سه دوربین جدید فوجی X-ES2 ، X70 و XP90

0 1,263

فوجی علاوه بر دوربین پرچمدار X-Pro2 سه مدل دیگر از دوربین‌های سری X خود را نیز معرفی کرد. X-E2S،  X70و XP90 سه مدل از دوربین‌های سری X هستند که همراه با X-Pro2 معرفی شدند که هر سه دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. در اینجا نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این سه مدل میندازیم.

X-E2S

Fujifilm_1-670x386

این دوربین جایگزین دوربین X-E2 فوجی و یک دوربین بدون آیینه با لنز قابل تعویض بوده که به یک حسگر  X-Trans II CMOS 16 مگاپیکسلی مجهز شده است. همان‌طور که می‌دانید اغلب سازندگان سعی می‌کنند که با حذف فیلتر Low-Pass موجب افزایش شارپنس عکس‌های ثبت شده با آن حسگر شوند، اما تأثیر جانبی حذف این فیلتر می‌تواند موجب افزایش مشکل مور (ایجاد هاله ناخواسته در روی الگو‌های تکراری) شود. در این حسگر از تکنولوژی اختصاصی فوجی برای چیدمان متفاوتی از سلول‌های حسگر استفاده شده که به‌واسطه آن، بدون اینکه مشکل مور در تصاویر ظاهر شود، می‌توان با حذف فیلتر Low-Pass موجب افزایش شارپنس عکس شد.

استفاده از این حسگر علاوه بر افزایش شارپنس، موجب افزایش حساسیت دوربین نسبت به مدل قبلی خودش شده است. در X-ES2 حساسیت با یک گام افزایش نسبت به مدل قبلی به 51200 ISO رسیده است که برای عکاسی در نور کم بسیار مناسب است.

اما یکی از ویژگی‌های مهم X-ES2 مربوط به سرعت آن است. با پردازشگر EXR Processor II ، سرعت روشن شدن این دوربین کمتر از 0.5 ثانیه و وقفه شاتر (فاصله زمانی فشردن دکمه شاتر تا گرفتن عکس) به 0.05 ثانیه رسیده است که در مقایسه با دوربین‌های این رده بسیار پرسرعت است. فوکوس این دوربین نیز در حالت عادی شامل 49 نقطه و برای دنبال کردن سوژه‌های متحرک و پرسرعت (در وضعیت Wide/Traching) شامل 77 نقطه است. این دوربین می‌تواند با سرعت 7 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل عکس بگیرد.

Fujifilm_2-670x393

این دوربین می‌تواند با رزولوشن Full HD با سرعت‌های 24، 25، 30، 50 و 60 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد. همچنین با استفاده از سیستم WiFi داخلی می‌تواند به صورت بی‌سیم به نرم‌افزار Fujifilm Camera Remote روی تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها متصل شده و از راه دور کنترل شود.

طراحی فوجی برای این دوربین نسبت به مدل‌های قبلی تغییر چندانی نکرده است. ظاهراً فوجی تصمیم گرفته طراحی هوشمندانه این دوربین در مدل‌های قبلی را که به عنوان یکی از مشخصه‌های جالب آن به شمار می‌آمد بدون تغییر گذاشته و باز هم از همان ترکیب دکمه‌ها و نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن 1,040 مگاپیکسل و منظره‌یاب چشمی Rangefinder نیم اینچی با رزولوشن 2,360k در این دوربین نیز استفاده کند. Fujifilm X-E2S از ماه فوریه در دو رنگ نقره‌ای و مشکی با قیمت 700 دلار وارد بازار می‌شود.

 

X70

Fujifilm_3-670x608

درصد زیادی از کاربران فوجی، دوربین‌های این شرکت را به خاطر کاربری آسان و بدون دردسر‌های مخصوص دوربین‌های حرفه‌ای انتخاب می‌کنند. فوجی کاربران راحت‌طلب را فراموش نکرده و مدل X70 را با لنز ثابت معرفی کرده است. X70 مدل کوچک‌تر و ارزان‌تری از دوربین معروف‌ X100 این شرکت است که اولین دوربین با حسگر APS-C این شرکت است که در رده X100ها قرار نمی‌گیرد، اولین دوربین این شرکت با نمایشگر بازشو است.

X70 نیز از همان حسگری استفاده می‌کند که در X100T دیده بودیم. حسگر 16.3 مگاپیکسلی CMOS این شرکت در ابعاد APS-C و با تکنولوژی X-Trans ساخته شده که درباره تکنولوژی آن در مدل X-ES2 نیز توضیح دادیم. لنز این دوربین هم روی دوربین ثابت است و هم دارای فاصله کانونی ثابت 18.5mm با دیافراگم f/2.8 است که با توجه به ضریب برش 1.5 در این ابعاد حسگر، تقریباً معادل فاصله کانونی 28mm در یک دوربین Full Frame می‌باشد. X70 کوچک‌ترین دوربین APS-C این شرکت است.

