عملکرد فوکوس خودکار نیکون دی۸۵۰ در نور کم

0 1,504

عملکرد فوکوس خودکار نیکون دی۸۵۰، یکی از شاخصه‌های اصلی این دوربین است. البته، این مشخصه شامل عمل‌کرد خیره‌کننده‌ی فوکوس خودکار این دوربین با لنزهای سازندگان متفاوت از قبیل سیگما، توکینا، تامرون و … نیز می‌شود. اما، آن‌چه که در این متن مورد بررسی قرار می‌گیرد، عملکرد فوق‌العاده‌ی فوکوس خودکار نیکون دی۸۵۰ است که در شرایط نوری EV-4 نیز به درستی عمل می‌کند. این شاخص نوردهی معادل نور موجود در فضایی است که نوردهی درست آن در حساسیت ایزو ۱۰۰ و دیافراگم ۲/۸، معادل ۱۲۸ ثانیه است!!! بدین‌ترتیب دوربین نیکون دی۸۵۰ با عملکردی بی‌رقیب تقریبا در فضایی تاریک نیز به درستی فوکوس می‌کند. در ادامه به بررسی فوکوس خودکار دی۸۵۰ در نور کم می‌پردازیم.

تصویر بالا که در فضایی با شاخص نوری EV+3 (حساسیت ایزو ۱۰۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۶۰ و دیافراگم اف. ۶/۳) به ثبت رسیده است، به خوبی نشان‌دهنده‌ی کاربرد این ویژگی در عکاسی پرتره (به خصوص پرتره‌های متحرک) در نور کم است. این قابلیت در عکاسی پرتره‌ی استودیویی و عکاسی عروسی بسیار پرکاربرد است و به کاربر کمک می‌کند با استفاده از نور محیط به راحتی به فوکوس دلخواه دست‌یابد و در ادامه با استفاده از فلاش استودیویی یا فلاش رودوربینی، تصویر نهایی را به ثبت برساند.

 

عکاسی شب اغلب به صورت منظره‌نگاری پی‌گیری می‌شود و در آن عکاسان برای دست‌یابی به فوکوس صحیح، فوکوس لنز را بر روی بی‌نهایت (یا فاصله‌ی فراکانونی) قرار دهند. اما در عکاسی شب در فضاهای شهری یا موضوعاتی که در فاصله‌ی نزدیک‌تر قرار دارند، عکاس نیازمند فوکوس خودکار دقیق در نور کم است، چرا که در نور کم شب، فوکوس دستی بسیار دشوار و بعضا امکان‌ناپذیر است. برای مثال، تصویر بالا نشان‌دهنده‌ی دقت فوکوس خودکار دی۸۵۰ در نور شب است.

درنهایت، آن‌چه موجب می‌شود تا عکاسی در نور کم هم‌چنان کارآمد باشد، بازنمایی دقیق رنگی است. همان‌طور که در تصاویر این متن مشاهده می‌شود، نیکون دی۸۵۰ علاوه بر امکان فوکوس دقیق در نور بسیار کم، رنگ‌ها را نیز با دقت بالا بازنمایی می‌نماید که هر دو قابلیت به نسبت دوربین دی۸۱۰، پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

تصویر ثبت شده با نوردهی طولانی با دوربین دی۸۵۰ که در آن رنگ‌ها به صورت طبیعی بازنمایی شده‌اند.
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.