Nikon D5600 در برابر Canon 800D

مقایسه پیکسل به پیکسل دوربین‌های کانن و نیکون در 5 دقیقه

12 5,081

شروع عکاسی با دوربین‌های DSLR همیشه کمی با نگرانی همراه است. خیلی از عکاسان تازه‌کار و دانشجویان عکاسی به دنبال دوربینی هستند که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم از نظر امکانات، دستکم طی چند سال آینده چیزی کم نداشته باشد. شاید به همین دلیل است که هر دو شرکت کانن و نیکون سعی دارند با معرفی پی‌درپی دوربین‌های DSLR رده پایین با امکانات متنوع، این سهم از بازار را به سمت خود بکشند. رده‌ سه رقمی کانن که طی سال‌های گذشته با دوربین‌هایی مانند EOS 650D، EOS 700D و EOS 750D شهرت زیادی پیدا کرده‌ است، هم اکنون محصول جدیدی به نام EOS 800D را معرفی کرده است که از نظر امکانات، تقریباً هر آنچه در دوربین‌های رده بالاتر از خودش است را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر سری 5000 نیکون را نیز می‌توان رقیب مستقیم این دوربین‌ها به شمار آورد که با بدنه‌های خلاقانه و امکانات گوناگون طرفداران زیادی پیدا کرده است و هم اکنون بعد از مدل موفق D5500، با مدل جدیدی به نام Nikon D5600 می‌تواند هم برای کاربران تازه‌کار و هم علاقه‌مندان جدی عکاسی جالب باشد. این دو دوربین از نظر قیمت، تقریباً نزدیک به هم هستند و به همین دلیل در این مقاله سعی دارم امکانات و قابلیت‌های این دو را پیکسل به پیکسل در برابر هم قرار داده و آن‌ها را با هم مقایسه کنم.

چرا هیچیک از این دوربین‌ها را نخریم؟

شاید دلایل کمی برای اجتناب از این دو دوربین وجود داشته باشد، اما به‌هرحال باید بدانید که چرا برخی از عکاسان علاقه‌ای به هیچیک از این دو دوربین نخواهند داشت. اولین دلیل عایق‌بندی ضعیف این دوربین‌ها است. بر خلاف مدل‌های پیشرفته‌تر مانند Nikon D7200  و  Canon 80D، این بدنه‌ها دارای عایق‌بندی مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی بد نیستند. بنابراین اگر قصد دارید در جنگل‌های بارانی شمال، آب و هوای زمستانی و سرد قله دماوند یا فضای خاک‌آلود کویر مرنجاب عکاسی کنید، بهتر است بیشتر مراقب دوربینتان باشید. اگرچه استفاده از کاور‌های سیلیکونی می‌تواند تا حدودی از آسیب‌های فیزیکی به دوربین جلوگیری کند، اما به‌هرحال خود این دوربین‌ها در برابر گرد و خاک و رطوبت چندان مقاوم نیستند و پوشش‌های سیلیکونی تنها می‌تواند از ایجاد خط و خش جلوگیری کنند و راه‌های نفوذ دوربین را نمی‌بندند. بنابراین ممکن است در هنگام یک سفر تفریحی به جزیره کیش، یک دوربین ضد آب و ضد ضربه ارزان قیمت مانند Polaroid IE090 Underwater بسیار بیشتر از این دوربین‌های باکیفیت به کارتان بیاید.

