کدام موبایل بهترین عکس‌ها را می‌گیرد؟

0 1,407

کدام موبایل بهترین عکس‌ها را می‌گیرد؟

مطمئنا این سوال افراد بی‌شماری است که فقط دوست دارند یک جواب قطعی بشنوند. این موبایل یا آن موبایل؟. حقیقت امر اینجاست که برای پاسخ به این سوال اول باید معین کنیم که “بهترین عکس” دقیقا چه عکسی است و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مطلب قصد داریم تا بهترین عکس را باکیفیت‌ترین عکس گرفته‌شده در نظر بگیریم تا بر اساس آنالیزهای فنی موجود به نتیجه روشنی برسیم. نتیجه‌ای که شاید فقط به خود دوربین گوشی مرتبط نباشد و تحت تاثیر عملکرد قسمت‌های دیگر اسمارت‌فون نیز قرار گیرد.

بنابراین هدف ما این است که ببینیم کدام موبایل در عمل عکس‌های باکیفیت‌تری می‌گیرد. ابتدا در این مطلب به بررسی و مقایسه عملکرد دوربین پشتی یا اصلی اسمارت‌فون‌ها می‌پردازیم و در مطلب بعدی دوربین سلفی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. هر چند که شخصا با تفاوت قائل شدن برای دوربین‌‌های اسمارت‌فون مخالف هستم و اینکه دوربین پشتی دوربین اصلی است و دوربین جلویی دوربین دوم چندان تقسیم‌بندی جالبی بنظر نمی‌رسد. چرا که برای بسیاری از افراد دوربین سلفی، دوربین اصلی بشمار می‌رود و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

Smartphone_cameras_13

اما به سوال اصلی بازگردیم. کدام اسمارت‌فون در عمل با کیفیت‌ترین عکس‌ها را می‌گیرد؟ پاسخ این سوال آنچنان قطعی نیست. چرا که باید از یک سوژه مشخص عکاسی شود و تمام موبایل‌ها در شرایط یکسان و با نرم‌افزار و سخت‌افزار یکسان مورد بررسی قرار گیرند. یکی از وب‌سایت‌هایی که در زمینه تست و بررسی کیفیت تصاویر ثبت‌‌شده با دوربین‌ها به یک استاندارد بدل شده، وب‌سایت آزمایشگاه DxOMark است. این آزمایشگاه بر اساس فاکتورهای بسیار متنوع و البته نرم‌افزار اختصاصی خود به تست دوربین‌های مختلف می‌پردازد و نتایج آزمایشات دقیقش را در وب‌سایت خود به نمایش می‌گذارد. زمانی که از وب‌سایت DxOMark بازدید کنید با کلیک بر روی دسته‌بندی “Phone Camera” می‌توانید رتبه‌بندی اسمارت‌فون‌های بررسی شده را مشاهده کنید. برای مطالعه جزئیات نتایج نیز باید بر روی مدل اسمارت‌فون موردنظر خود کلیک کنید تا از آزمایش‌ها و آنالیزهای دقیق DxOMark حیرت‌زده شوید.

dxomark-mobile-phone-camera-top-10-nut.mobi_

پس از مدتی مطالعه بر روی محتویات وب‌سایت DxOMark و مقایسه نتیجه‌گیری‌های این آزمایشگاه با سایر منابعی که بر روی اینترنت موجود است، به نکته جالبی برخورد کردم. اینکه نتایج این آزمایشات علمی به عملکرد این دوربین‌ها در واقعیت بسیار نزدیک است. با اینکه به‌طور 100% با یکدیگر مطابقت ندارند ولی می‌توان به مشاهدات ثبت‌شده و نتایج منشتر شده DxOMark اعتماد کامل داشت و به عنوان منبعی دقیق و موثق برای بررسی عملکرد دوربین اسمارت‌‌فون‌ها به نتایج آن استناد کرد. مواردی که DxOMark در بخش عکاسی به بررسی و آزمایش آن‌ها می‌پردازد عبارتند از: نوررهی و کنتراست، رنگ‌آمیزی، فوکوس خودکار، بافت‌ها، نویز تصاویر، مصنوعات قابل‌مشاهده در تصویر و عملکرد فلاش دوربین. در قسمت فیلمبرداری نیز عملکرد سیستم لرزش‌گیر دوربین به جای فلاش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

