نیست.
    قصد خرید فلش روی دوربینی با قابلیت سرعت سینک بالا رو داشتم. hss
    میخواستم بدونم با پایین ترین قیمت چه مدل از کدام برند رو میتونم تهیه کنم . ممنون

    1. امیر یاری می‌گوید

      اگرچه نگفتید که دوربین‌تان کانن است یا نیکون، اما در هر حال روی وب‌سایت پیکسل فلاش‌های گوناگونی را با این مشخصات می‌توانید ببینید. اگر به دنبال یک فلاش با کیفیت و ارزان قیمت هستید پیشنهاد می‌کنم دو محصول Nissin DI 866 mrkii برای نیکون و yangno 600exrt برای کانن را بررسی کنید. هر دو فلاش‌های خوبی هستند و خبر خوب اینکه به زودی (شاید در همین مقایسه بعدی) به سراغ این دو فلاش بروم و آنها را در برابر هم قرار دهم.

  4. مسعود می‌گوید

    سلام آقای یاری
    من میخواستم nikon d7200 بخرم با خوندن مقاله نظرم عوض شد.نیکون nikon d610 خیلی خوبه ولی مثل اینکه بعد یه مدت مشکل پیدا میکنه.به نظرتون canon d6 گزینه مناسبی هست؟کیفیت فیلم برداریش خوبه؟ البته کیفیت عکاسی واسه من اولویت اول هست.

    پ.ن یادش بخیر ده سال پیش مقالات عکاسی و آموزش فوتوشاپ شما رو تو عصر شبکه میخوندیم 🙁

    1. امیر یاری می‌گوید

      ممنون از لطف شما
      خوشحالم که پس از اینهمه سال هنوز مطالب من رو به خاطر دارید. از اینکه می‌خواهید به دنیای فول‌فریم‌ها پا بگذارید خیلی خوشحالم. اگرچه برخی اوقات دوربین‌های DSLR نیکون با مشکلاتی مواجه می‌شوند، اما شخصا ترجیح داده‌ام ریسک پیگیری و تعمیر آنها در آینده را بپذیرم و پس از سال‌ها کار با کانن، اکنون با نیکون کار می‌کنم. اتفاقا یکی از دوربین‌هایم که خیلی ان را دوست دارم نیکون D610 است. اما کانن EOS 6D هم دوربین فوق العاده ای است. هم ویدئو‌های خوبی می‌گیرد و هم کیفیت حسگر آن حتی در نور کم هم عالی است. در بررسی‌های پیکسل به پیکسل، این دوربین را در برابر EOS 6D Mark II قرار دادم. بد نیست نگاهی به ان مقاله هم بیندازید. شاید پاسخ خیلی سوالاتتان را بگیرید 🙂
      موفق و پیروز باشید

  5. علیرضا می‌گوید

    چند سالی هست نیکون d7100 دارم مدل d7200 بسیار شبیه مدل قبلی خودش هست , من برای خرید دوربین اصلا به این نوع مقالات برند پرستانه توجه نمیکنم , بلکه خروجی عکس ها را در شرایط یکسان با هم قیاس میکنم بنظر من خروجی عکس از تمام این مسائلی که شما عنوان کرید مهمتر هست خصوصا در زمینه نویز در ایزوهای بالا و داینامیک رنج , ارزش خرید d7200 بسیار بالاتر از کانن 80d هست , وب سایت جهانی dpreview تستش رو ببینید تا واقعیت رو متوجه بشید , برای اطلاع عموم رتبه نیکون d7200 در سایت dxomarket رتبه اول جدول با نمره 87 با فرمت aps-c و کانن 80d رتبه 15 جدول با امتیاز 79 هست , اینکه یک عده برای فیلم برداری این دوربین را انتخاب میکنند دلیل بر برتری یک مدل نیست و نمیشود برای همه یک نسخه تجویز کرد , از مجله پیکسل بعید بود چنین مقایسه پیش پا افتاده و کاسب کارانه ای را صرفا بر اساس فروش یک مدل نشر کند !

