عکاسان معروف، لنزهای محبوب

عکاسان معروف بیشتر از چه لنز‌‌هایی و با چه فاصله کانونی‌ای استفاده می‌کنند؟

Portrait of the French photographer Henri Cartier Bresson a founder member of MAGNUM Photos on the roof of the Magnum office penthouse of Magnum Photos in Manhattan on West 57th Street.1961
4 3,967

عکاسی و دوربین‌ عکاسی بیش از اینکه در ارتباط با هنر باشد، تحت تأثیر تکنولوژی است. دوربین‌ها و لنز‌هایی که در اختیار داریم، حد و مرز تصویر را مشخص می‌کند و پرسپکتیو خاصی به آن می‌بخشد. به همین علت سعی خواهیم کرد تا لنز‌های محبوب برخی از عکاسان معروف تاریخ عکاسی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه از ۷ عکاس معروف نام برده می‌شود تا دریابیم که آیا واقعاً لنز به خصوصی در میان عکاسان محبوب است یا نه؟ آیا واقعاً لنز ۸۵ میلی‌متری برای عکاسی پرتره بهترین انتخاب است و یا لنز ۷۰-۲۴ میلی‌متری بهترین لنز در عکاسی صنعتی به شمار می‌رود؟

 هنری کارتیه برسون

لنز محبوب: پرایم ۵۰ میلی‌متری

هنری کارتیه برسون

پدر فتوژورنالیسم و استاد عکاسی خیابانی یکی از اولین عکاسان حرفه‌ای است که دوربین‌های ۳۵ میلی‌متری را برای ثبت تصاویر موردنظر خود مورد استفاده قرار داد. او عکاسی خیابانی را در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی، با یک دوربین لایکا و یک لنز پرایم ۵۰ میلی‌متری متحول کرد. او در محاسبه با نیویورک تایمز می‌گوید:

(۵۰ میلی‌متر) دید و پرسپکتیو خاصی دارد که از عمق میدان مناسبی برخوردار است، چیزی که در لنز‌های با فاصله کانونی بلند‌تر شاهد آن نیستیم. من با ۹۰ میلی‌متر هم کار کرده‌ام، این لنز محدوده وسیعی از بک‌گراند را حذف می‌کند و ابداً برای عکاسی از یک منظره مناسب نیست همچنین عمق میدان مناسبی نیز ندارد. ۳۵ میلی‌متری‌ها ولی فوق‌العاده هستند ولی برای رسیدن به ترکیب‌بندی دقیق و سریع در عکس، کار با آن‌ها مشکل است…

کودکان جنگ زده در سویای اسپانیا ۱۹۳۳، عکس از هنری کارتیه برسون

بیل کانینگهام

لنز محبوب: ۳۵ میلی‌متری

بیل کانینگهام

بیل کانینگهام یکی از بزرگ‌ترین عکاسان در دنیای مد به حساب می‌آید. او از ۱۹۷۰ در نیویورک تایمز پوشش مد و فشن زنان را در خیابان عکاسی کرده است. او همیشه با یک ژاکت آبی در خیابان دیده می‌شود که با یک دوربین نیکون و یک لنز پرایم ۳۵ میلی‌متری مشغول عکس‌برداری است. اسکار دو لارنتا درباره او می‌گوید:

بیش از هر کسی در شهر، بیل بیشترین عکس‌ را از تاریخ بصری خیابان‌های نیویورک به ثبت رسانده است. کارهای او به تنهایی گویای فشن و مد رایج در سبک زندگی شهروندان نیویورک است.

بیل کانینگهام در حال عکاسی از شهروتدان نیویورکی، کاری که بیش از ۳۰ سال به انجام آن ادامه داد.

آن لیبوویتز

لنز محبوب: ۳۵ میلی‌متری

آن لیبویتز

لیبویتز به احتمال زیاد شناخته‌شده‌ترین عکاس زنده امریکاست که ۴۰ سال تجربه موفق در عکاسی را پشت سر گذاشته است. او در عکاسی چهره از مشاهیر بسیار تبحر دارد و در همین ژانر نیز شهرت زیادی را برای خود دست‌و‌پا کرده است. ولی پروژه آخری که او از مناظر طبیعی آمریکا گرفته است نشان می‌دهد که در دیگر زمینه‌ها نیز از مهارت کافی برخوردار است. او در رابطه با اینکه چه از لنزی را بیشتر استفاده می‌کنند می‌گوید:

انتخاب من در میان لنزها همیشه ۳۵ میلی‌متری بوده است. این لنز یک پرسپکتیو محیطی به ما می‌دهد. این لنز دیدی مناسب از سوژه را در اختیار ما قرار می‌‌دهد و با توجه به اینکه خیلی نمی‌توان به سوژه نزدیک شد، تصویر نهایی نیز از با زاویه دیدی باز به ثبت می‌رسد. من قبلاً از یک لنز ۱۰۰ میلی‌متری نیز استفاده می‌کردم ولی زاویه دید آن خیلی تنگ بود و برای من به نوعی خسته‌کننده شده بود.

