راهنمای عکاسی ماکرو با گوشی موبایل

امروزه گوشی‌های هوشمند تبدیل به وسیله‌ای ضروری برای بیشتر افراد شده‌اند و دیگر تنها ابزاری برای برقراری ارتباط نیستند. طی چند سال اخیر دوربین این دیوایس‌ها نیز پیشرفت زیادی داشته است و حالا قادر به ثبت عکس‌هایی خیره‌کننده هستند. به همین دلیل می‌توانید سبک‌های مختلف و تکنیک‌های عکاسی را با آن‌ها اجرا کنید. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم به بررسی عکاسی ماکرو با گوشی‌ هوشمند بپردازیم.

ممکن است به این مطلب نیز علاقه‌مند باشید: با Reverse Ring وارد دنیای عکاسی ماکرو شوید

شاید بسیاری از افراد هنوز بر این باور باشند که تنها با دوربین‌های DSLR می‌توان عکس‌های ماکروی خوب گرفت، ولی واقعیت این است که دوربین‌های کامپکت و حتی گوشی‌های هوشمند امروزی نیز قادر به ثبت عکس‌های ماکروی بسیار خوبی هستند. ولی بد نیست اول توضیح مختصر و ساده‌ای در مورد عکاسی ماکرو بدهیم.

به طور خلاصه عکاسی ماکرو به گونه‌ای از عکاسی اشاره دارد که در آن به سوژه بسیار نزدیک می‌شوید و تصویر آن را با ابعاد واقعی یا بزرگ‌تر بر روی سنسور دوربین منعکس می‌کنید. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود جزئیات به‌مراتب بیشتری را مشاهده کنید و حسی کاملاً متفاوت را در عکس به نمایش بگذارید. لنزهای ماکرو که برای گوشی‌های هوشمند عرضه می‌شوند معمولاً میزان بزرگ‌نمایی را بیان می‌کنند. به طور مثال 2X به معنی بزرگ‌نمایی دو برابر یا 5X به معنی بزرگ‌نمایی ۵ برابر است و…

وقتی به یک سوژه، چه یک گیاه یا یک حشره یا اجسام بی‌جان، خیلی نزدیک می‌شوید متوجه جزئیاتی خواهید شد که با چشم غیرمسلح نمی‌توان آن‌ها را دید. به این شکل اکثر سوژه‌ها بسیار پیچیده‌تر و جالب‌تر به نظر می‌رسند.

برای درک و آشنایی بیشتر با سبک عکاسی ماکرو یا همان ماکروگرافی، از این مطلب کمک بگیرید:

آشنایی با عکاسی ماکرو

با این توضیحات می‌رویم به سراغ مراحل و تجهیزاتی که باید برای عکاسی ماکرو با گوشی‌ استفاده کنید:

 

به سوژه نزدیک شوید

اولین مرحله این است که به سراغ Close-Up بروید. دوربین‌های اکثر گوشی‌های هوشمند قادر هستند حداکثر از فاصله‌ای بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بر روی سوژه فوکوس کنند و وقتی از این فاصله نزدیک‌تر می‌شوید تصویر تار خواهد شد. Close-Up به عکس‌هایی اشاره دارد که از فاصله‌ی نزدیک گرفته می‌شوند ولی به اندازه‌ی عکس‌های ماکرو جزئیات را به نمایش نمی‌گذارند.

می‌توانید از این روش برای تمرین استفاده کنید یا کمی با عکس‌های نزدیک بازی کنید تا جزئیات جالب‌توجهی را مشاهده کنید. برای این کار گوشی خود را به سوژه نزدیک کنید تا جایی که تصویر تار شود و گوشی قادر به فوکوس نباشد. این فاصله معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر است. سپس کمی گوشی را عقب‌تر بیاورید تا تصویر دوباره واضح شود. حالا می‌توانید یک بار دیگر بر روی محل مورد نظر فوکوس کنید و عکس را ثبت نمایید.

