دوربین‌های جدید Canon EOS 750D, 760D & M3

0 1,752

درحالی‌که PENTAX بعد از آن همه سابقه در عکاسی، به تازگی صاحب یک دوربین فول فریم شده – که آن هم هنوز اسمی ندارد، شرکت کانن چهارتا چهارتا DSLR تولید می‌کند. در ادامه بررسی این DSLR‌های جدید، به سه دوربین EOS 750D, 760D و EOS M3 می رسیم. دو دوربین اول که به صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه شده است، ولی دوربین سوم یعنی EOS M3 که از سری دوربین‌های بدون آینه کانن به شمار می‌رود تنها در برخی کشورها به فروش گذاشته می‌شود. در این پست به مشخصات اصلی این سه دوربین پرداخته و نقاط قوت هرکدام را بررسی می‌کنیم.

Image-1

Canon EOS 750D & 760D

دو دوربین EOS 750D  و EOS 760D بسیار شبیه هستند. هردو دارای حسگر APS-C از نوع CMOS با تفکیک‌‌پذیری (Resolution) 2 / 24 میلیون پیکسل هستند. برای نورسنجی دقیق، در هر دو دوربین از حسگر نورسنج RGB+IR با 7560 پیکسل استفاده شده است. پردازشگر دوربین‌ها از نوع DIGIC 6 بوده و دارای بازه حساسیت (ISO) 100 تا 12800 هستند که تا 25600 قابل تقویت است. تعداد نقاط فوکوس برابر با 19 عدد بوده و صفحه نمایش 3 اینچی آن‌ها قابلیت چرخش در تمام زوایا را داراست. تعداد نقاط صفحه نمایش 1.040.000 بوده و به صورت لمسی (Touch Screen) است. منظره‌یاب دوربین‌ها به صورت اپتیکی بوده و قابلیت پوشش 95 درصد میدان دید را دارد. کندترین سرعت شاتر 30 ثانیه و سریع‌ترین آن 4000 / 1 ثانیه است. فلاش روی دوربین با قابلیت همزمان‌سازی 200 / 1 ثانیه و توانایی عکاسی پی‌در‌پی با سرعت 5 فریم برثانیه از دیگر مشخصات این دو محصول جدید کانن است. با هردو دوربین می‌توانید به صورت Full HD فیلم‌برداری کنید.

t6s_feature_01a t6s_feature_06a

دوربین‌های 750D و 760D هردو دارای درگاه‌های ارتباطی USB 2.0، HDMI و پورت میکروفون بوده و از همه مهم‌تر دارای سیستم بی‌سیم (Wi-Fi) داخلی به همراه NFC هستند. هیچ‌کدام از دو دوربین در برابر نفوذ گردوغبار و رطوبت مصون نبوده و هیچ‌کدام GPS ندارند. با هربار شارژ باتری آن‌ها می‌توان تا 440 عکس را ثبت کرد.

t6s_feature_02d

و اما تفاوت ها. همان‌طور که مشخص است، دو دوربین بسیار به هم شبیه‌هستند. با این وجود دوربین 760D دارای تفاوت‌های ریزی است که گویا افراد جدی‌تر در عکاسی را هدف قرار داده است. دوربین EOS 760D دارای صفحه نمایش LCD در قسمت بالایی و در نزدیکی شاتر است – مانند دوربین‌های حرفه‌ای تر کانن. دارای چرخنده کنترلی Quick بوده و امکان فوکوس خودکار Servo در حالت نمایش زنده (Live View) را دارد. همچنین دارای حسگر چشمی برای استفاده از منظره‌یاب دوربین است. این از باطن دوربین. از ظاهر دوربین این‌طور برمی‌آید که 10 گرم و 10 سانتی‌متر از 750D ، به ترتیب، سنگین‌تر و عریض‌تر است. یعنی واقعاً نمی‌شود این حرف را نگفت: کانن بجای دو تا دوربین اینقدر شبیه، خوب از اول یک دوربین می‌ساخت با تمام امکانات! جواب را باید در سیاست‌های بازاریابی کانن جستجو کرد. به هرجهت، این ریزتفاوت‌های EOS 760D با EOS 750D برای مشتریان 100 دلار هزینه بیش‌تری دارد. قیمت بدنه دوربین 750D از قرار 749 دلار و بدنه دوربین 760D از قرار 849 دلار است. تصویر زیر از وب‌سایت dpreview، به خوبی ظاهر این دو دوربین را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد:

