معرفی فیلتر دو رنگ یا Bi Color برنامه Nik Color Efex 2019

0 2,331

در این ویدئو از سری آموزش‌ برنامه Nik Color Efex سراغ یکی دیگر از فیلتر‌های این برنامه به نام Bi Color Filter می‌رویم. این فیلتر به نوعی، جایگزین فیلتر‌های قدیمی دو رنگ در دنیای عکاسی است. قدیم‌ها، یه سری فیلتر‌های دو رنگ بودن، مثل عینک دودی‌هایی که بالاشون تاریک‌تر از پایینشون هست، این فیلتر‌ها هم از بالا یک رنگی داشتند و رو به پایین شفاف می‌شدن. یا از پایین هم یک رنگ دیگه‌ای داشتند و این دو تا رنگ در وسط با هم ترکیب می‌شدند. نوع تک رنگش زیاد بود و نوع دور رنگش هم معمولا هم آبی، نارنجی اون تو بازار پیدا می‌شد. دو رنگ این از اون فیلتر‌هایی بود که برای عکاسی از ساحل و دریا، خیلی استفاده می‌شد. اونها رو می‌بستند روی لنز و رو به دریا عکاسی می‌کردند، تا هم آبی آسمون رو آبی‌تر کنه و هم ساحل رو طلایی‌تر کنه.

خوشبختانه فیلتر Bi Color در برنامه Nik Color Efex به ما این امکان را می‌دهد تا باز هم همون فیلتر‌ها رو تجربه کنیم. این فیلتر برای زمانی خوب است که عکسی که از دریا گرفتید، رنگ و روح خوبی ندارد. خصوصا اگر دم صبح عکس گرفته باشید یا بعد از غروب عکس گرفته باشید، معمولا رنگ آسمون و دریا، خیلی دلخواهتون نیست. با این فیلتر می‌تونین، رنگ‌های دلخواهتون رو با آسمون و دریا، ترکیب کنید.

مثلا در این آموزش، ما عکسی از ساحل دریا می‌بینیم که قبل از طلوع آفتاب گرفته شده و رنگ آبی آسمان، همه چیز را آبی کرده. با این فیلتر  می‌توانیم دو رنگ به تصویر بدیم. یک رنگ به بالای عکس و یک رنگ به پایین عکس.

البته در فیلتر رنگ جالب، فقط نوع دو رنگ نیست. انواع فیلتر شیشه‌ای را در اینجا داریم که بعضی تک رنگ هستند (یعنی از یک رنگ به شفاف می‌رسند) و بعضی هم دو رنگ هستند. از منوی Color Set می‌تونیم یکی از انواع آنها را انتخاب کنیم.

منوی پایینی فیلتر Bi Color هم Opacity یا شدت فیلتر نام دارد. همانطور که از اسم ان هم مشخص است، می‌تونه شدت یا همان فلظت رنگ‌هایی که روی عکس اضافه می‌شه رو نشون بده. گزینه بعدی هم Blend است. که مقدار تغییر تدریجی از یک رنگ به رنگ دیگر رو کنترل می‌کنه. بعد از اون هم Vertical Shift قرار داره که محل قرارگیری خط وسط یا همان خط افقی بین دو تا رنگ رو کنترل می‌کنه. این خط همیشه هم صاف نیست. برای همین هم لازمه گاهی اوقات اون رو بچرخونیم. یعنی بسته به زاویه‌ای که رو به دریا داریم، می‌تونیم این خط رو زاویه‌دار کنیم تا دقیقا روی مرز ساحل و دریا قرار بگیره.
با فیلتر Bi Color می‌توانید انواع رنگ‌های جالب را روی عکس‌های منظره خود اضافه کنید و شکل و ظاهر آنها را بهبود دهید.

مشاهده سایر قسمت‌ها

منبع: Digimage

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.