    1. امیر یاری می‌گوید

      از اینکه برای خواندن این مقاله و نوشتن تجربه خودتان وقت گذاشتید بی‌نهایت سپاسگزارم 🙂
      بنده هم با نظر شما در رابطه با خروجی عکس در حالت خام موافقم و البته در متن مقاله، در قسمت مزایای D7200 نیز آمده است: “اگرچه رزولوشن این دو دوربین یکسان است، اما براساس بررسی‌های DxO، پردازش نویز دوربین Nikon بهتر و محدوده پویا یا Dynamic Range این دوربین در فایل‌های خام کمی بیشتر از همتای کاننی خودش است، بنابراین احتمالا در هنگام ویرایش فایل‌های خام، دامنه رنگ و نور بیشتری را برای ویرایش در اختیار خواهید داشت.”
      به نظر می‌رسد تجربه شما از عملکرد این دوربین، این موضوع را تصدیق می‌کند. با تشکر از شما

    2. مونا می‌گوید

      این سایتی که گفتین از همه نظر بررسی نمیکنه یه کم دقیق تر نظر بدین

  6. مهدی می‌گوید

    سلام .من میخام دوربین نیکون d7200بخرم،یه چیز برام‌مهمه که جایی ندیدم درباره ش نوشته باشن،برنامه جانبی برای وای فای نیکون هست لایو ویو دوربین هنگام فیلمیرداری بشه از داخل گوشی یا تبلت دید؟شنیدم نیکون با اکثر برنامه هایی که موجوده ناسازگار؟

  7. امیر یاری می‌گوید

    از اینکه برای خواندن مقاله وقت گذاشتید ممنونم. نیکون هم همانند برند رقیب خود یعنی کانن، امکان استفاده از برنامه‌های تحت موبایل را با برنامه اختصاصی WirelessMobileUtility فراهم کرده است.
    اتفاقا نظر شما ایده خوبی به من داد تا در مقالات آینده، این برنامه را به طور کامل معرفی کنم و روش استفاده از ان را آموزش‌ دهم. از این بابت تشکر می‌کنم. 🙂
    فعلا تا انتشار این مطلب …

    معرفی برنامه WirelessMobileUtility:
    https://www.nikonusa.com/en/nikon-products/wireless-mobile-utility-app.page

    و آموزش استفاده از آن:
    http://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/using-your-nikon-cameras-built-in-wi-fi.html

    از اینجا نیز می‌توانید آن را دانلود کنید:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nikon.wu.wmau&hl=en

  8. مهدی می‌گوید

    مرسی که توجه کردین به سوالم،من منظورم این بود به جز خوده برنامه نیکون ما خیلی برنامه های جانبی دیگه ای هم داریم برای کنترل دوربین مثله camera dslrکه خیلی کنترلرای بیشتری نسبت به خوده برنامه نیکون و یا کانن دارن،من شنیدم این برنامه ها خیلی با دوربین نیکون سازگار نیستن،امیدوارم توی مقاله ای که میخایین کار کنین،تجربه کار کردن با این برنامه هارو بیاریین و اپ های خوب این حوزه هم معرفیدکنین،البته من پس فردا میخام دیگه دوربینمو بخرم?

    1. امیر یاری می‌گوید

      حتما. ضمنا امیدوارم از خریدتون لذت ببرید 🙂

  9. امیر می‌گوید

    باسلام
    با تشکر از مطالب خوبتون
    روی کاغذ دوربین 800d از نظر سیستم فوکوس خودکار چه در لایو ویو و چه از چشمی کاملا شبیه همن
    سوال اینه که سیستم dual pixelدر 800d میتونه مثل 80d سریع باشه؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      800D دوربین جدیدتری هست و پردازنده اون هم جدیدتر هست،
      اما در هرحال یک دوربین از یک رده پایین‌تره!
      اگر هم‌رده بودند می‌شد با قطعیت نظر داد . . .
      به همین دلیل چنین مواردی باید در عمل اندازه گیری بشه، گرچه مدل‌های سه رقمی اخیر کانن هم در فوکوس عملکرد بسیار عالی داشتن و تفاوت در سرعت و دقت فوکوس اونها آنچنان هم کمتر از سری دو رقمی نیست و تفاوت اصلی در جنس تصویر ثبت شده در فیلمبرداری هستش.

