ZX1، اولین دوربین دیجیتال زایس

رونمایی زایس از دوربین فول‌فریم کامپکت ZX1

0 1,755

در ادامه اخبار متنوع از نمایشگاه فوتوکینا ۲۰۱۸، زایس نیز از اولین دوربین دیجیتال خود در کلن رونمایی کرده است. ZX1 که یک دوربین دیجیتال کامپکت فول‌فریم به حساب می‌آید، بلیت ورود زایس به جمع کمپانی‌های تولید‌ کننده دوربین‌های دیجیتال به حساب می‌آید. در ادامه به بررسی این دوربین می‌پردازیم.

ZX1 یک دوربین کامپکت فول‌فریم است که به یک سنسور ۲۷.۴ مگاپیکسلی و یک لنز ثابت پرایم ۳۵ میلی‌متری ۳۵ میلی‌متری F2 زایس مجهز است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوربین می‌توان به نمایشگر لمسی بزرگ‌تر از حد معمول ۴.۲ اینچی آن اشاره کرد که رزولوشنی معادل 1280×720 دارد. زایس هم‌چنین در این دوربین با همکاری شرکت Adobe، نرم‌افزار لایت روم CC را در خود دوربین در نظر گرفته که توسط آن می‌توان با خود دوربین عکس را ادیت کرد و به اشتراک گذاشت.

از نکات قوت دوربین ZX1 این است که سنسور و لنز به صورت بهینه برای یکدیگر و توسط خود رایس طراحی شده‌اند که آن را در جایگاه بالاتری از لحاظ شارپنس و کنتراست موضعی تصویر، نسبت به دوربین‌های RX1 سونی که لنزهایش از سری Q لایکا هست قرار می‌دهد. اگر چه برخلاف لایکا، لنز ۳۵ میلی‌متری زایس از لرزشگیر اپتیکی برخوردار نیست ولی بنز کمترین فاصله کانونی ۳۰ سانتی‌متری دارد و از ۸ المان اپتیکی در ۵ گروه ساخته شده است.

جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین بخش دوربین ZX1 نحوه ذخیره سازی عکس‌هاست. این دوربین برخلاف دوربین‌های متداول دیجیتال هیچ درگاه حافظه‌ای ندارد و عکس‌ها را بر روی یک حافظه داخلی SSD یا ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت ذخیره می‌کند. به ادعای زایس این ظرفیت برای ذخیره سازی ۶۸۰۰ عکس خام با فرمت DNG یا ۵۰۰۰۰ عکس JPEG کافی است. عکس‌ها را می‌توان به لطف پورت USB به هارد‌های اکسترنال منتقل کرد. هم‌چنین این دوربین به وای‌فای و بلوتوث داخلی مجهز است.

ZX1 از یک منظره‌یاب الکترونیکی OLED فول‌اچ‌دی و با بزرگنمایی 0.74x و هات‌شوی فلاش مجهز است ولی دارای فلاش داخلی نیست. نوردهی نیز در این دوربین توسط یک ساتر مرکزی (میان‌لنز) انجام می‌شود.

از آن‌جایی که در سال ۲۰۱۸ هستیم دیگر همه محصولات تصویری با رزولوشن 4K عرضه می‌شوند، جای تعجب ندارد که ZX1 نیز می‌تواند با رزولوشن UHD 4K و فریم‌ریت 30fps فیلم‌برداری کند.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد قیمت دوربین ZX1 زایس در دست‌رس نیست ولی این دوربین اوایل سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.