کانن یا نیکون : مقایسه ی تفصیلی DSLR های رده متوسط (2)

94 3,606

در قسمت اول، تمام مشخصات مهم شش DSLR رده متوسط از دو شرکت کانن (شامل 700D، 750D، 760D) و نیکون (شامل D5200، D5300، D5500) را در جدولی کنار هم آوردم تا مقایسه ی بین آنها راحت تر صورت گیرد. همچنین این شش دوربین را از نظر کیفیت عکس و فیلم مورد بررسی و مقایسه قرار دادم. در این قسمت به بررسی و مقایسه ی سیستم فوکوس خودکار، امکانات فیلمبرداری، wifi و برخی تفاوت های دیگر آنها می پردازم.

سیستم فوکوس خودکار
ارتقای دیگری که کانن در دو دوربین جدیدش (750D و 760D) صورت داده، کنار گذاشتن سیستم 9 نقطه ای فوکوس خودکار (که در 700D و مدل های قدیمی تر بکار رفته بود) و استفاده از سیستم 19 نقطه ای (همگی cross-type)، نظیر آنچه در 70D هم وجود دارد، است. البته این دو تنها از نظر تعداد نقاط فوکوس خودکار یکسان هستند و سیستم مورد استفاده در آنها متفاوت است. کانن 70D از سیستم فوکوس خودکار Dual pixel CMOS AF استفاده می کند که پیشرفته تر از سیستم فوکوس خودکار Hybrid CMOS AF III است که در 750D و 760D بکار رفته است. همچنین کانن برای اولین بار در DSLR های سطح متوسط خود از سیستم نورسنجی رنگی 7560 RGB + IR پیکسلی استفاده کرده که دقیق تر است و با مهیا کردن امکان تشخیص رنگ، به سیستم فوکوس خودکار هم کمک می کند. در مقابل، هر سه مدل نیکون در این مقایسه از سیستم فوکوس خودکار 39 نقطه ای (9 نقطه از نوع cross-type) استفاده می کنند. همچنین هر سه دوربین نیکون از سیستم نورسنجی خودکار رنگی 2016 RGB پیکسلی استفاده می کنند که به کمک آن قابلیت 3D Tracking در فوکوس خودکار این دوربین ها امکان پذیر می شود.

Focus Point Compare

فوکوس خودکار از طریق چشمی 750D و 760D در مقابل D5300 و D5500 عملکرد بسیار خوب و تقریبا مشابه ای دارد. هرچند تعداد نقاط فوکوس خودکار نیکون بسیار بیشتر است؛ اما تنها 9 نقطه ی وسطی که بسیار هم به یکدیگر نزدیک اند از نوع cross-type هستند. نقاط cross-type در فوکوس خودکار دقت و سرعت بالاتری دارند. در 750D و 760D همگی نقاط فوکوس از نوع cross-type هستند و در محدوده ی وسیعتری از فریم پراکنده شده اند. این باعث شده که از لحاظ دقت و سرعت فوکوس خودکار در شرایطی که سوژه در حال حرکت است، دو دوربین کانن کمی عملکرد بهتری داشته باشند. در این زمینه، 700D با بهره گیری از سیستم فوکوس خودکار 9 نقطه ای و قدیمی کانن از بقیه دوربین ها در این مقایسه ضعیف تر است.

Canon Live view

 

در مورد قابلیت subject tracking از طریق چشمی دوربین،که در دوربین های بدون آینه به یک قابلیت مهم و برتری بخش تبدیل شده، دوربین های نیکون عملکرد بهتری دارند. نیکون در هر سه مدلش در این مقایسه از سیستم 3D Tracking استفاده می کند که در مقابل سیستم tracking کانن کمی پیشرفته تر است و خطاهای کمتری دارد.
در عوض، در مد live view کانن کاملا برتر از نیکون است. در live view ، هر سه دوربین کانن امکان فوکوس خودکار و پیوسته با استفاده از سنسور های phase detection که بر روی سنسور قرار گرفته است را به خوبی ارائه می دهند. وجود سنسور های phase detectionبر روی سنسور هیبریدی کانن باعث می شود که دوربین در فوکوس خودکار پیوسته، سریعتر عمل کند و کمتر دچار مشکلی که در اصطلاح به آن focus hunting (خارج شدن مداوم تصویر از فوکوس و برگشتن به فوکوس برای پیدا کردن سوژه) می گویند شود. در مقابل، دوربین های نیکون در مد live view تنها از امکان contrast detection استفاده می کنند که هرچند امکان فوکوس خودکار پیوسته را فراهم می آورد اما کند تر عمل می کند و خیلی بیشتر دچار مشکل focus hunting می شود. البته ضعف نیکون در فوکوس خودکار پیوسته در live view تنها در هنگام فیلمبرداری نمود پیدا می کند و برای عکاسی در مد live view مشکلی پیش نخواهد آمد.

Lens STM

 

یک مزیت مهم دیگر این سه دوربین کانن این است که با لنز های کیت STM ارائه می شوند. این لنز ها دارای موتور فوکوس خودکار بی صدا هستند؛ بنابراین در هنگام فیلمبرداری در حالت فوکوس خودکار، صدای موتور فوکوس خودکار ضبط نمی شود. اما نیکون چنین لنزهایی ندارد و در فیلمبرداری با فوکوس خودکار، صدای موتور فوکوس خودکار پیوسته در پس زمینه به گوش می رسد.

امکانات فیلمبرداری
امکان فیلمبرداری دوربین های DSLR یکی از عواملی است که بسیاری را جذب این دوربین ها کرده است. کیفیت فیلمبرداری با این دوربین ها بسیار بالاتر از camcorder های معمولی (در اصطلاح اکثر ما، هندی کم) است و علت اصلی آن وجود سنسور بزرگ تر که محو کردن پس زمینه و فیلمبرداری در نور کم را امکان پذیر می کند است. از لحاظ کیفیت فیلمبرداری، همانطور که در قسمت اول این مقایسه گفته شد، با توجه به سنسورهای بهتر نیکون، دوربین های نیکون کیفیت بالاتری را ارائه می دهند. همچنین دوربین های نیکون امکان فیلمبرداری فول اچ دی در سرعت 60 فریم بر ثانیه را ارائه می دهند در حالی که دوربین های کانن تنها در اندازه ی اچ دی 720p امکان فیلمبرداری با سرعت 60 فریم بر ثانیه را دارد. دوربین های کانن 750D و 760D در رزولوشن 720p امکان فیلمبرداری HDR را به کاربران می دهند که برای صحنه هایی با محدوده ی دینامیک بالا (مثل فیلمبرداری رو به خورشید) مناسب است. هرچند که نیکون هم با استفاده از قابلیت active D-lighting می تواند هم در عکس ها و هم در فیلم ها با بالا بردن محدوده ی دینامیک، حالتی شبیه به HDR بوجود آورد. با این حال، برتری های نیکون از لحاظ کیفیت فیلم شاید برای کاربران عادی خیلی تاثیر گذار و ملموس نباشد؛ مخصوصا اگر مشکلات فوکوس خودکار پیوسته ی نیکون در مد live view را،که در بالا مطرح شد، در نظر بگیریم، دیگر جای شکی نمی ماند که کانن برای استفاده از امکان فیلمبرداری انتخاب بهتری است. این را هم اضافه کنم که تمام دوربین های کانن در این مقایسه صفحه ی لمسی دارند در حالی که از طرف نیکون، تنها D5500 دارای صفحه ی لمسی است. وجود صفحه ی لمسی کار فوکوس کردن در هنگام فیلمبرداری را به آسانی قرار دادن انگشت بر روی سوژه در LCD می کند!

Wifi و اپلیکیشن تلفن هوشمند
در این مقایسه، دو مدل جدید نیکون (D5300 و D5500) و دو مدل جدید کانن (750D و 760D) دارای wifi داخلی هستند. از کاربردهای اصلی wifi داخلی امکان عکاسی از راه دور (remote shooting) و تماشا و انتقال عکس های دوربین به تلفن همراه و تبلت است. این کار با استفاده از اپلیکیشنی که این دو شرکت در اختیار خریداران دوربین های خود قرار می دهند امکان پذیر می شود. این اپلیکیشن ها هم برای iOS و هم android ارائه شده و رایگان هستند.

App

تفاوت میان این دو برند از لحاظ امکاناتی است که در اپلیکیشن تلفن همراه خود قرار داده اند. با استفاده از اپلیکیشن های نیکون و کانن می توان عکس های گرفته شده را مرور کرد یا به تبلت یا گوشی انتقال داد و یا با آن از راه دور عکس گرفت. با این تفاوت که کانن امکان تغییر تمامی موارد نوردهی را در اپ خود گنجانده اما با استفاده از اپ نیکون، تنها می توان با لمس صفحه ی تلفن همراه فوکوس کرد و عکس گرفت و موارد نوردهی (ISO، گشودگی دهانه ی دیافراگم و سرعت شاتر) را باید از طریق دوربین تغییر داد.

تفاوت های دیگر
در این قسمت به یک سری از امکانات که فقط در دوربین های یکی از این دو برند یافت می شود اشاره خواهم کرد. یک امکان جدید 760D و 750D قابلیت Flicker detection است که پیشتر در 7D Mark II دیده بودیم. این ویژگی باعث می شود که دوربین نوسان نور لامپ را تشخیص داده و در هنگام روشنایی کامل اقدام به گرفتن عکس کند.
یک ویژگی بسیار خوب هر سه دوربین نیکون در این مقایسه، وجود intervalometer داخلی در آنهاست. با استفاده از این قابلیت می توانید برای دوربین تعیین کنید که هر چند ثانیه یک عکس بگیرد و بعد با کنار هم قرار دادن این عکس ها فیلم هایtime-lapse بسازید. دوربین های کانن این امکان را ندارند و باید برای ساخت چنین فیلم هایی یک intervalometer جداگانه برای آنها خریداری کنید.