نکته دیگر اینکه اگرچه وجود حسگر بزرگ‌تر در این دوربین‌ها می‌تواند عکس‌هایی را با کیفیت بسیار بیشتری نسبت به دوربین‌های کامپکت کوچک ثبت کند، اما به‌هرحال این دوربین‌ها، به کوچکی دوربین‌های خانگی نیستند و همراه بردن آن‌ها در مهمانی‌ها و گردش‌های خانوادگی ممکن است کمی مشکل باشد. بنابراین اگر حمل یک دوربین DSLR برایتان راحت نیست، بهتر است به فکر یک دوربین کامپکت مانند Fujifilm XQ1 یا Canon PowerShot G7 X Mark II باشید تا بتوانید آن‌ها را به راحتی در جیب یا کیف بگذارید و در موقعیت‌های مختلف عکس‌هایی با کیفیت بسیار بهتر از یک موبایل ثبت کنید. همچنین کاربران خانگی معمولاً بزرگنمایی زیاد را روی دوربین‌هایشان دوست دارند و علاقه زیادی به عکاسی از فاصله‌های دور دارند. دوربین‌های DSLR با لنز‌های کیت معمولی که رویشان دارند معمولاً برای عکاسی از فاصله‌های دور مناسب نیستند. اگر شما هم به عکاسی از فاصله دور علاقه‌مند هستید بهتر است در همان زمان خرید دوربین DSLR جدیدتان، یک لنز بلند و ارزان قیمت مانند Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm F/4-5.6G ED VR II برای نیکون یا Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS STM را برای کانن خریداری کنید. البته راه‌حل‌های ارزان قیمت‌تری مانند دوربین کامپکت Canon PowerShot SX720 HS با بدنه خیلی کوچک و لنز زوم بلند هم وجود دارد که طبیعتاً کیفیت حسگر آن به دوربین‌های DSLR نمی‌رسد، اما کوچک است و از راه دور هم عکس‌های نسبتاً خوبی می‌گیرد.

اگرچه گفتم که هر دوی این دوربین‌ها امکانات تقریباً کاملی دارند اما اگر می‌خواهید با آن‌ها به سفر بروید باید بدانید که هیچیک GPS ندارند و مکان ثبت عکس‌ها روی آن‌ها ثبت نمی‌شود و ضمناً مد گرفتن پانوراما هم ندارند و خودتان باید با استفاده از یک سه‌پایه سبک مانند Vanguard Espod CX 204AP که هد مخصوص پنینگ دارد عکاسی کنید و عکس‌ها را در فتوشاپ به هم بچسبانید.

یکی از اشکالات مهم این دو دوربین این است که برخلاف دوربین‌های بدون آینه سونی، لرزشگیر روی حسگر طراحی نشده است. بنابراین اگر بخواهید که لرزش‌های دست روی عکس‌ها تأثیر نگذارد، باید از لنز‌های دارای لرزشگیر استفاده کنید که طبیعتاً سنگین‌تر و گرانتر از لنز‌های بدون لرزشگیر هستند.

از سوی دیگر این دوربین‌ها بدنه‌های نسبتاً کوچکی دارند و در بالای بدنه آن‌ها نمایشگر تک‌رنگ برای دیدن تنظیمات دوربین وجود ندارد. به همین دلیل برای دیدن و تغییر تمام تنظیمات، باید از نمایشگر پشت دوربین استفاده کنید که مصرف باتری را افزایش می‌دهد. اگرچه کاربران تازه‌کار با این نمایشگرها چندان آشنا نیستند، اما به زودی با کمی پیشرفته در عکاسی، به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

چرا باید یکی از این دوربین‌ها را بخریم؟

هر دو دوربین کانن EOS 800D و نیکون D5600 از سری دوربین‌های DSLR با قابلیت تعویض لنز هستند. دوربین‌های از این دست دو مشخصه مهم دارند: اول اینکه حسگر 24.2 مگاپیکسلی آن‌ها خیلی بزرگتر از دوربین‌های کامپکت معمولی و موبایل‌ها هستند و طبیعتاً کیفیت عکس‌هایی که دارند اصلاً با دوربین‌های کوچک قابل مقایسه نیست. شما می‌توانید این عکس‌ها را در اندازه‌های خیلی بزرگ چاپ کنید و همچنین در نور کم عکس‌هایی فوق‌العاده می‌گیرند. دوم اینکه وقتی از یک دوربین با لنز قابل تعویض استفاده می‌کنید، یعنی وارد دنیای حرفه‌ای شده‌اید. برای هر منظوری که فکرش را بکنید لنز‌های فوق‌العاده‌ای در بازار وجود دارند. عکاسی منظره با لنز‌های زوم واید مانند Canon EF 16-35mm عالی است، با لنزهای ارزان قیمت پرایم پنکیک مانند Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm F/1.8G می‌توانید پرتره‌های رویایی بگیرید، یا با ست‌های فیلتر کلوزآپ ارزان قیمت مانند فیلتر کلوزآپ 1+,2+,4+ ماکرو وارد دنیای عکاسی ماکرو از حشرات و اشیا کوچک بشوید. همچنین خوشبختانه هر دوی این دوربین‌ها حالت نوردهی طولانی یا Bulb هم دارند و می‌توانید با حساسیت ISO 100-25600 آن‌ها عکاسی نجوم هم بکنید که طبیعتاً با دوربین‌های موبایل و کامپکت ممکن نیست! تفاوتی که این عکاسی‌ها با مشابه موبایل یا دوربین‌های کوچک دارند این است که کیفیتی بسیار بالاتر دارند و در واقع در دنیای حرفه‌ای قرار می‌گیرید.

