EF 24-105mm F/4L IS در برابر EF 24-105mm F/4L IS II

مقایسه پیکسل به پیکسل لنز‌های کانن در 5 دقیقه

10 6,037

نزدیک به 12 سال پیش، کانن یک لنز زوم در فاصله‌ای بسیار کاربردی معرفی کرد که در سال‌های پس از آن تبدیل به یکی از مشهورترین و پرمصرف‌ترین لنز‌های این شرکت شد. فاصله کانونی 24 تا 105 میلی‌متر یکی از پرکاربردترین فواصل کانونی در عکاسی است که طیف وسیعی از کادربندی‌‌ها و سوژه‌های عکاسی را پوشش می‌دهد و بسیار مورد علاقه عکاسان است. کانن از همان ابتدا تنها نسخه L این لنز را با نام EF 24-105mm F/4L IS USM طراحی و تولید کرد و هیچوقت این فاصله را با لنز‌های معمولی و ارزان‌قیمت در اختیار کاربرانش نگذاشت. تا اینکه حدود 3 سال پیش تصمیم گرفت نسخه معمولی و ارزان قیمت این فاصله کانونی را همراه با موتور فوکوس جدیدتر STM هم تولید کند. اما برای اینکه مشتریان پرتعداد این لنز گرانقیمت سری L خود را از دست ندهد، به فاصله یک سال و نیم بعد، نسخه دوم آن را با نام EF 24-105mm F/4L IS II USM وارد بازار کرد که تنها یک عبارت به نام آن اضافه شده است: IS II . ما در اینجا به شما می‌گوییم که این دو لنز چه تفاوت‌هایی با هم دارند و آیا ارزش به روز کردن را دارد یا خیر؟

چرا هیچیک از این لنز‌ها را نخریم؟

در واقع دلایل زیادی برای نخریدن این لنز‌ها وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که سال‌هاست لنز‌های EF 24-105 به عنوان لنز کیت، همراه اغلب دوربین‌های فول‌فریم این شرکت عرضه می‌شوند. شاید مهم‌ترین دلیل نخریدن این لنز‌ها قیمت آنها باشد. اگر به تازگی یکی از دوربین‌های DSLR ارزان‌قیمت کانن مانند Canon EOS 1300D را با لنز کیت EF-S 18-55mm خریده‌اید و به دنبال فاصله کانونی بلند‌تری نزدیک به 24-105 هستید، گزینه‌هایی مانند کانن EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 IS STM نیز در پیکسل موجود هستند که با قیمتی ارزان‌تر کیفیت و عملکرد مناسبی هم دارند. فراموش نکنید که منظور از عبارت همه‌کاره، این نیست که این لنز‌ می‌تواند مانند Canon EF 100mm F/2.8 Macro USM برای عکاسی ماکرو هم استفاده شود. ضمنا این لنز یک لنز سنگین وزن است و اگر علاقمند به عکاسی خیابانی هستید بهتر است به دنبال لنز‌های کوچکی مانند Canon EF 40mm F/2.8 STM باشید که جای زیادی نگیرد. خصوصا اینکه طول هر دو لنز EF 24-105mm L در حین زوم کردن افزایش می‌یابد و بزرگتر از همین اندازه‌ای که هستند نیز می‌شوند. این افزایش طول لنز می‌تواند آسیب‌پذیری لنز را هم زیادتر کند و همچنین احتمالا جذب و انتقال گرد و خاک به داخل بدنه را نیز افزایش می‌دهد.

نکته دیگری که نباید فراموش کنید اینست که این لنز از سری EF بوده و مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن ساخته شده است. بنابراین اگرچه می‌توانید آن را روی دوربین‌های غیر فول‌فریم این شرکت نیز ببندید، اما فاصله کانونی آن با ضریب بزرگنمایی 1.6 برابر، کمی بلند‌تر شده و نمایی معادل 38.4 تا 168 میلی‌متر را نمایش می‌دهد. بنابراین اگر به فاصله واید آن نیاز دارید شاید بهتر است به دنبال لنز‌هایی با شروع بازتر مانند Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 IS USM باشید.

چرا یکی از این دو لنز را بخریم؟

واضح است: به دلیل کیفیت فوق‌العاده آنها! هر دوی این لنز‌ها از سری L کانن با خط قرمز یا Red Line دور بدنه‌شان هستند که تضمین کننده کیفیت اپتیک و ساختار بدنه عالی آنها است. لنز‌های سری L اغلب به بدنه‌ عایق برای کار در شرایط سخت و دوام بسیار بالا معروف هستند. بنابراین می‌توانید سال‌های سال روی عملکرد دقیق آنها در محیط‌های خارج از آتلیه نیز حساب کنید. خصوصا اینکه کانن روی سطوح بیرونی عدسی‌های جلو و عقب این لنز‌ها از پوشش ضد آب و مقاوم در برابر لکه فلورین استفاده کرده تا هم جذب آلودگی روی آنها کاهش یابد و هم به راحتی بتوان آنها را تمیز کرد.