TOP LCD

از میان تمام این شش دوربین، تنها 760D از کنترل سریع چرخشی (شبیه آنچه در 5D mark III وجود دارد) بهره می برد. با استفاده از این کنترل می توان با سهولت بیشتری مقادیر ISO، سرعت شاتر و گشودگی دهانه دیافراگم را تغییر داد. همچنین، براحتی و با چرخش آن، میزان جبران نوردهی (exposure compensation) نیز تعیین خواهد شد. اما در دیگر دوربین ها برای تغییر این موارد باید از ترکیب فشردن یک دکمه و چرخاندن یک دکمه ی چرخشی دیگر استفاده کنید. علاوه بر آن، در این مقایسه، 760D تنها دوربینی است که دارای نمایشگر بالای دوربین برای نشان دادن اطلاعات نوردهی است. بنابراین از لحاظ ارگونومی و طراحی، از میان شش دوربین حاضر در این مقایسه، 760D بیشترین شباهت را به دوربین های گران قیمت تر و حرفه ای تر دارد.

نتیجه گیری
مثل همیشه، باید تکرار کنم که پیشنهاد یک دوربین بدون در نظر گرفتن نوع کاربری مورد نظر شما امکان پذیر نیست. بنابراین، خریداران احتمالی این دوربین ها را به دو دسته تقسیم کرده ام و با توجه به ویژگی های هر گروه، برای انتخاب بین این دوربین ها پیشنهاداتی خواهم کرد.
دسته ی اول شامل کاربران عادی می شود. برای این گروه، امکانات خودکار دوربین خیلی مهم است. آنها نمی خواهند زیاد خود را درگیر یادگیری امکانات دستی دوربین کنند و در اکثر مواقع انتظار دارند دوربین همه ی کارها را انجام دهد. اما کیفیت عکس ها و فیلم ها برایشان مهم است و از این رو به دنبال یک دوربین DSLR با کیفیت و نه خیلی گران قیمت هستند که تا سالها از بابت گرفتن عکس ها و فیلم های با کیفیت خیالشان راحت باشد. به خاطر سنسور هیبریدی کانن و امکان فیلمبرداری با فوکوس پیوسته و بدون صدا، خریدارانی که جزو این گروه هستند بهتر است یکی از دوربین های کانن را انتخاب کنند. اگر از لحاظ بودجه محدودیتی ندارید، 750D و 760D هر دو انتخاب های خوبی هستند. اما اگر محدودیت بودجه ای دارید و برایتان مهم نیست که حتما جدیدترین دوربین کانن در این سطح را داشته باشید و 18 مگاپیکسل برایتان کافی است ( برای تمام خریداران در این دسته، این مقدار کافی است!) پیشنهاد من به شما 700D است. توجه داشته باشید که برای بهره مندی از فوکوس خودکار بی صدا در فیلم های این سه دوربین، حتما باید از لنز های کانن STM (که به عنوان لنز کیت همراه این دوربین ها عرضه می شوند) بر روی آنها استفاده کنید.

Photographer With Nikon

 

 

دسته ی دوم شامل افرادی می شود که به تازگی به عکاسی علاقه مند شده اند و قصد دارند برای شروع، یک دوربین DSLR با قیمت مناسب تهیه کنند. هرچند آنها تازه عکاسی را شروع کرده اند اما قصد دارند به طور جدی آن را دنبال کنند و همواره به دنبال یادگیری تکنیک های مختلف و جدید هستند. برای آنها کیفیت عکس ها مهم تر از دیگر امکانات (نظیر فوکوس خودکار پیوسته بی صدا در فیلم) است. آنها حتی اگر بخواهند از دوربینشان برای پروژه های فیلمبرداری استفاده کنند، به احتمال فراوان از فوکوس دستی استفاده خواهند کرد و برایشان قابلیت خروجی غیر فشرده از طریق HDMI (که تنها در D5500 وجود دارد) مهم تر است. اگر در این دسته قرار می گیرید، پیشنهاد من به شما یکی از دوربین های نیکون است. اگر از لحاظ بودجه ای محدودیتی ندارید، حتما سعی کنید D5500 را خریداری کنید تا صفحه ی لمسی آن و باتری بادوامی که دارد لذت عکاسی را برایتان بیشتر کند. همچنین برای اطلاعات بیشتر، مقایسه ی بین D5300 و D5500 که قبلا در وبلاگ پیکسل منتشر شده را مطالعه کنید. اما در صورتی که نمی خواهید برای اولین DSLR تان خیلی پول خرج کنید، دوربین D5200 هم گزینه ی بسیار مناسبی است. قیمت پایین تر این دوربین در مقایسه با بقیه ی دوربین های حاضر در این مقایسه آن را تبدیل به بهترین گزینه برای کسانی می کند که می خواهند با صرف حداقل هزینه (و البته پذیرفتن عدم وجود برخی امکانات نظیر wifi داخلی و صفحه ی لمسی) به کیفیت و امکانات عکاسی و فیلمبرداری بسیار خوب در یک بدنه ی DSLR دست یابند.

94 نظرات
  1. حمیدرضا می‌گوید

    به نام حضرت حق
    با سلام خدمت تمامی عوامل این سایت خوب و مفید
    جناب آقای راستین خیلی ازتون ممنونم بابت این مقاله
    اما ازتون کمک میخوام.من یه دوربینی رو جهت استفاده در تمام رشته ها (پرتره ،منظره،…) نیاز دارم ولی نیاز اصلیم عکاسی از منظره است و بقیه در اولویت نیستند و اولویت اولم واسه ی خرید دوربین هم عکاسی است .حالا به نظر شما کدوم از این دوربین هایی که شما مقایسه کردید و بخرم؟ خواهشا اگر تجربه شخصی دارین بیان کنین و تمام شرایظ رو در نظر بگیرین و به من بگید.
    خودم بین 760d و d5500 به شک افتادم.خواهشا کمک کنین
    بازم از زحماتتون سپاسگذارم.
    در پناه حق باشید.

    1. حمید راستین می‌گوید

      حمید‌رضا عزیز،

      ممنونم از اظهار لطفت. اگر بین این دو دوربین شک داری من بهت نیکون D5500 رو پیشنهاد می‌کنم. از لحاظ دامنه‌ی دینامیک و نویز در ISOهای بالا سنسور این دوربین در کلاس خودش بهترینه! من خودم هم همین دوربین رو دارم. برای شروع عکاسی هم از لنز کیت خودش 18-140 استفاده کن و بعد وقتی تجربه بیشتری پیدا کردی مطلب «لنز‌های برتر نیکون برای شروع عکاسی» رو مطالعه کن تا بتونی لنز بهتری برای کاربرد مورد نظرت پیدا کنی.

      موفق باشی

  2. محمد می‌گوید

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    من برای شروع عکاسی می خوام بین d5200 و d3300 انتخاب کنم.
    عکاسی از شب هم برام خیلی مهمه مخصوصا عکاسی از کهکشان راه شیری
    کدوم یکی بهتر هست؟
    پردازنده جدیدتر D3300 بهتر جواب میده؟ آیا نبود AA تو عکس شب هم تاثیر داره؟
    تفاوت تعداد Focus Points و Cross Type Focus چطور؟

    1. حمید راستین می‌گوید

      محمد عزیز،

      ممنون از نظرت. هرچند که D5200 خیلی قدیمی‌تره اما همچنان یک رده از D3300 بالاتره و امکانات بیشتری مثل نقاط فوکوس بیشتر، امکان براکتینگ نوردهی و نمایشگر با کیفیت‌تری داره. از لحاظ عملکرد نویز، D3300 کمی بهتره و نبود فیلتر AA اگر از لنز‌های شارپ استفاده کنید می‌تونه در افزایش شارپنس عکس‌هاتون تأثیرگذار باشه. تعدا نقاط فوکوس بیشتر و نقاط فوکوس Cross-type در گونه‌های عکاسی اکشن و ورزشی و حتی پرتره در محیط باز مطمئناً بهتره اما اگر شما بیشتر از مناظر و آسمان شب عکاسی می‌کنید نقاط فوکوس کمتر نمی‌تونه در کار شما خللی وارد کنه. در آخر اگر نظر من رو می‌خواهید دوربین D3300 را بخرید و در صورت امکان از لنزی شارپ‌تر از لنز کیت استفاده کنید. برای انتخاب لنز‌های مقرون به صرفه و شارپ می تونید مطلب «لنزهای برتر نیکون برای شروع عکاسی» رو در وبلاگ مطالعه کنید.

  3. محمد می‌گوید

    ممنون از پاسخ کاملتون

    به اختمال زیاد d3300 به همراه یک لنز پرایم برای عکاسی شب می خرم که نظر خودم AF 50mm f/1.8 و یا در صورت وجود بودجه AF-S 35mm f/1.8 هست؟ آیا این لنزها نیازهای اولیه برای عکاسی رو برآورده می کنه؟

    سوال دومم هم در مورد پیشنهاد یکی از دوستانم هست که Canon EOS M رو پیشنهاد داده که فروشگاه شما هم با 2 لنز و قیمتی مناسب عرضه کرده؟ آیا کیفیت d3300 رو داره؟

    ممنون

    1. حمید راستین می‌گوید

      ترکیب D3300 و لنز 35mm f/1.8 بهترین برای کار شماست. لنز 50mm نیکون هم خیلی شارپه اما این لنز فول فریم روی دوربین D3300 فاصله‌ی کانونی معادل 75mm رو خواهد داشت که برای عکاسی منظره و آسمان شب خیلی مناسب نیست. این لنز بیشتر به عنوان لنزی برای شروع عکاسی پرتره مطرح است.
      در مورد Canon EOS M هم باید بگم اصلاً در سطح نیکون D3300 نیست و مخصوصاً برای عکاسی شب که نیاز به ISOهای بالا داره این دوربین جوابگو نیست و نویز زیادی در عکس‌ها تولید خواهد کرد.

