راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 5)

0 1,629

لنزهای زوم واید

لنز‌های زوم واید برای عکاسان عروسی برای گرفتن عکس‌های پرتره استفاده نمی‌شوند. این لنز‌ها معمولاً اعوجاج زیادی ایجاد می‌کنند که برای عکس‌های پرتره مناسب نیست؛ اما این لنز‌ها برای عکاسی مستند از مراسم بسیار کاربرد دارند. گرفتن عکس‌های واید از محل برگزاری مراسم، راهروی ورودی، سالن عقد، سالن مهمانی و حتی جشن آخر شب، به تکمیل کار شما کمک زیادی می‌کند.

کانن چند لنز سری L خوب برای این منظور دارد که بسته به بودجه‌ای که در نظر گرفتید می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید. لنز EF 11-24mm f/4L USM واید‌ترین و البته گران‌ترین لنز زوم برای دوربین‌های Full Frame کانن است. دیافراگم ثابت f/4 در این لنز به شما کمک می‌کند بتوانید در نور کم، از سرعت‌های بالاتری استفاده کنید. عکاسی با سرعت‌های بالا، خصوصاً برای ثبت تصاویر جشن بسیار ضروری است، زیرا درصورتی‌که از سرعت‌های پایین استفاده کنید، احتمالاً بسیاری از افراد پر جنب‌وجوش در تصویر را به‌صورت هاله‌ای از رنگ‌ها ثبت خواهید کرد! نکته دیگر درباره لنز‌های سوپر واید، امکان بازتابش نورهای شدید محیط در سطح لنز و ایجاد Flare در این لنز‌ها است. پوشش‌های SWC و ASC روی سطح این لنز تا حد زیادی از این بازتابش نور جلوگیری می‌کند.

اگر به نور بیشتری نیاز دارید لنز زوم واید دیگر از این سری، EF 16-35mm f/2.8L II USM است که طبیعتاً با حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8، امکان استفاده از سرعت‌های بالاتری را به شما می‌دهد. این لنز دارای سه عدسی Aspherical است که کیفیت تمامی سطح تصویر را حتی در گوشه‌های عکس تضمین می‌کند. همراه این لنز هم یک هود گلبرگی برای کاهش بازتاب نور در سطح لنز ارائه می‌شود که ممانعتی برای استفاده از فیلتر ایجاد نمی‌کند. قطر دهانه فیلتر برای این لنز برابر 82mm است. متأسفانه این لنز دارای لرزشگیر نیست و درصورتی‌که نیاز به لرزشگیر دارید می‌توانید از مدل EF 16-35mm f/4L IS USM استفاده کنید که با حداکثر گشودگی دیافراگم f/4 کمی دیافراگم بسته‌تری دارد ولی در عوض مجهز به لرزشگیر 4 مرحله‌ای کانن است که خیالتان را بابت سرعت پایین دوربین در نور کم راحت می‌کند.

هر دوی این لنز‌ها دارای زاویه دید 63 تا 108 درجه هستند. ضمن اینکه دهانه مدل لرزشگیر دار، کمی کوچک‌تر از مدل بدون لرزشگیر و برابر 77mm است و ضمناً قیمت آن حدود دو سوم مدل قبلی است.

ارزان‌ترین گزینه برای این رده از لنز‌ها، مدل EF 17-40mm f/4L USM است که زاویه دید آن برابر 57 تا 104 درجه است. در پشت این لنز هم می‌توان از فیلتر‌های ژلاتینی غیر مدور استفاده کرد، اما خوشبختانه امکان استفاده از فیلتر‌های مدور عادی با قطر 77mm را نیز دارد. در این لنز نیز از سه عدسی Aspherical و یک عدسی Super UD استفاده شده که کیفیت بالای تصاویر و اعوجاج ناچیز آن را تضمین می‌کند. این لنز از نظر قیمت مناسب‌ترین لنز زوم واید کانن به‌حساب می‌آید و لنز محبوب عکاسان عروسی به شمار می‌رود.

نکته آخر اینکه تمامی لنز‌هایی که در اینجا معرفی شد از سری لنز‌های EF کانن هستند. بدین معنی که این لنز‌ها برای استفاده روی دوربین‌های Full Frame ساخته شده‌اند و اگرچه می‌توان از آن‌ها روی دوربین‌های غیر Full Frame نیز استفاده کرد، اما این کار موجب بسته شدن زاویه دید این لنز‌ها می‌شود که در مورد لنز‌های واید نکته حائز اهمیتی است.

 

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 1)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 2)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 3)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 4)

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.