فروشگاه پیکسل

کانن 1300D مناسب ترین انتخاب زیر دو میلیون تومان

Canon 1300D مقرون‌به‌صرفه‌ترین DSLR ارزان‌قیمت

27 5,336

کانن 1300D مصداق بارز کالایی باارزش‌تر از قیمت پرداخت‌شده است. حقیقت این است که گاهی ما ایرانی‌ها با مطلق تصور کردن درستی برخی از اصطلاحات رایج مثل “هیچ گرانی بی‌حکمت نیست، هیچ ارزانی بی‌علت” دست به انتخاب‌هایی اشتباه می‌زنیم. مسئله خرید دوربین نیز از این قاعده مستثنا نیست و دوربین‌های DSLR ، حتی ارزان‌ترین DSLRها نیز در اکثر مواقع انتخاب‌های بهتری نسبت به هر دوربین غیر DSLR و یا گران‌تر هستند.

در این مطلب قصد داریم به‌طور مفصل به برتری‌های ارزان‌ترین DSLR یا “دوربین دارای منظره‌یاب بازتابی و قابلیت تعویض لنز” موجود در بازار بپردازیم. همچنین می‌توان گفت تقریباً تمامی برتری‌های ذکرشده در این متن در مورد مقایسه هر دوربین غیر DSLR با یک دوربین DSLR نیز صادق است:

 

  • اندازه سنسور

یکی از رایج‌ترین دلایل خرید DSLR توسط کاربران دوربین‌های عکاسی ابعاد سنسور این دوربین‌هاست. ابعاد سنسور یا حسگر دوربین در کنار مشخصات لنز، یکی از اصلی‌ترین عوامل ثبت عکس با جلوه حرفه‌ای است. در حقیقت مشخصات عالی یک لنز بدون قرارگیری در کنار سنسوری با ابعاد مناسب هرگز منجر به ثبت یک عکس زیبا و حرفه ای نخواهد شد.

فروشگاه پیکسل

بسیاری از سازندگان دوربین‌های کامپکت (یا حتی گوشی‌های موبایل) با درج اعدادی همچون f/1.8 یا f/2.0 در کنار مشخصات لنز، توجه خریداران را به خود جلب می‌کنند. درحالی‌که استفاده از بهترین مشخصات لنز در کنار یک سنسور کوچک نتیجه خاص و چشمگیری درپی نخواهد داشت.

جالب است که بدانید حتی گران‌ترین دوربین‌های کامپکت (دوربین‌های بدون قابلیت تعویض لنز) موجود در بازار که گاهی تا چندین برابر گران‌تر از کانن 1300D هستند هم سنسوری چندین برابر کوچکتر از سنسور کانن 1300D دارند.

نسبت ابعاد سنسور کانن 1300D
نسبت ابعاد سنسور کانن 1300D و دو دوربین پرفروش از رده سوپرزوم و کامپکت پیشرفته‌ی کانن

سنسور کانن 1300Dدرواقع تقریباً هم‌اندازه سنسور دیگر DSLR ها حتی تا چند رده بالاتر است. برای مثال در تصویر زیر مقایسه ابعاد سنسور کانن 1300D و کانن 80D می‌بینید که تقریباً هیچ تفاوتی ازلحاظ ابعاد ندارند:

 

 

  • ساده اما کامل

اگر تصور می‌کنید با خرید یک DSLR ارزان‌قیمت از تنظیمات و قابلیت‌های اصلی یک دوربین حرفه‌ای بی‌بهره خواهید شد، باید به شما بگوییم که کاملاً در اشتباه هستید!

در مورد کانن 1300D باید گفت که یک DSLR با هر قیمتی و هر برندی که خریداری‌شده باشد هم یک DSLR است و آنچه در میان دو  DSLR تفاوت قیمت ایجاد می‌کند، مواردی مانند کیفیت بالاتر تصویر ثبت‌شده در نور کم، ثبت جزئیات بیشتر رنگ و یا دیگر موارد فنی است که شاید هرگز به کار یک کاربر با استفاده روزمره نیاید.

حتی اگر دوربین‌های ارزان‌قیمت DSLR با دوربین‌های DSLR رده متوسط مقایسه شوند، بیشتر از اینکه تفاوت در مشخصات فنی مشاهده شود، تفاوت درزمینهٔ طراحی بدنی و راحتی استفاده از دوربین‌ها مشاهده خواهد شد.