اما بدنه بزرگ این دوربین‌ها امکان استفاده از یک قابلیت مهم به نام منظره‌یاب را هم فراهم می‌کند. منظره‌یاب یا ViewFinder به شما امکان می‌دهد تا در نور شدید که دیدن نمایشگر LCD سخت می‌شود، به راحتی کادربندی کنید. البته اگر نیاز به کادربندی با LCD داشتید، خوشبختانه هر دوی این دوربین‌ها دارای LCD لمسی بازشو هستند (LCD نیکون با قطر 3.2 در برابر 3 اینچ، کمی بزرگتر است). بنابراین علاوه بر اینکه می‌توانید آن‌ها را به بیرون باز کنید و در هر زاویه‌ای قرار دهید، می‌توانید علاوه بر کادربندی، با لمس کردن صفحه نمایش روی هر نقطه از تصویر، به سرعت روی آن نقطه فوکوس کنید.

خوشبختانه هر دو دوربین Nikon D5600 و Canon 800D جزو دوربین‌های جدید بازار هستند و به امکانات مدرن روز مجهز شده‌اند. امکان برقراری ارتباط بی‌سیم از طریق NFC (که با نزدیک کردن آن به گوشی‌ها و تبلت‌های دارای NFC بلافاصله به هم مرتبط می‌شوند) و WiFi به شما امکان می‌دهد تا هم توسط نرم‌افزار مخصوص هر دوربین، از راه دور آن‌ها را کنترل کنید و هم اینکه می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده را بلافاصله به گوشی منتقل کرده و روی اینترنت آپلود کنید و به اشتراک بگذارید.

اما از آنجا که روشن بودن مداوم WiFi در دوربین‌ها می‌تواند موجب مصرف زیاد باتری شود، در هر دوی این دوربین‌ها امکان ارتباط با بلوتوث نیز فعال شده است. نیکون برای این ارتباط نام SnapBridge را انتخاب کرده و کانن نیز بدون نام‌گذاری مستقیم برای این قابلیت، از همان نرم‌افزار Camera Connect برای این کار استفاده می‌کند. با استفاده از اتصال بلوتوث، می‌توانید بدون نگرانی از مصرف باتری (به دلیل مصرف کم آن) در تمام روز ارتباط دوربین با موبایلتان را برقرار نگه دارید و آن‌ها را با هم کنترل کنید.

هر دو دوربین Canon 800D و Nikon D5600 امکانات فوق‌العاده‌ای برای فیلم‌برداری دارند. هر دوی آن‌ها می‌توانند از لنز‌های دارای موتور فوکوس Stepping Motor استفاده کنند. این لنز‌ها در کانن STM و در نیکون AF-P نام دارند. خوشبختانه پیکسل این دوربین‌ها را با لنز‌های کیت Stepping Motor عرضه می‌کند، اما در صورت تمایل می‌توانید Nikon AF-P DX 18-55mm و Canon EF-S 18-55mm IS STM را به صورت جداگانه نیز تهیه کنید. با این لنز‌ها، فوکوس در هنگام فیلم‌برداری یا عکاسی با LiveView بسیار سریع و بی‌صدا می‌شود. امکان استفاده از میکروفون‌های اکسترنال مانند رکوردرهای Zoom، نمایش ویدئو‌های Full HD با خروجی HDMI و ضبط فیلم‌های اسلوموشن با سرعت 60 فریم بر ثانیه با کدک H.264 از امکانات خوب فیلم‌برداری هر دو دوربین است. البته نیکون با فرمت .Mov و کانن با فرمت .MP4 فیلم‌های خود را ذخیره می‌کنند.

نهایتاً اینکه هر دوی این دوربین‌ها دارای فلاش روی دوربین هستند که تا زمان خریدن یک فلاش حرفه‌ای‌تر ارزان قیمت مانند مانند Nissin Di866 Mark II یا  Yongnuo YN560-IV Speedliteاز آن‌ها استفاده کنید.

