شاتر الکترویکی آلپا: تحولی دیگر در عکاسی با دوربین‌های تکنیکی

0 1,516

آلپا شاتر الکتریکی خود را با هم‌کاری شرکت سینار در فتوکینا 2016 معرفی کرد. عرضه‌ی این شاتر الکتریکی در کنار محصولاتی مانند سیلکس، تحولی در دوربین‌های تکنیکی به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است، آن‌چه که ما در اینجا شاتر الکتریکی می‌نامیم، با آن‌چه که به صورت متعارف شاتر الکترونیکی دوربین (مانند دوربین‌های کامپکت یا نمونه‌های پیشرفته‌ی آن در دوربین‌های فوجی) متفاوت هستند. در واقع شاتر الکتریکی مانند شاترهای کانونی موجود در دوربین‌های اس‌ال‌آر متعارف مانند کانن و نیکون است که در آن یک شاتر پرده‌ای با تنظیمات الکتریکی تنظیم می‌شود. با این تفاوت که شاتر الکتریکی آلپا، شاتری میان‌لنز است.

شاتر الکتریکی آلپا، برخلاف شاترهای الکتریکی که پیش از این در بازار موجود بود، به مبدل برق نیازی نداشته و با باتری داخلی کار می‌کند. اگر با سازوکار دوربین‌های تکنیکی آشنا باشید، می‌دانید هرجا که از شاتر الکتریکی صحبت‌ می‌شود، هم‌زمان از شرکت سوئیسی سینار هم سخن به میان می‌آید. این مورد نیز از این قاعد مستثنی نیست و آلپا با هم‌کاری شرکت سینار این شاتر را تولید کرده است.

004581

کاربران می‌توانند از این شاتر در کنار دوربین‌ 12 FPS بهره ببرند، هم‌چنین امکان استفاده از آن بر روی دیگر دوربین‌های سری12 نیز فراهم است که البته در این حالت، کاربر باید از آلپا سیلکس برای کنترل آن استفاده کند. آلپا این شاتر را همانند گریپ طراحی کرده است، ‌در نتیجه هنگام استفاده از این شاتر به همراه FPS یا سیلکس، شاتر به بخشی از بدنه‌ی دوربین تبدیل می‌شود. بدیهی است برای استفاده از این شاتر،‌ باید شاترهای مکانیکی میان لنز قدیمی را با نمونه‌های جدیدتر eShutter 125‌ یا eShutter 250 جایگزین کنید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود شاترهای الکتریکی میان‌لنز شرکت‌هایی مانند فیزوان و هسلبلاد  با حداکثر سرعت 1/1600 و 1/2000 ثانیه، چرا باید این محصول را محصولی انقلابی دانست؟ در پاسخ باید گفت که حداکثر سرعت شاتر به بزرگی دهانه‌ی شاتر بستگی دارد. به دلیل بزرگ‌تر بودن شاتر لنز دوربین‌های تکنیکی است که به طبع به گسترده‌ی وسیع‌تری از لنزها منجر می‌شود. برای مثال وایدترین لنز هسلبلاد که حسگر فول‌فریم را پوشش می‌دهد،‌ لنز 35 میلی‌متری است؛ در حالی که وایدترین لنز دوربین‌های تکنیکی لنز 23 میلی متر است که البته اندکی حرکت (شیفت) را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این‌حال کاربران این لنز‌ها منتظر شاتر الکتریکی با حداکثر سرعت 1/500 خواهند ماند!

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.