چرا باید از مانیتور‌ اکسترنال استفاده کنیم؟

1 4,177

حتماً با این صحنه مواجه شدید که یک کارگردان بزرگ مثل استیون اسپیلبرگ و یا مارتین اسکورسیزی در مقابل یک مانیتور کوچک نشته‌‌اند و مشغول غر زدن بر سر بازیگران هستند. این نشان می‌دهد که مانیتور‌ اکسترنال یک ابزار بسیار مهم در فیلم‌برداری حرفه‌ای به شمار می‌رود. بسیاری از فیلم‌برداران نیز هنگام ضبط فیلم از مانیتور‌های اکسترنال جهت ترکیب‌بندی و فوکوس دقیق‌تر بر روی سوژه استفاده می‌‌کنند.

به کارگیری از مانیتور‌های اکسترنال در فیلم‌برداری، فوکوس کردن دقیق بر روی سوژه حتی در دیافراگم‌های باز را بسیار دقیق می‌کند. این مانیتورها با توجه به ابعاد بزرگ‌تری که نسبت به نمایشگر‌ و منظره‌یاب دوربین‌ها دارند، آزادی عمل و دقت بیشتری را جهت ترکیب‌بندی در اختیار فیلم‌بردار قرار می‌دهد. به علاوه این نمایشگرهای خارجی، به شرط آن که کمپانی معتبری آن‌ را تولید کرده باشد، معمولاً از دقت رنگی بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان به خوبی تراز سفیدی تصویر از طریق آن تنظیم نمود.

نمایشگر‌های اکسترنال دقت بالایی را در کادربندی و فوکوس دقیق بر روی سوژ در اختیار فیلم‌بردار قرار می‌دهد.

نمایشگر‌های اکسترنال در عکاسی نیز می‌توانند بسیار کارآمد باشند. در عکاسی ماکرو که فوکوس کردن بر روی سوژه باید بسیار دقیق صورت بگیرد و ممکن است که از طریق منظره‌یاب یا نمایشگر دوربین به علت ابعاد کوچک تصویر نتوان به خوبی بر روی سوژه فوکوس کرد، نمایشگر‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر می‌توانند این مشکل را حل کنند.

نمایشگر‌های اکسترنال با توجه به ابعاد بزرگی که دارند، در عکاسی ماکرو فوکوس دقیق بر روی سوژه را بسیار ساده می‌کنند.

گاهی در فیلم‌برداری و یا عکاسی مجبور هستیم از زوایای خاصی تصویربرداری کنیم که امکان مشاهده مستقیم از طریق نمایشگر و یا ویزور دوربین ممکن نیست. در این مواقع استفاده از یک ویزور یا مانیتور اکسترنال می‌تواند راه‌حلی منطقی باشد. با به کارگیری از یک صفحه نمایشگر می‌توان در موقعیتی‌ بسیار راحت‌تر کادر خود را بست و تصویر موردنظر را به ثبت رساند.

هنگام فیلم‌برداری یا عکاسی در موقعیت‌های سخت و زاویه‌های نامتعارف، استفاده از ویزور‌های اکسترنال می‌تواند راه‌حلی بسیار مناسب باشد.

امروزه مانیتور‌ اکسترنال در فیلم‌برداری و ضبط تصاویر ویدیویی تقریباً به یک ابزار ضروری بدل گشته است و اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای فیلم‌برداری را دنبال کنید و یا فیلم‌های کوتاه یا تبلیغاتی را کارگردانی کنید، تهیه یک مانیتور‌ اکسترنال بسیار توصیه می‌شود. کمپانی‌های زیادی تا به حال، مانیتور‌های مختلف و با ویژگی‌های متفاوتی‌ را روانه بازار کرده‌اند. ولی باید هنگام خرید به کیفیت و خصوصیات آن‌ها توجه کرد. مانیتور‌های کمپانی‌های معتبری مثل Phottix، یا BlackMagic و SWIT در بازار از اعتبار و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

به عنوان مثال نمایشگر اکسترنال Phottix Hector 7 HD برای فیلم‌برداری و حتی عکاسی ابزاری کاملاً قدرتمند و کارآمد محسوب می‌شود. صفحه‌ی نمایشگر بزرگ و کیفیت تصویر خوب این نمایشگر، به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌سادگی و با استفاده از لنزهای با دیافراگم باز (مانند بسیاری از لنزهای سینمایی) به فوکوس دقیق دست یابد. البته بزرگی این گونه مانیتور‌ها،‌ سبب نشده تا وزن زیادی داشته باشند و کاربر می‌تواند به راحتی از آن‌ها برای فیلم‌برداری روی دست نیز استفاده کند. Phottix Hector 7 HD علاوه بر پخش زنده، امکانات عکاسی مختلفی نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای مثال می‌توان به فعال‌سازی فوکوس خودکار، چکاندن شاتر، حالت Bulb و حالت عکاسی پی‌در‌پی اشاره کرد. هم‌چنین تعبیه‌ی دکمه‌ی حالت خواب یا Sleep بر روی این نمایشگر، به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون خاموش کردن دستگاه، تنها صفحه‌ی نمایش آن را خاموش کند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. ‌

1 نظر
  1. جابرحسنزاده می‌گوید

    عالی بود

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.