مزیت‌های Canon 800D به Nikon D5600

مهم‌ترین مزیت Canon 800D مربوط به حسگر آن است. کانن همانند دوربین‌ قدرتمند Canon 80D، در حسگر این دوربین نیز از تکنولوژی پیشرفته به نام Dual Pixel AF استفاده کرده است که نیمی از سلول‌های حسگر به عنوان سلول تشخیص فوکوس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در هنگام فیلم‌برداری که آینه دوربین جمع می‌شود (و حسگر‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز از کار می‌افتند) تمامی سطح حسگر بتواند عمل فوکوس خودکار را انجام دهد. اگرچه نیکون هم می‌تواند در حین فیلم‌برداری با لمس صفحه نمایش فوکوس کند، اما فوکوس Canon 800D خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر است.

همچنین Canon 800D یک سیستم لرزشگیر دیجیتالی به نام Movie Electronic IS روی خود دارد که می‌تواند در حین ضبط فیلم، لرزش‌های دست را تا حد زیادی برطرف کند. این لرزشگیر مانند نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو با کمی حذف کناره‌های فیلم این کار را انجام می‌دهد که متأسفانه Nikon D5600 فاقد آن است.

سرعت پردازشگر این دو دوربین تقریباً نزدیک به هم است، اما Canon 800D با 6 فریم بر ثانیه، در برابر 5.1 فریم بر ثانیه، کمی سریع‌تر از همتای نیکونی خودش، عکس‌های پی‌درپی می‌گیرد. ضمناً با 45 نقطه فوکوس (که همگی از نوع کراس یا ضربدری هستند)، در برابر 39 نقطه فوکوس با تنها 9 نقطه فوکوس کراس، در حین عکاسی پی‌درپی فوکوس را با دقت بیشتری کنترل می‌کند.

مزیت‌های Nikon D5600 به Canon 800D

دوربین Nikon D5600 حدود بدنه کوچک‌تر و سبک‌تری نسبت به Canon 800D دارد، اما در عین حال باتری آن با 970 شات در برابر 600 شات (براساس CIPA)، نزدیک به 60 درصد قدرت بیشتری دارد. متأسفانه وب‌سایت DxO تاکنون نتایج تست‌های دوربین Canon 800D را منتشر نکرده است، اما با توجه به اندازه بزرگتر حسگر‌های APS-C نیکون نسبت به کانن، می‌توان حدس زد که عمق رنگ و کیفیت عکس‌های نیکون در این مقایسه، کمی بهتر از کانن باشد. خصوصاً اینکه حسگر Nikon D5600 با حذف فیلتر LowPass از روی حسگر، عکس‌هایی شارپ‌تر از حسگر‌های با این فیلتر را ثبت می‌کند که البته Canon 800D به منظور جلوگیری از “پدیده مور” هنوز این فیلتر را استفاده می‌کند.

نتیجه‌گیری

در بین تمامی دوربین‌هایی که در بخش پیکسل به پیکسل با هم مقایسه کرده‌ام، هیچ دو محصولی این‌قدر به هم شبیه نبوده‌اند! امکانات این دو به قدری به هم نزدیک است که گویی یک شرکت هر دوی آن‌ها را با ظاهر مختلف و قابلیت‌های یکسان طراحی کرده است. تفاوت‌های جزئی این دو نشان می‌دهد که هر دوی آن‌ها می‌توانند برای کاربران تازه‌کار و علاقه‌مندان به عکاسی، فوق‌العاده باشند. لطفاً اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

12 نظرات
  1. سعید می‌گوید

    باسلام و تشکر
    درخصوص مزایای کانن متن به گونه ای نوشته شده که اکثر خواننده گان ممکن است تصور کنند این دوربین نسبت به مدل نیکون در موارد متعددی برتری دارد، درصورتیکه این مزایا فقط در فیلم برداری است و در مهمترین پارامتر مورد نظر کاربران این سطح که همان عکاسی است نیکون کیفیت بالاتری دارد

