مقایسه لنز‌های 50mm F/1.4 Art سیگما و 50mm F/1.2 L کانن

7 5,078

دو لنز 50mm F/1.4 Art سیگما و 50mm F/1.2 L کانن از با کیفیت‌ترین لنز‌های نرمال ۵۰ میلی‌متری به حساب می‌آیند. این دو لنز برای عکاسان حرفه‌ای پرتره، مد و فشن، عروسی و مستند با توجه به کیفیت اپتیکی بالایی که دارند، گزینه‌های ایده‌الی به حساب می‌آیند؛ اما این دو لنز اساساً با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند؟ کدام‌یک برای زمینه‌ای که در آن عکاسی می‌کنید، بهتر است و اینکه که خرید کدام‌یک از آن‌ها توجیه اقتصادی بیشتری دارد. در این مطلب سعی شده است تا با بررسی مشخصات  این دو لنز به سوالاتی از این دست پاسخ داده شود.

وضوح و کنتراست رنگی:

در ابتدا بهتر است که یک موضوع را امتحان کنیم. به نظر شما کدام یک از عکس‌های زیر با لنز 50mm سیگما گرفته شده و کدام یک با لنز 50mm f1.4 کانن؟

(عکس اول با لنز سیگما و عکس دوم با لنز کانن گرفته شده است). همان‌طور که در عکس‌ها نیز مشخص است در ابعاد متداول، تفاوت وضوح و کیفیت عکس بسیار ناچیز است؛ بنابراین اگر عکس‌هایتان را در ابعادی نه چندان بزرگ و کوچک‌تر از ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر چاپ می‌کنید، عملاً این دو لنز از لحاظ شارپنس با یک‌دیگر تفاوتی نمی‌کنند؛ اما در ابعاد بزرگ‌تر قضیه کمی فرق دارد، چرا که در مورد شارپنس و کنتراست رنگی تصویر  لنز ۵۰ میلی‌متری سیگما نسبت به نمونه کانن آندر جایگاه بهتری قرار می‌گیرد. برای مقایسه دقیق‌تر کیفیت و خطاهای اپتیکی این دو لنز می‌توانید به وبسایت DxO Mark مراجعه کنید.

50mm F/1.4 Art و 50mm F1.2 L USM
نمونه عکس‌های گرفته شده با دو لنز 50mm F/1.4 Art سیگما و 50mm F1.2 L USM

بازشدگی دهانه دیافراگم:

لنز ۵۰ میلی‌متری f1.2 کانن نسبت به لنز ۵۰ میلی‌متری سیگما از حداکثر بازشدگی دهانه دیافراگم بیشتری برخوردار است. هر چند این اختلاف چیزی برابر با نیم استاپ است ولی در شرایط نوری ضعیف بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین اگر به صورت حرفه‌ای در خارج از استودیو عکاسی می‌کنید و شرایط نوری همیشه برای عکاسی مطلوب نیست، لنز کانن گزینه کارآمد‌تری به حساب می‌آید. از طرف دیگر با لنز ۵۰ میلی‌متر کانن می‌توان به عمق میدان کم‌تر با بوکه‌هایی محو‌تر در پس‌زمینه تصویر رسید. از طرف دیگر با توجه به اینکه دیافراگم لنز سیگما ۹ پره‌ای است (یک پره بیشتر از لنز کانن) بوکه‌های آن به فرم دایره‌ای نزدیک‌تر هستند.

تصویر سمت راست بوکه‌ لنز کانن و تصویر سمت راست بوکه لنز آرت سیگما

عملکرد فوکوس

موتور فوکوس لنز 50mm F/1.2 L کانن از نوع USM است و با توجه به اینکه توسط خود کمپانی ساخته شده با دوربین‌های کانن هماهنگی بیشتری دارد. به خصوص فوکوس لنز نسبت به لنز 50mm F/1.4 Art در شرایط نوری ضعیف با عملکردی بهینه‌تر و با سرعتی بالاتر صورت می‌گیرد.

وزن و اندازه

وزن لنز ۵۰ میلی‌متری کانن برابر با ۵۸۰ گرم بوده و در حدود ۲۳۵ گرم از لنز 50mm Art آرت سیگما سبک‌تر است. ابعاد این لنز هم تقریباً نصف رقیب سیگمایی است.

