اصلاح 8 اشتباه رایج در تمیز کردن دوربین‌ (1)

0 1,750

نگهداری از یک دوربین دیجیتال صرفا به قرار دادن آن در داخل یک کیف مناسب، یا جلوگیری از ضربه خوردن آن ختم نمی‌شود. هر چقدر هم که دوربین شما در برابر ورود رطوبت و گرد وخاک مقاوم باشد، نیاز به مراقبت ویژه و تمیزکاری دارد. وجود لک و همچنین ورود اجسام ریز و گرد و خاک و نشستن آنها بر روی سنسور دوربین‌ شما، باعث بوجود آمدن یکسری نقاط سیاه در تصاویر ثبت شده می‌شود. این اتفاق برای عکاسانی که خارج از محیط آتلیه عکاسی می‌کنند بیشتر اتفاق می‌افتد که دلیل آن، تعویض مکرر لنزها در زمان کار با دوربین و همچنین عکاسی در محیط‌های پر گرد وخاک مانند عکاسی در طبیعت (بخصوص در بیابان) است.

روش‌های متعددی برای از بین بردن آلودگی و گرد و خاک‌های بوجود آمده وجود دارد که اکثرا اشتباه و یا غیر اصولی هستند. در این مطلب قصد داریم  اشتباهات رایج در تمیز کردن دوربین و تجهیزات را معرفی کرده و راه اصولی برای انجام آن‌ را توضیح دهیم. روش‌هایی که بیشتر عکاسان از آنها استفاده می‌کنند و متاسفانه باعث آسیب رساندن به تجهیزات‌شان می‌شوند.

 

DSLR_tips_how_to_clean_your_camera_DCM128.shoot_gearcraft.open2_FEATURED2

۱. عدم خشک کردن و ازبین بردن سریع رطوبت و نم

حتی اگر دوربین شما در مقابل گرد و خاک و رطوبت مقاوم است، بهتر است بلافاصله بعد از عکاسی در محل‌های پر گرد و خاک و یا مرطوب دوربین خود را تمیز کنید. در ابتدا توسط یک پارچه خشک و بدون پرز، نم و رطوبت را خشک کنید. استفاده از یک دستمال نامناسب و زبر به سطوح حساس تجهیزات شما آسیب وارد می‌کند، به همین خاطر دستمال‌هایی با الیاف ابریشم و بدون پرز برای این کار گزینه مناسب‌تری خواهند بود. دستمال Silky Wipe از شرکت گرین کلین یک نمونه بسیار عالی از این نوع دستمال‌ها می‌باشد. سپس از اسپری هوا با سری مناسب و برس‌های مخصوص برای از بین بردن گرد و خاک استفاده کنید که در ادامه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد. نکته مهمی که باید در هنگام عکاسی در کنار ساحل دریا بخصوص در زمان وزش باد بدانید این است که شن‌های ساحل و همچنین نمک موجود در هوای این مکان‌ها آسیب شدیدی به تجهیزات شما خواهند زد. پیشنهاد می‌شود بعد از عکاسی در این مکان‌ها حتما تجهیزات مناسب این کار را از شرکت‌های معتبر تهیه کرده و به صورت اصولی اقدام به تمیز کردن دوربین و وسایل عکاسی خود کنید.

 

CAN60.workshop.step1

۲. عدم فعال کردن تمیز کننده سنسور دوربین

در داخل دوربین‌های امروزی یک تمیز‌کننده اتوماتیک سنسور قرار دارد که وظیفه آن حذف ذرات ریز گرد و غبار چسبیده شده بر روی سطح سنسور است. نحوه کار این مکانیزم بدین صورت است که با ایجاد یک لرزش خفیف بر روی سطح سنسور، این ذرات را از روی سطح سنسور بلند می‌کند. این لرزش‌ها هم بر روی سنسور و هم بر روی فیلتر Low Pass دوربین اعمال می شود. فعال کردن این مکانیزم بسیار ساده است. داخل منوی دوربین خود شوید و در قسمت Setup گزینه Sensor cleaning را فعال کنید. به یاد داشته باشید در صورت لزوم چند بار این کار را تکرار کنید تا گرد و خاک از روی سطح سنسور شل شده و حذف شوند. در صورت عدم حذف آلودگی‌ها نگران نباشید و تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