  2. حسین می‌گوید

    ممنون از بررسی مفید شما.موفق باشید

  3. علی اکبر می‌گوید

    با سلام ، نقدتون خوب بود ولی اسم این دوربین ها دوربین عکاسیه و ۹۰ درصد استفادشم همینه من سریه ۷۰۰ دی کنون و ۵۲۰۰ و ۵۳۰۰ نیکون رو داشتم با این ک ۷۰۰ دی از ۵۲۰۰ هم جدید تر بود هم یه سری امکانات جدید تر داشت ولی تو مسئله اصلی یعنی فوکوس در عکاسی و کیفیت عکس به مراتب نیکون ۵۲۰۰ بهتر بود بی شک میتونم بگم ک ۵۶۰۰ هم از ۸۰۰دی تو کیفیت عکاسی بالاتره ، ولی تو ثبت ویدیو کلا کنون بهتر از نیکون عمل میکنه ک جز اون ۱۰ درصد استفادست ولی تو عکاسی نیکون یه سرو گردن بالاتره

  4. مهدی می‌گوید

    سلام.وقت به خیر.تشکر میکنم از سایت خوبتون ….همین طور مجله پیکسل که مطالب مفیدی رو قرار میده…البته ای کاش فعالیتتون یه کم بیشتر بشه…
    راستش منقصد دارم اولین دوربین dslr خودم رو بگیرم.بین نیکون d5600 و canon 800d مردد هستم.از طرفی از لحاظ مالی هم نمیخوام زیاد هزینه کنم.قبلا نظرم روی نیکون بود.ولی جدیدن که این دوربین کنون اومده با توجه به قیمت پایین تر لوازم جانبی کنون تصمیم گرفتم کنون بگیرم.سوال من اینه که آیا اگر کنون بگیرم چیز خاصی رو از دست میدم؟چون همه میگن که نیکون بیشتر مناسب عکاسی هست و منم بیشتر واسه عکاسی میخوام…ولی فیلم هم میخوام بگیرم….خلاصه کلام…به نظرتون واسه یه عکاس تازه کار کنون مناسب تره یا نیکون؟
    ممنون

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام.
      کیفیت تصاویر هر دو دوربین بسیار بهم نزدیک هستش.با توجه به اینکه قصد فیلمبرداری هم دارید با خرید کانن 800دی از مزیت اتوفوکوس و لرزشگیردر حین فیلمبرداری استفاده کنید.

    2. بهنام می‌گوید

      ببینید کنون فیلم برداری قوی تری داره ولی در مصارف حرفه ای و در سطوح آماتور این تفاوت خیلی نیست.
      ولی در مورد کیفیت عکس ها حداقل در رنج متوسط و رو به پایین رو من مقایسه کردم نیکون بهتر هست ک اونم تفاوت فاحشی ندارن. و پارامتر های دیگه ای رو مد نظر داشته باشید مثل همون قیمتی ک گفتید و عمر باتری. یه چیز دیگه هم هست من هم بین ۵۶۰۰ و ۸۰۰ مردد بودم ک نهایتا رفتم ب سمت ۵۶۰۰ ولی بعد متوجه شدم ک ۵۵۰۰ و ۵۶۰۰ هم تفاوت خاصی ندارن و ۵۵۰۰ افت قیمت خوبی رو تجربه کرده که باعث شد ۵۵۰۰ بگیرم ک تا اینجا بنظرم انتخاب خوبی بوده

    3. sina می‌گوید

      nikon mese inke karayie sakht tari dare bara taze kar ha
      man ham eynan mese to am
      vali ghasd daram nikon begiram

  5. اسماعیل می‌گوید

    از مطلب مفید شما ممنونم.من بین این دو دوربین مررد هستم این مطلب برای انتخابم به من کمک کرد .چون عکس برای من اولویت بالاتری از فیلمبرداری داره نیکون بیشتر نظرم رو جلب کرد. مقایسه های این دو دوربین و دوربینهای زیادی رو دیدم واقعا انتخاب در این سطح سختتر هست ولی در سطح بالاتر انتخاب راحت تر هست

  6. Amin می‌گوید

    سلام می خواستم بدونم رابط کاربری شون خیلی تفاوت داره؟

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام.
      رابط کاربریشون تفاوت خیلی محسوسی نداره هرچند که کمی دوربین Canon 800D کاربری ساده تری داره.

  7. عطا می‌گوید

    سلام. بین دوربینهای 7500 – 7200 و 5600 نیکون کدوم رو از نظر کیفیت عکس و سیستم فوکوس پیشنهاد میدین. دوربین فعلی که دارم نیکون پی 900 هست. ممنونم

  8. رضا می‌گوید

    باسلام و تشکر از متن خوبی که گذاشتین

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.