معرفی دوربین Canon EOS R ، نخستین فول‌فریم بدون آینه کانن

3 2,137

پس از مدت‌ها انتظار، کانن امروز از نخستین فول‌فریم بدون آینه خود، یعنی دوربین Canon EOS R رونمایی کرد. این دوربین با مانت جدید RF عرضه شده که مخصوص دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه کانن خواهد بود؛ همچنین ۳ لنز نیز با این مانت توسط کانن معرفی شده است.

 

مانت و لنزهای سری RF

این مانت دارای قطر داخلی ۵۴ میلی‌متر بوده که برابر با قطر مانت EF است، اما از فاصله فلنج کمتری برخوردار است که برابر با ۲۰ میلی‌متر می‌باشد.

این بدان معناست که می‌توان برای مانت RF لنزهایی طراحی نمود که ساده‌تر بوده و درعین‌حال ازلحاظ اپتیکی برتر می‌باشند. بر روی مانت RF  تعداد ۱۲ پین الکتریکی قرار دارد که سریع‌ترین ارتباط ممکن میان لنز و بدنه دوربین را تا به امروز به ارمغان خواهد آورد. کانن درباره مانت RF می‌گوید:

این مانت ارتباط بی‌نظیری از مهندسی اپتیکی، مکانیکی و الکترونیکی است که موجب خلاقانه‌تر شدن طراحی لنزهای فول‌فریم، فوکوس خودکار سریع‌تر و نیز ارتباط پرسرعت میان دوربین و لنز می‌گردد.

کانن در حال طراحی سری جدیدی از لنزها با این مانت می‌باشد که به‌طور اختصاصی برای سری دوربین‌های میرورلس کانن می‌باشد. اما کماکان تمامی سری لنزهای EF، EF-S، TS-E و MP-E نیز با استفاده از کانورترهای EF-EOS R بر روی این دوربین کانن قابل‌استفاده خواهند بود.

شرکت کانن ۳ آداپتور مختلف را برای دوربین Canon EOS R عرضه خواهد کرد. این کانورترها شامل یک آداپتور تبدیل معمولی، یک آداپتور با قابلیت نصب فیلتر و یک کانورتر دیگر است که دارای یک رینگ کنترلی بر روی خود بوده که می‌توان کاربرد بخصوصی را برای آن مشخص کرد.

 

دوربین Canon EOS R

در مرکز این دوربین یک سنسور ۳۰.۳ مگا پیکسلی از نوع CMOS قرار گرفته است. در کنار آن نیز از پردازنده DIGIC 8 کانن استفاده خواهد شد. حساسیت ISO این حسگر از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ قابل‌تغییر می‌باشد که این میزان در حالت تقویت‌شده از ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ متغیر است. همچنین یک فیلتر Low Pass در جلوی سنسور تعبیه شده است. سرعت عکاسی پیاپی در دوربین Canon EOS R برابر با ۸ فریم بر ثانیه است و بصورت پیوسته قادر به ثبت ۱۰۰ عکس JPEGs، ۴۷ تصویر RAW و ۷۸ عکس با فرمت C-RAW می‌باشد. تأخیر شاتر در این دوربین ۵۰ میلی‌ثانیه بوده و از زمان روشن کردن تا آماده بکار شدن دوربین حدود ۰.۹ ثانیه زمان لازم است.

 

سیستم فوکوس خودکار

اما یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این دوربین سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel‌ آن است که از نوع تشخیص فازی می‌باشد. در این سیستم حسگر دوربین از ۵۶۵۵ نقطه برای فوکوس روی سوژه استفاده می‌کند. این سیستم فوکوس دوگانه تا f/11 عملکرد بهینه‌ای دارد و برای نورسنجی از ۳۶۴ منطقه مختلف استفاده می‌نماید. همچنین عملکرد خوبی در نور کم داشته و دامنه کار آن از 6EV تا 18EV+ متغیر می‌باشد. هرچند که عملکرد آن در 6EV‌ نیازمند استفاده از لنز با دیافراگم f/1.2 می‌باشد.

