راهنمای خرید لنزهای واید و فوق واید (بخش دوم)

1 1,812

همان‌گونه که در بخش ابتدایی این مطلب عنوان شد، برای خرید لنز واید انتخاب‌های بسیار فراوانی پیش روی خریدار وجود دارد که ممکن است باعث سردرگمی شود. در بخش اول برخی از لنزهای واید مطرح از شرکت‌های نیکون، کانن و سونی را معرفی کردیم و در این مطلب می‌خواهیم لنزهای ارزشمند دیگری در این شاخه را از برندهای سیگما، تامرون، توکینا و زایس پیشنهاد کنیم.

1434720052000_1162797

Sigma

لنزهای سری Art سیگما بدون شک جزو لنزهای فوق‌العاده باکیفیت و قابل احترام بشمار می‌روند و از همین رو شاید بد نباشد قبل از خرید لنز واید جدید خود، لنزهای این شرکت را نیز مورد بررسی قرار دهید. سیگما سه لنز از خانواده Art خود را مخصوص دوربین‌های فول فریم معرفی کرده است. لنز 24mm f/1.4 DG HSM Art برای مانت‌های EF کانن، نیکون F و سیگما SA در دسترس است. این لنز سریع از طراحی اپتیکی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و کیفیت ساخت آن نیز در بالاترین سطح قرار دارد. علاوه بر این بهره‌مندی از موتور فوکوس خودکار اختصاصی سیگما تجربه فوکوس خودکاری سریع و بی‌صدا را برای کاربران این لنز به همراه دارد. لنز دوم از این خانواده شباهت زیادی از لحاظ کیفیت ساخت و طراحی اپتیکی به لنز فوق دارد. لنز 20mm f/14 DG HSM Art تنها کمی وایدتر است و به یک لنز هود مجهز است و به همین دلیل برای عکاسی آسمان لنز ایده آلی محسوب می‌شود. مانند لنز ۲۴ میلی‌متر فوق، این لنز نیز با USB Dock شرکت سیگما سازگار بوده و برای مانت‌های کانن، نیکون و سیگما معرفی شده است. اما در این میان شاید جالب‌ترین گزینه لنز Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art است. این لنز زوم واید که لنزی سریع هم است برای دوربین‌های مانت EF کانن، F نیکون و SA سیگما قابل انتخاب است و به دلیل ویژگی‌های اپتیکی منحصربه‌فرد خود یکی از بهترین لنزها برای عکاسی معماری، چشم‌انداز و یا عکاسی عروس می‌باشد.

tamron_aff012n700_sp_35mm_f_1_8_di_1444856840000_1183046

Tamron

لنزهایی که از جانب تامرون معرفی شده‌اند اغلب در دسته تله‌فوتو پرایم و زوم چند منظوره قرار دارند. با این وجود اگر مالک یک دوربین قطع متوسط از برندهای کانن، سونی، نیکون یا پنتاکس هستید و به دنبال لنزی فوق واید تا واید هستید لنز SP AF 10-24mm f/3.5-4.5 DI II گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این لنز تامرون از عناصری با سطح Aspheric در ساختار خود بهره می‌برد و به موتور فوکوس خودکاری سریع و بی‌صدا مجهز شده است. برای اطلاع بیشتر بد نیست بدانید که فاصله کانونی معادل این لنز بر روی حسگر فول‌فریم برابر با 36-16 میلی‌متر است.

تامرون برای رقابت با سیگما دو لنز بسیار باکیفیت با بدنه‌ای مقاوم را نیز معرفی کرده است. این دو لنز که SP 35mm f/1.8 Di VC USD و SP 45mm f/1.8 Di VC USD نام دارند هر دو برای دوربین‌های مانت EF کانن، F نیکون و A سونی موجود است و با حداکثر بازشدگی دیافراگم F/1.8 یک لنز سریع واقعی بشمار می‌روند. همچنین هر دو لنز از سیستم لرزشگیر اختصاصی و موتور فوکوس خودکار USD تامرون سود می‌برند.

