پروفوتو بی2؛ تجربه‌ای متفاوت از فلاش‌های استودیویی

2 1,905

فلاش بی2 یک‌سال پس از محصول موفق پروفوتو بی1، به بازار عرضه شد و همانند نمونه‌ی پیشین، از طرف TIPA جایزه‌ی بهترین سیستم فلاش حرفه‌ای سال (2015) را دریافت کرد. بدین‌ترتیب،‌ انتظار می‌رود پروفوتو بی2 نیز همانند فلاش بی1،‌ نوآوری‌های خیره‌کننده‌ای را در یک محصول گردهم آورده باشد.
به طور خلاصه می‌توان گفت: فلاش‌ پروفوتو بی2 نیز همانند هم‌خانواده‌ی پیشین خود با سیستم برق‌رسانی باتری (لیتیوم-یون) سازگار است؛ نور مدلینگ ال‌ای‌دی دارد؛ گیرنده‌ی داخلی ایر تی‌تی‌ال (نیکون، کانن، سونی،‌الیمپوس و فوجی) و گیرنده‌ی داخلی ایر (غیر تی‌تی‌ال) در داخل محصول تعبیه شده است؛ از قابلیت هم‌زمانی سریع پشتیبانی می‌کند و حالت فریز را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ و هم‌چنین،‌ باتری قابل تعویض این فلاش، پاسخ‌گوی 215 تخلیه‌ با حداکثر قدرت است.

پروفوتو بی2
پروفوتو بی2 به همراه یک هد

 

اما به منظور بررسی دقیق‌تر بی2، ‌شاید بهتر باشد تفاوت‌های آن را با پروفتو بی1 بیان کنیم. در نگاه اول اصلی‌ترین تفاوت این دو فلاش در قدرت خروجی (بی1 با قدرت 500 ژول و بی2 با قدرت 250 ژول) و هم‌چنین ساختار بدنه‌ی آن‌ها است. درواقع، بی2 با ساختار کلاسیک ژنراتور-هد در تقابل با ساختار کلاسیک دیگر، یعنی مونولایت، قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب، کابل برق‌رسانی که در بی1 حذف شده بود، به بی2 بازگشته است. هم‌چنین، به دلیل ساختار ژنراتوری بی2، این فلاش از هد‌های بسیار کوچکی بهره می‌برد که حمل و اتصال آن را آسان می‌کند.

هد فلاش بی2، به قدری کوچک است که می‌توان با استفاده از مبدل‌های مناسب، آن را بر روی دوربین نصب کرد. این قابلیت از در کنار قدرت بالا و شکل‌دهنده‌ی داخلی پروفوتو بی2، این فلاش را به یکی از کارآمد‌ترین فلاش‌های روی دوربین تبدیل کرده است.
پروفوتو بی2
پروفوتو بی2 که با استفاده از مبدل بر روی دوربین نصب شده است. این مبدل امکان تغییر زاویه‌ی 90 درحه‌ای را نیز فراهم می‌کند که برای عکاسی در دو حالت افقی و عمودی مناسب است.

تفاوت اساسی دیگر، امکان اتصال دو هد به ژنراتور بی2 است. در واقع بی1 یک مونولایت پرقدرت و بی2 یک ژنراتور با قدرت کمتر و تعداد منبع نور بیشتر است. بدین‌ترتیب، کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود، هر یک از این سیستم‌ها و یا تلفیقی از آن‌ها را برگزیند.
در مورد شکل‌دهنده‌های این فلاش باید گفت، پروفوتو بی2 نیز همانند دیگر فلاش‌های این شرکت، از اتصال انحصاری پروفتو بهره می‌برد. هم‌چنین، به دلیل بهره‌بری این فلاش از لامپ مدلینگ ال‌ای‌دی با حرارت کم، با شکل‌دهنده‌های سری OCF نیز سازگار است. شکل‌دهنده‌های OCF شامل گرید، اسنوت، بارن‌دور، ژل‌های رنگی، بیوتی‌دیش پارچه‌ای و انواع سافت‌باکس است که در متنی جداگانه بررسی خواهند شد.

پروفوتو بی2
نمونه عکس نور پردازی تلفیقی با نور روز و پروفوتو بی2 به همراه بیوتی‌دیش OCF

 

پروفتو زمان بازیابی این فلاش را مابین 0/03 و 1/35 ثانیه اعلام کرده است و در مورد عکاسی پی‌در‌پی این فلاش، ادعا کرده که فلاش بی2، از تخلیه‌ی 20 فلاش در ثانیه (با حداقل قدرت) را پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که کاربران این فلاش‌ها به ندرت دوربینی با توانایی عکاسی پی‌درپی بیش از 7 فریم بر ثانیه دارند. این بدین معنی‌است که این فلاش در قدرت‌های بالاتر هم می‌تواند با عکاسی پی‌درپی سریع سازگار باشد. این ویژگی برای عکاسی با موضوعات متحرک مانند عکاسی کودک، عکاس مد، عکاسی ورزشی و …، قابلیتی کلیدی است.

پروفوتو بی2
سرعت بازیابی پروفوتو بی2، به همراه امکان هم‌زمانی سریع و پشتیبانی از قابلیت تی‌تی‌ال، تمام آن‌چه که برای عکاسی موضوع متحرک در زیر نور آفتاب نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

پارامتر مهم دیگر در عکاسی حرفه‌ای، مدت زمان تخلیه‌ی فلاش است. این زمان علاوه بر نوع فلاش، به قدرت تخلیه‌ی آن نیز بستگی دارد. به طور کلی، با کاهش قدرت، زمان تخلیه‌ی فلاش نیز کاهش می‌یابد. مدت زمان تخلیه‌ی پروفوتوبی1 مابین 1/1000 تا 1/9300 ثانیه است. البته، پروفوتو با تعبیه‌ی قابلیت ”فریز” در فلاش بی2، این سرعت را به حداکثر 1/15000 ثانیه ارتقاء داده است و کاربر می‌تواند در صورت نیاز از این قابلیت بهره ببرد. همان‌طور که می‌‌دانید، حداکثر سرعت تخلیه‌ی فلاش برای ثابت کردن موضوعات متحرک که به سرعت حرکت می‌کنند (مانند عکاسی از مایعات) بسیار حائز اهمیت است.
نکته‌ی اساسی آخر در مورد این فلاش، قابلیت‌های پرطرفدار تی‌تی‌ال و هم‌زمانی سریع است. لازم به ذکر است که این قابلیت‌ها تنها با استفاده از تریگرهای تی‌تی‌ال این سازنده در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. کاربر می‌تواند با استفاده از قابلیت تی‌تی‌ال، از نورسنجی و فلاش‌متری خودکار دوربین بهره ببرد و نسبت میان نور محیط و نور فلاش را کنترل کند. هم‌چنین با استفاده از قابلیت هم‌زمانی سریع، می‌توان به سرعت هم‌زمانی تا سرعت 1/8000 ثانیه دست یافت. بدین‌ترتیب، عکاس می‌تواند در زیر نور آفتاب نیز هم‌زمان از فلاش و دیافراگم باز بهره ببرد.

در ادامه می‌توانید برخی از نمونه تصاویری که با فلاش پروفوتو بی2 نورپردازی شده‌اند را مشاهده نمایید:

 

 

2 نظرات
  1. افزایش وزن می‌گوید

    سلام
    شما فروش سه پایه دوربین توی سایت دارید؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام بله توی قسمت محصولات عکاسی شاخه سه‌پایه می‌تونید پیداش کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.