  4. احسان می‌گوید

    سلام جناب راستین ممنون از مطالب جامع و مفیدتون
    من چند وقنیه که به عکاسی علاقه مند شدم و میخوام به عنوان حرفه انتخابش کنم .میخواستم بدونم به نظر شما برای شروع کار کدوم دوربین رو بهتره انتخاب کنم که تا چند سال نیازمو برطرف کنه.هزینه ای که میخوام برای اینکار بکنم حدود 2200 و نهایت 2500 با لوازم مثل رم و…چون تجربه اولمه واقعا سردرگم شدم لطفا کمکم کنید.ممنونم از لطفتون

    1. حمید راستین می‌گوید

      احسان عزیز،

      ممنونم از لطفت. شما اول باید مشخص کنید که در چه زمینه‌ای می خواهید عکاسی کنید. چون گفتید به عنوان حرفه می‌خواهید عکاسی رو یادبگیرید، من حدس می‌زنم منظورتون عکاسی استودیویی (عروس، آتلیه و ..) باشه. در این صورت، دوربین تنها دغدغه‌ی شما نخواهد بود و باید به تجهیزات نورپردازی (فلاش، سه پایه‌‌ی نور، سافت باکس و..) هم فکر کنید. این گونه‌ی عکاسی خیلی ارزان و راحت نیست و نیازمند هزینه و تلاش زیاد برای یادگیری مباحث مربوط به عکاسی با فلاش است. اگر می‌خواهید که ارزان‌ترین دوربین DSLR به نسبت کیفیت عکس‌ها (و نه امکانات!) رو بخرید من به شما نیکون D3300 رو پیشنهاد می کنم. این دوربین با لنز کیت خودش می‌تونه برای شروع در هر گونه‌ی عکاسی یکی از بهترین انتخاب‌ها باشه.

  5. امیر می‌گوید

    با عرض سلام خدمت جناب راستین
    من مدتیه با دوربینای dslr فیلمبرداری میکنم و حالا میخوام اولین دوربینمو بخرم
    با بودجه ای ک دارم بین ۲ گزینه موندم
    یکی canon 700d و یکی دیگه nikon d5300 هست
    با توجه به کارم دوربینی میخوام که زود داغ نشه و باطریش دیرتر تموم بشه و با عرق دست خراب نشه
    شما کدوم دوربینو پیشنهاد میکنید؟

    1. حمید راستین می‌گوید

      امیر عزیز،

      همونطور که در نتیجه‌گیری این مطلب گفتم، اگه عمده استفاده‌ی شما از دوربین برای فیلمبرداری هست، یکی از این سه دوربین کانن می‌تونه بهترین انتخاب در این محدوده‌ی قیمت باشه. به دو دلیل، دوربین‌های نیکون (حداقل برای کسانی که خیلی حرفه‌ای نیستند) برای فیلمبرداری خیلی توصیه نمی‌شوند. اول اینکه در هنگام فیلمبرداری فوکوس خودکار بسیار ابتدایی و ضعیفی دارند و دوم اینکه در مد live view برای نمایش نوردهی با تغییر دیافراگم باید مدام از live view خارج بشید که اصلاً جالب نیست. دوربین 700D کانن با یک لنز STM می‌تونه فوکوس خودکار نرم و بی‌صدایی رو برای فیلمبرداری فراهم کنه و پیشنهاد من به شما همین دوربین است.

  6. حامد می‌گوید

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از وقتی که میزارین .
    من برای عکاسی خونگی (طبیعت .پرتره و …)می خوام یه دوربین بخرم بعد از کیفیت عکس که خیلی خیلی خیلی برام مهمه قابلیت های دوربین و کاربر پسند بودنش (USER FRIENDLY)برام مهمه . بین D760 , D5500 و D750و حتی G3X مردد هستم.
    آگر در انتخاب کمکم کنید ممنون میشم .با تشکر

    1. حمید راستین می‌گوید

      حامد عزیز،

      ممنون از لطفت. رقابت اصلی برای کاربری مد نظر شما بین Nikon D5500 و Canon 760D هست. از لحاظ امکانات تقریباً این دو دوربین در یک سطح هستند اما دوربین کانن دارای کنترل‌های بیشتری روی بدنه هست و منوهای کاربرپسندتری هم داره. اما از لحاظ کیفیت عکس کفه‌ی ترازو کاملاً به سمت دوربین نیکون سنگینی می‌کنه که یکی از بهترین سنسور‌های سایز APS-C رو داره. اما یه چیز دیگه که انتخاب رو پیچیده‌تر می‌کنه اینه که در مد فیلمبرداری، دوربین کانن دارای فوکوس خودکار و دنبال‌کننده از نوع تشخیص فاز است که بسیار بهتر از فوکوس خودکار ابتدایی دوربین نیکون در مد فیلمبرداری عمل می‌کنه. چون کاربری شما خانگی است و احتمالاً با دوربینتون فیلمبرداری هم زیاد خواهید کرد، من پیشنهاد می کنم دوربین Canon 760D رو بخرید که از این لحاظ در میان تمام دوربین‌هایی که ذکر کردید بهترینه.

  7. وحید می‌گوید

    سلام آقا حمید از پیش تشکر می کنم از پاسخ های تخصصی شما و مطالب آموزنده تان
    حقیقت امر بنده یه علاقه مند به حرفه ی عکاسی هستم و متاسفانه بدون تحقیق از فروشگاهی fujifilm hs 25 خریداری کرده ام ولی نتایج این دوربین راضی کننده نیست و به سفارش اعضای گروه عکاسی در تلگرام که عضو هستم توصیه شدید به خردید یک dslr می کنند با یه لنز همه کاره 18_140 حالا سوالی که از خدمتتون داشتم این هست که آیا کیفیت فیلم بردای با نیکون واقعا به آن بدی هست که بخاطرش برویم سواغ کانن واقعا موندم بین انتخاب (کانن70دی و نیکن7200دی)&(کانن760دی و نیکون5500دی) ؟!

    1. حمید راستین می‌گوید

      وحید عزیز،

      من در قسمت اول این مطلب توضیح دادم که کیفیت فیلمبرداری با دوربین‌های نیکون حاضر در این مقایسه بسیار خوب است و این دوربین‌ها از لحاظ میزان نویز و دامنه‌ی دینامیک در فیلم‌ها (و البته در عکس‌ها) از دوربین‌های کانن عملکرد بهتری دارند، اما از لحاظ فوکوس خودکار در مد فیلمبرداری (و در کل Live View) عملکرد ضعیفی دارند. فوکوس خودکار به کیفیت فیلم‌ها مربوط نمی‌شود و بیشتر برای کاربرانی مهم است که خیلی از امکان فیلمبرداری دوربین عکاسی خود استفاده می‌کنند و با فوکوس دستی راحت نیستند. پس، برای انتخاب بین این دوربین‌ها باید اول مشخص کنید که فوکوس خودکار پیوسته و بی‌صدا در هنگام فیلمبرداری چقدر برایتان اهمیت دارد. اگر زیاد از امکان فیلمبرداری دوربین استفاده می‌کنید و مخصوصاً به فوکوس خودکار سریع و دقیقی نیاز دارید، دوربین Canon 70D و 80D بهترین عملکرد فوکوس خودکار در مد فیلمبرداری و در کل Live View را دارند. اما اگر کیفیت عکس‌ها برایتان مهم‌تر است و در مد فیلمبرداری هم می‌توانید به فوکوس دستی قناعت کنید، مطمئناً یکی از دوربین‌های نیکون (مخصوصاً Nikon D5500 و D7200) انتخاب بهتری برای شماست.

  8. علیرضا می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من میخوام تازه عکاسی رو شروع کنم و از علاقه مندان ب عکاسی هستم
    مدل عکس هایی هم ک دوس دارم بگیرم (پرتره در فضای باز و پرتره در طبیعت هست) و گاهی هم طبیعت اما مد نظر من بیشتر همون پرتره در فضای باز هستش
    ب نظر شما بین دو دوربین کنن700d و نیکونd5300 کدوم بیشتر ب دردم میخوره و کارایی بیشتری برام داره ؟؟؟؟

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      با توجه به دامنه‌ی دینامیک بالاتر و سیستم فوکوس خودکار بهتر دوربین D5300، من این دوربین نیکون رو به شما پیشنهاد می‌کنم. برای شروع کار عکاسی پرتره هم یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین انتخاب‌ها برای لنز Nikkor 50mm f/1.8 است.

