اپیزود 08: تنظیم نور عکس در لایتروم

0 1,196

یکی از مهم‌ترین ویرایش‌ها در عکس‌های دیجیتال، تنظیم نور تصویر است. از سال‌ها پیش، تنظیم نور یک عکس را با تنظیم کلی روشنایی تصویر یکی می‌دانستند. اما تنظیم نور عکس در لایتروم، بسیار فراتر از یک تغییر عادی سطح روشنایی تصویر است. اگرچه در لایتروم، می‌توانید به راحتی میزان روشنایی تصویر را با متغیر Exposure یا نوردهی تغییر دهید، اما امکانات لایتروم برای تنظیم نور اجزای مختلف تصویر بسیار گسترده‌تر از یک تنظیم سطح روشنایی عادی است.

در این برنامه می‌توانید میزان روشنایی را برای بخش‌های روشن و تاریک، برای Highlight ها و همچنین برای بخش‌های تیره عکس به طور جداگانه تنظیم کنید. همچنین می‌توانید تنظیم نور عکس در لایتروم را پس از تغییرات مربوط به Clarity و Contrast انجام دهید که بتوانید با دقت جزئیاتی که در داخل تصویر تغییر می‌کند را کنترل کنید.
دقت داشته باشید که وقتی با فایل خام عکاسی می‌کنید و این فایل‌ها را برای تنظیم نور به داخل لایتروم می‌برید، گستره بیشتری از تغییرات را می‌توانید در برنامه لایتروم کنترل کنید. زیرا فایل‌های خام، اطلاعات تصویری بسیار بیشتری را در اختیار دارند و بخش‌هایی از تصویر که دارای نوردهی اشتباه هستند (مانند تور عروس، آسمان، ابر‌ها و کت تیره داماد و …) با این تنظیمات به راحتی می‌توانند به رنگ‌هایی کاملاً طبیعی یا کاملاً اغراق شده برسند. این امکان، خصوصاً زمانی که با استفاده از فلاش‌های استودیویی یا فلاش‌های اکسترنال نوردهی می‌کنید اهمیت بسیار زیادتری پیدا می‌کند.

تنظیم نور عکس در لایتروم شما را از نورپردازی در هنگام عکاسی بی‌نیاز می‌کند و این امکان را پیدا می‌کنید که اشتباهات زمان عکس‌برداری را در کم‌ترین زمان ممکن و بیشترین دقت، بازیابی و اصلاح کنید. در این ویدئوی آموزشی که به زبان فارسی اجرا شده است، امیر یاری، عکاس و مدرس فتوشاپ، در محیط لایتروم به اصلاح نور عکس‌ها در محیط لایتروم می‌پردازد و به صورت گام‌به‌گام شما را با قابلیت‌های حرفه‌ای این برنامه آشنا می‌کند.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.