اگر چنین مواردی را در نظر نگیریم، باید بگوییم کانن 1300D هر چیزی که DSLR باید داشته باشد را دارد. از تنظیمات کاملاً دستی تا امکان نصب ریموت شاتر برای عکاسی تایم لپس و همچنین امکان نصب فلاش رودوربینی حرفه‌ای با قابلیت TTL که همه این موارد اطمینان را به کاربر خواهد داد که علاوه بر امکان استفاده حرفه‌ای از این دوربین، یادگیری استفاده از آن مساوی خواهد بود با داشتن مهارت استفاده از بهترین دوربین‌های DSLR از برند کانن و یا هر برند دیگر…

 5D Mark III در کنار 1300D
بدنه 5D Mark III در کنار بدنه 1300D

 

  • امکان استفاده از همه‌ی لنزهای کانن

دیگر مسئله‌ای که موجب می‌شود اکثر کاربران DSLR را ترجیح دهند، امکان استفاده از شمار زیادی از لنزهای در دسترس است. البته باید توجه داشت که امکان تعویض لنز برای یک دوربین به‌خودی‌خود یک برتری مطلق نیست!

در حال حاضر بسیاری از دوربین‌های تولیدشده توسط برندهای سازنده دوربین، خصوصاً دوربین‌های بدون آینه دارای این امکان هستند. اما در عمل یا تعداد لنزهای مناسب برای نصب مستقیم روی بدنه این دوربین‌ها بسیار کم است و یا اینکه لنزهای مناسب دارای قیمتی بسیار بالا در مقایسه برای لنزهای رایج کانن و نیکون برای DSLR های ساخته‌شده برای این دو برند است.

رواج دوربین‌های DSLR این دو برند به حدی است که بسیاری از برندهای سازنده لنز غیر از کانن و نیکون نیز لنزهای مناسب برای دوربین‌های ساخته‌شده توسط این دو غول سازنده دوربین تولید می‌کنند!

لنز 50mm f/1.8 کانن روی بدنه 1300D
استفاده از لنز 50mm f/1.8 کانن روی بدنه 1300D

این تنوع بسیار بالا موجب شده کاربران دوربین‌های تولیدشده توسط دیگر سازندگان نیز به دنبال مبدل‌هایی برای نصب لنزهای کانن و نیکون روی دوربین خود باشند. مسئله‌ای که گرچه مشکل کمبود لنز را رفع می‌کند، اما در مقابل هزینه اضافی خرید یک مبدل مناسب را به کاربر تحمیل خواهد کرد.

عکس ثبت شده با دوربین کانن 1300D
عکس ثبت شده با دوربین کانن 1300D و لنز 50mm f/1.8

این در حالی است که با خرید ارزان‌ترین دوربین DSLR کانن یعنی 1300D خواهید توانست از تک‌تک لنزهای تولیدشده توسط کانن برای عکاسی استفاده کنید.

جالب است که بدانید کانن با تولید انبوه بیش از دویست‌و‌سی مدل لنز، یکی از رکوردداران ساخت لنز برای دوربین‌های عکاسی است. این تولیدکننده با فروش بیش از نودمیلیون لنز برای دوربین‌های خود از این حیث نیز رکورددار است. جالب‌تر اینکه قیمت کانن 1300D حتی از  قیمت برخی از مبدل‌های ساخته‌شده جهت نصب لنز کانن روی دوربین‌های ساخته‌شده توسط دیگر برندها نیز کمتر است.

Canon
Canon بزرگترین تولیدکننده لنز دوربین DSLR در دنیاست

 

  • وجود امکان ارتباطی Wi-Fi داخلی و NFC

قابلیت Wi-Fi در ساده‌ترین شکل به شما این امکان را میدهد که گوشی یا تبلت خود را به ریموت دوربین خود تبدیل کنید و به صورت زنده تصویر مانیتور دوربین را روی صفحه نمایش دیوایس هوشمند خود ببینید. همچنین امکان تخلیه کارت حافظه از طری وای فای نیز وجود خواهد داشت که برای این کار فقط کافیست اپلیکیشن رایگان ارائه شده برای این کار را در اختیار داشته باشید.