ملکه الیزابت: عکسی از آن لیبوویتز
ملکه الیزابت: عکسی از آن لیبوویتز

استیو مک‌کوری

لنز محبوب: ۷۰-۲۴ میلی‌متر

سلف‌پرتره از استیو مک‌کوری

استیو مک‌کوری یکی از پرکارترین فتوژورنالیست‌های معاصر است که بیشتر در آسیای میانه و آفریقا مشغول به کار است. بسیاری از عکس‌های او در مجلات معتبری همچون لایف و نشنال جئوگرافیگ بار‌ها منتشر شده است. او معروف‌ترین عکس خود موسوم به دختر افغان را با لنز ۱۰۵ میلی‌متر نیکون و دوربین آنالوگ نیکون FM2 و فیلم کداکروم اسلاید ۶۴ به ثبت رسانده است. ولی او این روزها با لنز ۷۰-۲۴ زوم عکاسی می‌کند. او می‌گوید:

در حال حاضر من با دوربین D700 نیکون عکاسی و یک هسلبلاد مدیوم فرمت عکاسی می‌کنم. قبلاً از لنز‌های پرایم ۲۸، ۳۵ و ۵۰ میلی‌متر برای عکاسی استفاده می‌کردم ولی این روز‌ها از نتیجه لنز ۷۰-۲۴ نیکور بسیار راضی‌ام و با آن کار می‌کنم.

پسر افغان، عکس از استیو مک‌کوری

تری ریچاردسون

لنز محبوب: ۳۵ میلی‌متر

تری ریچاردسون در کنار وودی آلن

چه اسم این عکاس را شنیده باشید چه نه، احتمالا کار‌های او احتمالاً به چشم شما خورده است. او در تمام مجلات معتبر مد از ووگ و ونیتی فیر گرفته تا هارپرز بازار، H&M و امریکن اپارل، عکس دارد. مشخصه اصلی کار‌‌های او قرار دادن سوژه در مقابل یک پس‌زمینه سفید و استفاده از نور‌های تند با سایه‌های کم و تیز است. تری ریچاردسون شیوه جدیدی از عکاسی مدل را در صنعت مد، در میان نسل جدید عکاسان رایج کرده است. او ابتدا از دوربین اتوماتیک یاشیکا T4 و یک لنز ۳۵ میلی‌متری استفاده می‌کرد. در حال حاضر او بیشتر دوربین GF1 پاناسونبک و لنز ۳۵ میلی‌متری را برای ثبت آثار خود به کار می‌گیرد.

کارا دلویین، عکس از تری ریچاردسون

هرب ریتس

لنز محبوب: ۱۰۰ میلی‌متر

اگر تصاویر و پرتره‌های فشن دهه نود کالیفرنیایی شما را مجذوب می‌کند توصیه می‌شود که عکس‌های هرب ریتس را حتماً ببینید. او یک عکاس معروف است که از سوپر مدل‌ها عکس می‌گیرد. دوربینی که او با آن در ۱۹۹۰ شروع به کار کرد، یک مامیا مدیوم فرمت و یک لنز ۱۸۰ میلی‌متری بود که فاصله کانونی معادل آن در دوربین‌های ۳۵ میلی‌متری برابر با ۱۰۰ میلی‌متر می‌باشد.

سیندی کرافورد، عکس از هرب ریتس

فضانوردان ناسا:

لنز‌های محبوب: ۱۶ و ۲۰۰-۷۰ میلی‌متر

تمام فضانوردان برای ثبت مأموریت خود موظف هستند تا یک دوربین را همراه خود به فضا ببرند. در واقع ناسا در شبکه اجتماعی Flickr یک صفحه دارد که به عکاسی فضایی مربوط است. دو لنزی که در پروژه‌های فضایی بیشتر از همه استفاده شده است، لنز ۲۰۰-۷۰ نیکون f/2.8 و لنز ۱۶ میلی‌متر f/2.8 فیش‌آی نیکون است. این دو لنز به ترتیب برای گرفتن عکس‌ از سیاره زمین و گرفتن سلفی به کار‌گرفته می‌شود.

4 نظرات
  1. سعید می‌گوید

    جالبه اکثرا از دوربین و لنزهای نیکون استفاده میکردن

  2. زهره می‌گوید

    دقیقا تموم مدت این تو ذهنم بود «نیکون»

  3. Bibiana می‌گوید

    توسط امیر حسینی,thanks so much for the post.Much thanks again. Really Cool.

  4. طاهر صفری می‌گوید

    من روی دوربین Canon EOS 5DS R از لنز EF 11-24mm F/4L USM Canon استفاده میکنم. هر کس که با این دو کار بکند خواهد فهمید که من چی میگم…

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.