  10. مهسا می‌گوید

    برای خرید یک دوربین بین مدل های 80D کنون و d7500 نیکون موندم هم اینکه بتونم عکس های خوبی هم طبیعت هم تو نور کم بگیرم هم اینکه فیلمبرداریش عالی باشه .اینقد هم تحقیق کردم روز به روز گیج تر میشم میشه یکی کمکم کنه و راهنماییم کنه کدوم مدلشو بگیرم نهایت هزینه ام هم 5.5میلیون تومنه بیشتر نباشه ممنون از همراهی تون

    gh.ma11877@gmail.com ایمیلم

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      با هزینه 5.5 میلیون 80D انتخاب مناسبیه. . .
      بدون شک D7500 در عکاسی قوی‌تر هست، و فیلمبرداری 4K هم خیلی کارآمد خواهد بود!
      اما خرید یک دوربین با لنز کیت و بدون هیچ تجهیزات جانبی و حتی کیف کار منطقی نیست.
      پیشنهاد من 80D با لوازم جانبی کاملتر هست، مگر اینکه بتونید D7500 رو با لوازم جانبی مثل کیف و فیلتر و کارت حافظه مناسب تهیه کنید.

  11. محمدرضا می‌گوید

    سلام.
    من یک دوربینی میخام هم کیفیت عکاسی بالایی داشته باشه و هم فیلمبرداری نسبتا خوبی داشته باشه اما عکس برام مهم تره ولی با توجه به هزینه که میخام بپردازم همه جوانب برام مهمه…خواستم بدونم بین نیکون d7200 و کنون80d کدوم گزینه برای من مناسبه؟(مقدار بودجه5میلیون تومان)

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      اگر فیلمبرداری براتون مهمه قطعاً کانن!
      چون فوکوس پیوسته وتعقیبی کانن در فیلمبرداری رو هیچ دوربین نیکونی نداره و صدای لنز هم به نسبت هر DSLR دیگه ای هنگام فیلمبرداری کمتره و همچنین خروجی فیلمی که میده در هر رده قیمتی از نیکون بالاتره . . .
      اگر اولین دوربینتون هست و هیچ تعصبی روی برندها ندارید، واقعاً در هر رده قیمتی چه کانن بگیرید چه نیکون تفاوت خاصی بین عکسهاشون نمیبینید.
      به عنوان یک تازه کار و کسی که قرار نیست عکسها رو ادیت بکنه حتی اگر در رده پایین تر هم دوربینی مثل D5300 یا 750D انتخاب کنید هم تفاوت آنچنانی در کیفیت عکس نخواهید دید.
      اما بین 80 دی و 7200 قطعاً کارکردن با 80 دی برای یک تازه‌کار راحت تره!