 

10-simple-things-to-maintain-the-health-of-your-camera_sensor-dust

۳. از بین بردن لکه‌ها با نرم‌افزارهای ویرایش عکس به جای کار اصولی

عکاسان بسیاری هستند که به جای صرف وقت برای تمیز کردن اساسی تجهیزات خود به سراغ نرم‌افزارهای ویرایش عکس می‌روند و برای ازبین بردن این لکه‌ها دست به دامن فتوشاپ می شوند. اگر بعد از عکاسی لک، تیرگی و یا قسمت‌های محو در عکس خود مشاهده کردید بدانید که وقت آن رسیده دستی به سر و روی تجهیزات خود بکشید. زمان آن رسیده ابزار تمیز کاری حرفه‌ای خود را بیرون آورده و شروع به کار کنید.

اگر تجربه کافی ندارید نگران نباشید، چرا که پیکسل مثل همیشه در کنار شماست. ما در پیکسل طرح جدیدی به نام “جمعه‌‌های پاکیزگی” داریم که می‌توانید در آن ثبت نام کرده تا ما به رایگان دوربین شما را نظافت کنیم. بعد از مشاهده نحوه انجام کار توسط همکاران ما و آشنایی با مراحل آن، می‌توانید لوازم حرفه‌ای مخصوص نظافت دوربین و تجهیزات عکاسی را تهیه کرده و از دفعات بعد خودتان این کار را انجام دهید. Green Clean یکی از شرکت‌های نامی و مطرح در زمینه تجهیزات پاکیزگی دوربین است و محصولات منحصر به فرد و بسیار حرفه‌ای را مخصوص این کار عرضه کرده است. این شرکت اروپایی محصولاتی با کیفیت بالا را برای تمیز‌کردن تجهیزات عکاسی و دستگا‌ه‌های اداری تولید می‌کند و گروه پیکسل نمایندگی رسمی این شرکت در ایران است. می‌توانید به سایت فروشگاه سری بزنید تا از نزدیک با محصولات متنوع آن آشنا شوید.

 

Sensor_cleaning_camera_tips_NIK06.zone_2.mainimage3

۴. تمیزکاری در محیط‌های نامناسب

انتخاب محیطی مناسب که در آن قصد تمیزکاری تجهیزات خود را دارید بسیار مهم است. اگر در منزل و یا اتاق کار خود قصد انجام این کار را دارید به نکات زیر توجه کنید:

  • اتاقی را انتخاب کنید که جابه‌جایی هوا در آن کم باشد.
  • اگر هواکش و یا تهویه کننده هوا (کولر و یا اسپیلت) روشن است آنرا خاموش کنید تا ذرات گرد و خاک معلق در هوا بر روی سطح سنسور ننشیند. لازم به ذکر است هواکش‌های مکنده گزینه خوبی برای خارج کردن ذرات معلق از هوای اتاق است.
  • اگر از جاروبرقی و یا دستگاه‌های مشابه برای نظافت محیط استفاده کرده‌اید، اجازه دهید مدتی بگذرد تا ذرات معلق به حداقل برسند و سپس شروع به کار کنید.
  • از تمیز کردن سطح سنسور در محیط‌های باز خودداری کنید زیرا ممکن است نتیجه کار برعکس شده و آلودگی هوا موجب کثیفی بیشتر حسگر شود.

فراموش نکنید که اینها تنها برخی از اشتباهات رایج در هنگام تمیز کردن تجهیزات است. آیا شما هم موارد دیگری را می‌شناسید که می‌تواند موجب آسیب زدن به تجهیزات شوند؟ در مطلب بعدی ما موارد دیگری که ممکن است موجب آسیب رساندن به تجهیزات شوند را بخوانید.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.