  9. مطهره می‌گوید

    سلام من رشتم معماری و مرمته و اینکه میخوام بافت بنا کامل مشخص باشه و کیفیت و وضوح تو نور کم واسم مهمه شنیدم نیکون خوبه ولی وحشتناک عاشق ظاهر کنون شدم به نظرتون اگر کنون رو بخرم نسبت به اون کارایی که میخوام پشیمون شم؟

  10. مطهره می‌گوید

    بینک کنون دی 760 و نیکون دی 5500 موندم

  11. پيمان می‌گوید

    سلام
    ممنونم بابت راهنماییهاتون. من دوربینی برای عکاسی از پروژه هامون در محیط بسته دارم
    تجهیزات ازمایشکاهی هست که میخواهیم عکسهاشو ادیت کرده و در کاتالوک و سایت قرار بدیم. نیاز به لنز تله واید هم داریم. لطفا راهنمایی کنید چه دوربین و چه لنزی بخریم با محدوده قیمتهاشون. زودتر ج بدید ممنون میشم

  12. فاطمه می‌گوید

    سلام آقای راستین.من چند وقتیه که به عکاسی علاقه شدیدی پیدا کردم و میخوام این حرفه رو دنبال کنم. قصدم اینکه دوربین بخرم اما هیچی دربارش نمیدونم.ی چند ماهیه که دارم تحقیق میکنم برای خرید دوربین و به این نتیجه رسیدم که برای منه مبتدی دوربین های Canon700d و Nikon5300 بهتره. اما دودلم که کدومشونو بگیرم. چون کیفیت عکس برام خیلی. حالا به نظر شما کدوم گزینه بهتره؟؟

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      اگر کیفیت عکس‌ برایتان اهمیت زیادی دارد، من به شما نیکون D5300 را توصیه می‌کنم. این دوربین از سنسور تصویر 24 مگاپیکسلی و بدون فیلتر AA استفاده می‌کند که در صورت قراردادن لنز‌های شارپ بر روی آن می‌تواند عکس های فوق‌العاده شارپ و با جزئیات فراوانی را ایجاد کند. از لحاظ سیستم فوکوس خودکار، میزان نویز کمتر و دامنه‌ی دینامیک بالاتر دوربین نیکون برتر از دوربین 700D کانن است و جای شکی باقی نمی‌گذارد که کیفیت عکس‌های به مراتب بهتری دارد. اما در مد فیلمبرداری، دوربین نیکون سیستم فوکوس خیلی خوبی ندارد و در کل تجربه‌ی live view کانن بهتر از نیکون است. با این حال، کیفیت فیلم‌های گرفته‌شده با نیکون D5300 هم تا حدی بهتر از کیفیت فیلم‌های دوربین 700D کانن است!

      1. محمدعلی می‌گوید

        با تمام تفاصیر و در مجموع برای کسی ک یخورده از حالت عادی میخواد فراتر بره و حرفه ای تر عکس بگیره بین کانن d750 و نیکونd5300 کدومو پیشنهاد میکنید؟؟؟

        1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

          سلام
          هر دو در یک سطح هستن!
          قیمت بالاتر کانن هم بخاطر وجود مواردی مثل صفحه لمسی هست، و نه کیفیت بالاتر عکس!

  13. مهدی می‌گوید

    با سلام . بنده به دنبال یک دوربین با کیفیت ( بیشتر در عکس برداری ) برای مصارف خانگی مثل عکاسی از کودک و پرتره هستم به نظر شما کنون 760 یا نیکون 5500 و با چه لنزی میتونه انتظارات من رو بر آورده کنه . ممنون و سپاسگذارم

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      دوربین نیکون D5500 با لنز Nikon 50mm f/1.8G می‌تونه بهترین کیفیت عکس رو برای پرتره با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قراربده.

      1. دانیال می‌گوید

        درود خدا بر شما، استاد من قصد دارم عکاسی پرتره و منظره مخصوصا و کمی هم از ستارگان و شب عکاسی کنم تحقیق چند ماهه ک کردم شاسی d5500 رو انتخواب کردم اما لنز خودش رو نمیخام و قصد دارم لنز نیمه حرفه ای سینما 17-50 f2/8رو براش خریدی کنم که یک لنز چند کاره هست و حالا میخام نظر شما رو بدونم که این شاسی برای این استفاده من خوبه؟ و ایا این لنز که حدود 2ملیون قیمت داره برای این شاستی خوبه؟ و اینکه اگر لنز بهتری هست توی این قیمت ک تا f2باشه معرفی کنید با تشکر

  14. محمد می‌گوید

    سلام
    خسته نباشید
    توضیحاتتون کامل بود ولی چون من مبتدی هستم نتونستم بفهمم کدوم دوربین رو انتخاب کنم
    بین d5500 و 750d
    مزیت های هرکدوم رو گفتین ولی نفهمیدم کدوم مزیت ارزش بالاتری داره
    کیفیت عکس خیلییی خیلیی برام مهمه
    از طرفی میخام تنظیمات همه چیو خودم دستی انجام بدم
    بیشتر عکاسی پرتره و خیلی کم منظره میخام بندازم
    گه گداری،خیلی کم شاید فیلمبرداری کنم
    راجب فوکوس خودکار نیکون،میخاستم ببینم با لنز AF-P که جدیدتر از AF-S هستش،مشکل صدای فوکوس حل شده یا نه؟
    راجب فوکوس روی اشیای متحرک نیکون بهتره یا کنون؟ یجا گفتین کنون یجا گفتین نیکون
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    تشکر از سایت کامل تون

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،
      بنده عرض کردم، اگر کیفیت عکس برایتان بیشترین اهمیت را دارد، دوربین نیکون D5500 بالاترین کیفیت را برای شما خواهد داشت. در مورد لنز‌های AF-P هم باید بگم که بله این لنز‌ها از موتور فوکوس Stepping Motor بهره می‌برند که باعث میشه صدای فوکوس خودکار بسیار کم باشه.
      در مورد تنظیمات دستی، تمام دوربین‌های حاضر در این مقایسه دارای امکان تنظیمات دستی نوردهی، جبران نوری و خیلی امکانات حرفه‌ای دیگر عکاسی هستند و از این بابت خیالتان راحت باشد.

  15. maryam می‌گوید

    سلام. خسته نباشین
    ممنون از زحماتتون
    من میخوام ی دوربین بخرم ولی بین 5500 و 760 موندم
    قیمت 5500 مناسب تر هست ولی درسته که میگن دوربینای نیکون زیاد خراب میشن ؟ من از خیلیا شنیدم متاسفانه

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      ممنون از لطفتون. خیر اینطور نیست که نیکون خرابی بیشتری داشته باشه یا کانن. در مورد ایرادها تنها باید دوربینها را موردی بررسی کرد و نمی‌توان یک حکم کلی در مورد یک برند صادر کرد. در مقایسه‌ی این دو دوربین هردو از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند و دوام لازم را دارند. پس با خیال راحت خرید کنید.

  16. علي می‌گوید

    سلام بر آقای حمید راستین که پاسخ های بسیار خوبی به سوالات دوستان دادن،
    همه نظرها رو خوندم و استفاده کردم
    خیلی در مورد D5500 vs 760d، حتی D5500 vs 70d تحقیق کردم،
    تصمیمم رو D5500‌هست ولی 2 تا مشکل دارم:
    1- مشکل صدای فوکوس در فیلمبرداری هست، که آیا بدنه دوربین قابلیت استفاده از لنز بی صدا رو داره و با استفاده از لنز بی صدا AF-P چقدر مشکل صدا حل میشه، و چقدر ما به التفاوت این لنز با لنز کیت دوربین هست؟
    2- شندیم به علت نداشتن سیستم AF fine tune دوربین در ویزوور مشکل “front focus” داره‌ولی در Live View این مشکل وجود نداره، آیا درسته این موضوع؟؟
    و سوال آخر اینکه منتظر D5600 بمونم یا بگیرم D5500 رو؟
    خیلی ممنون از صبر و شکیبایی و زحمات شما.

    1. حمید راستین می‌گوید

      علی عزیز، سلام

      1- مشکل صدای فوکوس خودکار در هنگام فیلمبرداری با استفاده از لنز‌های AF-P تا حد زیادی حل می‌شود. اما فوکوس خودکار این دوربین در حالت live view آنقدر خوب نیست که اصلاً بخواهید از آن در کارهای مهم (و به نظر من حتی فیلم‌های خانوادگی) استفاده کنید! بهترین حالت این است که کمی تمرین کنید تا با فوکوس دستی بتوانید فیلم‌ها را ضبط کنید.
      2- مشکل front یا back focusing به ترکیب لنز و دوربین وابسته است. در استفاده از لنزهای ساخت خود نیکون این مشکل بسیار بعید است اما در استفاده از لنزهای دیگر سازندگان امکان آن وجود دارد. این مشکل (در صورت وجود) تنها می تواند در عکاسی پرتره اذیت کننده باشد چراکه موجب می‌شود چشم‌ها کاملاً در فوکوس نباشند.
      3- هنوز سنسور تصویر دوربین D5600 مورد بررسی دقیق DXOMark یا DPReview قرارنگرفته اما با توجه به امکانات کاملاً مشابه و تغییرات حداقلی که در این دوربین صورت گرفته من اصلاً خوش‌بین نیستم که با دوربین بهتری روبرو باشیم! آنطور که من خیلی سریع جستجو کردم در بعضی زمینه‌ها D5600 از D5500 دوربین ضعیف‌تری است!
      باز هم تأکید می‌کنم که اگر هدفتان بیشتر عکاسی و کمی فیلمبرداری است، در انتخاب D5500 شک نکنید و اگر امکانات و فوکوس خودکار در هنگام فیلمبرداری برایتان در درجه‌ی اول اهمیت است (به ترتیب قیمت) 760D و 70D گزینه‌های بهتری هستند.

  17. علي می‌گوید

    دوباره سلام
    یک سوال دیگه،
    برای حذف صدای فوکوس حین فیلم برداری، میشه از میکروفون های خارجی استفاده کرد؟
    D5500 ورودی میکروفون داره؟
    باز هم ممنون از راهنماییتون

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام

      بله، راه حرفه‌ای تر ضبط صدا استفاده از میکروفون‌های خارجی و در صورت امکان ضبط‌کننده صدای جداگانه است که با فاصله از دوربین به سمت سوژه گرفته شود. دوربین D5500 هم دارای وروردی میکروفون خارجی از طریق جک 3.5 میلیمتری استاندارد است.