      1. محمدرضا می‌گوید

        ممنون از کمکتون.
        اما من قبل عکاسی گرافیستم و ادیت روی عکس رو بلدم و انجام میدم.حتی برای بعضی از عکاس های هنری که دوستام هستن ادیت میزنم.و قبلا یه مدت کم 750d داشتم ولی از کیفیت خروجی عکس هام توی مانیتور بزرگتر(مانیتور کامپیوتر یا مانتور تلویزیون49اینچ) راضی نبودم.میخام عکاسی رو به طور حرفه ای دنبال کنم و کلاس های معتبر شرکت کنم.وقتی مشخصات دوربین هارو میخوندم نیکون d7200 کیفیت عکس بالاتری و کلا توان عکاسی قوی تری نسبت به 80d داره. ولی کانن حداقل تو این مدل فقط به فیلمبرداریش مینازه. با توجه به این اوصاف من و اینکه دوربین عکاسی برای فیلمبرداری مناسب نیست وفقط جاهای خیلی ضروری و کوتاه…باز هم کانن 80d پیشنهاد میکنید؟؟
        درسته تازه کار هستم ولی اصلا با توجه به تازه کار بودنم نظر ندین. برام کارایی دوربین نسبت به قیمت مهم تره.
        همینکه فیلمبرداری کیفیتش مضخرف نباشه و فیلم hd نسبتا خوب تحویلم بده کافیه…چون عکاسی برام خیلی مهم تره…
        حالا 80d یا d7200 ؟؟؟؟
        ممنون از راهنمایی هاتون…

        1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

          البته کانن 80D دوربین عکاسی بسیار خوبیه که فیلم بسیار خوبی هم میگیره!
          یه جورایی نیکون میخواسته 7200 هم دوربین خوبی در زمینه فیلمبرداری باشه، اما نتونسته پا جای پای کانن بگذاره…
          شاهد این ادعا هم ورودی میکروفن و خروجی هدفون روی بدنه 7200 هست که مختص فیلمبرداریه!
          .
          در مجموع من 80دی رو پیشنهاد میدم چون کارکردن باهاش برای شما لذت بخش تر خواهد بود، و این دوربین رو نمیشه با رده های پایین‌تر کانن مقایسه کرد . . .
          پیشنهاد میکنم قبل از خرید نمونه عکس‌های 80دی رو ببینید!
          اما اگه دلتون با نیکون و 7200 هست، بدونید که باخرید هیچ یک از این دو دوربین چیزی رو در عکاسی از دست ندادید.

  12. حسین می‌گوید

    یه مورد را ذکر نکردید و او اینست که با پاپ آپ فلش d7200 میتونیم فلش اکسترنال را بدون تریگر کنترل کنیم و از پرداخت هزینه هنگفت تریگر معاف میشیم

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام.بله این امکان رو بهتون میده.

  13. اسماعیل می‌گوید

    سلام،امتیاز D7200 در DXOmark عدد 87 و 80D امتیازش 79 هست. همچنین قیمت 80D نسبت به D7200 در مقایسه امکاناتشون بالاست،

  14. پیمان افنانی می‌گوید

    درود از اینکه زحمت کشیدید و این مقاله را تهیه کردید جای تشکر بسیار دارد و امیدوارم ادامه داشته باشد .
    چند مورد اما در مورد مقاله شما به چشم میخورد که با اجازتون همینجا توضیحش میدم چون ادرس مستقیم ایمیل شما را نداشتم
    1- ” همچنین اگرچه هر دوی این دوربین‌ها دارای رزولوشن نسبتا بالایی هستند، اما معمولا کیفیت خروجی عکس‌های این دوربین‌ها به پای دوربین‌های فول‌فریم نمی‌رسد و به همین دلیل عکاسان عروسی و آتلیه برای چاپ بزرگ عکس‌ها ترجیح می‌دهند از دوربین‌های فول‌فریم استفاده کنند.”
    -فول فریم یا نبودن تاثیر انچنانی در کیفیت خروجی ندارد همانطور که خودتان در کامنتها توضیح دادید از لحاظ شارپنس کمی بهتر هم هستند (بخاطر استفاده از مرکز عدسی )تنها چیزی که ما را وادار به استفاده از فول فریم میکند عمق میدان و داینامیک رنج بهتر و دقت رنگ بیشتر و استفاده از لنز واید است در مورد محدوده ایزو و حتی داینامیک رنج الان دوربینهای قطع APS-C بسرعت در حال پیشرفت هستند بطور مثال دوربینهای فوجی و سونی که از هر دو برند تست داشتم و دارم عملکردشون قابل تحسین است.