گوشی‌های هوشمند قادر به ثبت عکس‌های ماکرو بدون استفاده از لوازم جانبی نیستند، ولی این عکس‌های نزدیک نیز می‌توانند در نوع خود جالب‌توجه باشند.

مرحله‌ی بعدی تهیه‌ی لوازم جانبی مورد نیاز برای عکاسی ماکرو با گوشی‌ است:

لنز

برای عکاسی ماکرو با گوشی‌ هوشمند بهترین انتخاب استفاده از لنزهای ماکروی مخصوص گوشی است. این نوع لنزها در مدل‌های مختلف برای گوشی‌ها عرضه می‌شوند، برخی از آن‌ها کاربرد عمومی دارند و توسط گیره بر روی اکثر گوشی‌ها قابل‌نصب هستند و برخی دیگر به‌صورت اختصاصی برای گوشی‌های خاصی طراحی می‌شوند. در بین سازندگان این نوع محصولات، لنزهای Olixar و Photojojo از کیفیت و تنوع بهتری برخوردار هستند.

به وسیله‌ی این نوع لنزها می‌توانید بزرگ‌نمایی ۲ برابر یا بیشتر را در اختیار داشته باشید و بر روی فاصله‌ای بین ۱ تا ۲ سانتی‌متر نیز فوکوس کنید.

البته می‌توان از ترفندهای دیگری نیز استفاده کرد تا بتوانید فاصله‌ی فوکوس را کاهش دهید ولی معمولاً نتیجه‌ی کار به‌خوبی استفاده از لنزهای تخصصی نیست. به‌طور مثال می‌توانید از عدسی اشاره‌گرهای لیزری، عدسی چشمی درب، عدسی DVD ROM و CD ROM یا یک قطره آب بر روی لنز گوشی نیز استفاده کنید. معمولاً نتایج جالب‌توجهی را نیز ارائه می‌کنند و می‌توان کمی با آن‌ها تفریح کرد. ولی اتصال آن‌ها به گوشی چندان راحت نیست و کیفیت و کنترل لنزهای ماکرو را نیز در اختیارتان نمی‌گذارند.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه با کمترین امکانات یک لنز ماکروی قدرتمند بسازیم؟

سه‌پایه و ریموت

هنگام عکاسی ماکرو کوچک‌ترین خطاها نیز بزرگ‌نمایی می‌شوند و حتی کمی لرزش دست می‌تواند موجب ثبت عکس‌های تار یا فوکوس بر روی نقطه‌ی اشتباهی شود. به همین دلیل اگر دست باثباتی ندارید توصیه می‌کنیم از سه‌پایه‌های گوشی استفاده کنید. سه‌پایه‌ها نیز مانند لنزها در مدل‌های مختلف و با برندهای گوناگونی عرضه می‌شوند. می‌توانید حتی با یک گیره‌ی مخصوص، گوشی خود را بر روی سه‌پایه‌ی دوربین نیز نصب نمایید. Manfrotto، Fotopro و SP-Gadgets از جمله برندهایی هستند که سه‌پایه‌های مناسبی را برای گوشی‌ها تولید می‌کنند.

همچنین می‌توانید از ریموت نیز استفاده کنید تا لرزشی به گوشی منتقل نشود. برای این کار می‌توانید از ریموت‌های بلوتوث استفاده کنید. البته بسیاری از گوشی‌های هوشمند مانند آیفون این قابلیت را دارند که به وسیله‌ی هدفون نیز دوربینشان را به کار بیندازید. به‌این‌ترتیب هدفون اصلی خود گوشی را به آن وصل می‌کنید و وقتی اپ دوربین باز باشد با فشردن دکمه‌های ولوم، گوشی عکسی را ثبت می‌کند.

 

اپلیکیشن

مهم‌ترین فاکتور هنگام عکاسی ماکرو با گوشی‌ فوکوس است. گوشی شما دوست دارد که کار فوکوس را خودش بر عهده بگیرد و در زمان استفاده از لنزهای ماکرو و در فواصل نزدیک امکان گیج شدن سیستم فوکوس وجود دارد. همچنین بهتر است از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا لرزش دست تأثیر کمتری داشته باشد. برخی از گوشی‌ها مانند LG G6، LG V20 یا هواوی P9 دارای حالتی برای تنظیم دستی نیز هستند، ولی اگر گوشی شما حالتی برای تنظیمات دستی ندارد می‌توانید از اپ‌هایی مانند Manual Camera یا Camera FV-5 برای اندروید و Manual برای آیفون استفاده کنید.