  18. علي می‌گوید

    سلام
    ممنون از پاسخ سریع، کامل و بی نقصتون
    نحوه پاسخ گویتون به من این جرئت رو داد که دوباره سوال بپرسم
    1- جک هدفون که این دوربین نداره به چه دردی میخوره؟
    2- من با دوربین قبلیم که D90 بود موقع فیلم برداری فوکوس دستی میکردم که خیلی جالب نبود، تا حدودی هم کار کردم روش ولی باز هم جالب نبود، من نیاز به تمرین بیشتری دارم یا کلا فوکوس اتوماتیک توی فیلم دقیق تر و بهتر از فوکوس دستی هست؟
    ممنون از لطف و زحمات شما.

  19. علي می‌گوید

    سلام
    میشه لطفا تفاوت لنزهای AF-P , AF-S و AF-I رو بیان بفرمائید؟
    ممنون

  20. Samira می‌گوید

    سلام
    خیلی ممنون که وقت میزارید
    ببخشید من یه عکاسی علاقه مند شدم و تا حالا با دوربین کار نکردم
    با توجه به تحقیقاتی که کردم بین دو مدل canon 700d و nikon d 3300 موندم
    شما کدوم دوربینو برای کسی که مبتدیه و میخواد بیشتر از طبیعت عکس بگیره پیشنهاد میکنید?
    همینطور به تازگی d3400 نیکون معرفی شده
    میگن کار با نیکون سخته
    بنظرتون کدومو بگیرم بهتره?

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      اگر علاقه‌ی اصلی شما عکاسی از طبیعت است در انتخاب دوربین D3300 نیکون شک نکنید. این دوربین با دامنه‌ی دینامیک بسیار خوبی که در ISO پایه خودش داره به نسبت دوربین‌های کانن برای عکاسی منظره مناسب‌تر است. سخت بودن یا راحت بودن کار با یک دوربین خیلی معنا ندارد وقتی چراکه اصول عکاسی در تمام دوربین‌ها یکی است. تنها نوع و جای دکمه‌ها و پیچ‌های تنظیم متفاوت است. من به عنوان کسی که هم با دوربین‌های کانن و هم با دوربین‌های نیکون کار کرده‌ام به شما اطمینان می‌دهم که کار کردن با هیچ‌کدام سخت نیست! برای لنز هم در ابتدا از همان لنز کیت 18-55 استفاده کنید و بعد وقتی احساس کردید که شارپنس و زاویه‌ی دید بیشتری نیاز دارید لنز Tokina 11-16 f/2.8 را بخرید که بهترین انتخاب برای عکاسان منظره در دوربین‌های Crop است.

  21. الهه می‌گوید

    سلام اقای راستین عزیز ممنون از مقاله ی بسیار مفیدتون فقط شرمنده از بابت این سوال من خیلی به عکاسی علاقه دارم خیلی ام این مدت تلاش کردم یه دوربین نیمه حرفه ای کنون هم دارم واقعیتش من قصدم زدن اتلیه نیس ولی دوست دارم عکسایی که میگیز
    رم کاملا حرفه ای باشن. صحبت کردم که برم تو یه اتلیه اصولو یاد بگیرم و حرفه ای عکاسی کنم بیشترم علاقه ام به عکس نه به فیلم از لحاظ پولی ام مشکلی ندارم اصلن پیشنهاد شما چیه کدوم و چه لنزی؟

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      من نظرم اینه که از یه دوربین APS-C شروع کنید که هم خودش و هم لنزهاش بیش از حد گرون نیست. اگر به سیستم کانن وابسته نیستید پیشنهاد من دوربین D7200 نیکون هست که از لحاظ امکانات و کیفیت عکس‌ها فوق‌العاده است. با این دوربین می ‌تونید ژانرهای مختلف عکاسی (پرتره، منظره، ماکرو…) را امتحان کنید تا علاقه‌ی اصلی‌تان را در یکی از آنها پیدا کنید. برای لنز هم برای کارهای پرتره از لنز 50mm f/1.8 و برای منظره از لنز Tokina 11-16mm f/2.8 استفاده کنید. توصیه من به شما اینه که در ابتدای کار خیلی خودتون رو درگیر تجهیزات نکنید و به یادگیری مبانی عکاسی (مثلث نوردهی و مسائل فنی عکاسی) بپردازید و وقتی در این زمینه پیشرفت کردید خواهید دید که با همین دوربینتان هم می‌تونید عکس های بی‌نظیری بگیرید. موفق باشید.

  22. عرفان می‌گوید

    سلام با تشکر از توضیحات کاملتون . به نظر شما برای شروع عکاسی بنده از لنز af-p 18-55 استفاده کنم یا لنر af-s 18-140 با توجه به جدیدتر بودن و بی‌صدا بودن لنز af-p
    و اینکه مشکل فوکوس هنگام فیلمبرداری تو لنز جدید هم وجود داره !؟ ممنون می‌شم توضیح بدید.

    1. حمید راستین می‌گوید

      عرفان عزیز، سلام

      مشکل فوکوس در هنگام فیلمبرداری در دوربین‌های نیکون به لنز مربوط نمیشه بلکه به بدنه (دوربین) بر می گرده. لنز های AF-P تنها تفاوتشان استفاده از موتور فوکوس Stepping هست که صدای فوکوس خودکار رو بسیار کم کرده تا حدی که در فیلم ضبط نشه. لنز AF-S 18-140 هم دامنه‌ی زوم بیشتری داره و هم کمی کیفیت اپتیکیش بالاتره.

  23. رضا می‌گوید

    سلام
    d5500 شنیدم دوربین خوبی هست ولی بخاطر سبکیش خیلی مجبور شدن کوچیک بسازنش و به همین خاطر دکمه های روش انقدر کوچیک شده که نمیشه باهاش کار کرد، درسته این موضوع؟
    با صفحه ال سی دیش که تاچه میشه به راحتی دکمه ها کار کرد یا از خیرش بگذرم.
    ممنون

  24. الهام می‌گوید

    سلام، میشه در مورد خرید رم راهنمایی کنین؟

  25. محمد می‌گوید

    سلام آقای راستین
    من یه دوربین میخوام برای عکس تو شبکه های مجازی(لاین، اینستا و …) که کیفیت عکسا با ادیت کردن آنچنان نیاد پایین، ب نظرتون کانن یا نیکون بخرم؟ کدوم مدلاشون؟
    ممنون

  26. ن-پاپلی می‌گوید

    سلام.از مطالب شما لذت بردم.ولی من الان در خرید دوربین بین نیکون d5300 و d5500 با کنن 70d موندم کدام رو انتخاب کنم.
    برای من هزینه مهم هست و اینکه میگن لنزهای کانن ارزانتر از نیکون هست و کلا هرینه هاش کمتره درست هست؟
    برای من عکاسی و فیلمبرداری بصورت پرتره مهم هست.
    البته دوست دادم کیفیت خروجی عکس خوبی در حالت کارهایی شبیه درآتلیه داشته باشم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.اگر پیشنهاد دیگری هم باتوجه به هزینه دارید بفرمایید.سپاس

  27. ن-پاپلی می‌گوید

    البته نظرتون رو در مورد 7200 نیکون با مدل های هم رنج هزینه ای در کنن میخوام بدونم.سپاس

  28. احسان پ می‌گوید

    سلام و تشکر فراوان
    D5500 در صورت فیلمبرداری با مود فوکوس دستی ، صدای لنز روی فیلم نهایی شنیده میشه ؟
    برای کار های عکاسی صنعتی و طراحی گرافیک و ساخت تیزر های کوتاه ، مناسب ترین لنز برای D5500 و شارپ کدام هست. و با چه قیمتی ؟

  29. فاطمه می‌گوید

    سلام,خسته نباشید و واقعا ممنون بابت توضیحات خوبتون,قصد من از عکاسی ,گرفتن عکس از بچه ها و عکس های خانوادگی است و کلا از عکاسی حرفه ای چیزی نمیدونم و میخوام یه دوربین بخرم که حداقل تا پنج شش سال برام کفایت کنه,راستش بین نیکون d5200 و d5300موندم ,البته راجع به کنون خیلی تحقیق نکردم,(در اینده انشالا قصد
    یادگیری عکاسی حرفه ای دارم,میشه لطف کنید و بگید کدوم اینها رو انتخاب کنم و 5300 یا 5500 برای کار من ارزش هزینه کردن رو داره یا همون 5200 کفایت میکنه؟البته سوژه های من خیلی تکون میخورن,بچه ها رو میگم

  30. امیر موسوی می‌گوید

    سلام و عرض ادب ، ممنون از مقاله و مقالات فوق العاده مفیدتون
    سوالم شاید خیلی ربط به این مقاله نداشته باشه ، آیا کتابی در مورد 7d mark 2 هست ؟ خیلی جاها سر زدم ولی متاسفانه پیدا نکردم

  31. مسیح می‌گوید

    سلام و وفت بخیر خدمت شما آقای راستین
    بنده خیلی وقته بین چندتا مدل گیر کردم! نیکون 5300 یا 3300 یا 700 d ویا اینکه کمی صبر کنم پول بیشتری جمع کنم 70d بگیرم.
    من بیشتر میخوام عکس بگیرم ولی نه اینکه از فیلم برداری استفاده نکنم
    از یه لحاظی میترسم شارپنس زیاد نیکون بعد از مدتی مدتی ذوقم بزنه
    حالا به نظر شما یه 3300 بگیرم برای عکاسی و بعدها برای فیلم برداری کنون بگیرم یا اینکه توی یه برند هزینه کنم و برم جلو؟