    2- یک عدد لنز Canon EF 85mm F/1.2L II USM دارم که به هیچ عنوان بدرد عکاسی ماکرو نمیخورد! مگر اینکه از فیلتر کلوزاپ استفاده کنید بنظرم جاش لنز Canon 100mm f/2.8 L IS Macro را پیشنهاد میدادید گزینه صحیح تری خواهد بود

  15. امیر منصور می‌گوید

    شما باید Canon 80D رو با Nikon D7500 مقایسه کنید که هم نسل هستند نه با Nikon D7200 که یک نسل قدیمی تره

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      نیکون 7500 باید با 7D مارک 2 یا نیکون D500 مقایسه بشه!
      همونطور که 77D بیشتر از اینکه با 80D مقایسه بشه، با 800D مقایسه میشه . . .
      دلایل هم کاملاً فنی هست، گرچه روی کاغذ حرف شما صحیح هست و اسامی و سالهای تولید چیز دیگری میگن!

  16. نعیم می‌گوید

    سلام با 6 میلیون ده دوربینی بخرم خوبه؟7500؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      در اینکه D7500 یکی از بهترین دوربینهای DSLR هست شکی نیست!
      اما اگر اولین دوربین شماست، شاید با هزینه کمتر از این هم بتونید یک انتخاب فوق العاده خوب داشته باشید . . .
      با ما تماس بگیرید:
      02188674814

  17. خلیل می‌گوید

    سلام
    یک ماهه قصد خرید دوربین تا قیمت ۶ میلیون رو دارم
    و اماتور هم هستم
    خیلی کیفیت عکی تو خروجی برام مهمه
    D7500
    D610
    D7200
    واینکه d610 انتخاب خودم بود ولی اینکه نمیشه راحت عکسارو با گوشی اشتراک بزاری یکم مرددم کرده
    و سوم اینکه لنز واسه فول فریم چند قیمت هست؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      بنظرم D610 رو کلاً بذارید کنار!
      چون اگر بخواین اونقدر هزینه کنید (با لنز حدود 10 تومن) قطعاً انتخابهای بهتری هم دارید.
      برای شما که در ابتدای کار هستید نیکون D7200 یک انتخاب بسیار کامل و حتی فراتر از نیاز الان‌تون هست.
      اما اگر میخواین نهایت لذت رو از عکاسی ببرید بنظرم به نیکون D5600 هم فکر کنید!
      همون سنسور و پردازنده D7200 رو داره، ضمن اینکه صفحه ش لمسی و تاچ هست که این کار رو براتون خیلی راحت میکنه.
      کلاً بدنه ش هم کوچیکتره و سبکتره که این برای تازه کارها خیلی مهمه!
      اگر این دوربین رو با لنز کیت 140-18 بخرید دقیقاً همون لنز کیت D7200 رو هم خواهید داشت.

      1. خلیل می‌گوید

        مرسی از پاسخگویی شما واقعا سایت خوبی دارید….

        بعد اینکه d610 رو با قیمت چهارو نیم گیر اوردم با لنز نمیشه همون ۶ تمن؟

        و اینکه من شرایطی رو دارم ک نیاز چند سال دیگم رو هم باید براورده کنه واسه همین نمیتونم الان با d7200 راضی باشم و بعدا هزینه کنم… درسته اماتور هستم ولی خب قعطا من علاقه ای زیادی دارم‌ پیشرفت میکنم‌ خیلی زود…

        بعدم‌ اینکه من عکسارو چاپ میکنم و عکاسی هم تو محیط باز هستش

        با این وجود شما باز انتخاب رو همون d7200 واسم خوبه؟که بعدا لنز های واسش بخرم؟

        اگه باز جوابگو باشین ممنون میشم

        1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

          سلام
          در نهایت تصمیم گیرنده نهایی شما هستید!
          من نمیتونم در مورد دوربین و لنزی که دست دوم هستند و ندیدمشون و مشخص نیست که در چه حد بتونه براتون کارایی داشته باشه نظر بدم!