DxoMark-Tests_Main_Thumb

بنابراین برای پی‌‌بردن به جواب سوال اصلی خود نیاز به تجزیه و تحلیل دوربین اسمارت‌فون‌های رده‌بالای بازار داریم. در زیر می‌توان نمره نهایی اعطا شده توسط DxOMark به عملکرد هرکدام از اسمارت‌فون‌های مطرح بازار در زمینه عکاسی دوربین را مشاهده کرد:

Sony Xperia Z5 / Samsung Galaxy S6 Edge: 88

Google Nexus 6P / LG G4: 86

Motorola Droid Turbo 2 / Samsung Galaxy Note 4 / Sony Xperia Z3+: 84

Motorola Moto X Style / iPhone 6s: 83

iPhone 6 / iPhone 6 Plus: 82

Sony Xperia Z3 / Sony Xperia Z2 / Google Nexus 6: 81

Samsung Galaxy S5: 80

  • این نتایج در تاریخ 7 اکتبر 2015 یا 16 آبان 1394 منتشر شده است.

photo_spider_graph

با این اوصاف بنابر نتایج اعلامی توسط DxOMark، سونی Xperia Z5 و سامسونگ Galaxy S6 و Galaxy S6 Edge با کیفیت‌ترین تصاویر را ثبت می‌کنند. می‌توان با مشاهده جزئیات نتایج نیز به نقاط قوت و ضعف دوربین هر کدام از اسمارت‌فون‌ها پی‌برد. برای مثال آیفون 6S در زمینه فوکوس خودکار از Google Nexus 6P بهتر عمل می‌کند، در صورتی که 6P عکس‌هایی با نویز کمتر می‌گیرد. این رده‌بندی در حقیقت نکته جالبی را به ما یاد‌آوری می‌کند. اینکه دوربین اسمارت‌فون‌های رده‌بالا همگی دارای عملکرد فوق‌العاده‌ای هستند و اختلاف میان آن‌ها جزئی است. سامسونگ Galaxy S5 که در این رده‌بندی در رتبه آخر است با سامسونگ Galaxy S6 که در رتبه اول قرار گرفته تنها هشت امتیاز اختلاف دارد. بنابراین توصیه می‌‌شود که جزئیات دقیق نتایج آزمایش هر اسمارت‌فون را مطالعه کنید و با بررسی نقاط ضعف و قوت آن سعی بر انتخاب مناسب‌ترین گزینه داشته باشید. در ضمن فراموش نکنید که این رده‌بندی تا به این تاریخ اعتبار دارد و قطعا در چند ماه آینده شاهد جابجایی‌های مختلفی در آن خواهیم بود.

199070-1280

همچنین بد نیست بدانید که طبق آزمایشات DxOMark، گوشی Google Nexus 6P بهترین عکس‌ها را در محیط‌های کم‌نور می‌گیرد و بیشترین جزئیات را به نمایش می‌گذارد. لازم به اشاره است که 6P از حسگر 12 مگاپیکسلی IMX377 Exmor R ساخت سونی بهره می‌برد و لنز آن متشکل از 6 عدسی و با گشودگی دیافراگم f/2.0 است.

nexus-6p

در این مطلب سعی کردیم تا با استفاده از آزمایش‌های دقیق و موشکافانه آزمایشگاه معتبر DxOMark، پانزده اسمارت‌فونی که در عکاسی جزو بهترین‌ها هستند را معرفی کنیم. هرچند که توصیه می‌کنیم تا برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین دوربین برای خود، نتایج منتشر شده برای هر موبایل را بررسی کرده و با مقایسه مستقیم اسمارت‌فون‌ها، به نقاط قوت و ضعف آن‌ها نسبت به یکدیگر پی ببرید. مطمئن باشید که در این صورت به نتیجه‌گیری و انتخاب دقیق‌تری خواهید رسید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.