Canon Camera Connect
استفاده از گوشی موبایل به عنوان ریموت، یکی از ساده‌ترین قابلیت‌های Wi-Fi دوربین کانن 1300D است

کانن علاوه بر استفاده از قابلیت‌های Wi-Fi و NFC حتی در ارزان‌ترین DSLR خود، در تلاش است دیگر لوازم جانبی مورداستفاده عکاسان مانند چاپگر و همچنین هارددیسک اکسترنال خود را مجهز به این قابلیت‌ها کند.

برای مثال پرینتر کانن CP1200 امکان چاپ عکس‌ روی کاغذ مخصوص چاپ عکس در ابعاد 10×15 و به صورت بی‌سیم است.

Canon CP1200
پرینتر خانگی و قابل حمل کانن CP1200

برای آشنایی با این پرینتر میتوانید مطلب زیر را بخوانید:

با پرینترهای SELPHY عکس‌هایتان را جاودانه کنید

هارد اکسترنال یک ترابایتی CS100 کانن نیز بر اساس ایده تخلیه‌ی کارت حافظه بدون نیاز به کامپیوتر ساخته شده است. کاربران دوربین‌های کانن دارای قابلیت NFC فقط کافی ست دوربین خود را به این هارددیسک نزدیک کنند تا ظرف چند ثانیه محتویات کارت حافظه دوربین تخلیه شود.

Canon CS100
هارد اکسترنال کانن CS100 که بدون نیاز به کامپیوتر حافظه دوربین شما را تخلیه می‌کند

پرینتر CP1200 و هارد اکسترنال CS100 از طریق نصب مستقیم کارت حافظه بر روی بدنه دستگاه نیز قابل‌استفاده هستند و کاربران دوربین‌های دیگر و همچنین دوربین‌های بدون قابلیت NFC و Wi-Fi نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

  • کمترین هزینه برای خرید لوازم جانبى

به‌طورکلی وقتی‌که شما هزینه‌ کمتری به خرید لنز و دوربین اختصاص دهید، امکان انجام هزینه بیشتر برای خرید لوازم جانبی خواهید داشت.همچنین هنگامی‌که دوربینی با ابعاد کوچک‌تر می‌خرید، خودبه‌خود بخشی از هزینه‌های شما کاهش می‌یابد. برای مثال وقتی از مجموعه کیف‌های حمل مناسب برای کانن 1300D صحبت می‌کنیم، قاعدتاً محدوده انتخابی وسیع‌تری نسبت به یک دوربین بزرگ‌تر پیش رو داریم.

در مورد سه‌پایه نیز وضع به همین ترتیب است. خرید یک DSLR بزرگ‌تر به معنای نیاز به خرید یک سه‌پایه بزرگ‌تر و با تحمل وزن بیشتر است. کیف و سه‌پایه دو نمونه ساده برای هزینه‌های جانبی هستند، در مورد این مسئله می‌توان نمونه‌هایی در رابطه با خرید کارت حافظه، لنز فیلتر و. . . نیز ذکر کرد.

فراموش نکنید که در بسیاری از مواقع خرید لوازم جانبی می‌تواند نقش مؤثرتری در بروز خلاقیت در عکاسی داشته باشد تا خرید یک دوربین یا لنز قوی‌تری‌تر! بعنوان مثال برای ثبت یک عکس با نوردهی طولانی بیش از اینکه به یک لنز خاص و گران‌قیمت نیاز داشته باشید، به یک سه‌پایه برای تثبیت دوربین نیاز دارید.