برای دوربین‌های فول فریم کانن مانت EF و نیکون مانت F نیز لنز SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD از این کمپانی معرفی شده است. مشابه لنز بالا، تامرون در ساخت این لنز خود از طراحی اپتیکی باکیفیتی بهره می‌برد و به سیستم لرزشگیر تصویر و موتور فوکوس خودکار بی‌صدای اختصاصی این کمپانی مجهز شده است. همچنین در ساختار اپتیکی این لنز از عناصر XGM Aspherical و LD بهره گرفته شده و سطح عدسی‌ها دارای پوشش eBAND و BBAR است.

tokina_at_x_11_20mm_f_2_8_pro_1419437105000_1084644

Tokina

اگر قصد خرید لنزی واید از میان محصولات توکینا را دارید، می‌توانید لنز 11-20mm f/2.8 PRO FX را برای دوربین‌های APS-C کانن و قطع DX نیکون خود برگزینید. شرکت سازنده این لنز در طراحی اپتیکی آن از سه عنصر Ultra-low Dispersion و یک عنصر Aspherical به منظور کاهش پراکندگی‌های رنگی بهره گرفته است. همچنین این لنز از فوکوس دستی برخوردار بوده و به لطف کلاژ کلیکی آن، امکان تغییر وضعیت از حالت فوکوس خودکار به فوکوس دستی به آسانی فراهم است. لنز Tokina 10-70mm f/3.5-4.5 AT-X AF DX Fisheye که برای کانن و نیکون موجود است زاویه دید فوق واید ۱۸۰ درجه را فراهم می‌آورد. نسخه NH این لنز نیز در بازار موجود است که بدون لنز هود مجتمع می‌باشد و برای دوربین‌های فول فریم قابل استفاده است.

نسخه جدید لنز AF 11-16mm f/2.8 AT-X 116 Pro DX-II که برای دوربین‌های DSLR قطع متوسط نیکون، سونی و کانن موجود است از فاصله کانونی معادل 24-16 میلی‌متر بر روی حسگر فول فریم برخوردار می‌باشد. برای هر دو سایز فول‌فریم و APS-C نیز، لنز AT-X 16-28mm f/2.8 Pro FX برای مانت‌های EF کانن و F نیکون به عنوان انتخابی دیگر مطرح است. این لنز توکینا به واسطه بهره‌مندی از عناصر Aspherical و Super-low Dispersion در ساختار اپتیکی خود، قادر است عکس‌هایی با شارپنس بالا را به ثبت برساند. علاوه بر این، لنز فوق از موتور فوکوس خودکار اختصاصی بی‌صدای توکینا سود می‌برد. لنز Tokina 17-35mm f/4 Pro FX نیز که برای دوربین‌های فول فریم نیکون و کانن معرفی شده است دارای عناصر Super-low Dispersion در ساختار خود می‌باشد و از کلاژ کلیکی برای جابجایی میان حالت فوکوس خودکار و فوکوس دستی برخوردار است.

lensnopadding

Zeiss

با سابقه‌ای طولانی که از زایس در زمینه ساخت لنزهای مرغوب برای انواع دوربین‌ها سراغ داریم، هیچ جای تعجبی ندارد که این کمپانی بتواند خود را در زمره بهترین سازندگان لنز برای دوربین‌های DSLR مطرح کند. لنزهای جدید Milvus 21mm f/2.8 و Milvus 35mm f/2 از این کمپانی برای دوربین‌های فول فریم مانت EF کانن و مانت F نیکون موجود است. این دو لنز از ویژگی فوکوس دستی برخوردار بوده و قادر به ثبت تصاویری شارپ با حداقل اعوجاج ممکن هستند. همچنین نسخه مانت F این لنزها دارای قابلیت تنظیم دستی دیافراگم با طراحی de-clicked می‌باشد که آن‌ها را برای فیلم‌برداری ایده آل کرده است. این لنز ۲۱ میلی‌متری زایس از کمینه فاصله فوکوس ۲۲ سانتی‌متر برخوردار است. دیگر لنزی که از میان لنزهای این کمپانی آلمانی برای انتخاب در دسترس است، لنز Distagon T* 15mm Lens با کیفیت ساخت فوق‌العاده بالا و یک لنز هود مجتمع می‌‌باشد که برای دوربین‌های مانت F و EF دوربین‌های نیکون و کانن معرفی شده است. از دیگر لنزهای زایس که ارزش بررسی در این شاخه را دارند نیز می‌توان به لنزهای Distagon T* 18mm f/3.5 و Distagon T* 21mm f/2.8 اشاره داشت.

1 نظر
  1. حسین خائف می‌گوید

    سلام. با تشکر از مقاله بسیار خوبتان، چنانچه آقای مهرآسا کانالی در تلگرام دارند، بنده خوشحال خواهم شد در خصوص موسیقی الکترونیک اطلاعاتی از ایشان دریافت کنم. متشکرم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.