تصویربرداری هوایی، استفاده از درون‌ها در تصویربرداری عروسی

0 2,641

آمارهای فروش تجهیزات فیلم‌برداری هوایی نشان می‌دهد که دو دسته از کاربران بیشترین خریداران این تجهیزات را شامل می‌شوند: دسته اول فیلم‌برداران مراسم عروسی و دومین دسته فیلم‌برداران فیلم‌های مستقل و تلوزیونی (و کمتر سینمایی) هستند. درون‌ها یا پهپاد‌ها، تجهیزات چند پره هوایی هستند که اغلب برای حمل دوربین‌های فیلم‌برداری ساخته می‌شوند. این تجهیزات می‌توانند توسط سیستم‌های کنترل پرواز با GPS کنترل شوند. از قابلیت‌های مهم آنها این است که می‌توانند در مواقع مورد نیاز به صورت معلق ثابت بمانند یا حتی یک سوژه متحرک را دنبال کنند. تجهیزات فیلم‌برداری هوایی، بعد جدیدی را به تصاویرتان می‌ا‌فزایند و تاثیر فوق‌العاده‌ای روی جذابیت ویدئو‌های شما دارند. در ادامه درباره نحوه استفاده از این تجهیزات در فیلم‌برداری عروسی بیشتر بخوانید.

TS-Drones (2)

اولین چیزی که باید برای استفاده از این درون‌ها در فیلم‌برداری عروسی بدانید این است که این وسیله پرنده‌ می‌بایست امکان حمل دوربین، لنز و باتری به علاوه یک گیمبال را داشته باشد. دوربین‌های اکشن سبک مانند سری دوربین‌های Gopro Hero وزن چندانی ندارند و می‌توانند توسط درون‌های 4 پره حمل شوند. اما اگر می‌خواهید دوربین‌های سنگین‌تر مانند سری دوربین‌های میکرو چهارسوم یا حتی دوربین‌های DSLR را به پرواز درآورید، معمولاً به درون‌های قوی‌تر مانند شش یا هشت پره نیاز خواهید داشت.

درون‌های چهار پره سری فانتوم DJI نه تنها امکان به پرواز درآوردن دوربین‌های Gopro را دارند، بلکه در مدل‌های جدید‌ترشان، دوربین‌هایی تعبیه شده که از نظر کیفیت دست‌کمی از دوربین‌های Gopro ندارند و نیاز به تهیه این دوربین‌ها را برطرف می‌کنند. فانتوم 3 در سه سری مختلف و همچنین فانتوم 4 که به تازگی معرفی شده است، مجهز به دوربین‌های بسیار باکیفیت هستند. اما برای بلند کردن دوربین‌هایی مانند Canon 5D Mark III به یک درون قوی‌تر مانند DJI S1000+ احتیاج دارید که بدون دوربین است.

TS-Drones (1)

اگر فیلم‌برداری می‌کنید

مهم‌ترین وسیله برای فیلم‌برداری هوایی، گیمبال‌ها هستند. گیمبال‌ها تجهیزات لرزشگیر موتوری هستند که می‌توانند لرزش وسیله پروازی را که به دوربین منتقل می‌شود، در دو یا سه محور کنترل و خنثی کنند. یک موتور گیمبال دو محوره می‌تواند لرزش‌های دوربین را در دو محور پیچشی (کج و راست شدن پرنده) کنترل کند تا محور افق در تصاویر ثابت بماند. همچنین می‌تواند با فرمان کنترل‌کننده، سر دوربین را بالا و پایین هم ببرد (که به آن تیلت می‌گویند). موتورهای گیمبال سه محوره علاوه بر این می‌توانند حرکت افقی دوربین را در جهت چرخشی (روی محور افق) هم کنترل کند. این کنترل هم به معنی چرخش دوربین با نمای 360 درجه است و هم می‌تواند لرزش حاصل از چرخیدن پرنده را خنثی کند. البته دقت داشته باشید که در اغلب تجهیزات پروازی، با چرخش پنینگ (چرخش 360 درجه روی سطح افق)، احتمال ظاهر شدن پایه‌های پرنده در تصویر وجود دارد، به همین علت اغلب این گیمبال‌ها زاویه پنینگ محدودی دارند. برای اینکه بتوانید چرخش 360 درجه واقعی با گیمبال را انجام دهید به گیمبال‌های حرفه‌ای مانند DJI Zenmuse H3-3D نیاز دارید.

