زیبایی های 85 میلی متری با Zeiss Otus

3 1,458

اواخر سال میلادی گذشته شرکت زایس لنزی 55 میلی‌متری را به دنیای عکاسی عرضه کرد که خیلی زود توانست جای خود را به عنوان یکی از بهترین لنزهای تولید انبوده باز کند. لنز Otus 55mm f/1.4 دارای بهترین نسبت کنتراست به تفکیک‌پذیری در میان لنز‌های تولید انبوه بود و تصاویر نفس‌گیری را ثبت می‌کرد. شاید بخت و شهرتی که از تولید این لنز نصیب شرکت زایس شد، انگیزه کافی برای تولید لنز بعدی را نیز فراهم کرد. زایس امسال با Otus 85mm f/1.4 Apo Planar T در فوتوکینا شرکت کرد.

m_ZEISS_OTUS

لنز‌های سری Otus شرکت زایس دارای کیفیت اپتیکی بی‌نظیری بوده و از پوشش مخصوص این شرکت یعنی *T برخودار هستند. بررسی‌های صورت گرفته بر روی این لنز با دوربین D810 نیکون نشان می‌دهند‏، لنز جدید زایس از لحاظ شارپنس، عملکرد در نورکم، بازتولید تنالیته، رنگ‌بندی و بوکه یکی از بهترین لنزها برای دوربین‌های DSLR است. ساختار لنز تماماً از عناصر اپتیکی است و فاقد موتور فوکوس خودکار است.

فاصله کانونی 85 میلی‌متری لنز جدید Otus کمی بیش‌تر از فاصله کانونی نرمال و کمی کم‌تر از فاصله کانونی تله است. بنابراین حالت بصری مناسبی برای عکس‌برداری پرتره (گردن به بالا) فراهم کرده و به خوبی سوژه را از پس‌زمینه جدا کرده و عمق تصویر را فشرده می‌کند. دیافراگم باز این لنز (f/1.4) کنترل فوق‌العاده‌ای بر روی محل فوکوس در اختیار شما گذاشته و همچنین مشخصه‌ای عالی برای عکس‌برداری در نور کم است. توانایی لنز Otus در جداکردن سوژه از پس‌زمینه باعث می‌شود تا بتوان سوژه را در میان محیطی شلوغ ایزوله کرد. این قابلیت در عکس‌برداری خیابانی بسیار مفید است.

البته امکان فوکوس دستی این لنز و اندازه بزرگ و سنگین آن یکی از معایب آن در عکس‌برداری خبری است. در حقیقت این لنز با تمام ویژگی های بی نظیری که دارد، برای کار در استودیو ساخته شده و هنگام استفاده از سه پایه کار با این لنز بسیار لذت بخش است. حلقه فوکوس لنز می‌تواند 261 درجه بچرخد که امکان تنظیم فوکوس را به دقت و به صورت یکنواخت فراهم می‌کند. هنگام عکاسی پرتره می توانید به نرمی محل فوکوس تصویر را از مژه های چشم به ابرو و سپس به موها منتقل کنید. حداقل فاصله فوکوس این لنز کمتر از 7 سانتی‌متر است.

همان طور که از اسم لنز مشخص است، لنز دارای ساختار اپتیکی Planar است. براساس این مفهوم، این لنز دارای حداقل آبراسیون رنگی و اعوجاج است. در نتیجه مقدار حاشیه های رنگی (Color Fringing) در پشت و جلوی صفحه فوکوس کاهش می یابد. همچنین به لطف بهره گیری از یک عنصر غیرکروی و شش عنصر غیرمتعارف با پراکنش نسبی، این لنز می تواند جزئیات رنگی مصنوعی را اصلاح کرده و تصویری با کنتراست بالا و گرادیاسیون متنوع از سیاه به سفید ثبت کند. تصویر زیر از شهر بازگوی همین ویژگی است.

1/400 sec.; f/10; ISO 100
1/400 sec.; f/10; ISO 100

از لحاظ ساختار فیزیکی، بدنه لنز تماماً از فلز بوده و حلقه فوکوس آن از پلاستیک است. وزن آن در مقایسه با لنز های 85 میلی متری کانن و نیکون بیش تر است (به خصوص از نیکون). مکانیزم فوکوس لنز به صورت داخلی بوده و در حین فوکوس کردن، طول لنز تغییر نمی کند. این مشخصه در هنگام استفاده از فیلترهای ND و پولاریزه مدور یک مزیت محسوب می شود، چراکه سر لنز دیگر در حین فوکوس چرخشی ندارد. سر لنز دارای گام یک میلی متری بوده و می توان فیلترهای 86 میلی متری را بر روی آن نصب کرد. دیافراگم متشکل از 9 تیغه مدور بوده که بوکه بسیار زیبایی را خلق می کنند. بسته ترین دیافراگم این لنز f/16 بوده و برای هر دو ماونت کانن EF و نیکون F موجود است.

1/60 sec.; f/1.4; ISO 400
1/60 sec.; f/1.4; ISO 400

3 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    مدت ها است که برای خرید لنز ۵۵ میلیمتری اون با خودم کلنجار میرم ! و نه تنها قیمت بالای اون بلکه نداشتن سیستم خودکار فوکوس اون موجب تردید من شده . لنزی که نهایت کیفیت را دارا است و صرفا نام آن گواه همه چیز است . سپاس از اطلاع رسانی خوب شما

    1. هومن می‌گوید

      سلام. خوشحالم از اینکه مطلب مورد توجه شما قرار گرفت. امیدوارم این لنز دغدغه فکری جدیدی ایجاد نکند.

      1. سروش نفیسی می‌گوید

        سپاس

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.