کانن در حال طراحی سیستم شاتر Global با داینامیک رنج بالا

0 1,852

کمپانی کانن در سال ۹۶ نیز در معرفی دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری گردوخاک زیادی را به پا کرده و دوربین‌های مثل 77D، 800D، 6D mark ii را روانه بازار کرده است، در حال طراحی و تولید سیستم شاتر‌ جدیدی است که با سنسور‌های ۲/۳ اینچ کار می‌کند. کانن اگر در تولید این شاتر که از نوع گلوبال است  موفق شود، تا حد زیادی راه را برای طراحی نسل جدید دوربین‌های فیلم‌برداری و عکاسی هموار می‌کند. در ادامه به بررسی گلوبال شاتر کانن می‌پردازیم

بروز پدیده rolling sh‌utter به علت ناهمزمانی در ثبت هر فریم

اغلب شاتر‌هایی که در دوربین‌های فیلم‌برداری به کار گرفته می‌شود از نوع چرخشی یا رولینگ هستند. دوربین‌هایی که به این نوع سیستم شاتر مجهز هستند اطلاعات ثبت شده توسط سنسور را خط به خط به صورت عمودی یا افقی ذخیره می‌کند، بنابراین تصویر درون یک فریم مشخص به صورت هم‌زمان ثبت نمی‌شود. به عنوان مثال عکسی را در نظر بگیرید که ماشین با سرعت در آن در حال حرکت است، اگر این تصویر با سیستم شاتر چرخشی گرفته شده باشد، سمت چپ تصویر با بخش راستی آن اختلاف فاز زمانی چند میلی‌ثانیه‌ای دارند. معروف‌ترین مثالی که برای این پدیده زده می‌شود، عکسی است که در زیر مشاهده کنید.

تعداد به خصوصی از دوربین‌های فیلم‌برداری و عکاسی مثل Sony F55 به شاتر Global مجهز هستند. این نوع شاتر‌ها کاملاً به صورت هم‌زمان و یکجا اطلاعات دریافت شده توسط حسگر دوربین را می‌خوانند و ذخیره می‌کنند. البته همچنان اکثر دوربین‌ها از شاتر‌های مکانیکی چرخشی یا رولینگ، برای ثبت تصاویر بهره می‌گیرند.

مشکل اغلب دوربین‌هایی که از شاتر الکترونیکی بهره می‌گیرند دامنه پویایی یا داینامیک رنج کمتر نسبت به شاتر‌های چرخشی است که تصویربرداری صحنه‌های پرکنتراست را مشکل می‌کند. کانن با افزایش ظرفیت هر پیکسل در سنسور CMOS گلوبال و بالا بردن حساسیت پیکسل‌‌ها موفق شده است که این مشکل را برطرف کند. هر پیکسل سنسور‌های گلوبال قبلی، از حداکثر ظرفیتی معادل ۸۱۰۰ الکترون در فریم‌ریت 120 برخوردار بود که در حسگر‌ جدید کانن این عدد به ۱۶۲۰۰ الکترون افزایش یافته و جهش ۲ برابری داشته است. اگر کانن موفق به تولید انبوه این نوع سنسور شود، شاهد عرضه دوربین‌هایی با داینامیک‌رنج بالا، نویز بسیار کم، حساسیت بالا و ثبت دقیق و فریم به فریم در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.