حسگر 5D Mark IV زیر ذره‌بین DxOMark

0 1,771

طبق تحلیل و بررسی‌هایی که سایت معتبر DxOmark بر روی سنسور دوربین جدید کانن یعنی 5D Mark IV انجام داده، اعلام کرده که این سنسور بهترین حسگر تصویری است که تا به حال توسط کانن تولید شده است. در مجموع DxOmark نکات بسیار مثبتی را برای این حسگر برشمرده و به این نتیجه رسیده است که کسانی که 5D Mark III دارند باید به فکر ارتقای آن باشند.

پیشرفت‌های خارق‌العاده این حسگر و ارائه تصویری با داینامیک رنج و رزولوشن بالاتر، 5D Mark IV را به یک دوربین جذاب تبدیل کرده است. این سنسور فول فریم ۳۰.۴ مگاپیکسلی از نوع CMOS است و تصویری با رزولوشن 6720×4480 پیکسل ارائه می‌دهد. در حالی که حسگر تصویر 5D Mark III رزولوشنی برابر با ۲۲.۳ مگاپیکسل دارد. برخورداری از رزولوشن بالاتر در سنسور Mark IV ویژگی‌‌ای است که می‌تواند کانن را همچنان در رقابت با حسگر‌های سونی و نیکون حفظ کند.

scores

سیستم فوکوس خودکار این سنسور را می‌توان با سردمدار دوربین‌های کانن موسوم به 1D X Mark II مقایسه کرد؛ چرا که نواحی بیشتری از فریم تصویر را تحت پوشش قرار می‌دهد و در مجموع از ۶۱ نقطه فوکوس در بخش‌های پایینی و بالایی فریم برخوردار است که امکان قرار دادن سوژه در گوشه کادر را نیز در حالت فوکوس اتوماتیک ممکن کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که ۴۱ نقطه فوکوس از این ۶۱ نقطه از نوع کراس هستند که عملکرد فوکوس را بسیار دقیق‌تر انجام می‌دهند. به علاوه ۵ نقطه فوکوس Dual Cross در f/2.8 و ۲۱ نقطه فوکوس کراس در f/8 عملکرد فوکوس خودکار را با تمامی لنزهای EF کانن بسیار سریع کرده است. در کنار همه این ویژگی‌ها قابلیت Dual Pixel Raw‌ مزیت دیگری است که این حسگر را نسبت به نمونه‌های قبلی منحصر به فرد کرده است. این قابلیت اصلاح فوکوس را در مرحله ادیت عکس ممکن کرده است. عملکرد Dual Pixel Raw این‌گونه است که از سوژه دو عکس ۳۰.۴ مگاپیکسلی با عمق میدان‌های متفاوت به ثبت می‌رسد. این ویژگی آزادی عمل وسیعی را در مرحله ادیت عکس از اصلاح و تنظیم عکس‌های ماکرو گرفته تا تغییر بوکه‌ها و کاهش پدیده ghosting را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد.

canon_top_5

یکی دیگر از تفاوت‌های حسگر Mark IV نسبت به نمونه‌های قبلی افزایش یافتن سرعت ثبت تصاویر به صورت پیوسته است. این سنسور با سرعتی معادل ۷ فریم بر ثانیه و امکان ثبت ۲۱ تصویر RAW به صورت پیوسته به ابزاری قدرتمند در عکاسی پیوسته تبدیل شده است.

DxOmark به سنسور Mark IV امتیاز ۹۱ را اختصاص داده و بالاترین امتیازی است که یک حسگر کانن تا به حال توانسته از بررسی‌های سخت‌گیرانه این سایت بگیرد و به این ترتیب این دوربین موفق شده تا برادر بزرگ‌تر خود یعنی 1D X MaRk II را پشت سر بگذارد. افزایش داینامیک رنج (13.6 EV) و ارائه عمق رنگی بیشتر از دلایلی است که این حسگر را در صدر جدول قرار داده است. این در حالی است که 5D Mark III داینامیک رنجی معادل 11.7 EV دارد. علاوه بر این سنسور Mark IV تصاویر را با عمق رنگی معادل ۲۰ بیت تا ایزوی ۱۶۰۰ به ثبت می‌رساند و این رقم برای ایزوی ۶۴۰۰ به ۱۷ بیت می‌رسد؛ بنابراین این سنسور از حساسیت رنگی بالایی نیز برخوردار است.

dynamic-range

color-depth

 

نسبت سیگنال به نویز بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. این نسبت در ایزوی ۱۰۰ چیزی در حدود ۴۲ دسی‌بل است؛ بنابراین عکس ثبت شده از کمترین نویز ممکن برخوردار است. این نسبت در ایزوی ۸۰۰ به ۳۷ دسی‌بل می‌رسد که همچنان تصویر کم نقص و با نویز پایین خواهد بود.

signsl-noise-ratio

مطمئنا کانن 5D Mark IV بهترین حسگر ساخت کانن تا به این تاریخ را در قلب خود جای داده است و همین عامل به تنهایی می‌تواند کافی باشد تا کاربران نسخه‌های پیشین محصولات کانن به فکر ارتقاء دوربین عکاسی خود باشند.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.