TS-Drones (4)

اگر عکاسی می‌کنید

از آنجا که معمولاً عکس‌های هوایی در نور روز با لنز‌های واید ثبت می‌شوند، کمتر به لرزشگیر نیاز دارید. اما مهم‌ترین استفاده گیمبال برای این شاخه عکاسی، حذف لرزش‌های پرنده نیست، بلکه برای کنترل و کادربندی زاویه دوربین است. گیمبال‌ها می‌تواند مستقل از خود پرنده، جهت و زاویه دوربین را کنترل کنند که در زمانی که دسترسی به دوربین ندارید بسیار حیاتی است. خصوصاً اینکه مطمئن شوید، عروس و داماد در تصویر در موقعیت مناسب قرار دارند. بهترین عکس‌های گرفته شده با درون‌ها در سال 2015 را ببینید.

TS-Drones (6)

کنترل کادربندی یا مانیتورینگ

فرقی ندارد که از درون‌‌ها برای عکاسی یا فیلم‌برداری استفاده می‌کنید، در هر حال به روشی برای کنترل کادربندی تصویر نیاز دارید. برخی از پرنده‌ها مانند سری فانتوم‌های DJI، مجهز به تجهیزات ارسال و دریافت سیگنال‌های تصویر هستند و می‌توانند از راه دور کنترل شوند. اما برای برخی از دوربین‌ها، تجهیزات ارسال و دریافت تصاویر به صورت جداگانه عرضه می‌شوند. برخی از این تجهیزات مانند DJI Ground System علاوه بر امکان انتقال اطلاعات تصویر، می‌توانند کنترل‌های حرکتی درون را نیز در اختیارتان قرار دهند.

مدل‌های قدیمی‌تر این کنترل‌کننده‌ها اغلب از سیستم‌های ارتباطی روی فرکانس 5.8 GHz استفاده می‌کنند که محدوده بزرگ‌تری را شامل می‌شوند و می‌توانند سیگنال‌های ضعیف را بهتر حفظ کنند. اما کیفیت تصاویر انتقالی از آنها چندان چشمگیر نیست.

از سوی دیگر مدل‌های جدید‌تر می‌توانند تصاویر HD و Full HD را به راحتی منتقل کنند و اغلب امکان کنترل دوربین/گیمبال را از طریق دستگاه کنترل از راه دور مخصوص یا اپلیکیشن (برنامه مخصوص تلفن‌های همراه) در اختیارتان قرار می‌دهند.

اخیراً برخی مانیتور‌های جدید برای درون‌ها نیز وارد بازار شده‌اند که مانند یک هدست یا عینک روی سر قرار می‌گیرند و نمایی مانند همان‌ چه که دوربین می‌بیند را به شما نشان می‌دهند. نکته جالب درباره این مانیتورها، امکان کنترل و چرخش زاویه دید دوربین، براساس حرکت‌های سر انسان است. البته این کنترل‌کننده‌ها هنوز چندان همه‌گیر نشده‌اند.

TS-Drones (3)

ریموت کنترل‌ها

همان‌طور که گفته شد، درون‌های مخصوص تصویر‌برداری هوایی همگی توسط اپلیکیشن مخصوص برای کنترل هستند. اما وقتی که از دوربین‌های جداگانه استفاده می‌کنید، چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ در اغلب موارد، استفاده از دوربین‌های جداگانه مانند دوربین‌های میکرو چهارسوم (مانند دوربین‌های BlackMagic) یا دوربین‌های DSLR، احتمال کنترل چندانی روی دوربین نخواهید داشت. در چنین مواردی اغلب نیاز به یک کنترل‌کننده دیگر دارید که بتواند دوربین را جداگانه کنترل کند. بنابراین یا باید به طور کلی قید کنترل دوربین را بزنید و اجازه دهید تا در تمام طول پرواز فیلم‌برداری کند، یا آن را از طریق کنترل‌کننده جداگانه‌، هدایت کنید.

بسیاری از دوربین‌ها، می‌توانند امکان زدن دکمه شاتر را در اختیار گیمبال قرار دهند. بنابراین می‌توانید صرفاً با استفاده از یک کنترل‌کننده، دکمه شاتر دوربین را از راه دور بزنید تا شروع به عکاسی یا فیلم‌برداری کند. بنابراین بهترین روش برای اطمینان از ثبت درست تصاویر این است که دوربین را روی حالت‌های نوردهی خودکار مانند P یا Auto قرار دهید و فوکوس لنز را نیز روی بی‌نهایت تنظیم کنید.

در برخی از دوربین‌ها مانند مدل‌های Gopro Hero یا حتی دوربین‌های DSLR حرفه‌ای مانند Canon 6D، امکان کنترل از طریق WiFi نیز به صورت داخلی وجود دارد. اما “هرگز از این قابلیت استفاده نکنید“. زیرا به احتمال زیاد این ارتباط روی کانال ارتباطی 2.4 GHz انجام می‌شود که امکان تداخل با کانال ارتباطی رادیویی کنترل‌کننده دستگاه را دارد. این تداخل در دستگاه‌های دور از هم چندان اهمیت ندارد، اما وقتی دوربین دقیقه روی مانت فرستنده یک پرنده نصب می‌شود، احتمال تداخل افزایش می‌یابد.

