نگاهی به Q2HD، رکوردر قابل‌احترام Zoom

1 1,558

Zoom یک شرکت ژاپنی شناخته‌شده در زمینه صدابرداری و ضبط صدا است و محصولات حرفه‌ای و متنوعی را در این حوزه معرفی و عرضه کرده است. اما Zoom با معرفی Q2HD نشان داد که در زمینه فیلمبرداری نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. این شرکت به پشتوانه تجربه و دانشی که در زمینه صدابرداری دارد، موفق شده است تا یک دوربین فیلمبرداری با قیمت بسیار مناسب و قابلیت‌های درخور توجه معرفی کند که می‌تواند برای افراد زیادی از مبتدی تا حرفه‌ای یک انتخاب عالی باشد. با ما در بررسی این محصول همراه باشید.

image_show

همانطور که اشاره شد، Q2HD یک دوربین کوچک و قابل حمل است که می‌تواند با کیفیت و سرعت‌ها مختلفی فیلمبرداری کند. این دوربین به یک سنسور “CMOS 1/3.2 با رزولوشن 5 مگاپیکسل مجهز شده است و از لنز ثابت با دیافراگم f/3.2 نیز بهره می‌برد که محدوده فوکوس 130 سانتی‌متری را برای آن به ارمغان می‌آورد. Zoom Q2HD می‌تواند با سه کیفیت 1080p/720p/WVGA فیلمبرداری کند و ویدئوهای ضبط‌شده را با فرمت MPEG-4 AVC/H.264 ذخیره خواهد کرد. نکته‌ای که آن را به محصولی کاربردی‌تر تبدیل کرده، نمایش زنده ویدئوهای ضبط شده یا به اصطلاح Stream ویدئوها از طریق رایانه بر روی اینترنت است. این کار توسط نرم‌افزار USTREAM به سادگی بیشتری صورت می‌پذیرد.

در تنظیمات Q2HD می‌توان حالت روشنایی را از میان سه حالت موجود انتخاب کرد که برحسب شرایط نوری انتخاب‌شده، دستگاه بهترین تنظیمات ممکن را برای فیلمبرداری بکار می‌گیرد. سه گزینه‌ای که برای انتخاب وجود دارند حالت‌های Auto، Concert Lighting و Night است که در وب‌سایت پیکسل درمورد کارکرد هر کدام از این گزینه‌ها توضیح داده‌ایم. همچنین بزرگنمایی دیجیتال 4x دوربین این دستگاه، امکان تصویربرداری کلوز‌آپ را نیز مهیا کرده است.

81gEiGFu5hL._SL1500_

در مقدمه هم اشاره کردیم که شرکت Zoom بیشتر بخاطر قابلیت‌ها و دانشی که در زمینه ضبط صدا دارد شناخته می‌شود. به همین دلیل در Q2HD نیز سعی کرده است تا متناسب با قیمت و امکانات این محصول، قابلیت‌های صدابرداری قابل توجهی را به آن اضافه کند. یکی از این قابلیت‌ها، ضبط صدا با تکنیک Mid-Stereo می‌باشد که از محصول Zoom H2n به ارث رسیده است. Mid-Side Stereo در واقع توسط میکروفون اصلی که در جلوی دستگاه و دو میکروفونی که در طرفین دستگاه وجود دارد، صدایی که در روبروی فیلمبردار در حال پخش است را ضبط کرده و آن را با صدایی که میکروفون‌های جانبی ثبت می‌کنند تلفیق کرده و یک صدای استریو را به ثبت می‌رساند. ضمنا می‌توان با تنظیم میکروفون‌های جانبی، کنترل کاملی را بر روی عمق صدای استریو داشت. به همین دلیل Q2HD برای ضبط زنده موسیقی، در ورزش یا سفر و مخصوصا مصارف آموزشی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد.

اما امکانات صدابرداری این محصول به همین جا ختم نمی‌شود. زمانی که شما با دوربین این دستگاه قادر به ضبط فیلم‌های باکیفیت فول اچ‌دی هستید، پس طبیعی است که انتظار ضبط صدا با کیفیت بالا داشته باشید. به همین منظور این رکورد می‌تواند صدا‌ را با حداکثر کیفیت 24bit / 96 kHz و با فرمت‌های PCM WAV و ACC ضبط کند. ویژگی مفید و قابل استفاده دیگری که در Q2HD نظر کاربر را جلب می‌کند، قابلیت Low-Cut Filter است که به حذف نویز صدا بسیار کمک می‌کند. دوستانی که علاقه‌مند هستند بیشتر راجع به قابلیت‌های صدابرداری Q2HD بدانند پیشنهاد می‌شود به صفحه این محصول در وب‌سایت فروشگاه پیکسل مراجعه کنند.

Q2HD_front&rear

Q2HD امکانات ریز و درشت دیگری دارد که همه آن‌ها در نوع خود کاربردی است. این رکوردر از یک صفحه‌نمایش 2 اینچی به همراه بلندگوی داخلی بهره می‌برد که می‌توان علاوه بر مشاهده فیلم‌ها بر روی دستگاه، همزمان آن‌ها را ویرایش کرد. همچنین دارای یک خروجی Mini HDMI است که می‌توان از طریق آن، فیلم‌های ضبط شده را بر روی نمایشگر بزرگتر مشاهده کرد. پشتیبانی از کارت‌های حافظه SD/SDHC/SDXC تا ظرفیت 64 گیگابایت را دارد و با دو باتری AA کار می‌کند.

چیزی که واضح است قابلیت‌های فیلمبرداری Q2HD با اینکه کاملا کار راه‌انداز است نمی‌تواند با دوربین اصلی شما برابری کند. ولی در عوض با این قیمت امکانات مناسبی را برای ضبط صدا در اختیار قرار می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. در مجموع این تلفیق قابلیت‌های صدابرداری و تصویربرداری Q2HD است که آن را به محصولی مناسب برای بسیار از افراد تبدیل می‌کند. وسیله‌ای که قطعا ارزش رقمی که برای آن پرداخت می‌کنید را دارد.

 

 

 

 

1 نظر
  1. علی مردانی می‌گوید

    با سلام .لطفا بفرمایید Q2HD در قیاس با رکوردر zoom H5 از لحاظ کیفیت ضبط صدا چگونه هستش ؟کیفیت و کارایی ضبط صدای کدوم بهتره ؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.