نمایشگر 3 اینچی این دوربین دارای رزولوشن 1.04 مگاپیکسل است که می‌تواند تا زاویه 180 درجه به سمت بالا باز شود و به عنوان نمایشگر سلفی نیز به کار رود.

Fujifilm_4-668x670

این دوربین نیز مانند مدل X-ES2 دارای قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD با سرعت‌های 24، 25، 30، 50 و 60 فریم بر ثانیه است و حساسیت حسگر آن می‌تواند تا 51200 ISO برسد. امکاناتی مانند WiFi داخلی با نرم‌افزار قابل کنترل برای تجهیزات هوشمند، سرعت عکس‌برداری 8 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل و شبیه‌ساز اختصاصی سونی برای فیلتر‌های خلاقانه این شرکت، از جمله امکانات دیگر این دوربین هستند.

ویدئوی این دوربین را در کانال آپارات پیکسل ببینید:

 

X70 نیز مانند مدل قبلی در ماه فوریه با دو رنگ نقره‌ای و مشکی عرضه می‌شوند و قیمت آن 800 دلار خواهد بود.

 

XP90

Fujifilm_5-670x437

فوجی به جز دوربین‌های رده پیشرفته خود، مدل جدیدی از سری دوربین‌های مقاوم خود را برای استفاده در آب و هوای نامساعد و زیر آب معرفی کرد. دوربین‌ مقاوم XP90 پیش از هر چیزی به این 4 مشخصه مهم شناخته می‌شود:

ضد آب تا عمق 15 متری

ضد ضربه در مقابل سقوط از فاصله 1.8 متری

ضد انجماد تا دمای -10 درجه سانتی‌گراد

و مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار مطابق با استاندارد IP68

 

این دوربین به یک حسگر 16.4 مگاپیکسلی CMOS با ابعاد 1/2.3 اینچ مجهز شده و می‌تواند با رزولوشن Full HD 1080p فیلم‌برداری کند. لنز زوم این دوربین با بزرگنمایی 5X، فاصله کانونی 28-140mm را پوشش می‌دهد.

نمایشگر 3 اینچی این دوربین دارای رزولوشن 920هزار پیکسل بوده و با پوشش ضد بازتاب برای استفاده در محیط‌هایی با نور شدید طراحی شده است.

نیازی نیست در هنگام استفاده از فاصله‌های کانونی بلند این دوربین (خصوصاً در هنگام لرزش شدید دست در سرمای زیاد) نگرانی داشته باشید، زیرا حسگر این دوربین مجهز به لرزش گیر قدرتمندی است که می‌تواند لرزش‌های دست را چه در هنگام عکس‌برداری و چه فیلم‌برداری تا حد زیادی برطرف کند.

یکی از علاقه‌مندی‌های عکاسان طبیعت برای استفاده از چنین دوربین‌هایی، عکاسی Time-Lapse است و اغلب از نرم‌افزارهای جانبی برای ساخت این ویدئو‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه XP90 مجهز به WiFi با قابلیت کنترل توسط نرم‌افزارهای هوشمند است، اما این احتمال وجود دارد که برای عکاسی تایم‌لپس در برخی نقاط، حتی امکان روشن‌ نگاه داشتن تلفن‌های همراه (به منظور کنترل دوربین) نباشد. به همین علت XP90 به تایمر داخلی برای عکاسی تایم‌لپس مجهز شده تا کار را برای عکاسان طبیعت ساده‌تر کند.

Fujifilm_6-670x464

از قابلیت‌های جالب این دوربین برای عکاسان شب‌رو نیز قابلیت عکس‌برداری با 4 فریم پی‌درپی است که با چسباندن این تصاویر روی هم می‌تواند محل نویز در تصاویر را مشخص کرده و نویز موجود را تا حد زیادی برطرف کند. همچنین این دوربین دارای یک قابلیت عکس‌برداری با فلاش است که توسط آن می‌تواند دو شات پی‌درپی، یکی با فلاش و دیگری بدون فلاش با نور طبیعی محیط بگیرد و از ترکیب این دو جلوه‌های عکاسی خلاقانه‌ای را به تصاویر بدهد.

عکاسی پانورامای 360 درجه و عکاسی HDR نیز از دیگر ویژگی‌های این دوربین هستند.

XP90 نیز مانند دو مدل قبلی از ماه فوریه در چهار رنگ آبی، سبز، نارنجی و زرد با قیمت 230 دلار عرضه می‌شود.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.