زمان فوکوس با استفاده از لنز 24-105mm f/4L در این دوربین ۰.۰۵ ثانیه است و طبق ادعای کانن این سیستم سریع‌ترین سیستم فوکوس خودکار در جهان می‌باشد. همچنین دارای حالت‌های فوکوس لمسی، Drag focusing و Focus Peaking نیز هست. این دوربین دارای حالت عکاسی کم‌صدا بوده که به کاربر اجازه می‌دهد تا در هنگام عکاسی کاملاً بی‌صدا عمل کند. این حالت همچنین برای عکاسی پیوسته نیز قابل‌استفاده خواهد بود اما باید تا انتشار آپدیت جدید فریم‌ور دوربین منتظر بمانیم.

بدنه Canon EOS R فلزی و از جنس منیزیوم است که در برابر نفوذ قطرات آب و گردوغبار مقاوم می‌باشد. در بالای بدنه یک نمایشگر نسبتا بزرگ برای نمایش وضعیت دوربین، تنظیمات و میزان شارژ باتری تعبیه شده است. در کنار این نمایشگر ویوفایندر الکترونیکی دوربین قرار گرفته که از یک نمایشگر ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای با پنل OLED استفاده می‌نماید. این ویوفایندر تقریباً تمامی کادر را پوشش می‌دهد و دارای بزرگ‌نمایی ۰.۷۱ می‌باشد. قطر نمایشگر اصلی نیز ۳.۱۵ اینچ بوده و از ۲.۱ میلیون نقطه تشکیل شده که از نوع لمسی و قابل چرخش است.

اما ویژگی جدیدی که کانن در این دوربین قرار داده استفاده از یک نوار لمسی در بالای نمایشگر و کنار ویوفایندر است. ویژگی‌ای که بسیار شبیه به تاچ باری است که اپل در مک‌بوک‌های خود استفاده نموده است.

 

فیلم‌برداری

دوربین Canon EOS R می‌تواند در رزولوشن 4K با سرعت ۳۰ فریم‌برثانیه برای شما فیلم‌برداری نماید. این سرعت در رزولوشن فول‌اچ‌دی برابر ۶۰ فریم‌برثانیه می‌باشد. همچنین این دوربین قادر به ضبط فیلم با گامای رنگی Canon Log و بصورت ۱۰ بیتی است. ضمن اینکه با استفاده از خروجی HDMI ای که در کنار دستگاه تعبیه شده می‌توان از تصاویر دریافتی سنسور خروجی گرفت. برای استفاده از میکروفن اکسترنال نیز می‌توانید از ورودی جک کناری دستگاه استفاده کنید.

همچون نیکون Z6، این دوربین نیز دارای یک درگاه ورودی برای کارت حافظه می‌باشد و تنها قادر به دریافت کارت‌های حافظه SD/SDHC/SDXC‌ می‌باشد. سایر ویژگی‌های این دوربین عبارتند از:

  • سیستم تمیزکننده حسگر (Sensor Sefl Cleaning)
  • Dust Deletion Data
  • وای‌فای و بلوتوث داخلی
  • تشخیص چهره در حالت اتوفوکوس
  • باتری LP-E6N
  • درگاه USB 3.1
  • وزن ۵۸۰ گرمی
  • ابعاد 135.8 ×98.3×84.4 میلی‌متری

 

در ادامه توجه شما را به ویدیوهای منتشر شده کانن برای این دوربین جلب می‌نماییم:

3 نظرات
  1. محمد می‌گوید

    با اینکه به نظر میرسه طراحی ارگونومیکی داشته باشه ولی اصلا قشنگ نیست. از ظاهر که بگذریم سیستم اتوفوکسش حداقل رو کاغذ ترسناکه؛))

    1. منصور رضایی می‌گوید

      درود. من مدتی است که این دوربین رو استفاده می کنم. عالیه واقعا. مخصوصا سیستم فوکسش که هیچ عکسی از دست نمی ره.

  2. سپهر می‌گوید

    درود بر کانن. من خودم دو دوربین بدون آینه کانن دارم. کانن با توجه به گستردگی و تنوع فراوان لنزها و قیمت مناسبشان به نسبت لنزهای سونی بازار را در دست خواهد گرفت

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.