 

  • در انتها تعدادی دیگر از عکسهای ثبت شده با دوربین کانن 1300D را می‌بینید که با لنزهای متنوع ثبت شده‌اند:
عکس ثبت شده با لنز 55-18 همراه دوربین 1300D
این عکس با لنز 55-18 همراه دوربین 1300D ثبت شده و ثبت آن بدون در اختیار داشتن سه‌پایه ممکن نیست
عکس ثبت شده با دوربین کانن 1300D
عکس ثبت شده با دوربین کانن 1300D و لنز کیت همراه خود دوربین

 

Canon EF-S 55-250mm
عکس ثبت شده با دوربین کانن 1300D و لنز Canon EF-S 55-250mm

 

Canon EF-S 10-18mm
عکس ثبت شده با دوربین کانن 1300D و لنز Canon EF-S 10-18mm

 

Tamron SP 150-600mm
عکس ثبت شده با دوربین کانن 1300D و لنز تله زوم Tamron SP 150-600mm
27 نظرات
  1. سعید می‌گوید

    سلام

    طبق گفته های خودتون nikon d3400 از این بهتره

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      هیچ برتری مطلق نیست،
      و بعید میدونم جای دیگری برتری مطلقی به این دوربین و یک دوربین دیگه داده باشم.
      اما به خاطر دارم تا چندی پیش دی5300 نیکون هم چون زیر 2 میلیون تومن بود با 1300دی مقایسه میشد و طبیعتاً از جهاتی برتری مطلق بهش پیدا میکرد.
      اما در حال حاضر و با قیمتهای فعلی و وقتی که شما برای خرید یک کامپکت خوب باید حدود 1 میلیون و 600 هزار تومن پرداخت کنید، قطعاً 1300D انتخاب بسیار مناسبیه و اختلاف قیمتش هم با D3400 بیشتر از پیش شده . . .

  2. احمد می‌گوید

    درسته که لنزهای کانن بسیار عالی هستند اما بدنه دوربین هاش بخصوص رده های مبتدی به مراتب از نیکون ضعیف تره. بنظرم خرید یک نیکون d3300 دست دوم انتخاب بهتریه. درسته وای فای نداره ولی امتیازش از فول فریم کنون 5d ii بالاتره توی dxo

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      با این استدلال حتی خریداران 5D ii هم انتخاب نادرستی انجام دادن!
      باید توجه داشت که معیارهای نظری با مسائل عملی خیلی تفاوت دارن و علاوه بر این باید موارد جانبی مثل هزینه های بعدی رو هم سنجید و در نهایت این نیاز شما هست که تعیین میکنه 5D ii بهتره یا 1300D

  3. صبا می‌گوید

    با سلام
    من به علت علاقه به عکاسی به خصوص پرتره و از جهتی هم به دلیل مسائل کاری عکاسی از نشست ها و برنامه های کاری میخوام یه دوربین خوب تهیه کنم بین کنون 1300 دی و 750 دی موندم کدوم یک رو پیشنهاد میدید شما
    و اینکه آیا آپشنی مثل صفحه لمسی یک مزیت محسوب میشه

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      هر دو دوربین نسبت به قیمتشون بسیار مناسب هستن
      و فکر میکنم لازم به توضیح هم نیست که صفحه لمسی و چرخنده روی کیفیت خروجی دوربین تاثیری نداره.
      اما در هرحال یک مزیته که کار رو در برخی موارد راحت میکنه.
      این مورد در برخی مواقع مثل قرار دادن دوربین در زوایای خاص مثل گوشه دیوار کاربرد داره، که اونهم در 1300دی و با وجود قابلیت وای فای در دسترس هست.
      شما با کمک وای فای میتونید گشی تون رو به ریموت و صفحه نمایش لمسی دوربینتون تبدیل کنید!

  4. محسن می‌گوید

    سلام،من میخوام از طبیعت با نمای نزدیک عکس بگیرم یعنی خیلی وقته با دوربین گوشیم این کارو انجام میدم حالا میخوام یه روبین بخرم که قابلیت زوم و عکاسی از نزدیک را داشته باشه،و اگر هم امکان داشته باشه از رعد و برق عکس بگیرم کدام دوربین را بگیرم، دی 1300 خوبه، با چه لنزی مرسی از پاسخ شما

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      توصیه من اینه که دوربین 1300D رو بخرید با همون لنز همراهش،
      چون در هرحال یک لنز همه کاره مثل 55-18 براتون لازمه . . .
      بعد از شروع به عکاسی شاید متوجه شدید که نیاز به هیچ لنز دیگری ندارید.
      مطمئن باشید این دوربین هرقابلیت حرفه ای برای تجربه هرنوع عکاسی که شما بعنوان یک مبتدی ازش انتظار دارید رو داره، چون یک DSLR هست.