  32. بنیامین می‌گوید

    سلام
    میخوام یه دوربین برای شروع عکاسی بگیرم که تا 4 -5 سال دیگه نیاز به تعویضش نباشه بنظر شما D3300 چطوره؟

    یا برم سراغ D5300 ؟

    و آیا D3300 با لنز 18-140 بهتره یا D5300 با لنز 18-55؟

  33. fatemeh می‌گوید

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون. من عاشق عکاسی هستم و بیشتر به گرفتن عکسهای پرتره و یا پرتره در طبیعت علاقه دارم و کیفیت عکس برام خیلی مهمه و طبق تحقیقایی که کردم و طبق فرمایشات شما نیکون از کیفیت بهتری برخورداره .اما مشکل اینجاست که شنیدم لنزهای نیکون گرونتر هستند و در ایران هم گارانتی این دوربینها خیلی خوب نیست.و آیا اگر دوربین بانقطه فوکوس 9 و کیفیت 18 مگاپیکسل بهتره همراه با یک لنز خوب ؟ یا نقطه فوکوس بیشتر موثرتره؟ واقعا گیجم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. حمید می‌گوید

      سلام،

      فاطمه خانم، برای گونه‌ی عکاسی مد نظر شما دوربین‌های نیکون بهترین نتیجه را دارند. از نظر گارانتی و قیمت لنز، هیچ تفاوتی بین نیکون و کانن نیست! یکی از بهترین گزینه‌های حال حاضر نیکون با قیمتی بسیار خوب، D5500 است که در ترکیب با لنز 50mm f/1.8G می تواند نقطه‌ی شروع بسیار خوبی برای عکاسی پرتره در محیط باز و آتلیه باشد. این دوربین از لحاظ کیفیت عکس‌ها یکی از بهترین سنسورهای سایز APS-C را در میان تمام دوربین های این رده از تمام برندها دارد.
      موفق باشید.

  34. محمد می‌گوید

    سلام خدمت آقای راستین گرامی
    من به دنبال عکاسی در زمینه طبیعت و حیات وحش هستم و تازه وارد این وادی میخوام بشم و با تحقیق در مورد انتخاب دوربین برا شروع کار به مدل نیکون D610 رسیدم که برا عکاسی در ژانر طبیعت گزینه خوبی بوده ولی متاسفانه چند مورد از نظر کاربران در سایتهای خارجی رو خوندم که این دوربین مانند مدل D600 نیکون پاشش لکه روغن روی حسگر داره. آیا شما هم با این مطلب برخورد کردید یا دوستانی بودند که با این مشکل روبرو شده باشند. آیا جایگزینی برای این دوربین با رنج قیمتی همین دوربین و فول فریم بودن وجود داره؟ آیا تنوع و کیفیت لنزهای نیکون قابل رقابت با لنزهای حرفه ای کنون است
    ممنون دوست عزیز

  35. بهار می‌گوید

    با سلام و درود خدمت شما جناب آقای راستین
    واقعا استفاده کردم از مطالب ارزشمند و مفیدتون
    اما حقیقت اینه که من هنوز جواب سوالم رو نتونسم پیدا کنم
    من یه دختر 2 ساله و پر جنب و جوش دارم که میخوام ازش عکس بگیرم اما در شب و در نور خونه و بعلت تحرک زیادش عکس هایی که با موبایلم میگیرم با نویز بالا و تار هستن… برای همین میخواستم یه دوربین حرفه ای بخرم که اینقدر در نور خونه نویز نداشته باشه و همچنین از سوژه ی پر تحرک بتونم عکسای واضح بگیرم
    معذرت میخوام که زیاد توضیح دادم
    ولی یک آقای فروشنده میگفت 700d ببر نویزش خیلی کمتر از نیکون 5300 هست… اما باز هم خواستم شما کمک و راهنمایی بفرمایید تا من بتونم زودتر خریدم رو انجام بدم
    سپاس بیکران که دانش خودتون رو در اختیار ما قرار میدین

    1. حسین افتخاری می‌گوید

      با سلام
      مشکل نویز به دلیل عدم وجود نور کافی و مطلوب در محیط خونه است. که باعث میشه دوربین بره سراغ ایزوی بالاتر. و ایزوی بالاتر باعث ایجاد نویز بیشتر میشه. البته اگر سرعت شاتر و محدودیت دیاف لنزهای فیکس رو در نظر بگیریم.

      بین نیکون و کانن قیمت بدنه و لنز تفاوت چشم گیری نداره و در دنیای عکاسی هر دو جز دوربینهای پیشتاز و حرفه ای به حساب میان.

      انتخاب برند بیشتر به سلیقه ی افراد بر می گرده.
      البته نیکون در عکس و کانن (برخی از مدلهای متوسط و پیشرفته ) در فیلم پیشتازه.

      توصیه می کنم برای جبران نور خونه از یک فلش اکسترنال استفاده کنید. می تونید از دو برند نایسن و یانگنو (اگر درست نوشته باشم ) استفاده کنید.
      نتیجه ی کار عالی خواهد بود.
      لنزهای دیاف باز هم هستند که می تونید ازشون بهره ببرید.
      نیکون 35و 50 میلی متری با دیاف f1.8 داره که می تونید انتخاب کنید.

  36. بهار می‌گوید

    ببخشید دوباره مزاحم شدم… فقط خواستم بگم مهمترین گزینه برای من کم نویز بودن یا بی نویز بودن عکس ها ها در محیط کم نور هست و همچنین کیفیت بالای عکس
    مجددا سپاسگزارم

  37. mahlagha می‌گوید

    سلام ببخشید یه راهنمایی میخواستم ازتون
    بین دوربین کانن 60d و 750d
    کدوم قوی تر و بهتره ؟ وارزش خرید بیشتری داره؟

  38. فرشته می‌گوید

    باسلام و تشکر فراوان از شما برای مقاله خوبتون.میخواستم بهم توی انتخاب دوربین کمک کنید.با بودجه2ونیم الی3تومن یه دوربین میخوام که کیفیت عکساش خیلی عالی باشه . بدنه خوبی باشه.فلش بخوره وای فا داشته باشه و درکل تا2سال لازم نباشه عوض کنم.بعد بنظرتون بهتره باهمین بودجه یه دوربین بخرم یا اینکه یه دوربین ارزونتری بگیرم و بجاش یه لنز50میلیمتری؟اصلا پیشنهاد شما برای لنز چیه.نظرتون درمورد یه لنز دست دوم ولی خیلی خوب چیه .چون بودجه2.3تومنی برا یه لنز خوب ندارم گفتم دست دوماشون پطوره.چی بگیرم بنظر شما.کیفیت عکس برام از هرچیزی مهمتره.طبیعت و پرتره.

  39. Ali می‌گوید

    سلام با تشکر از مقاله خوب شما
    من مدتیه نیکون d5500 رو دارم چون از ابتدا قصد خرید لنز خوب داشتم اقدام به خرید با لنز 18 55 کردم علاقه اصلی من عکاسی منظره هست مدتیه عکاسی میکنم هیچ وقت زوم زیادی نخواستمولی شاید چون لنزم زوم نداشته استفاده نداشتم بعد تحقیق به این لنز ها رسیدم
    Tokina 11 16 ats و نیکون 12 24 ونیکو 40 micro و laowa 60 macro دولنز اول به دلیل ایجاد شکل کروی در عکس دودل هستم در خریدشان میشه لطف کنید من رو راهنمایی کنید

  40. فرشته می‌گوید

    باسلام
    و تشکر فراوان از شما برای مقاله خوبتون.میخواستم بهم توی انتخاب دوربین
    کمک کنید.با بودجه2ونیم الی3تومن یه دوربین میخوام که کیفیت عکساش خیلی
    عالی باشه . بدنه خوبی باشه.فلش بخوره وای فا داشته باشه و درکل تا2سال
    لازم نباشه عوض کنم.بعد بنظرتون بهتره باهمین بودجه یه دوربین بخرم یا
    اینکه یه دوربین ارزونتری بگیرم و بجاش یه لنز50میلیمتری؟اصلا پیشنهاد شما
    برای لنز چیه.نظرتون درمورد یه لنز دست دوم ولی خیلی خوب چیه .چون
    بودجه2.3تومنی برا یه لنز خوب ندارم گفتم دست دوماشون پطوره.چی بگیرم بنظر
    شما.کیفیت عکس برام از هرچیزی مهمتره.طبیعت و پرتره.

  41. مهدی یزدانی می‌گوید

    با سلام و تشکر از وقتی که واسه پاسخ به سوالات می زارید.
    از لحاظ کیفیت عکس بین دوربین d3400 , 700d موندم یکی سفحه چرخان داره و دیگری وافا که اگه بخوایی میشه جایگزین صفحه چرخان کرد ولی چیزی که بیشتر مهمه عکس در نور کم هست به نظر شما کدوم یکی مناسبه؟

  42. اقایی می‌گوید

    سلام اقای راستین.ممنون و تشکر بابت وقتی که برا راهنمایی ما میزارید.من قصد خریدن دوربین عکاسی گرفتم ولی واقعا گیچ شدم از بین کنون و نیکون کدوم رو بگیرم.مبتدی هستم و از عکاسی زیاد وارد نمیباشم.بیشتر برام کیفیت عکس مهمه.بین ۵۵۰۰ و ۷۵۰ و ۷۶۰ کدومو پیشنهاد میدید که بعد پشیمون نشم.و منظور ار الرمس چیه و اینکه این دوربینها اصل میباشند.ممنون

  43. Parimah می‌گوید

    سلام.
    من نمیدونم بین کنون 1300D و نیکون D3400 کدوم رو انتخاب. کنم. لطفا نظر بدید ممنون.