inhand-side-by-side-001

ولی از لحاظ فن‌آوری‌های نوین نسبت به دوربین‌های رده قبلی. اولین نوآوری اصلی در این دو دوربین، حسگر آن‌ها است. تقریباً مشخص شده که کانن از حسگر 550D یا حسگری خیلی به شبیه به آن برای دوربین 700D استفاده کرده بود. حسگر استفاده شده در دوربین‌های 750D و 760D کاملاً جدید است. تفاوت عمده بعدی در قابلیت Wi-Fi دو دوربین جدید است که در رده‌های قبلی این سری وجود نداشت. قسمت فوکوس دوربین‌ها نیز دچار تغییرات جدی شده است. دروجه اول، تعداد نقاط فوکوس از 9 تا در 700D به 19 تا در 750D و 760D افزایش یافته است. در ضمن تمام این 19 نقطه به خطوط افقی و عمودی حساس هستند. در وجه دوم، این دوربین‌ها دارای سیستم فوکوس خودکار هیبریدی III کانن هستند که گویا بسیار سریع بوده و توانایی بالایی در تصویر‌برداری از سوژه‌های سریع دارد. این سیستم فوکوس را در حالت نمایش زنده (Live View) و فیلم‌برداری تجربه خواهید کرد.

t6s_feature_09a t6s_feature_04a

آنالیز پیشرفته صحنه تصویربرداری، اسم توانایی جدید دیگری است که برای این دوربین‌ها ذکر شده است. اگر پست قیلی من را در مورد رونمایی از دوربین‌های Canon EOS 5DS & 5DS R خوانده باشید، در آنجا توضیح دادم که این دو دوربین دارای قابلیت نورسنجی ضد- نوسان (Anti-Flicker) هستند. خوب هرفن‌آوری که روی سری 5D ارائه بشود، یه کمی از آن هم به دوربین‌های رده پایین‌تر کانن می‌رسد. این آنالیز پیشرفته نیز یک نسخه خفیف‌تر آن فن‌آوری است. قضیه است که این فن‌آوری نور محیط عکاسی را تحلیل کرده و چنانچه نور محیط دارای ثبات نباشد و شدت و ضعف داشته باشد، به صورت هوشمند شاتر دوربین را در لحظه‌ای رها می‌کند که نور دارای بیش‌ترین مقدار روشنایی باشد. این کار به نوردهی دقیق صحنه کمک کرده و تنالیته و رنگ‌بندی تصویر را بهتر و دقیق‌تر ثبت می‌کند.

 Canon EOS M3

دوربین بعدی کانن EOS M3 هست که تنها در نواحی خاصی از دنیا پیدا می‌شود! در وب‌سایت آسیایی و اروپایی کانن از این دوربین خبری هست و در وب‌سایت آمریکایی کانن خبری نیست. اصلاً هم گویا قرار نیست در آمریکای شمالی عرضه شود ولی شاید در ایران به فروش برسد. به هرحال، این دوربین دارای بدنه منیزیمی بوده و از سری دوربین‌های بدون آینه کانن است. حسگر دوربین 24 میلیون پیکسل و از نوع CMOS و در اندازه APS-C است. پردازشگر دوربین DIGIC 6 بوده و دارای بازه حساسیت (ISO) 100 تا 12800 است که می‌توان تا 25600 آن را تقویت کرد. تعداد نقاط فوکوس دوربین 49 عدد و ماونت آن Canon EF-M است. صفحه نمایش دوربین، لمسی و دارای 1.040.000 نقطه است. می‌توانید صفحه نمایش را به جلو و عقب یا بالا و پایین حرکت دهید و قابلیت چرخش در تمام زوایا را ندارد. ولی برای عکاسی خودنگاره (Selfie) مناسب است. منظره‌یاب ندارد و می‌توانید نوع الکترونیکی آن را جداگانه خریداری کنید. سرعت شاتر 30 و 4000 / 1 ثانیه برای ، به ترتیب، سریع‌ترین و کندترین حالت‌ها بوده و دارای فلاش، Wi-Fi با NFC و درگاه‌های USB 2.0، HDMI و پورت میکروفون است. وزن دوربین با باتری 366 گرم و عمر باتری بازهم کم و در حدود 250 عکس در هربار شارژ است.

EOS-M3-EF-M18-55STM-FSA-Flash

تفاوت عمده دوربین در داشتن حسگر بهتر، پردازشگر جدید DIGIC6، دکمه چرخنده جلویی، سیستم فوکوس خودکار هیبریدی III، صفحه نمایشی که بالاخره یک تکانی می‌خورد، گریپ بهتر والبته از همه مهم‌تر فن‌آوری Wi-Fi همراه با NFC است. قیمت دوربین 770 یورو است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.