  5. حسین می‌گوید

    من قبلا کامپکت کانن داشتم و بعلت علاقه زیاد به عکاسی تصمیم گرفتم با یه DSLR مبتدی شروع کنم. الان حدود یک سال هست که 1300D رو دارم با لنز 18-55 IS STM و باهاش بصورت تجربی و با مطالعه، اصول عکاسی SLR رو شروع کردم به یاد گرفتن .
    گرچه الان نیاز به دوربین قویتری رو احساس میکنم اما موافقم که 1300Dبرای شروع عکاسی DSLR بهترین انتخاب هست.

  6. شهناز می‌گوید

    سلام ببخشید من میخوام یه دوربین بگیرم واسه عکاسی از دخترم البته قبلا بخاطر بوکوس ایفون ۷پلاس خریدم اما الان میخوام دوربین بگیرم چون دخترم همش تو حرکت و بازیه میخوام عکس بگیرم همش خراب میشه و فوکوسش بد میشه میخوام بدونم جه دوربینی خوبه البته گرون هم نمیخوام چون کلی واسه ایفون هزینه کردم الان میخوام دوربین بگیرم.فوکوس دوربین واسم مهمه

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      اونچیزی که شما در آیفون یا هر دوربین دیگه ای میبینید، چیزی جز یک شبیه سازی بر اساس تخمین فاصله سوژه و پس زمینه نیست!
      برای عکاسی از فرزندتون قطعاً هیچ دوربینی جای یک DSLR رو نمیگیره،
      اگر قصد دارید زیر 2 میلون هزینه کنید 1300D میتونه گزینه بسیار خوبی باشه (و همچنین نیکون D3400)
      اما با کمی هزینه بیشتر میتونید نیکون D5300 یا کانن 750D بخرید که کارکردن با اونها برای شما راحت تر خواهد بود . . .

  7. آیشا می‌گوید

    سلام وقت بخیر بنده ب عکاسی علاقه دارم و میخوام بطور حرفه ای یاد بگیرم برای شروع چه دوربین و کتابی رو پیشنهاد میدید ؟
    دوربین های مثل نیکون 3300 d یا کانن 1300 d لنزهاش قابل تعویض و جدا شدنن ؟
    سپاس

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      قطعاً اگر علاقمند به عکاسی هستید، باید DSLR بخرید،
      همه ی DSLR ها هم لنزشون عوض میشه.
      و حتی کانن 1300D که ارزونترین DSLR هست، میتونه یک انتخاب بسیار مناسب برای شما باشه . . .
      کتاب خاصی هم پیشنهاد نمیکنم، بهترین مطالعه برای یک عکاسف دیدن عکس خوب هست،
      و بهترین تمرین، عکاسی با دوربین . . .

  8. ادریس می‌گوید

    سلام من یه کنون 1200 با لنز 18-200 دارم و به نظرتون بدنه رو با 1300 یا 750D عوض کنم تفاوت چندانی داره یا اینکه یا یکم هزینه بیشتر چه دوربینی بگیرم که با همون لنز 18-200 یخورده حرفه ای تر بشه کار کرد؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      این کار شماست که حرفه ای بودن رو معنی میکنه!
      ممکنه کار شما ثبت پرتره خیابانی باشه که کانن 1300 دی هم براش مناسبه، البته به شرط استفاده از یک لنز مناسب!
      اما ممکنه کار شما عکاسی نجومی باشه که این یعنی باید چندین برابر هزینه کنید تا به دوربینی با خروجی حرفه ای در این زمینه برسید.
      فکر میکنم بهترین گزینه برای شما خرید لنزهای پرایم باشه.
      برای مثال فکر میکنم خرید یک لنز 50 میلیمتری اف 1.8 تحول خیلی بزرگتری محسوب میشه، تا تعویض بدنه با 750دی…

  9. امیر حسین می‌گوید

    با سلام و وقت بخیر و تبریک سال نو .
    دوست گرامی من بصورت غیر حرفه ی و علاقه عکاسی میکنم و علاقه زیادی به عکاسی از طبیعت و امکان تاریخی در فضای باز دارم ، بعلت یک اتفاق دوربین Canon بنده شکست الان برای خرید ی دوربین جدید نیاز به راهنمایی دارم لطفا تو رنج قیمت بین ۲ الی ۳ ت ی دوربین و لنز معرفی نمایید .
    ممنونم از پستهای زیباتون
    شاد باشید

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      کانن 750دی یا 800دی گزینه های بسیار خوبی هستن!
      قیمت 750دی هم بصرفه تره اما 800دی به روز تر و سریع‌تره…

  10. هومت می‌گوید

    سجاد گرامی درود برشما،
    من 80 دی دارم و میخوام ببینم آیا اپلیکیشن Canon Camera Connect اندرویدی برای دوربین منهم هست و چگونه تهیه اش کنم؟
    ممنونم.