لنز 50mm F/1.4 Art سیگما
لنز 50mm F/1.4 Art سیگما
لنز 50mm F1.2 L USM کانن
لنز 50mm F1.2 L USM کانن

قیمت و صرفه اقتصادی

قیمت لنز سیگما آرت ۵۰‌ میلی‌متری تقریباً ۴۰ درصد از لنز 50mm F/1.2 L کانن کمتر است. البته در این سطح از عکاسی تفاوت قیمت لنز‌ها و توجیه اقتصادی اساساً در اولویت قرار نمی‌گیرد، چرا که هدف رسیدن به بهترین عملکرد و بالاترین کیفیت در عکس نهایی است. هم‌چنین باید اشاره شود که اگر به صورت آماتور، روزمره یا از روی علاقه عکاسی می‌کنید، لنز‌های 50mm f1.4 USM و 50mm f1.8 STM گزینه‌های منطقی‌تر و البته اقتصادی‌تری به حساب می‌آیند. پیش از این مطلبی در باره مقایسه این دو لنز در مجله پیکسل منتشر شده که از طریق لینک زیر می‌توانید آن را مطالعه کنید:

مقایسه دو لنز EF 50mm f/1.4 USM و EF 50mm f/1.8 STM کانن

کدام یک از این دو لنز برای شما بهتر است؟

با توجه به مقایسه‌ای که از این دو لنز شد می‌توان گفت که برای عکاسی فاین‌آرت، عکاسی پرتره، فشن و در کل عکاسی استودیویی، لنز 50mm F/1.4 Art سیگما گزینه مناسب‌تری است. در طرف مقابل اگر به صورت حرفه‌ای عکاسی مستند، عکاسی خیابانی یا عکاسی در محیط‌های خارج از استودیو را دنبال می‌کنید، 50mm F/1.2 L کانن، لنز مطلوب‌تری برای شما خواهد بود.

اگر تجربه‌ کار با هر یکی از این دو لنز دارید و یا اینکه نظرتان با چیزی که در مطلب نوشته شده متفاوت است، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

7 نظرات
  1. ایمان می‌گوید

    غلط نگارشی در قسمت مقایسه بوکه!!

    1. امیر حسینی می‌گوید

      ممنون از دقت نظرتون

  2. کامران امیری می‌گوید

    سلام بنده برند نیکون دارم و لنزهای زیادی رو‌تجربه کردم و یکی از لنزهای رو که خریداری کردم (خیلی از لنزها رو برای تجربه امانت می‌شود گرفت ) سیگما ارت ۵۰میلیمتر دیاف ۱.۴ است .
    شاید در نگاه اول تفاوت زیادی در عکس ها مخصوصا در گوشی همراه احساس نکنید اما در مانیتور های بزرک و‌چاپ ها بزرگ تفاوت از دید یک عکاس کاملا محسوس است .
    فوکوس سریع و دقیق و بارل بزرگ فوکوس دستی .تمام وقت بودن فوکوس دستی .کیفیت خوب ساخت و قیمت مناسب از مزایای این لنز است
    از معایب آن وزن زیاد برای استفاده طولانی مدت است
    البته این وزن مزیتی هم دارد و روی بدنه های سنگین (برای بنده نیکون D810) وزن دوربین را متعادل می‌کند
    در مورد ابعاد و وزن بسیار شبیه لنز های معروف زایس است پس نمیتوان آنراخیلی سخت گرفت .
    از نظر کیفیت اوپتیکی فقط نیکون ۵۸میلیمتری به آن نزدیک است و خود این لنز به زایس ۵۵میلیمتر

  3. آرزو می‌گوید

    سلام و خسته نباشید. آیا لنز کنن 50 میلیمتر 1.2 روی دوربین کنن 80d قابل استفادست؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      بله ولی خوب تقریبا همان وضوحی رو با دوربین شما داره که لنز 50mm f1.4 داره و اگر قصد ندارید بعدها بدنتون رو به یه فول‌فریم ارتقا بدید، خرید این لنز توجیه اقتصادی نداره و ۵۰ میلی‌متر f1.4 گزینه مناسب‌تریه

  4. Farhad می‌گوید

    سلام من دوربین ۸۰۰ d کانن دارم و میخوام یکی از دو لنز ۵۰ کانن با f1.4 و f1.8 رو بخرم با توجه به اینکه قیمت f1.4 حدودا ۳برابر f1.8 هستش ارزش خرید رو داره یعنی اونقدی فرق داره که f1.4 رو بخرم؟ممنون از وب سایت خوبتون

  5. نیما می‌گوید

    سلام برای عکاسی پرتره لنز ۵۰فیکس اف ۱/۲بهتره یا ۸۵فیکس سیگما؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.