عدسی‌های پیشرفته‌ای که کانن در این لنز‌ها استفاده کرده است، کیفیت و شارپنس عالی آنها را در سرتاسر محدوده زوم تضمین می‌کند. عبارت IS در نام این دو لنز نشان‌دهنده وجود لرزشگیر پیشرفته کانن در آنهاست. بنابراین وقتی در نور کم با دوربین روی دست عکاسی می‌کنید می‌توانید با نگرانی کمتری نسبت به محو شدگی عکس‌ها، از سرعت‌های شاتر پایین نیز استفاده کنید. دهانه بزرگ لنز و دیافراگم باز این لنز‌ها نیز به جذب نور بیشتر در محیط‌های کم نور کمک می‌کند.

نکته مهم درباره هر دوی این لنز‌ها، وجود حداکثر دیافراگم ثابت F/4 در آنهاست. به این معنی که بر خلاف اغلب لنز‌های زوم ارزان قیمت، با زوم کردن لنز، دیافراگم باز آن تغییر نمی‌کند و طبیعتا روی نوردهی تصویر نیز تاثیری نمی‌گذارد. ضمنا اگرچه دیافراگم f/4 را نمی‌توان دیافراگم خیلی خوبی برای ایجاد بوکه به شمار آورد، اما عکس هایی که با این دو لنز گرفته شده‌اند محدوده خارج از فوکوس را با محوشدگی و بوکه خوبی نشان می‌دهند و می‌توان از آنها برای عکاسی پرتره و عروسی بهره برد. ضمنا هر دوی این لنز‌ها به موتور فوکوس پرسرعت و بی‌صدای USM مجهز هستند که عملکرد مثال‌زدنی آنها باعث شده تا کانن در اغلب مدلهای جدیدتر هم از همان موتور فوکوس قبلی استفاده کند.

مزیت‌های نسخه IS این لنز

نسخه قدیمی‌تر لنز کانن EF 24-105mm L بسیار سبک‌تر از نسخه جدیدتر است. این لنز اگرچه دقیقا با همان قطر بدنه (87mm) نسخه جدیدتر را دارد، اما حدود 1 سانتی متر کوتاه‌تر (107 در برابر 118 میلی‌متر) و نزدیک به 125 گرم (670 در برابر 795 گرم) تقریبا به اندازه وزن یک گوشی تلفن همراه، سبک‌تر از مدل بعدی خودش است. این وزن کمتر و طبیعتا قیمت ارزان‌تر این مدل، تنها مزیت‌های آن نسبت به نسخه جدیدتر هستند.

مزیت‌های نسخه IS II

کانن در نسخه جدیدتر لنز EF 24-105mm L به جای 18 عدسی مدل قبلی، از 17 عدسی استفاده کرده، اما جالب اینکه این لنز بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نسخه قبلی است. بخشی از این تفاوت به استفاده از چهار عدسی بسیار پیشرفته Glass Molded Aspherical در ساختار این لنز برمی‌گردد که موجب کاهش vignetting (تیرگی گوشه‌های تصویر) و اعوجاج و افزایش شارپنس می‌شوند. کانن تاکید کرده است که یکی از این عدسی‌ها بسیار بزرگ و دارای طراحی آسفریکال در دو سمت خود است. بخشی از وزن بیشتر این لنز نیز مربوط به موتور لرزشگیر جدیدتر آن است که به گفته کانن می‌تواند تا 4 استاپ لرزشگیر (در برابر 3 استاپ نسخه قبلی) لرزش‌های عکاسی روی دست را خنثی کند.

کانن روی بدنه این لنز یک دکمه قفل زوم نیز قرار داده است که وقتی لنز را روی به پایین می‌گیرید (مثلا هنگام آویزان بودن لنز روی شانه) می‌تواند از افزایش طول ناخواسته لنز جلوگیری کند.

همچنین روی سطوح عدسی‌های این لنز از نوعی پوشش جدید به نام Air Sphere Coating یا ASC استفاده شده که بازتاب‌های داخلی از سطح عدسی‌های لنز را کاهش داده و تصویری بسیار شفاف و پرکنتراست را از خود عبور می‌دهند. اگرچه موتور فوکوس این لنز همان موتور USM قبلی است، اما الگوریتم CPU فوکوس لنز جدیدتر شده و سرعت و دقت آن نسبت به مدل قبلی افزایش پیدا کرده است. البته همانند مدل قبلی، در این لنز نیز همیشه، حتی در هنگام انتخاب گزینه AF روی لنز امکان کنترل فوکوس به صورت دستی وجود دارد.