  44. حسین می‌گوید

    سلام
    تشکر میکنم دعا با وقتی که میزارید و عید رو هم بهتون تبریک میگم.
    برای کسی که میخواد عکاسی رو شروع بکنه و تقریبا بودجه‌ای در حدود یک و نیم تا دو و نیم داره کدوم مدل دوربین نیکون یا کنون مناسب تره؟؟؟❤

    1. حسین می‌گوید

      بابت وقتی که میزارید*

  45. محمد می‌گوید

    سلا بر استاد بزرگوار.ممنون از مطالب خوبتون .ببخشید من بین دو مدل d5500 و d7200موندم . کنترلهای های بیشتر 7200 و دیدن تنظیمات در صفحه بالای آن بدون روشن کردن و حرفه ای تر بودن آن وسوسه کنندس ولی اختلاف یک میلیونی با 5500 خیلی زیاده. آیا d5500 راضی کنندس یا هر طور که میتونم برم سراغه 7200.ممنون

  46. امین می‌گوید

    باسلام خدمت دوست عزیزمون که خیلیا رو از سردرگمی بیرون اورد…
    بنده حدود سه تومن میخام هزینه کنم واسه دوربین و اینم خدمتتون عرض کنم کیفیت عکس و فیلم خیلی برام مهمه ..من یکم وسواسیم و بین دوربین کانن ۷۵۰d و نیکون d5500 موندم این تعلل من تو انتخاب بخاطر توضیحات شما بزرگواره ک بدون تعصب راهنمایی میکنید و بسیااار سپاسگذارم… من عکاسی توی طبیعت واز منظره و اشخاص( اصطلاح عکاسیشو نمیدونم) مد نظر دارم… امکاناتی ک‌ خوندم بیشتر منو راغب به خرید نیکون d5500 کرد چون حس کردم از لحاظ باتری و کیفیت عکس بهتره …بازم نمیدونم لطفا یه راهنمایی بفرمایید تا باخیال راحت انتخاب کنم… ممنون از محبت بی پایان حضرتعالی… دوستتدار شما امین

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام.
      هر دو گزینه 750D و D5500 از لحاظ کیفیت تصویر به هم نزدیکترند.ولی با توجه به نوع عکاسیتون (طبیعت و منظره) اهمیت داینامیک رنج بسیار بالاست.با توجه به اینکه دوربین D5500داینامیک رنج بالاتری نسبت به 750D داراست.گزینه مناسبتری محصوب میشه.

  47. Zahra می‌گوید

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون اقای راستین
    من میخوام دوربین بخرم و تازه کارم..از دوربین d3300نیکون خوشم اومده ولی میگن کار باهاش سخته من به شک افتادم..خیلی هم تحقیق کردم همه تعریف کردن ولی معایبش هم گفتن مثلا اینکه صفحه نمایش چرخشی نداره و یا وای فای نداره..میخواستم راهنمایی کنید که آیا این دوربین مناسبه یا نه?

  48. رضا می‌گوید

    با سلام خدمت دوستان عزیز می خوام یه دوربین dslr برای اولین بار بخرم وهدف من از خرید دوربین در اولویت اول عکاسی از حیات وحش و سوژهای متحرکه و بین دوربینهای nikon d7200 -d5600 موندم چون میخوام دوربین ارزانتر بخرم تا در کنارش لنز sigma 150-600cنیز بخرم و در کنار اون اولویت بعدی من عکاسی پرتره است و برای این کار می خوام لنز 35 f1.8 یا 50 F1.8 بخرم لطفا راهنمایی کنید ضمنا اگه دوربین دیگری که گزینه بهتری است معرفی کنید چون نویز کم عکس و شارپنس و دینامیک بهتره عکسهای خروجی برام مهمه با تشکر.

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام.
      بین دو دوربینی که خودتون گفتین قطعا با توجه سبک عکاسیتون D7200 انتخاب بهتری هستش.
      برای طلبیعت لنز خوبی انتخاب کردید ولی برای پرتره بهتره از لنز Nikon 50mm f1.8G استفاده کنید.
      البته پیشنهاد بنده برای عکاسی طبیعت دوربین D7500 هستش که ارزش هزینه بیشتر رو قطعا داره.

  49. سهیل می‌گوید

    سلام خدمت شما میخوام بدونم از دوربین نیکون d۵۵۰۰ برای فیلم برداری عادی خانگیم نمیشه استفاده کرد؟

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام.برای فیلمبرداری خانگی جوابگوی نیازتون هست.

  50. Fatemeh می‌گوید

    با سلام دوربین نیکونd5600خوبه که بخرم؟
    بعد شماره نیکون هرچه بالاتر بهتر یا بیاد پایین تر

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      هیچ DSLR بدی در بازار نداریم!
      این نیاز شماست که تعیین میکنه براتون مناسبه یا نه . . .
      در مورد کد نامهای نیکون یک مطلب کامل نوشتیم که به زودی منتشر میشه .
      اما درگیر اعداد و ارقام مدلها نشید .
      مساله ساده‌ای نیست.

  51. مهرنوش می‌گوید

    سلام میشه منو راهمایی کنیذ ی دوربین با کیفیت میخوام که بتونم از فرزنذمون عکسای خوب بگیرم ب من کانن 200d ,750 d dپیشنهاد داذن شما چطور

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      کانن 750دی انتخاب بهتر و ماندگارتری خواهد بود.
      خصوصاً برای فوکوس سریع تر و دقیق‌ترش که برای عکاسی از کوک خیلی مهمه!

  52. حسین غلامی می‌گوید

    والله همش دارین از نیکون تعریف میکنید هرکی هم پیشنهاد میکنه چه دوربینی بخرم میگی نیکون آخه تو از عکاسی سر در میاری که نیکون نیکون میکنی احتمالا نمایندگی نیکون دارید که سنگش رو به سینه میزنی.میدونم نظرم رو نمایش نمی زاری ولی بزار اگه بی تعصب هستی از دو دوربین

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام و ممنون از توجه نظرتون
      متن‌هایی که در وبلاگ نوشته می‌شه، نویسنده‌های مختلفی داره که با توجه به اطلاعات و فکت‌هایی که در سایت‌های معتبر اینترنتی، مثل dpreview، dxOMark، Petapixel و بر اساس تجربه شخصی خودشون به دست اومده، مطلب می‌نویسند. و اساسا این طوری نیست که جانبدارانه و از روی تعصب از دوربین یا برند خاصی طرفداری کنند. اگرم نگاهی به وبسایت پیکسل بندازید می بینید که دوربین‌های هر دو برند در مدل‌های مختلف برای خرید موجود هست. در ضمن تیم محتوای وبلاگ پیکسل اصولا با سیاست‌های فروش وبسایت در ارتباط نیست و سعی در اینه که مطلاب به صورت آبژکتیو و بی طرف نوشته بشه.

    2. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      دو حالت داره یا شما دلتون از جای دیگه ای پره، یا سهام دار شرکت کانن هستید.
      چون کامنتها رو نخونده دارید اعتراض میکنید و چون چهاربار اسم نیکون رو دیدید فکر میکنید همش نیکون پیشنهاد شده . . .
      توی همین کامنت بالای کامنت شما کانن پیشنهاد شده!
      و اصلاً هیچ تعصبی رو برند وجود نداره و صرفاً نیاز مشتری هست که تعیین میکنه کانن بهتره یا نیکون!
      و اگر قرار بود همه کانن بخرن و کانن برتری مطلق داشت دیگه چه نیازی به مشاوره بود؟ و اصلاً چرا نیکون خریداری میشه و شرکتش ورشکست نمیشه؟؟؟
      .
      البته مشابه کامنت شما رو پیش از این از طرف برخی دوستان نیکونی متعصب هم داشتیم که گفت چرا همش میگید ملت کانن بخرن.
      (در مورد سابقه حرفه‌ای بچه های پیکسل در زمینه عکاسی هم فکر میکنم نیازی به توضیح نیست)
      .
      نظر کامل من در مورد این دو برند رو در این مطلب بخونید:
      کانن یا نیکون ؟ پاسخی قاطعانه به این پرسش قدیمی در ۱۰۰۰ کلمه

