فضای نگاه در عکاسی: به سوژه خود فضایی برای نگاه کردن بدهید

0 164

یکی از اولین تکنیک هایی که به عنوان یک عکاس می آموزید، قانون یک سوم است و اینکه چگونه سوژه را در یک سمت تصویر قرار دهید – به جای اینکه صاف آن را در وسط قرار دهید – که معمولا باعث ایجاد ترکیب بندی خوش آیند تری می شود. موضوع این مطلب کوتاه نیز ایده ای مرتبط است، اینکه چگونه به سوژه ای که در موقعیت درست قرار گرفته «فضایی برای نگاه کردن» بدهیم.

عکس از aesthetnik

نگاه کردن به چپ یا راست

هروقت سوژه ای داشتید که به چپ یا راست می نگریست، بهترین مکان برای قرار دادن او دور از سمتی از تصویر است که به طرف آن نگاه می کند. یعنی اگر سوژه به چپ نگاه می کند، او را در سمت راست تصویر قرار دهید (و برعکس).

نکته: به این تکنیک، زیر شاخه ترکیب بندی، فضای نگاه (looking room) گفته می شود. قانون فضای نگاه می گوید که همیشه باید فضای بیشتری در سمتی که سوژه به آن طرف نگاه می کند وجود داشته باشد. همانطور که از نام آن پیدا است، شما دارید فضایی برای نگاه کردن سوژه ایجاد می کنید.

در اینجا نمونه هایی را مشاهده می نمایید که این تکنیک به خوبی اجرا شده است:

عکس از Olena Zaskochenko
عکس از Evgeniy Savukov
عکس از Laurens Kaldeway
عکس از Alexey Kachan

هدایت کردن سوژه

عکس از Hero Images

این ایده همچنین برای مواردی که سوژه در حال قدم زدن، دویدن و یا شیرجه زدن به سمت ناحیه مشخصی از تصویر است نیز صدق می کند. به آن ها فضایی برای حرکت کردن به سمتش بدهید، و در این صورت مطمئن خواهید بود اکشن ها (حرکات) در عکس شما واقعی به نظر می رسند. بیننده می تواند سیر تکامل حرکت را تجسم کرده و در ذهنش تصویری بسازد که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

در ویدیو و فیلم، این تکنیک به «هدایت کردن سوژه» معروف است. این شامل خالی گذاشتن تقریبا دو سوم فضای صفحه مقابل سوژه می شود، برای ایجاد حسی که سوژه فضایی برای ادامه حرکت در ترکیب بندی دارد.

قالب شکنی

همانطور که رعایت و اجرای قانون یک سوم همیشه بهترین گزینه نیست، در مورد فضای نگاه هم می توان قالب شکنی کرد. اگر شانسش را داشتید، چند عکس با فضا های مختلف بگیرید تا بتوانید بعدا گزینه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. برای مثال شاید بخواهید به جای مقابل سوژه، فضای بیشتری را در پشت او رها کنید.

عکس از Elena Elisseeva
عکس از Andrey Bezuglov

منبع: Lenzak

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.