  18. صفری می‌گوید

    سلام من میخوام یک دوربین تهیه کنم برای کار عکاسی انیمیشن و خبری و فیلم برداری .میتونید راهنمایی کنید .ممنون

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام دوربین 80D انتخاب خیلی خوبی برای کارتون هست. ولی خوب اگر بفرمایید چه قدر می‌خواید هزینه کنید، می‌تونم بهتر راهنماییتون بکنم.

  19. رسول می‌گوید

    سلام خسته نباشید من دانش آموز سال اول هنرستان هستم میخوام دوربین بخرم بهم گفتن نیکون ۷۲۰۰dیا کنون ۸۰۰d بگیرم حالا من اطلاعاتی ندارم لطفا کمک کنید کدام بهتره

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام با توجه به اینکه دوربین 800D دوربین جدید‌تری است و قابلبیت‌هایی مثل صفحه‌نمایش لمسی و قابل چرخش و بلوتوت داره همچنین قیمت کمتری هم نسبت به D7200 داره دوربین مناسب‌تری به حساب می‌آد. به علاوه که از لحاظ قابلیت‌های عکاسی و فیل برداری این دو دوربین تفاوت زیادی با هم ندارند.

  20. Reza می‌گوید

    سلام ببخشید من الان بین خرید دوربین نیکون d7200 یا d7500 و canon 80d مردد هستم و کیفیت فیلم برادى خیلى براى من مهم نیست و بیشتر عکس مهمه اگر به قیمت فکر نکنیم بین این سه تا کدوم بهتره

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      در عکاسی بدون در نظر گرفتن فیلم‌برداری دوربین D7500 نیکون قابلیت‌های بیشری داره و کیفیت عکس بالاتری رو ارائه می‌ده

  21. احمد رضا می‌گوید

    سلام خدمت دوستان. من خودم کنون 80دی داشتم الانم نیکون 7200دی دارم بحث شما مثل این میمونه که بگید BMW بهتره یا BENZ هر دو خوبن به نوبه خودشون فقط باید کار باهاشون رو بلد باشین هردک نقاط قوت خودشون و ضعف های هم دارن کنون تو فیلمبرداریش که اونم تو فکوس بهتره که اکثرا هرکی فیلمبرداری میکنه فکوس رو در حالت دستی میزاره نیکون هم تو نور کم و فضای بسته خیلی کارش درسته که اونم واسه کنون میشه با یه فلش گرون قیمت درستش کرد

  22. علی موسوی می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من در خرید دوربین سردرگمم از هر کسی هم نظر خواهی میکنم میگن با توجه به نیازتون خریداری کنید
    همین امر باعث سردرگمی بنده شده
    از نظر شما اگر جمع بندی کلی کنیم و از همه نظر بخواهیم حساب کنیم با سرمایه 10 الی 12 میلیون تومان چه دوربینی پیشنهاد میکنید ؟
    بنده نظرم نیکون d7200 یا کانن d80 است ؟ باز هم از نظر شما از همه نظر کدام یک را انتخاب می کنید؟

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام دوست عزیز.
      ویژگی های هر دو دوربین بسیار نزدیک به هم هست.
      D7200 دارای عمق رنگی و داینامیک رنج بیشتر هست و 80D دارای نویز کمتر و فوکوس اتوماتیک در حین فیلمبرداری و صفحه لمسی است.
      با توجه به تفاوت هایی که خدمتتون عرض کردم میتونین میتونید تصمیم دقیق تری بگیرید.

  23. حسن می‌گوید

    سلام، وقت بخیر
    من میخام یه دوربین برا آتلیه کودک بخرم و قبلا با کانن ۶۰ دی کار کردم ولی دوست دارم یه دوربین بهتر این داشته باشم صرفا برا آتلیه کودک لطفا راهنماییم کنید،ضمنا راجع به لنزش هم راهنمایی کنید ،ممنون میشم اگه جواب بدین.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.