اپیزود 10: رفع نویز عکس در لایتروم

0 1,727

تغییراتی که در لایتروم روی عکس‌ها انجام می‌دهیم، کمی با تغییراتی فتوشاپ متفاوت هستند. زیرا یک قانون کلی در لایتروم وجود دارد: هر نوع تغییری روی همه عکس انجام می‌شود. یعنی از آنجا که هیچ ابزاری برای Selection یا جدا کردن در لایتروم وجود ندارد، وقتی تصویری را تاریک و روشن می‌کنید یا وقتی تراز سفیدی عکس را تغییر می‌دهید، این تغییرات روی تمام کادر عکس اتفاق می‌افتد. اگرچه این عکس برای ویرایش خیر مخرب عکس‌ها یک نکته مهم و کارآمد محسوب می‌شود، اما نقطه ضعف مهمی هم دارد که بسیاری از عکاسان از آن دل‌زده و مأیوس می‌شوند. بدون ابزار انتخاب، نمی‌توانید تغییراتی که می‌دهید را به بخشی از تصویر محدود کنید. در اینجاست که ابزارهای تنظیمات منطقه‌ای یا Local Adjustments به کار آمده و استفاده می‌شوند.

لایتروم سه ابزار مختلف برای تنظیمات منطقه‌ای دارد که هر کدام از آن‌ها برای یک منظور خاص قابل استفاده هستند. این ابزارها عبارت‌اند از قلم تنظیمات یا Adjustment Brush، فیلتر تدریجی یا Graduated filter و نهایتاً فیلتر دایره‌ای یا Radial Filter. هر سه این ابزارها می‌توانند تنظیمات منطقه‌ای انجام دهند، یعنی می‌توانند تغییراتی که روی تصویر اعمال می‌کنید را تنها در بخشی محدود از عکس ایجاد کنند. اما در این میان، قلم تنظیمات منطقه‌ای یک مزیت عمده نسبت به دو ابزار دیگر دارد. این قلم، می‌تواند بدون اینکه شکل خاصی را دنبال کند، به اشکال و شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون، روی تصویر کشیده شده و مناطقی را که با آن رنگ می‌کنید، تحت تأثیر قرار دهد.
روش کار این قلم تنظیمات منطقه‌ای در لایتروم، تقریباً شبیه به تنظیمات منطقه‌ای در فتوشاپ است که از پانل Layers می‌توانید آن‌ها را انتخاب و استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماسک‌ها در لایتروم، کاملاً متفاوت با فتوشاپ عمل می‌کنند. در فتوشاپ، تنظیماتی که ایجاد می‌کنید روی منطقه‌ای که ماسک نشده است ایجاد می‌شود، اما در لایت روم تنظیمات منطقه‌ای دقیقاً زیر ماسک اعمال می‌شوند.
اما ایجاد ماسک در لایتروم، شبیه به فتوشاپ است. در اینجا هم باید به ماژول Develop بروید و ابزار Adjustment Brush را بردارید یا می‌توانید دکمه میانبر K را روی کیبورد فشار دهید. با این کار بلافاصله اسلایدر‌ها یا همان متغیر‌های این ابزار ظاهر می‌شوند و می‌توانید قبل از اینکه شروع به تغییر (یا ماسک کردن کنید) این اسلایدرها را تغییر دهید.
نکته مهم اینکه لازم نیست هر بار تنظیمات قلم موی تنظیمات منطقه‌ای را تنظیم کنید. اگر از این تنظیمات زیاد استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را برای خودتان ذخیره کنید یا از تنظیماتی که خود لایت روم قبلاً ذخیره کرده‌ است استفاده کنید. برای این کار می‌توانید روی گزینه Effects در بالای همین اسلایدر‌ها کلیک کنید تا تنظیمات آماده را ببینید. امیر یاری در این ویدئو به شما می‌گوید که چطور از ابزار تنظیمات منطقه‌ای یا Adjustment Brush بیشترین استفاده را ببرید.

منبع: بلاگ سایت دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.