روز جهانی عکاسی با دوربین‌های Pinhole مبارک!

0 1,872

چطور بدون لنز عکس بگیریم؟! خوب است بدانید بدون لنز هم می‌شود عکس گرفت. البته نه دقیقا بدون هیچ لنزی. چون وقتی هیچ لنزی روی دوربین نباشد، تصویری تک رنگ و روشن از محیط اطراف ثبت می‌شود که هیچ چیز در آن معلوم نیست. اما می‌توان هر دوربینی را تبدیل به یک Pinhole کرد. امروز روز جهانی عکاسی Pinhole است.

این دوربین‌ها در حقیقت یک ابزار تصویربرداری ساده و ابتدایی هستند که شکل و شمایلی مشابه جعبه دارند. دوربین Pinhole فاقد لنز است و فقط یک فیلم یا حسگر دارد که تصویر را ثبت کند. روی جعبه تنها یک روزنه وجود دارد که رو به روی فیلم است. درپوش قرار گرفته بر روی این روزنه نیز نقش شاتر را برای این دوربین ایفا می‌کند و زمانی که درپوش بالا رود نور به فیلم رسیده و عکس ثبت می‌گردد. نوردهی به فیلم می‌تواند از ۵ ثانیه تا چندین ساعت متغیر باشد.

محض اطلاع خاطرنشان می‌کنیم که می‌توان با هر دوربینی عکس‌های پین‌هولی گرفت. چراکه پین‌هول یا همان روزنه‌ای که بر روی مقوا، چوب و یا پارچه ایجاد می‌شود در حقیقت نقش یک لنز را ایفا می‌کند و نه یک سیستم ثبت تصویر. ما نیز در پیکسل با استفاده از کاغذ آلومینیومی یا همان فویل یک دوربین کانن 5D Mark III را به یک دوربین پین‌هول تبدیل کردیم که حاصل کار عکسی است که در زیر مشاهده می‌کنید.

Pinhole-Pixel

اما روز جهانی Pinhole چه روزی است و چه اتفاقی در این روز می‌افتد؟ امسال روز ۲۴ آوریل یا همان ۵ اردیبهشت سالروز این رویداد است. افرادی از گوشه و کنار جهان که یک عکس پین‌هول را به ثبت رسانده‌اند شما هم می‌توانند عکس خود را در وب‌سایت Pinholeday.org ثبت کنند تا در گالری جشن روز عکاسی با Pinhole سهیم شوند. لازم توجه است که این نه یک مسابقه و نه یک جشنواره، بلکه یک رویداد جهانی با هدف تفریح و سرگرمی است.

بد نیست شما هم به مناسبت این رویداد جهانی به سبک و سیاق خودتان یک عکس پین‌هول بگیرید و کمی تفریح کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.