می‌توانید پس از ثبت عکس نیز آن را به وسیله‌ی اپ‌هایی مانند Snapseed، اینستاگرام یا فتوشاپ ادیت کنید تا به نتیجه‌ی مورد نظر دست یابید.

 

نورپردازی

در بسیاری از موارد به این دلیل که گوشی را در فاصله‌ای بسیار نزدیک به سوژه نگه داشته‌اید نور کمی به لنز می‌رسد و ممکن تصویر تاریک شود. همچنین برخی از سوژه‌ها ممکن است با کمی نور بُعد بیشتری پیدا کنند و به عکس عمق زیبایی ببخشند. می‌توانید در این موارد از چراغ‌قوه یا هر منبع نور دیگری که نور نرمی تولید می‌کند استفاده کنید. بهتر است فلاش خود گوشی را به کار نگیرید، زیرا به دلیل نزدیکی زیاد نوری تند و شدید را تولید خواهد کرد.

 

به اطراف توجه کنید

حالا که تا حدودی با نیازمندی‌های عکاسی ماکرو با گوشی هوشمند آشنا شدید وارد عمل شوید. یک مزیت عکاسی ماکرو با گوشی‌ هوشمند این است که بیشتر افراد همیشه گوشی خود را همراه دارند و می‌توان در هر نقطه‌ای سوژه‌های مناسب برای عکاسی ماکرو را پیدا کرد و وارد عمل شد. گل‌ها و حشرات سوژه‌های بسیار خوبی برای عکاسی ماکرو هستند. همچنین می‌توانید از سوژه‌هایی که هر روز آن‌ها را مشاهده می‌کنید نیز با نگاهی جدید عکاسی کنید.

سوژه‌هایی مانند چشم انسان:

نوک یک مداد:

یا حتی دانه‌های شکر:

با تمرین و تکرار مهارت بالایی در این نوع عکاسی و انتخاب سوژه‌ها پیدا خواهید کرد. اجسام اطراف و چیزهایی که هر روز می‌بینید نیز می‌توانند سوژه‌های جالب توجهی باشند. پس به آزمون و خطا بپردازید و از هر سوژه‌ای که فکر می‌کنید جزئیات جالبی دارد عکاسی کنید.

راهنمای خرید لنز ماکرو برای دوربین‌های DSLR

6 نظرات
  1. mahmoud می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    میخوام یه لنز ماکرو بخرم که کیفیت خوبی داشته باشه ، شما چه مدلی رو پیشنهاد می دهید؟
    گوشیم سامسونگ نوت5

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام لنز‌های ماکرو کنکو (Kenko) و Dolfy لنز‌های ماکروی خوبی برای گوشی‌های هوشنمد دارند.

  2. پیمان می‌گوید

    سلام وقت بخیربرای عکاسی از انگشتر مردانه از چه نوع لنز ماکرویی استفاده کنم؟ گوشیم a6پلاس هستش

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام برای عکاسی از محصولات ریز توسط دوربین گوشی باید از لنزهای ماکرو مخصوص گوشی موبایل استفاده کرد که بهترین لنز ماکرو ساخته شده مربوط به کمپانی مطرح Zeiss آلمان هست.

  3. فاطمه می‌گوید

    سلام من یک لنز ماکرو تهیه کردم …وقتی روی گوشی نصب میکنم کلا تصویر تار میشه علت چیه؟؟؟

  4. مجید می‌گوید

    سلام
    من میخوام از طریق عدسی چشمی میکروسکوپ از سوژه زیر میکروسکوپ عکس بگیرم
    چیکار باید بکنم؟ چه لنزی برای دوربین گوشی s7 edge استفاده کنم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.