      1. علی می‌گوید

        این آقای آینه چی اتفاقا به نظر من خودش یک کنونی حساب میشه و یک علاقه عجیب غریبی به canon 750d داره و همه جا همین رو پیشنهاد میکنه. همین کامنت بالایی که میگن، قطعا و یقینا سیتم فوکوس 200d از 750d قویتره، به دلیل سیستم فوق العاده دوال پیکسل در حالیکه 750d فقط سیستم فوکوس هیبریدی داره هر چند تعداد نقاط فوکوسش بیشتره. هر چند به نظرم d5300 نیکون علاوه بر اینکه از نظر قیمت از این دوربین ارزانتر هست، بلکه یک سر و گردن کیفیت عکاسی بالاتری از canon 750d داره. یا غول عکاسی nikon d750 رو ضعیفتر از 6d کنون میدونه. یک اشکالاتی تو نظر ایشون هست (البته به نظر من) و اون اینکه اطلاعات سایت dxomark رو مسائل تئوری میدونن و روی کاغذ. در حالیکه نتایج در این سایت، استاندارد ترین تستهای تجربی در شرایط برابر را برای دوربین ها گزارش می کنه (البته در مورد کیفیت عکس که مهمترین فاکتور برای خرید هست، نه سایر مشخصات) اونم با روشهای علمی. مثلا امکان داره من کور رنگ باشم، در شرایط مشابه بگم عکسهای یک دوربین از یه دوربین دیگه بهتره در حالیکه این یک خطای تجربی و یک نگاه شخصیه نه یک تجربه واقعی.
        اما جدا از این مسائل الحق و الانصاف باید بسیار از ایشان سپاسگزار بود که این همه وقت برای خوندن و پاسخ دادن به سوالات میزارن مفت و رایگان، حتی اگر گرایش به یک برند خاص داشته باشن که ایرادی هم نیست. نظرات ایشون در هر صورت بسیار قابل اعتمادتره از نظرات تو سایتی مثل دیجی کالا که طرف دوربین رو سفارش داده هنوز تحویل نگرفته میگه حتما پیشنهاد می کنم بخرید!!!! واقعیت هم اینه که بخصوص تو رده اماتور و متوسط و یا برای خرید اول، با توجه به بودجت نیکون یا کنون بخری چیزی از کیفیت رو دست نمی دی که پشیمون بشی. شاید بیشترین تفاوت تاثیر گذار روی بحث سیستم فوکوس باشه که اگر عاشق فیلم برداری هستی بهتره کنون برداری، هر چند کیفیت عکس و فیلم در نیکون میچربه ولی نیاز به قلق گیری داره.
        نمیدونم بابت نوشتنتون از پیکسل پولی می گیرید یا نه، اگر نمیگیرید که من به شدت از شما تشکر می کنم، منی که دوربینم نیکونه:). اگرم می گیرید که باز یکی (صاحب مغازه) هست حتما که ازتون تشکر کنه و باز منم ممنونم.

        1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

          سلام
          ممنون از لطف شما،
          اتفاقاً من خودم دوربین کانن دارم، و هرچقدر میخوام بی طرف باشم بازهم نزدیکانم بهم میگن کاننی هستی!
          ولی هرجور حساب کنید فوکوس 200D فقط توی لایوویو از 750D سرتره!
          (من با هردو کار کردم)
          وقتی صحبت از عکاسی با نگاه کردن توی ویوفایندر باشه 200D رو بخاطر صفحه فوکوسش باید با 1300D مقایسه کرد!
          در مورد 6D هم در مواقع خاص واقعاً از خیلی از دوربینهای دیگه سرتره گرچه D750 یک دوربین همه چی تمومه . . .
          .
          اما بازهم مثل همیشه میگم “نیاز شماست که دوربین بهتر رو مشخص میکنه”

  53. الهام می‌گوید

    سلام. روز بخیر میشه منو راهنمایی کنید میخوام یک دوربین خوب بگیرم هم برای عکاسی هم فیلمبرداری، البته بیشتر خونگی،برای پرتره و کودک، و اینکه میخوام کیفیت عکسش داخل خونه هم خوب باشه، و برای فیلمبرداری هم فقط برای طبیعت و کودک ، بین این چند مدل موندم ، نیکون ۳۴۰۰، ۵۳۰۰ ، ۵۵۰۰، و کانن ۷۵۰، من میخواستم نیکون بگیرم، اما شنیدم که کیفیت عکس نیکون تو محیط های داخلی چون نور کمه خوب نیست و اینکه رنگ هاش واقعی نیست حالت نقاشی داره. برای همین الان موندم چی بگیرم. البته دوربین power shot کانن دارم و به همین خاطر رنگ بندی عکس های کانن رو میدونم چطوریه. البته اگر تمام دوربین هاش رنگ بندیش مثل هم باشه

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام. اتفاقا به طور کلی نیکون با توجه به پورفایل رنگی‌ای که تصویر رو با صحت رنگی یستری ثبت می‌کنه ولی معمولا عکس گرفته شده غلظت رنگی کمتری داره که می‌تونید تو نرم‌افزار با موبایل به شرایط رنگی مورد علاقتون برسید. در مقایسه دوربین‌های هم‌رده دوربین‌های کانن و نیکون در عکاسی نیز معمولا نیکون از مشخصات فنی بالا‌تری برخورداری داره ولی خوب دوربین‌های کانن به طور کلی قابلیت‌های بیشتری در فیلم برداری ارایه می‌دن. در بین گزینه‌هایی که گفتید و با توجه به زمینه‌هایی که قصد دارید توش عکاسی کنید دوربین دی ۵۵۰۰ نیکون گزیه بهتریه. ولی اگر قصد دارید با دوربینتون فیلم برداری هم بکنید و دوربین ارگونومیک‌تر دشاته باشد که کار هم باهاش یاده‌تر باشه، پیشنهاد من دوربین ۷۵۰ دی کانن هستش.

  54. حمید می‌گوید

    سلام اقای راستین بین دوربین های d760کنون و d5600نیکون مشکوکم دوربینو ب منظور عکاسی از طبیعت و عکاسی از همه چیز میخام شما نظرتون رو کدومه

  55. امیر می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید…..اقا من ی سوال دارم خیلی برام مهمه…..من میخوام تا ۵ میلیون نهایت شش میلیون برای ی دوربین هزینه کنم هدفم از دوربین اینه ک کیفیت بالایی داشته باشه و باهاش از خودم برای اینستا عکس میگیرم ولی بیشتر برای طبیعت ازش استفاده میخوام بکنم….از شانس بد من دوربین بشدت بالا رفت و الان بین نیکون d5600 18_140 و canon750d موندم البته اگ شما انتخاب دیگ دارین بگین فقط گیج شدم چون میگن نیکون خودش یکم عکسارو ادیت میکنه بخاطر همین عکسایی ک میندازه طبیعی نیست و در جنگل ها که سایه زیاده بشدت تاریک میفته….از یه طرفی میگن جنس بدنش از کنون پایین تره……ولی در کل میخوام ببینم شما چی پیشنهاد میکنین اگ میشه دلیلشم بگین…..

    1. امیر می‌گوید

      و در ادامه میخواستم بگم قیمت ها شبانه روزی داره بالا میره و من نمیدونم وایستم تا قیمتا پایین بیاد یا زودتر بخرم چون الان قیمت nikon d5600 به ۵ میلیون و دویس رسید

    2. امیر حسینی می‌گوید

      سلام. این که نیکون عکس‌ها رو ادیت می‌کنه عملا صحت نداره فقط پروفیل رنگی تصویری که ارایه می‌ده با کانن متفاوت هستش. به علاوه سنسور‌های نیکون معمولا با دقت رنگی بیشتری نسبت به کانن عکس‌ها رو ثبت می‌کنند چون در مقایسه دوربین‌های هم رده کانن و نیکون، سنسور‌های نیکون عمق رنگ بیشتری هم دارند.
      اگر صرفا می‌خوابد با دوربینتون عکاسی کنید و نه فیلم برداری دوربین نیکون d5600 18_140 گزینه مناسب‌تری هستش. ولی اگر قصد دارید علاوه کاسی، فیلم یا کلیپ‌های کوتاهم بسازید، دوربین d750 کانن با لنز ۱۸-۱۳۵ گزینه بهتریه.
      برای اینکه به رنگ دلخواه خودتوونم تو عکس‌ها برسید، بهترین راه اینه که در حالت Raw عکاسی کنید و بعدا تو نرم‌افزار‌هایی مثل لایت روم عکسو ادیت کنید و فیلتر مورد نظرتونو رو بهش اضافه کنید.

  56. Sufiya می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر.
    باتوجه به سرچی که انجام دادم و بررسی نظرات به نیکون D5300 رسیدم.
    تاحالا دوربین نداشتم و برام کیفیت عکس خیلی مهمه
    بعنوان یک مبتدی اگر نیازی به انقدر هزینه هم نیست ممنون میشم مدلهای دیگ رو معرفی کنید

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام.
      دوربین D5300 نیکون برای شروع عکاسی و حتی ادامه اون دوربین خیلی خوبیه. ولی برای شروع عکاسی گزینه‌های اقتصادی‌تری مثل D3400 هم هست ولی از وای‌فای و چی‌پی‌اس برخوردار نیست و تو نور کم نویز بیشتری داره نسبتا ولی اگر تصمیم‌ ندارید تو محیط‌های کم نور عکاسی کنید یا به وای‌فای دوربین نیازی ندارید، دوربین D3400 گزینه اقتصادی‌تری به حساب می‌آد و یکی از پراستفاده‌ترین دوربین‌ها برای شروع عکاسی است.

  57. ثنا-س می‌گوید

    سلام ممنون از وقتی که میزارید
    من قصد دارم تازه عکاسی رو شروع کنم بین دو دوربین 5300d و 200d موندم. اکثرا میگن کیفیت عکس با 5300 بهتر از کنونه ولی خب 200d جدید تره و کلیپ های مقایسه ای که توی یوتیوب دیدم حس میکنم عکسای بهتری میگره ولی با این وجود تعجب میکنم که اکثرا عکس های d5300 رو ترجیح میدن. اینم بگم هدفم بیشتر عکاسی هست نه فیلم برداری البته قیمت هم مهمه
    سوال دومم اینه که برای d200 لنزی که هم رده لنز 18-140 نیکون باشه رو چی پیشنهاد میکنید

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام دوست عزیز.
      معمولا دوربین 200D رو برای دوستانی که فیلمبرداری مقدار زیادی براشون مهم هست پیشنهاد میدیم.ولی در عکاسی سری 5000 نیکون به دلیل داینامیک رنج بالاتر و عمق رنگی بیشتر پیشنهاد میشه.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.