مقایسه دو لنز EF 50mm f/1.4 USM و EF 50mm f/1.8 STM کانن

دو لنز نرمال پرطرفدار کانن، کدام یک برای شما بهتر است؟

4 7,012

اگر شما از دوربین‌های DSLR کانن برای عکاسی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد به فکر تهیه یکی از دو لنز 50mm f/1.8 STM و 50mm f/1.4 USM افتاده‌اید. این دو لنز در واقع محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین لنز‌های پرایم کانن به حساب می‌آید و می‌توان آن‌ها را در کیف خیلی از عکاس‌ها پیدا کرد. ولی این دو لنز چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ انتخاب کدام یک از آن‌ها بیشتر به کار شما خواهد آمد؟ چرا یکی از آن‌ها قیمتی سه برابر دیگری دارد؟ در ادامه سعی شده تا با مقایسه‌ای مختصر به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده شود و به شما مک کند تا با آگاهی بیشتری یکی از این دو لنز را با توجه نیازتان انتخاب کنید.

هر دو لنز 50mm f/1.8 STM و 50mm f/1.4 USM لنز‌های سریع با حداکثر باز شدگی دهانه دیافراگم بالا، ابعاد کامپکت و وضوح بالا، عملکرد مناسبی در شرایط نوری مختلف دارند و بوکه‌های نرمی در پس زمینه ایجاد می‌کنند. به لطف این ویژگی این دو لنز برای عکاسی پرتره نیز بسیار مناسب هستند و اگر قصد دارید عکاسی پرتره انجام دهید، وجود یکی از این دو لنز در لوازم عکسی‌تان ضروری به نظر می‌رسد.

لنز 50mm f/1.8 STM
لنز 50mm f/1.8 STM

 

لنز EOS 50mm F1.4 USM کانن
لنز EOS 50mm F1.4 USM کانن

وضوح تصویر

در عدد دیافراگم F4 تا F11 این دو لنز تقریباً وضوح یکسانی دارند و در f/8 به بالاترین وضوح می‌توان دست یافت. البته اختلاف وضوح در عدد دیافراگم‌های مختلف، در ابعاد متداول تصویر، چندان قابل تشخیص نیست و تصویر در عدد دیافراگم‌های مختلف از کیفیتی مطلوبی برخوردار است.

موتور فوکوس:

موتور فوکوس لنز EF 50mm f/1.4 از نوع USM است که از سرعت عمل بیشتری برخوردار است. در طرف موتور فوکوس لنز EF 50mm f/1.8 از تکنولوژی STM برخوردار است و فوکوس با صدای بسیار کمتری انجام می‌شود که برای فیلم‌برداری ایده‌آل‌تر است.

حداقل باز شدگی دهانه دیافراگم:

EF 50mm f/1.4 USM کانن لنزی سریع تر به حساب می‌آید و تا ۲/۳ استاپ می‌توان بیشتر عدد دیافراگم را کاهش داد. هر چند این مقدار اختلاف چندان زیادی به حساب نمی‌آید و با هر دو لنز می‌توان در شرایط کم‌نور با تصویری با روشنایی مناسب ثبت کرد.

دلایل انتخاب لنز EF 50mm f/1.4 USM

لنز EF 50mm f/1.4 USM در فوکوس خودکار از سرعت عمل بیشتری برخوردار است و می‌توان با بازشدگی دهانه دیافراگم بیشتری (F1.4) با آن عکاسی کرد. به علاوه افت روشنایی و وضوح در حواشی تصویر در دیافراگم‌های باز کمتر است؛ بنابراین در ژانر‌های از عکاسی که سوژه متحرک است، مثل عکاسی خیابانی، انتخاب این لنز مناسب‌تر است.

دلایل انتخاب لنز EF 50mm f/1.8 STM

لنز EF 50mm f/1.8 STM قیمتی معادل یک سوم لنز EF 50mm f/1.4 دارد. ابعاد این لنز کوچک‌تر است و ۱۳۱ گرم وزن کمتری دارد. به علاوه که این لنز بزرگنمایی بیشتری نسبت به لنز EF 50mm f/1.4 کانن (۰.۲۱ در مقابل ۰.۱۵) دارد و در عکاسی کلوزآپ عملکرد بهتری دارد.

قطر دهانه لنز EF 50mm f/1.8 STM برابر با ۴۸ میلی‌متر است در حالی که قطر دهانه لنز EF 50mm f/1.4 ۵۸ میلی‌متر است و برای خرید فیلتر باید به دلیل کوچک‌تر بودن سایز فیلتر هزینه کمتری باید پرداخت کرد.

با این تفاسیر در عکاسی پرتره، منظره و استفاده روزمره از لنز، لنز EF 50mm f/1.8 STM انتخاب مناسب‌ و منطقی‌تری به حساب می‌آید. چرا که خرید لنز EF 50mm f/1.4 با قیمت سه برابری با ویژگی‌هایی که دارد در این زمینه‌ها اساساً توجیه اقتصادی ندارد.

 

لینک مقایسه مشخصات فنی دو لنز EF 50mm f/1.8 STM و EF 50mm f/1.4 USM:

مقایسه 

4 نظرات
  1. حسین بختیاری می‌گوید

    سلام ممکنه در رابطه با لنز گران قیمت 50 mm f 1.2 canon و همچین 50 mm f 1.4 sigma art صحبت کنید؟ این دو لنز ارزش خرید دارند؟ کیفیت 50 میلیمتر کنون از نوع 1.4 خودش سه برابر بهتره واقعن؟(نسبت به ققیمتشون)… و بین این دو لنزی که پرسیدم کدومشون رو برای خرید پیشنهاد میکنید؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام.
      حتما این دو لنز رو با هم مقایسه می‌کینم در آینده. ولی این سوال که کدوم یکی از این لنز‌ها بهتره، عملا می‌تونه چندتا جواب داشته باشه. چون فاکتور‌های فنی زیادی در مورد این لنز‌ها رو می‌شه با هم مقایسه کرد. اگر به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کنید، برای چاپ در ابعاد بزرگتر از ۱۰۰ در ۷۰ سانتی‌متر مولفه‌هایی مثل شارپنس و تفرق رنگی بسیار مهم می شود. با این شرایط اگر از توجیه اقتصادی خرید هر یک از این لنز‌ها طرف نظر کینم، انتخاب من به شخصه سیگمای ۵۰ میلی‌متر آرت خواهد بود.

  2. هومن خواجه نوري می‌گوید

    سلام . لطفا بین لنز ۵٠ اف ١/٢ کنون با ۵٠ سیگمای سری آرت هم مقایسه بذارین ، چون من فکر میکردم لنز کنون فوق العادس اما ……….

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام، حتما، تا آخر این هفته قراره که مطلبی در این باره منظتر کنیم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.