رمزگشایی از لنزهای نیکون: Fluorine یا Fluorite

0 1,412

شاید شما در حین خرید یا خواندن مطلب در مورد لنزهای نیکون با این دو واژه (Fluorine  و  Fluorite) مواجه شده باشید. شاید متوجه تفاوت آن‌ها شده باشید، شاید هم نه! به هر‌حال این دو کلمه علی رغم داشتن ظاهر نوشتاری و تلفظی مشابه، دارای معنای کاملاً متفاوتی هستند. در این پست به این تقاوت می‌پردازیم و ویدئوهایی در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

Nikkor-fluorine-coating-explained

حقیقت این است که تشابه این دو کلمه در نوشتار و تلفظ محدود به زمانی است که از واژگان انگلیسی آن‌ها استفاده می‌کنیم. به محض آن که این دو واژه را به زبان فارسی ترجمه کنیم، تفاوت آن ها بیش‌تر آشکار می‌شود.

لنزها با پوشش  Fluorine

کلمه Fluorine به همان عنصر فلور در جدول تناوبی عناصر با علامت اختصاری F اشاره دارد. منظور نیکون از بکار بردن این کلمه در مورد برخی از لنزها این است که پوششی از فلور بر روی عدسی لنز اعمال شده است. این پوشش کمک می کند تا سطح عدسی از آلودگی و گردوغبار در امان بوده و بنابر ادعای شرکت نیکون بسیار بادوام است ( در مقایسه با پوشش سایر شرکت ها). اگر یه مقدار علمی‌تر بخواهید بدانید، قضیه این است که این پوشش بر روی زوایه تماس استاتیکی بر روی سطح شیشه اثر گذاشته و آن را از 40 درجه به 110 افزایش می‌دهد. یعنی اینکه آلودگی نمی‌تواند به خوبی به سطح شیشه بچسبد و به راحتی از سطح آن حذف می‌شود.

Screen-Shot-2014-05-27-at-2.46.50-PM

در زیر ویدئویی در ارتباط با این پوشش می‌بینید.

در ابتدا این پوشش بر روی تنها دو عدد لنزهای تله نیکون (800mm f/5.6 و 400mm f/2.8) اعمال شده بود، ولی اخیراً بر روی تمام لنزهای تله رده آخر نیکون قرار گرفته است.

لنزهای با پوشش  Fluorite

کلمه Fluorite به مینرالی به همین اسم اشاره دارد. زمانی که لنزی از شرکت نیکون دارای این مشخصه باشد، بدان معنا است که در داخل عدسی های لنز – در خود شیشه عدسی لنز – از این مینرال استفاده شده است. وظیفه چیست؟ این مینرال ها در حقیقت تک کریستال هایی هستند که دارای آبراسیون رنگی کمی بوده و در ضمن کاهش وزن لنز، کیفیت اپتیکی آن را افزایش می دهند.

ویدئو زیر نگاهی به این فن آوری و طرز عملکرد آن دارد (حدود دقیقه 2:32 – این ویدئو را در یکی از پست های قبلی نیز ارائه کرده بودیم).

اگرچه ما تلاشی ناچیز جهت رمزگشایی از این دو کلمه کاملاً مشابه انجام دادیم، ولی شاید در مواجه با این کلمات دقیقاً به خاطر نیآوریم که فلور کدام بود و تک کریستال فلورایت کدام بود؟ راه ساده این است که به انتهای کلمه Fluorite یعنی ite توجه کنید. این پیشوند در حقیقت یک شکل صفتی از کلمه یونانی lithos به معنی صخره یا سنگ است. یادی از کلمه meteorite به معنی شهاب سنگ بکنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.