TS-Drones (7)

صدای فیلم‌برداری

موتور پرنده‌ها اغلب بسیار پر صداست. اگر از این پرنده‌ها برای ساخت کلیپ‌ استفاده می‌کنید، به دلیل اینکه اغلب تصاویر از دور گرفته می‌شوند، این نویز چندان اهمیتی ندارد. زیرا بعداً می‌توانید با قرار دادن موسیقی روی این صحنه‌ها، صدای موتور و همچنین صدای باد را حذف کنید. اما توجه داشته باشید که اغلب نمی‌توانید این تجهیزات را برای فیلم‌برداری با صدا استفاده کنید. صدای درون‌ها به حدی است که هنگامی که به عروس و داماد نزدیک می‌شوند، اغلب موجب ترس عروس‌ خانم‌ها می‌شود. همچنین نمی‌توانید صدای مکالمه آنها را با درون‌ها ضبط کنید و میزان نویز به حدی است که جملات آنها را در تصاویر غیرقابل تشخیص است.

اما در هنگام ضبط تصاویر جشن، می‌توانید صدای ارکستر را به خوبی تشخیص دهید یا از آن به عنوان صدای شاهد برای سینک کردن صدا با یک دوربین دیگر استفاده کنید.

TS-Drones (5)

نکات ایمنی

از آنجا که درون‌های هوشمند می‌توانند از طریق GPS موقعیت خودشان در هوا را تشخیص دهند، بسیاری از اشتباهات خلبانی که آنها را به پرواز درمی‌آورد چندان دردسرساز نخواهند بود. برخی از این تجهیزات به قدری GPS دقیقی دارند که می‌توانند با برنامه‌ریزی قبلی، در آسمان با نور نقاشی کنند. اما به پرواز درآوردن این تجهیزات در محیط‌های بسته، مانند تالار‌ها یا سالن‌های بزرگ به دلیل پوشیده بودن سقف آنها (که می‌تواند موجب از کار افتادن GPS شود) با ریسک بالایی همراه است. اگرچه در برخی از این تجهیزات حسگر‌های ژیروسکوپ، می‌توانند نزدیک شدن به زمین را تشخیص داده و تا حدی از آن جلوگیری کنند، اما معمولاً این حسگر‌ها سرعت عمل بالایی برای جلوگیری از سقوط سریع یا تصادف با افراد را ندارند. بنابراین، اگر می‌خواهید از درون‌ها در محیط‌های بسته استفاده کنید، ابداً به تنظیمات خودکار پرنده اطمینان نکنید. این کار با خطر‌پذیری بالایی همراه است و برای این منظور باید اطمینان پیدا کنید که کنترل پرنده را بسیار خوب و بدون اشکال فرا گرفته‌اید.

مسئله دوم اینکه اگرچه این تجهیزات بسیار ساده به نظر‌ می‌رسند، اما استفاده از آنها به فراگیری نکات تکنیکی فراوانی نیازمند است که باید به تجربه آنها را یاد بگیرید. هرگز تصور نکنید با چند ساعت پراندن یک پرنده، می‌توانید از آنها برای کار حرفه‌ای استفاده کنید. خصوصاً اینکه خطر تصادف این تجهیزات با عروس و داماد یا مهمانان، می‌تواند دردسرهای فراوانی را به دنبال داشته باشد. بنابراین پیش از شروع به کار سعی کنید، روز‌ها و هفته‌ها، با آن در محیط‌های خلوت و باز تمرین کنید. اگر از درون‌ها در کوهستان استفاده می‌کنید، نکات داغ برای پرواز با DJI در هوای سرد را نیز بخوانید. حتی خلبان‌های حرفه‌ای مانند فیلم‌برداران مسابقات قهرمانی اسکی نیز ممکن است با از دست دادن کنترل پهپاد، حادثه بیافرینند.

و نکته آخر اینکه استفاده از این تجهیزات در برخی اماکن نیاز به مجوز‌های مخصوص دارد. اگرچه در اغلب موارد می‌توانید در محیط‌های خصوصی بدون نیاز به مجوز‌های دولتی از آنها استفاده کنید، اما استفاده از درون‌ها در اماکن عمومی نیازمند کسب مجوز‌های مخصوصی است که می‌توانید قوانین مربوط به پهپاد‌ها را در اینجا مطالعه کنید.

استفاده از این تجهیزات می‌تواند کیفیت فیلم‌برداری شما را افزایش داده و گام بزرگی در ترقی مهارت‌هایتان به شمار رود. همکاران ما در پیکسل آماده هرگونه مشاوره و راهنمایی شما برای تهیه این تجهیزات هستند.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.