نهایتا اینکه اگرچه بوکه لنز‌های EF 24-105mm را نمی‌توان در حد لنز‌های مخصوص پرتره کانن مانند Canon EF 85mm F/1.2L II USM به حساب آورد، اما استفاده از 10 پره دیافراگم مدور به جای 8 پره دیافراگم در مدل قبلی، می‌تواند بوکه‌های دایره‌ای و زیباتری را در عکس‌های پرتره ایجاد کند که قطعا خبر خوبی برای عکاسان عروسی و آتلیه‌ها است.

نتیجه‌گیری

مشخصا کمی هزینه بیشتر ارزش خرید مدل جدیدتر لنز EF 24-105mm L را دارد. اگر کیفیت بالاتر، لرزشگیر بهتر، بدنه زیباتر و به روز بودن مدل جدیدتر هنوز شما را قانع نمی‌‌کند و باز هم دلتنگ مدل قبلی می‌شوید، می‌توانید یک ماگ لنز EF 24-105mm F4L IS USM را نیز تهیه کنید و در کنار استفاده از لنز جدید، برای رفع خستگی در آن چای بنوشید!

لطفا اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

 

تصاویر نمونه: برگرفته از وب‌سایت کانن

10 نظرات
  1. فرزانه می‌گوید

    دمتون گرم مرسی

  2. محمد می‌گوید

    با سلام
    لطفاٌ اگر در حال مقایسه دو نوع محصول هستید فقط مقایسه انجام دهید و نظر شخصی و تبلیغات در آن جای ندارد. در هنگام مقایسه از روایت قصه و داستان نیز خود داری نمایید و دیگر اینکه اطلاعات خودتان را از منابع معتبر تهیه نمایید.

    https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Canon-EF-24-105mm-F4L-IS-II-USM-on-Canon-EOS-5DS-R-versus-EF24-105mm-f-4L-IS-USM-on-Canon-EOS-5DS-R__1745_1009_164_1009

    1. امیر یاری می‌گوید

      از اینکه برای خواندن مطالب وقت می‌گذارید ممنونیم.
      ما همه سعی خودمان را می‌کنیم که علاوه بر مقایسه دو محصول، براساس کاربرد آنها، محصولات مشابه را نیز معرفی کنیم. همچنین برای نوشتن هر مطلب، ساعت‌ها وقت برای مطالعه منابع دیگر نیز صرف می‌شود. اگر با مطلبی برخورد کردید که جانبدارانه نوشته شده یا با تجربه شخصی شما مغایر است، ممنون می‌شویم که تجربه خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید 🙂

  3. مهدی می‌گوید

    متشکرم

  4. احسان می‌گوید

    سلام سوالم این هستش که لنز 24-105 سری L canon روی دوربین 70D هم قابل استفاده است چون گویا این از لنز های فول فریم هستش و نمیدونم که روی این دوربین مناسب باشه یا نه؟

    و دیگه اینکه دیاف ثابت 4 یعنی چه دقیقا؟ یعنی فقط روی عدد 4 ثابت هستش و کم و زیاد نمیشه یا کفش 4 هست؟ ممنون میشم پاسخ بدید. ارادت
    چون بنده با 70D فیلم میسازم و در حال حاضر با لنز کیت همون18-135 کار میکنم اما با کمی مبلغ بیشتر لنزی میخواستم که هم در نور کمتر تصویر بهتری بده و هم توصیر خب نسبتا شارپ و زنده ای داشته باشه.
    باز هم تشکر

    1. a.khademhosseini می‌گوید

      سلام.
      بله می‌شه این لنز رو به بدنه ۷۰دی متصل کرد. منظور از عدد دیافراگم ثابت F4 یعنی در تمامی فواصل کانونی، بیشترین بازشدگی دیافرگم ثابت و برابر f4 خواهد بود.

  5. ارغوان می‌گوید

    سلام من برای کار در داخل اتلیه و گاهی هم عکس های پرتره میخوام لنز بگیرم بین لنز۱۸.۱۳۵ و۲۴.۱۰۵کدوم رو تهیه کنم دوربینمم ۸۰دی هستش

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام.به طور کلی هر دو لنز بسیار بهم نزدیک هستند ولی برای استفاده ای که شما فرمودید Canon 24-105mm F4L II بخاطر اینکه در فاصله 105mm هم اپرچر 4 رو در اختیارتون میگذاره برتری داره البته این نکته رو هم باید در نظر بگیرید که با توجه به اعمال ضریب 1.6 در فاصله کانونی 24mm شما عملا واید ترین فاصله کانونی که دارید 39mm خواهد بود.

  6. نگین می‌گوید

    سلام من روی این لنز میتونم فلش twin light ببندم و برای عکاسی دندانپزشکس ازش استفاده کنم؟

    1. میلاد طاهری می‌گوید

      سلام
      بله میتونید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.