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      بله، برای تمامی دوربینهای کانن دارای وای فای کاربرد داره!
      از طریق گوگل پلی دانلودش کنید.

  11. ali می‌گوید

    سلام خیلی ممنون از شما و سایت خوبتون من ب عنوان ی نفر ک تازه عکاسی رو دارم شروع میکنم بین 1300d canon و d3300 nikon موندم کاری ک من میخوام بکنیم بیشتر عکاسی های پرتره و در شبه کودوم رو پیشنهاد میکنید لطفا منو راهنمایی کنید

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      کانن 1300دی بگیرید،
      چون برای کار تخصصی پرتره در کنار دوربین، حتماً نیاز به یک لنز مناسب مثل 50 میلیمتری اف 1.8 با فوکوس اتوماتیک خواهید داشت که این مورد در کانن ارزونتر هست.

      1. ali می‌گوید

        مرسی از راهنمایی و پاسخ سریعتون

  12. فرهمند می‌گوید

    سلام بنده کانن ۱۳۰۰d دارم برای عکاسی از جواهرات مثل حکاکیهای روی عقیق مشکل دارم راهنمایی بفرمایید و برآورد هزینه بفرمایید جهت پیشنهادتون ممنونم

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      اگر بفرمایید که از چه لنزی استفاده می‌کنید بهتر می‌تونیم راهنماییتون بکنیم. ولی برای اینکه جزئیات ریز رو بشه با کیفیت بالایی در عکس ثبت کرد، باید از فواصل نزدیک و با بزرگنمایی ۱به یک یا یک به دو بر روی سوژه فوکوس کرد که اغلب لنز‌های معمولی قادر به این کار نیستند. بهترین گزینه استفاده از یک لنز ماکرو است که با توجه به وضعیت حاضر بازار خرید یک لنز ماکرو برای کار شما توجیه اقتصادی نداشته باشد. راه‌حلی‌های دیگری مثل استفاده از رینگ‌های معکوس‌کنده(ریورس رینگ)، فیلتر‌های کلوزآپ و اکتشن‌تیوب گزینه‌های اقصتادی‌تری به حساب می‌ایند. برای اطلاع بیشتر می‌تونید مطالبت زیر را مطالعه کنید:
      آشنایی با عکاسی ماکرو
      با Reverse Ring وارد دنیای عکاسی ماکرو شوید
      چگونه با کمترین امکانات یک لنز ماکروی قدرتمند بسازیم؟

  13. نیلوفر می‌گوید

    سلام ممنون از مطلب خوبتون.
    من دوربین ۱۳۰۰dرو دارم و قصد خرید یک لنز تله رو دارم.پیشنهاد شما چیه؟به من لنز ۵۵_۲۵۰ و لنز ۱۸_۱۳۵ پیشنهاد شده.پیشنهاد شما چیه؟من الان از لنز خود دوربین ۱۸_۵۵ استفاده میکنم و به دلیل نداشتن isکار باهاش برام سخته.

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام. بین دولنزی که نام بردین Canon 55-250mm STM با توجه به اینکه تله تر هست انتخاب بهتری هست و لرزشگیر تصویر هم برای بهبود کیفیت تصویر دارد.

  14. Farimah می‌گوید

    سلام من دوربین کانن ۱۳۰۰ د دارم یک لنز پنجاه mm پرتره هم خریدم براش. اما احتیاج به لنزی دارم با کیفیت تر و بتونم از دورتر عکس بگیرم با نور خوب، نمیدونم چی بگیرم مناسب باشه. Tamron 150-600 گرونه ، پیشنهاد دیگه ندارید؟ ممنون

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.